Dido and Aeneas / Henry Purcell - zdjęcie

Średnia ocena

41 oddanych głosów

9,5 / 10

Dido and Aeneas / Henry Purcell

Dido and Aeneas to pierwsze dzieło dramatyczne „brytyjskiego Orfeusza” – Henry’ego Purcella. Okoliczności powstania tej trzyaktowej opery do libretta Nahuma Tate’a skrywają jednak mroki historii. Oryginalny rękopis zaginął, brak też pewności co do tego, czy prawykonanie opery w Chelsea w 1689 roku nie było w istocie wznowieniem wcześniej już wystawianego spektaklu. Pewnym jest natomiast, że w XX wieku dzieło to zyskało należytą sławę i stało się jedną z najczęściej nagrywanych oper sprzed epoki Mozarta.

Podstawą dla jednego z najgenialniejszych utworów angielskiego baroku jest historia tragicznej miłości Dydony i Eneasza, przekazana w Wergiliuszowej Eneidzie. Henry Purcell zdołał zaś przełożyć na język dźwięków dramat postaci i różnorodność emocji bohaterów. W niewielkiej pod względem rozmiarów formie kompozytor mieści bogactwo symboliki starożytnej opowieści o sile miłości i przeznaczenia.

Nie dziwi fakt, iż Dido and Aeneas jest uznawana za pierwszą angielską operą narodową. W doskonale skonstruowanym libretcie, świat mitu łączy się z lokalną tradycją, śródziemnomorską scenerię uzupełniają rysunki postaci bliższe opowieściom brytyjskim i irlandzkim – wiedźmy i czarownice. Zaś w samej muzyce odnaleźć można cały wachlarz obowiązujących w tym czasie w Europie form i technik. Purcell bowiem dba o muzyczną różnorodność, doskonale integrując wzory francuskie i włoskie z angielskim folklorem.

Czas trwania: 80 minut

Obsada

15.02:

OBSADA PROLOGU

FEBUS MICHAŁ JANICKI

PIERWSZA NEREIDA MAŁGORZATA GRZEGORZEWICZ-RODEK

DRUGA NEREIDA IWONA LUBOWICZ

WENUS OLGA PASIECZNIK

WIOSNA MARTA BOBERSKA

PIERWSZA PASTERKA AGNIESZKA KOZŁOWSKA

DRUGA PASTERKA JOANNA TALARKIEWICZ

ON KRZYSZTOF ŁAZICKI

ONA MARTA SCHNURA

OBSADA OPERY

BELINDA MARTA BOBERSKA

DYDONA OLGA PASIECZNIK

DRUGA DAMA AGNIESZKA KOZŁOWSKA

ENEASZ MICHAŁ JANICKI

CZAROWNICA DOROTA LACHOWICZ

PIERWSZA WIEDŹMA MAŁGORZATA GRZEGORZEWICZ-RODEK

DRUGA WIEDŹMA / DUCH IWONA LUBOWICZ

MARYNARZ JAKUB A. GRABOWSKI

16.02:

OBSADA PROLOGU

FEBUS MICHAŁ JANICKI

PIERWSZA NEREIDA MAŁGORZATA GRZEGORZEWICZ-RODEK

DRUGA NEREIDA IWONA LUBOWICZ

WENUS ANETA ŁUKASZEWICZ

WIOSNA MARTA BOBERSKA

PIERWSZA PASTERKA AGNIESZKA KOZŁOWSKA

DRUGA PASTERKA JOANNA TALARKIEWICZ

ON KRZYSZTOF ŁAZICKI

ONA MARTA SCHNURA

OBSADA OPERY

BELINDA MARTA BOBERSKA

DYDONA ANETA ŁUKASZEWICZ

DRUGA DAMA AGNIESZKA KOZŁOWSKA

ENEASZ MICHAŁ JANICKI

CZAROWNICA MAŁGORZATA BARTKOWSKA

PIERWSZA WIEDŹMA MAŁGORZATA GRZEGORZEWICZ-RODEK

DRUGA WIEDŹMA / DUCH IWONA LUBOWICZ

MARYNARZ JAKUB A. GRABOWSKI

TANCERZE ZESPOŁU VARSAVIA GALANTE

EDGAR LEWANDOWSKI

ALEKSANDRA ANDRUSZKIEWICZ

ZUZANNA GRZEGOROWSKA

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

CAPELLA REGIA POLONA

DYRYGENT, KLAWESYN KRZYSZTOF GARSTKA

Realizacja

KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA

REŻYSERIA NATALIA KOZŁOWSKA

SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO

CHOREOGRAFIA EDGAR LEWANDOWSKI

PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO LILIANNA KRYCH / ANDRZEJ BORZYM JR

ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK

INSPICJENT TATIANA HEMPEL-GIERLACH

Opinie naszych widzów (15)

  • 10,0/ 10

    Piękne miejsce, oszczędna i ciekawa, bardzo pomysłowa scenografia, świetne głosy i muzyka. Zostałyśmy dowiezione z końca parku melexem - bardzo dziękuje.

    gw.....@gm...il.com / 26 lutego 2020

  • 10,0/ 10

    Muzyka, głosy artystów, miejsce spektaklu - triada marzeń!

    ja.....@eu...pe.com / 24 lutego 2020

  • 10,0/ 10

    Wspaniałe przedstawienie będące ucztą dla ducha.

    mp.....@....pl / 18 lutego 2020

  • 10,0/ 10

    Jestem szczęśliwa,że mogłam obejrzeć tę operę . Czekałam na nią od dawna.

    ma.....@....pl / 17 lutego 2020

  • 10,0/ 10

    super

    at.....@....pl / 16 lutego 2020

  • 10,0/ 10

    świetne widowisko, ciekawa, mniej znana muzyka (Purcella wykonuje się u nas rzadko), ciekawa aranżacja i kostiumy, dobre głosy, cały spektakl bardzo mi się podobał.

    po.....@....pl / 16 lutego 2020

  • 10,0/ 10

    Piękny spektakl. Świetne brzmienie orkiestry i chóru. Brawa dla solistów. Oczywiście Pani Pasiecznik (!) ale nie tylko. Piękna scenografia - stonowana, skromna ale bardzo sugestywna. Bardzo dziękuję - duże wzruszenie i piękne przeżycie.

    jm.....@gm...il.com / 16 lutego 2020

  • 10,0/ 10

    Wspaniały spektakl cudowna obsada wspaniali artyści

    da.....@sc...ak.com.pl / 16 lutego 2020

  • 10,0/ 10

    Piękna muzyka, wspaniali śpiewacy i balet.

    ab.....@gm...il.com / 16 lutego 2020

  • 10,0/ 10

    Mega przeżycie.

    do.....@in...ia.pl / 16 lutego 2020

  • 10,0/ 10

    Boski spektakl, świetna ponadczasowa muzyka, znakomita reżyseria i scenografia glosy śpiewaków jeszcze dziś słyszę :)

    w......@gm...il.com / 16 lutego 2020

  • 10,0/ 10

    Excellent Production, much more faithful to the Score than the old one of "Opera Kameralna". Among other nice surprise of the evening, we had the pleasure to wath the Performance of Dorota Lachowicz in the role of the Queen Sorceress. We wish to see more often the famous mezzo on Stage.

    br.....@....pl / 28 października 2019

  • 9,0/ 10

    Spektakl bardzo nam się podobał (mnie i mojej rodzinie), pomysłowa scenografia, piękne choć nie wyszukane kostiumy, kunszt artystów i wspaniała orkiestra. Wszystkiego najlepszego.

    El.....@....edu.pl / 18 lutego 2020

  • 9,0/ 10

    zdecydowanie wart polecenia !

    wo.....@in...ia.pl / 17 lutego 2020

  • 6,0/ 10

    Pomimo pięknego głosu odtwórczyni głównej roli żeńskiej, warto było by spróbować obsadzić w tej roli inną panią, bardziej spójną z męskim głównym bohaterem.

    bm.....@ga...ta.pl / 18 lutego 2020

Polska Opera Królewska - Adres i dojazd

https://operakrolewska.pl/

Kup bilet