DAVIDE PENITENTE / WOLFGANG AMADEUS MOZART - zdjęcie

Średnia ocena

15 oddanych głosów

9,0 / 10

DAVIDE PENITENTE / WOLFGANG AMADEUS MOZART

PROGRAM

Wolfgang Amadeus Mozart

Kyrie KV 341

Davide penitente KV 469

Chór Alzai le flebili voci al Signor

Chór Cantiam le glorie

Aria Lungi le cure ingrate

Chór Sii pur sempre benigno, oh Dio

Duet Sorgi, o Signore, e spargi

Aria A te, fra tanti affanni

Chór Se vuoi, puniscimi

Aria Tra l’oscure ombre funeste

Tercet Tutte le mie speranze

Chór: Chi in Dio sol spera – Di tai pericoli non ha timor

Choć Mozart słynął z niegasnącej inwencji i niezwykłego tempa przygotowywania nowych kompozycji, to – podobnie jak inni twórcy – również i on sięgał niekiedy po swoje starsze utwory, by wykorzystać je w nowych kontekstach. Kantata Davide penitente stanowi szczególny rodzaj tego typu opracowania. W tym przypadku Mozart nie tyle zainspirował się wcześniej napisanym fragmentem, co dosłownie przekopiował muzykę z dwóch uprzednio ukończonych części mszalnych (Kyrie i Gloria z Mszy c-moll KV 427), dodając do nich całkiem nowy włoski tekst, a także uzupełniając o dwie arie i finałową kadencję. Należy jednak podkreślić, że wiedeńska publiczność zebrana na prawykonaniu dzieła w 1785 roku podczas charytatywnego koncertu zorganizowanego przez Wiener Tonkünstler-Societät, nie mogła znać mszalnego pierwowzoru dzieła. Kompozycja została znakomicie przyjęta i była jeszcze wielokrotnie wykonywana w kolejnych latach.

W jakże odmiennej sytuacji znajduje się dzisiejsza publiczność – wszak Wielka Msza c-moll stanowi jedną z najbardziej znanych kompozycji religijnych wiedeńczyka. Istnieje zatem ciekawa możliwość wsłuchania się w brzmienia tej samej tkanki muzycznej opatrzonej przez samego kompozytora różnoraką treścią, w dwóch różnych językach. Podczas dzisiejszego wydarzenia zabrzmi wybrana przez Mozarta włoska parafraza biblijnych psalmów Dawidowych, którą sporządził w połowie XVIII wieku poeta i muzyk – Saverio Mattei.

Swoistym muzycznym wprowadzeniem będzie utrzymane w tonacji d-moll – uroczyste Kyrie KV 341, które niegdyś uważane było za jeden z pierwszych utworów napisanych przez Mozarta w Monachium. Dziś utwór datowany jest raczej na ostatnie lata życia Mistrza, a jego wzniosły charakter skłania do szczególnego rodzaju zadumy.

Marta Dziewanowska-Pachowska

Zapraszamy do zapoznania się z zasadami uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Polską Operę Królewską:

Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś chory, miałeś styczność z osobą zainfekowaną – zostań w domu.

Zabierz ze sobą maseczkę. Po wejściu do budynku Teatru obowiązuje Cię noszenie maseczki zakrywającej usta i nos.

Przy wejściu do budynku poddaj się pomiarowi temperatury.

Po wejściu do budynku Teatru zdezynfekuj dłonie.

Koniecznie podpisz Oświadczenie Uczestnika. Jeśli masz taką możliwość, przynieś wydrukowane i podpisane oświadczenie, jeśli nie – wypełnij je w Teatrze, w miejscu wskazanym przez obsługę.

Oświadczenie uczestnika do pobrania pod poniższym linkiem:

🔴 https://operakrolewska.pl/wp-content/uploads/2021/02/oswiadczenie-zdrowia-z-klauzula-rodo.pdf 🔴

Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę.

Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie – osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię.

Dbamy o bezpieczeństwo naszych Widzów!

Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk.

Przy wejściu do budynku obsługa widowni może dokonać pomiaru temperatury.

Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana.

Widownia będzie zapełniona w maksymalnie 75%.

Zachowujemy bezpieczną odległość.

W razie pytań jesteśmy do dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie +48 500 309 424.

Wydarzenie pod mecenatem Grupy PZU oraz Grupy LOTOS

Czas trwania: 60 minut

Obsada

AGNIESZKA KOZŁOWSKA I SOPRAN

ANETA ŁUKASZEWICZ II SOPRAN

JACEK SZPONARSKI TENOR

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

LILIANNA KRYCH PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO

TADEUSZ KAROLAK DYRYGENT

Opinie naszych widzów (4)

  • 10,0/ 10

    piękny, wspaniały,niezwykły....

    ma.....@gm...il.com / 18 września 2021

  • 10,0/ 10

    Wspaniała akustyka w kościele seminaryjnym. Porywający śpiew chóru.

    wo.....@....pl / 18 września 2021

  • 8,0/ 10

    Świetny pomysł repertuarowy. Chór absolutnie zachwycający, ciekawe głosy solistów. Bardzo dobra organizacja w warunkach pandemicznych.

    go.....@gm...il.com / 18 września 2021

  • 5,0/ 10

    Zbyt dużo monotonii. Mało emocji

    kl.....@gm...il.com / 29 września 2021

Polska Opera Królewska - Adres i dojazd

https://operakrolewska.pl/

Kup bilet