Początki tradycji operowych na polskim dworze królewskim sięgają czasów panowania Zygmunta III Wazy, a to za sprawą muzycznych zainteresowań jego syna i następcy tronu – Władysława IV. Za czasów saskich popularność muzycznych przedstawień, zgodnie z zachodnimi wzorcami, znacznie wzrosła, apogeum zyskując za panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego. Sceny teatralne istniały jednak nie tylko w stolicy. Kultura operowa kwitła także na dworach rodów magnackich, częstokroć utrzymujących własne kapele wokalno-instrumentalne i sale widowiskowe. W drugiej połowie XVIII wieku rodziny Sapiehów, Tyzenhauzów, Ogińskich, a przede wszystkim Radziwiłłów tworzyły własne lokalne ośrodki kulturalne.
To właśnie na dworze księcia Radziwiłła w Nieświeżu w 1784 roku, z okazji przyjazdu króla Stanisława Augusta, zrealizowano jedną z pierwszych polskich oper. Była to trzyaktowa śpiewogra pod wdzięcznym tytułem Agatka, czyli przyjazd pana. Libretto przygotował Maciej Radziwiłł, natomiast autorstwo utrzymanej w stylu galant muzyki przypisuje się nieświeskiemu kapelmistrzowi Janowi Dawidowi Hollandowi, choć badacze wskazują niekiedy także na innego radziwiłłowskiego kapelmistrza – Alessandra Danesiego.
Miłosna historia rozgrywa się w wiejskim środowisku, gdzie o rękę tytułowej bohaterki starają się ukochany Agatki – Antek Całka oraz Antek Gajdak, wspierany przez podstarościego Pijaszkę. Intrygę rozwiązuje dopiero przyjazd dobrego pana, który sprawiedliwie rozsądza spór. Całości przyświecają oświeceniowe idee społecznego ładu, zakładającego odpowiedzialną i pełną zrozumienia dla obowiązującego porządku postawę przedstawicieli różnych stanów. O nośności tematu i sukcesie przedstawienia mogą świadczyć nie tylko zachowane w kronikach świadectwa ogromnej liczby chętnych do obejrzenia premiery przedstawienia, ale także, a może przede wszystkim fakt, że już w kolejnym roku dzieło zostało wystawione w Warszawie, a później również we Lwowie.
Marta Dziewanowska-Pachowska
Patronem medialnym Festiwalu jest 🟡Onet.
🔴 Wejście na koncert bramą D Zamku Królewskiego
________________________________________________________________________________________________________
Regulamin zakupu biletów dostępny na stronie --> KLIKNIJ TUTAJ
________________________________________________________________________________________________________
W razie pytań jesteśmy do dyspozycji telefonicznie od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424
Czas trwania: 100 minut
Występują
AGATKA - JULITA MIROSŁAWSKA
ANTEK CAŁKA - SYLWESTER SMULCZYŃSKI
PLOCIUCHOWA - DOROTA LACHOWICZ
PIJASZKO - MIROSŁAW BORCZYŃSKI
DBALSKI - WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ
WALENTY - PIOTR CHWEDOROWICZ
ANTEK GAJDAK - ROBERT SZPRĘGIEL
STACH - PAWEŁ KOWALEWSKI
MACIEK - GRZEGORZ ŻOŁYNIAK
PAN - BOGDAN ŚLIWA
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
DYRYGENT - MAREK TOPOROWSKI
Opinie naszych Widzów
(7)Przyjemnie spędzony przez nas wieczór .
Znakomity zespól muzyczny , doskonali wykonawcy w przepięknym wnętrzu . Super !
st.....@....pl | 7.04.2022
Zachwycające
ju.....@....pl | 28.03.2022
Cudowne
ju.....@....pl | 28.03.2022
Piękne głosy wykonawców, świetne brzmienie orkiestry pod kierunkiem Marka Toporowskiego.
at.....@gm...il.com | 28.03.2022
Dobre muzyczne wykonanie. Szczególnie sopranistka.
ty.....@gm...il.com | 28.03.2022
Świetni soliści, chyba byłoby lepiej dla wrażeń słuchowych gdyby orkiestra była schowana w kanale.
mi.....@in...ia.pl | 28.03.2022
W sali wielkiej zamku niestety jest zła akustyka i tego typu przedstawień nie powinno sie tam organizować
mi.....@....pl | 21.07.2022
AGATKA, CZYLI PRZYJAZD PANA / JAN DAWID HOLLAND
Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie,
ale gdy pojawi się nowy termin,
damy Ci znać!
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia