Apokalipsa - zdjęcie Apokalipsa - zdjęcie Apokalipsa - zdjęcie

Średnia ocena

12 oddanych głosów
16 zainteresowanych osób

8,2 / 10

Apokalipsa

8,2/ 10

Europę po dwóch wojnach światowych przenikają wciąż włókna i strzępy ideologii. Pier Paolo Pasolini udziela ostatniego wywiadu i w kilka godzin później ginie. Jego zmasakrowane ciało z plaży w Osti staje się ponurym prognostykiem dla Europy.

Następnego dnia Oriana Fallaci pisze do niego list, ujawniając sekrety ich ambiwalentnej przyjaźni. U bram Włoch stoi obcy, by dołączyć do proletariackich mas...

Michał Borczuch powołuje do życia bohaterów tamtych wydarzeń, i ówczesne konflikty, które dzisiaj nabierają śmiertelnej wyrazistości. Osobiste przekleństwa Pasoliniego i Fallaci stają się pożywką dla upiornych współczesnych postaci.

Dobra córka i wyrodny syn starej dobrej Europy. Inspiracje przedstawienia Michała Borczucha tkwią w dwóch radykalnie wyrazistych a jednocześnie przeciwstawnych dyskursach traktujących o cywilizacji Zachodu i jej fantazmatycznym Innym – uosobionym w postaci wyznawcy Islamu, terrorysty, nielegalnego imigranta. Literacką inspirację dla scenariusza stanowią dwie postaci: ikona dwudziestowiecznego dziennikarstwa politycznego, Oriana Fallaci oraz reżyser, dramatopisarz i poeta, Pier Paolo Pasolini.

Między wściekłością i dumą Fallaci i uwiedzionym postacią innego kontestatorem Pasolinim rozciąga się przestrzeń przedstawienia Borczucha.

W krajobrazie kulturowej apokalipsy wyłaniającej się z wywiadu Fallaci z Fallaci, Borczuch doprowadza do spotkania umierającej na początku XXI wieku reporterki, „ostatniej Europejki”, i zamordowanego latach 70. w niewyjaśnionych okolicznościach reżysera, „wyrodnego syna Europy”. Trawieni przez obsesje, lęki, pożądania i melancholię, wybitni i jednocześnie małostkowi tworzą diagnozę kultury i społeczeństwa, w którym żyją. I umierają. Borczuch włącza się w tę dyskusję, stawiając pytania o to, w jaki sposób określając naszą europejską tożsamość podążamy w stronę Pasoliniego lub w stronę Fallaci.

Spektakl dla widzów dorosłych.

W spektaklu występują między innymi Halina Rasiakówna, Ewelina Żak, Piotr Polak, Jacek Poniedziałek , Sebastian Łach, Marek Kalita .

Czas trwania: 120 minut

Realizacja

Reżyseria: Michał Borczuch

Tekst i dramaturgia: Tomasz Śpiewak

Kostiumy, scenografia: Dorota Nawrot

Reżyseria światła: Katarzyna Łuszczyk

Muzyka: Bartosz Dziadosz „Pleq”

Asystent reżysera, inspicjent: Radosław Mirski

Asystentka scenografa: Weronika Biernat

II asystent reżysera: Jędrzej Piaskowski

Konsultacje językowe: Karolina Porcari

Mural: Krzysztof Mężyk, Ludmiła Woźniczko

Charakteryzacja: Monika Kaleta

Opinie naszych widzów (3)

  • 10,0/ 10

    trudny i mocny spektakl, ale warto zachować koncentrację przez 2 godziny, bo treści płynące ze sceny są tego warte, tylko dla dorosłych, oczywiście mania chodzenia nago przez facetów po scenie musiała zostać zachowana

    an.....@po...ta.wp.pl / 05 lutego 2016

  • 8,0/ 10

    Bardzo dobry spektakl. Wart polecenia. Od początku do końca byłam skupiona, choć akurat tego dnia nawaliła klimatyzacja w teatrze i warunki były naprawdę "ekstremalne". Tym bardziej podziwialam aktorów i ich grę. Choć trójka bohaterów spektaklu, to jednak wszystko jest nad wyraz aktualne i dotyka nas każdego dnia. Nigdy dość refleksji nad współczesnym światem.

    do.....@gm...il.com / 16 lipca 2016

  • 8,0/ 10

    Wspaniałe aktorstwo, ważny temat, bardzo interesujący bohaterowie. Świetny tekst. Miejsce trochę mało przyjazne, ale to sprawa tymczasowa na szczęście.

    ad.....@gm...il.com / 09 lutego 2016

Nowy Teatr - Adres i dojazd

ul. Madalińskiego 10/16
05-080 Warszawa
22 379 33 33

http://www.nowyteatr.org/

Kup bilet
× 1 osoba obecnie przegląda tę ofertę.