Hannah Arendt. Ucieczka - zdjęcie

Średnia ocena

14 oddanych głosów

6,9 / 10

Hannah Arendt. Ucieczka

Spektakl jest fantazją na temat spotkania z udziałem bliskich sobie osób w szczególnym historycznym momencie. Hannah Arendt, Martin Heidegger, Karl Jaspers i Walter Benjamin – każde z nich musiało przejść próbę moralnej odpowiedzialności lub/oraz znaleźć drogę ucieczki przed śmiercią. Każde musiało wybrać aktywną lub bierną formę przetrwania.

Hannah Arendt -– żydowsko-niemiecka filozofka, badaczka totalitaryzmów, uciekła z Niemiec do Francji pod dojściu nazistów do władzy w 1933 roku. W ostatniej chwili ucieka z okupowanej Francji do USA. Przeżyła.

Walter Benjamin – żydowsko-niemiecki filozof. Ucieka z Niemiec do Francji w 1933 roku. Popełnia samobójstwo w czasie kolejnej ucieczki z Francji w 1940 roku.

Karl Jaspers – filozof niemiecki. Po dojściu nazistów do władzy wycofuje się z życia naukowego. Przeżył.

Martin Heidegger – filozof niemiecki. W 1933 roku entuzjastycznie wita przejęcie władzy przez nazistów. Zostaje rektorem Uniwersytetu we Fryburgu. Wygłasza płomienne przemówienia o odradzającym się pod wodzą Hitlera narodzie niemieckim. Po roku rezygnuje ze stanowiska, odsuwa się na ubocze życia naukowego, ale płaci składki na NSDP do 1945 roku. Nigdy nie przeprosił za swoją postawę. Przeżył.

Spektakl opisuje sposoby przetrwania. Według przyrodniczych opisów walka o przetrwanie dla większości gatunków jest jedyną znaną im formę życia.

Jak to się odnosi do ludzkości? Czy wybrać bierność czy aktywność?

Ryzykować niepewność ucieczki czy wybrać chwilowe bezpieczeństwo?

Większość ludzi wybiera bierność. Jaki to ma wpływa na życie i rozwój społeczeństw?

Jaka jest odpowiedzialność wybierających aktywność?

Kiedy stajemy przed chwilą ostatniej szansy na ucieczkę?

Czy to już? I dokąd uciekać?

Każda z postaci spektaklu wybrała inną formę przetrwania. Co powiedzą o swoich doświadczeniach i wyborach, jeśli zamkniemy ich w escape roomie?

Na scenie występuje Anna Wojnarowska, Małgorzata Goździk, Michał Lacheta, Arkadiusz Wójcik.

Czas trwania: 65 minut

Realizacja

reżyseria: Grzegorz Laszuk

wideo: Adrian Cognac

choreografia: Renata Piotrowska- Auffret

muzyka: Bartek Rączkowski

kostiumy: Ewelina Ciuchta

scenografia: Piotr Szczygielski, Ewelina Ciuchta

współpraca: Paweł Mościcki

Opinie naszych widzów (8)

  • 10,0/ 10

    Fenomenalny spektakl. Porusza wiele palących kwestii. Choć, pozornie, sytuować go można w tematyce okołozagładowej to jest on w swej problematyce szalenie uniwersalistyczny. Pytanie o funkcjonowanie w języku, normatywności, "grę w sztuczki" codzienności ale także - i może przede wszystkim - odpowiedzialności ludzkiej. Raz, dwa, trzy... teraz Ty!

    mi.....@gm...il.com / 09 czerwca 2018

  • 10,0/ 10

    Wszystkie elementy na wysokim poziomie, scenariusz, multimedia, światła, scenografia, oprawa dźwiękowa, precyzja i wstrzemięźliwość gry aktorskiej. Jestem pod wielkim wrażeniem i bardzo za ten spektakl dziękuję osobom nad nim pracującym.

    ry.....@gm...il.com / 11 kwietnia 2018

  • 9,0/ 10

    znakomicie filozoficzno, aktorsko, choreograficznie i scenograficznie Porusza ale nie przytłacza choćby trudnymi konotacjami do rzeczywistości subtelnie podejmuje

    jo.....@po...ta.onet.pl / 12 kwietnia 2018

  • 8,0/ 10

    Bardzo ciekawy scenariusz - zestawienie czterech filozofów/Jeźdzców Apokalipsy i sposobu przetrwania upadku rzeczywistości. Wspaniała gra aktorska "Arendt" i "Jaspersa". Zbyt dużo niepotrzebnych wulgaryzmów i tzw. prukania. Brakowało napięcia i przede wszystkim Grzegorza Laszuka na scenie. Ciekawa muzyka!

    jo.....@gm...il.com / 30 maja 2018

  • 4,0/ 10

    Niestety, spektakl nie spełnił moich oczekiwań: próba oddania dylematów moralnych niezwykle płytka, przytłoczona formą, przez co treści jak na lekarstwo. Choć performance mają swoje prawa, tu niestety bez wglądu w umysł twórców ciężko poddać cokolwiek sensownej interpretacji.

    ka.....@so...is.pl / 31 maja 2018

  • 4,0/ 10

    Spektakl jest nieglupi w treści ale forma jest zbyt awangardowa i i chwilami kontrowersyjna.

    el.....@ya...oo.com / 30 maja 2018

  • 4,0/ 10

    Podobał mi się zamysł i niektóre pomysły realizacyjne. Wykonanie oceniam średnio.

    jo.....@gm...il.com / 30 maja 2018

  • 2,0/ 10

    Za dużo środków uatrakcyjnienia spektaklu. Za to treść niezbyt skomplikowana z dość prostym przekazem.

    ka.....@....pl / 07 czerwca 2018

Komuna Warszawa - Adres i dojazd

ul. Emilii Plater 31

http://komuna.warszawa.pl/

Kup bilet
× 2 osoby obecnie przeglądają tę ofertę.