Cezary idzie na wojnę, reż. Cezary Tomaszewski
Biografia reżysera rozpisana na czterech aktorów i pianistkę staje się pretekstem do przedefiniowania pojęć zastanych i wytworzenia własnego queerowego systemu fantazmatycznego. Spektakl, w którym legendarna choreografia Niżyńskiego do „Popołudnia fauna” Debussy’ego spotyka się z pieśnią Moniuszki w męskiej przebieralni, ćwiczenia aerobowe z wojenną symfonią Szostakowicza, a wspomnienie decyzji komisji poborowej sprzed lat staje się impulsem do uruchomienia campowej rewii. Przedstawienie zaliczane do najważniejszych teatralnych wydarzeń ostatnich lat, nagrodzone na festiwalu Boska Komedia przez międzynarodowe jury w kategorii Zespół.
Spektakl legenda - powstał w ramach cyklu “Przed wojną / wojna / po wojnie”, realizowanym przez Komunę Warszawa w latach 2016-2018. Teraz, ta najbardziej queerowa wersja “Pieśni domowych” Stanisława Moniuszki brzmieć będzie jeszcze mocniej ze swoim pacyfistycznym przesłaniem ośmieszającym patriarchalno-rycerskie wzorce patriotyzmu.
Spektakl objechał cały świat, wszędzie wzbudzając entuzjastyczne przyjęcia – nagradzany owacjami na stojąco w Nowym Jorku, Monachium i Santiago de Chile. Radosne i energetyczne przedstawienie Cezarego Tomaszewskiego pomaga na chwilę zapomnieć o wszelakich smutkach i patrzeć z nadzieją w przyszłość.
"Cezary Tomaszewski trafnie rozpoznał goffmanowskie „ramy teatralne” rzeczywistości społecznej i stworzył świetne przedstawienie. Nie każdy narcystyczny performans musi też inicjować rewolucję w sztuce."
- Mirosław Kocur, teatralny.pl
"Układy choreograficzne, osłabiając dyskursywność mowy, nadają jej nowe znaczenia – scenicznej orkiestracji na głosy i ciała, precyzyjnie zestrajającej w cielesnej ekspresji „feeling” i „timing”. Wszystko to tworzy teatr komponowany, kontynuujący tradycję awangardy audiowizualnej lat 60. z jej poliwersyjnością, instrumentalnymi aktorami, zawsze obecną ironią, Teatralna rzeczywistość spektaklu Tomaszewskiego, kształtowana zarówno przez język, jak i dźwięk, ma charakter zmysłowo doświadczanego i interpretowanego utworu muzycznego."
- Krystyna Duniec, Dwutygodnik
Czas trwania: 50 minut
Występują
Realizacja
Reżyseria: Cezary Tomaszewski
Scenariusz: Justyna Wąsik
Dramaturgia: Klaudia Hartung-Wójciak
Kostiumy: Bracia (Agnieszka Klepacka, Maciej Chorąży)
Projekt świateł: Antoni Grałek
Muzyka: C.Debussy, G.F.Haendel, S. Moniuszko, D. Szostakowicz
Produkcja: Komuna// Warszawa & Ewa Paradowska
Fot. Patrycja Mic
Opinie naszych Widzów
(41) "Cezary idzie na wojnę" to spektakl, w którym reżyser umiejętnie wyważa dowcip, dystans, patos i pastisz. Każdy z aktorów wnosi nowy rys do charakteru granej postaci, a wspólnie, z ułańską fantazją, przerysowują cechy narodowe, których aktualność podskórnie mrozi widza pomiędzy salwami śmiechu. Świetna rozrywka!
km.....@gm...il.com | 1.02.2018
Mocna sztuka – o męskości (i kobiecości też, choć na inny sposób) zawsze-już-wpisanej w wojnę, wpajanej na wszystkich poziomach od kultury fizycznej po tradycyjne piosenki z repertuary narodowego, ludowego, kościelnego. Wiele scen jest komicznych, ale ogólna wymowa bardzo smutna. „Dorastamy” do wojny wskutek działań instytucji państwa, poprzez relacje społeczne, uzyskując tożsamość narodową, która wiąże wojnę z poczuciem sensu, i tożsamość męską, która wiąże ją z poczuciem wartości własnej (i odwrotnie chyba w sumie też). Śmiech działa uwalniająco, pozwala trochę zluzować ten czar, ale to właśnie dlatego, że grzęźnie w gardle. Sztuka świetnie pokazuje absurdalność przyjmowanych bez zastrzeżeń elementów naszej kultury, wydobywa ich perwersyjność. Nie tylko dowodzi że trzeba „odwojnić kulturę”, ale po prostu robi to.
a......@gm...il.com | 10.07.2017
Bardzo podobała mi się gra aktorów, trudno wyróżnić kogoś szczególnie - może dlatego że była to ta sama osoba. Dobrze zagrała muzyka i treści, jakie niosła - wielkie brawa za pomysł! Lekki niedosyt bo wydaje mi się, że można było nieco więcej wyciągnąć z tematu sztuki. Generalnie bardzo miły wieczór w teatrze.. Brawo! Brawo! Brawo!
li.....@....pl | 3.01.2021
Bardzo mi się podobało to przedstawienie, najpierw zaskakujące i trochę niezrozumiałe, aby potem pokazać całą błyskotliwość pomysłu reżyserskiego. Bo jego sens i to, o co chodzi, wyświetla się jakby, w trakcie trwania przedstawienia, zrobione trochę na filmowy sposób, nieliniowy, by tak rzec, ale budujący akcję i sens z połączenia myślowego wielu "klatek", wyświetlających się niby niezrozumiale w pierwszej chwili. Bardzo ciekawe, gdy człowiek sobie to uświadomi. Jedynie, co mnie nieco drażniło, a co jest cechą... polskich filmów, że momentmi dźwięk był niewyraźny i szczególnie wtedy, kiedy np. słowa pieśni miały istotne znaczenie. Pewnie lepiej by brzmiało w sali teatralnej!...
kr.....@....uw.edu.pl | 1.01.2021
Spektakl udany, ogólnie aktorzy mówili i śpiewali bardzo wyraźnie (co rzadkie u nas, szczególnie jeśli chodzi o śpiew), jednak było parę partii niezrozumiałych, więc przydałyby się napisy (szczególnie, że forma jaką wymusiły regulacje prawne to akurat, dołączenie napisów, ułatwiała). Koncepcja dramatu - tak jak ją zrozumiałem (bycie żołnierzem ideałem "męskości"; główny bohater męczy się tym, jak głęboko został mu on wpojony a zarazem jak bardzo jest on mu obcy) - też udana i udatnie przedstawiona. Oceniłem jednak na "8" a nie na "10", bo w teatrze cenię sobie dialogi, rozmowy, deklamacje a w tym przypadku było ich moim zdaniem zdecydowanie za mało.
ko.....@gm...il.com | 11.01.2021
- ...
Adres i dojazd
Komuna Warszawa
ul. Emilii Plater 31, Warszawa
Cezary idzie na wojnę, reż. Cezary Tomaszewski
Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie,
ale gdy pojawi się nowy termin,
damy Ci znać!
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia