7 pieśni o awangardzie - zdjęcie

Średnia ocena

5 oddanych głosów

9.0 / 10

7 pieśni o awangardzie

„Siedem pieśni o awangardzie” – wspólny projekt Komuny// Warszawa i instytutu Teatralnego – to powrót do estetyki scenicznej i manifestów z lat 20. To elegia, ale i hymn na cześć awangardy. W rekonstrukcjach teatralnych scenografii XX wieku i postulatach artystów z tamtych lat twórcy szukają odpowiedzi na pytanie, czym była awangarda: kreśleniem wizji lepszego świata? sprzeciwem, a może ucieczką przed pędzącym na oślep walcem historii?

W „Siedmiu pieśniach o awangardzie” artyści Komuny// Warszawa dokonają symbolicznej rekonstrukcji teatralnych scenografii, a powidoki estetyki scenicznej tamtych lat pozwolą przywołać idee teatralnej awangardy tamtych lat – także w kontekście zaangażowania politycznego, burzenia teatralnej iluzji i bezpośredniej rozmowy twórców z widzami.

Awangardowe manifesty często definiowane są jako wizje lepszego świata. Ale czasami te same manifesty interpretować można jako ucieczkę przed pędzącym na oślep walcem historii. Bez względu na to, która z tych interpretacji jest właściwa, awangarda zawsze kieruje się KU PRZYSZŁOŚCI.

– Patronat honorowy nad obchodami stulecia awangardy objął Prezydent RP Andrzej Duda. Może to ironia losu, a może znak czasu i ostateczny sygnał, aby pojęcie awangardy umieścić wśród eksponatów archeologicznych wymarłych kultur? Władza zwykle walczy z awangardą, bo ta zwykle walczy z władzą. Czy zatem duch awangardy umarł ostatecznie? – zastanawiają się twórcy.

Sztuka.

Która nie jest oddzielona od praktyki życiowej.

Lecz się w niej zawiera.

Traci wraz z dystansem.

Do praktyki życiowej.

Zdolność do krytykowania tej praktyki.

Teatr powinien zostać w teatrze.

Miejscem sztuki jest galeria.

Życie jest na zewnątrz.

I wtedy mogą siebie sobie opowiadać.

Bez naiwnej wiary w podbijanie nowych terytoriów.

Opowiadać wyobrażenia przyszłości.

Albo przestrzegać neofitów naukami przeszłości.

„Siedem pieśni o awangardzie” to jedno z dwóch wydarzeń artystycznych (drugim jest projekt „Ave. Działanie na kroki, megafony, flagi, okrzyki i race” Roberta Rumasa), towarzyszących międzynarodowej konferencji „Przestrzenie Awangardy / Spaces of the Avant-garde” w ramach prowadzonego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego projektu ODZYSKANA AWANGARDA.

W trwający przez cały rok 2017 projekt badawczy zaangażowani są zarówno teoretycy jak i artyści poszerzający tradycyjną ścieżkę badań akademickich o działania artystyczne inspirowane awangardowymi praktykami I połowy XX wieku.

Czas trwania: 50 minut

Obsada

gościnnie: Joanna Halszka Sokołowska

Anna Wojnarowska

Realizacja

Komuna// Warszawa

Komuna// Warszawa

Komuna// Warszawa (w latach 1989-2009: Komuna Otwock) powstała w 2009 roku. To jeden z najważniejszych teatrów niezależnych w Polsce. Eksperymentuje na styku sztuk performatywnych, wideoinstalacji i muzyki i miesza zjawiska i osobistości mainstreamu z awangardą.

Repertuar Teatru Komuna// Warszawa ma charakter wyjątkowy. Oprócz własnych, autorskich spektakli prezentowane tu są cykle kuratorskie, produkcje innych artystów i spektakle gościnne. Swoje prace wyprodukowali i pokazywali tu m.in. Akademia Ruchu, Monika Strzępka i Paweł Demirski, Krzysztof Skonieczny, Marcin Liber, Paweł Passini, Krzysztof Garbaczewski i Marcin Cecko, Iwona Pasińska, Agata Siniarska, Mikołaj Mikołajczyk, Weronika Szczawińska, Wojtek Ziemilski, Markus Orhn, Marta Ziółek, Iza Szostak, Magda Jędra, Weronika Pelczyńska.

Cyklem kuratorskim prezentowanym w latach 2016-2017 jest Mikro Teatr Tomasza Platy, który spotkał się ogromnym zainteresowaniem publiczności i ciepłym przyjęciem krytyków. W cyklu swe prace pokazali m.in: Anna Smolar, Paweł Łysak, Michał Borczuch, Justyna Sobczyk, Iga Gańczarczyk, Marin Liber, Anna Karasińska, Romuald Krężel.

Spektakle, które wystawiane były przez teatr Komuna// Warszawa, zobaczyć można było również na wielu festiwalach międzynarodowych m. in. w Edynburgu, Moskwie, Nowym Jorku, Teheranie i wielu innych miejscach na całym świecie.

Najważniejsze przedstawienia Komuna// Warszawa to m. in. „Bez tytułu”, „Design/Gropius”, „Perechodnik/Bauman”, „Przyszłość świata”, „Księgi”, „Sierakowski”„ Atatürk, albo dlaczego pojechałem do Istambułu”, „Paradise Now? Re//Mix Living Theatre”, „Tocqueville. Życie codzienne po Wielkiej Rewolucji”, "Terry Pratchett. Nauki Społeczne", "Projekt B.R.I.N."

Komuna// Warszawa jest także inicjatorem i producentem innych wydarzeń, w tym: projektów dla mieszkańców Kamionka (Muzeum Społeczne), akcji, dyskusji, pokazów i koncertów.

Siedziba teatru Komuna// Warszawa jest dobrze skomunikowana: znajduje się w kamienicy przy ul. Lubelskiej 30/32 na południowopraskim Kamionku, przy Dworcu Wschodnim; ok. 8 min. pieszo od stacji metra Stadion i 5 min. od tramwajów, autobusów zatrzymujących się przy Teatrze Powszechnym. W okolicy łatwo znaleźć miejsce do parkowania.

Bilety to teatru Komuna// Warszawa kupić można przez internet za pomocą portalu www.eWejsciowki.pl lub w kasie teatru, która czynna jest na 15 minut przed rozpoczęciem spektaklu - w miarę dostępności miejsc.

Adres i dojazd

ul. Lubelska 30/32

http://komuna.warszawa.pl/pl/

Widzowie, którym podobało się to wydarzenie, byli również na:

9.3
Średnia ocena
Bardzo udany koncert pod każdym względem - wokalnym, muzycznym i scenograficznym.
- Jan

25.01 / 19:00

09.02 / 19:00

Gatunek: Muzyczny
8.6
Średnia ocena
Rewelacyjny spektakl. Mnóstwo humoru, lekkości, świetna gra aktorska.
- Agnieszka

25.01 / 19:30

26.01 / 19:30

Gatunek: Muzyczny
9.1
Średnia ocena
Piosenki Osieckiej zawsze na czasie. Nogi rwą się do tańca, a usta do śpiewania
- Eliza

09.02 / 19:30

10.02 / 19:30

+ dostępnych 4 innych terminów

Gatunek: Muzyczny

Inne wydarzenia w tej instytucji:

6.8
Średnia ocena

26.01 / 19:00

27.01 / 19:00

+ dostępnych 1 innych terminów

Gatunek: Dramat
Kup bilet