Komuna// Warszawa

ul. Lubelska 30/32

Komuna// Warszawa (w latach 1989-2009: Komuna Otwock) powstała w 2009 roku. To jeden z najważniejszych teatrów niezależnych w Polsce. Eksperymentuje na styku sztuk performatywnych, wideoinstalacji i muzyki i miesza zjawiska i osobistości mainstreamu z awangardą.

Repertuar Teatru Komuna// Warszawa ma charakter wyjątkowy. Oprócz własnych, autorskich spektakli prezentowane tu są cykle kuratorskie, produkcje innych artystów i spektakle gościnne. Swoje prace wyprodukowali i pokazywali tu m.in. Akademia Ruchu, Monika Strzępka i Paweł Demirski, Krzysztof Skonieczny, Marcin Liber, Paweł Passini, Krzysztof Garbaczewski i Marcin Cecko, Iwona Pasińska, Agata Siniarska, Mikołaj Mikołajczyk, Weronika Szczawińska, Wojtek Ziemilski, Markus Orhn, Marta Ziółek, Iza Szostak, Magda Jędra, Weronika Pelczyńska.
Cyklem kuratorskim prezentowanym w latach 2016-2017 jest Mikro Teatr Tomasza Platy, który spotkał się ogromnym zainteresowaniem publiczności i ciepłym przyjęciem krytyków. W cyklu swe prace pokazali m.in: Anna Smolar, Paweł Łysak, Michał Borczuch, Justyna Sobczyk, Iga Gańczarczyk, Marin Liber, Anna Karasińska, Romuald Krężel.

Spektakle, które wystawiane były przez teatr Komuna// Warszawa, zobaczyć można było również na wielu festiwalach międzynarodowych m. in. w Edynburgu, Moskwie, Nowym Jorku, Teheranie i wielu innych miejscach na całym świecie.

Najważniejsze przedstawienia Komuna// Warszawa to m. in. „Bez tytułu”, „Design/Gropius”, „Perechodnik/Bauman”, „Przyszłość świata”, „Księgi”, „Sierakowski”„ Atatürk, albo dlaczego pojechałem do Istambułu”, „Paradise Now? Re//Mix Living Theatre”, „Tocqueville. Życie codzienne po Wielkiej Rewolucji”, "Terry Pratchett. Nauki Społeczne", "Projekt B.R.I.N."
Komuna// Warszawa jest także inicjatorem i producentem innych wydarzeń, w tym: projektów dla mieszkańców Kamionka (Muzeum Społeczne), akcji, dyskusji, pokazów i koncertów.

Siedziba teatru Komuna// Warszawa jest dobrze skomunikowana: znajduje się w kamienicy przy ul. Lubelskiej 30/32 na południowopraskim Kamionku, przy Dworcu Wschodnim; ok. 8 min. pieszo od stacji metra Stadion i 5 min. od tramwajów, autobusów zatrzymujących się przy Teatrze Powszechnym. W okolicy łatwo znaleźć miejsce do parkowania.

Bilety to teatru Komuna// Warszawa kupić można przez internet za pomocą portalu www.eWejsciowki.pl lub w kasie teatru, która czynna jest na 15 minut przed rozpoczęciem spektaklu - w miarę dostępności miejsc.

Hannah Arendt. Ucieczka

Performance

Spektakl jest fantazją na temat spotkania z udziałem bliskich sobie osób w szczególnym historycznym momencie. Hannah Arendt, Martin Heidegger, Karl Jaspers i Walter Benjamin – każde z nich musiało przejść próbę moralnej odpowiedzialności lub/oraz znaleźć drogę ucieczki przed śmiercią. Każde musiało wybrać aktywną lub bierną formę przetrwania.


Hannah Arendt -– żydowsko-niemiecka filozofka, badaczka totalitaryzmów, uciekła z Niemiec do Francji pod dojściu nazistów do władzy w 1933 roku. W ostatniej chwili ucieka z okupowanej Francji do USA. Przeżyła.

Walter Benjamin – żydowsko-niemiecki filozof. Ucieka z Niemiec do Francji w 1933 roku. Popełnia samobójstwo w czasie kolejnej ucieczki z Francji w 1940 roku.

Karl Jaspers – filozof niemiecki. Po dojściu nazistów do władzy wycofuje się z życia naukowego. Przeżył.

Martin Heidegger – filozof niemiecki. W 1933 roku entuzjastycznie wita przejęcie władzy przez nazistów. Zostaje rektorem Uniwersytetu we Fryburgu. Wygłasza płomienne przemówienia o odradzającym się pod wodzą Hitlera narodzie niemieckim. Po roku rezygnuje ze stanowiska, odsuwa się na ubocze życia naukowego, ale płaci składki na NSDP do 1945 roku. Nigdy nie przeprosił za swoją postawę. Przeżył.

Spektakl opisuje sposoby przetrwania. Według przyrodniczych opisów walka o przetrwanie dla większości gatunków jest jedyną znaną im formę życia.
Jak to się odnosi do ludzkości? Czy wybrać bierność czy aktywność?
Ryzykować niepewność ucieczki czy wybrać chwilowe bezpieczeństwo?

Większość ludzi wybiera bierność. Jaki to ma wpływa na życie i rozwój społeczeństw?
Jaka jest odpowiedzialność wybierających aktywność?
Kiedy stajemy przed chwilą ostatniej szansy na ucieczkę?
Czy to już? I dokąd uciekać?

Każda z postaci spektaklu wybrała inną formę przetrwania. Co powiedzą o swoich doświadczeniach i wyborach, jeśli zamkniemy ich w escape roomie?

Szczegóły spektaklu

CEZARY IDZIE NA WOJNĘ

Performance

Opowieść performatywna o wyprawie na przedwojnie mitologicznego, wielogłowego bohatera o tym samym imieniu i nazwisku, co reżyser spektaklu i o wojnie, jaką wypowiada on widmom wojny.
Biografia reżysera rozpisana na 4 aktorów i pianistkę staje się pretekstem do przedefiniowania pojęć zastanych i wytworzenia własnego queerowego systemu fantazmatycznego. Spektakl, w którym Popołudnie fauna Niżyńskiego spotyka się z pieśnią Moniuszki w męskiej przebieralni, ćwiczenia aerobowe z wojenną symfonią Szostakowicza, a wspomnienie decyzji komisji poborowej sprzed lat staje się impulsem do uruchomienia campowej rewii performatywnej.
Spektakl została nagrodzony w konkursie głównym Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia w Krakowie w kategorii Zespół.

„Przed wojną / Wojna / Po wojnie", to 3-letni cykl kuratorski Komuny//Warszawa opisujący permanentny stan, w jakim znajduje się świat.
Wojny mogą być zbrojne i psychologiczne, zamorskie i domowe, międzynarodowe i rodzinne. Wojna krąży po świecie: „trudno bez niej żyć, łatwiej z nią umierać".
Impulsem, który skłonił K//W do zajęcia się wojną, był ciąg ponurych wydarzeń z ostatnich lat: Wojna w Ukrainie i na Bliskim Wschodzie – Brexit – wygrana Trumpa. Coraz częściej pojawia się myśl, że wojna w Europie może przestać być historią. Stąd potrzeba zadania pytań o to: Czy jesteśmy przygotowani do wojny? Czy pamięć o wojnie ułatwia podtrzymanie pokoju? Czy woja może być sprawiedliwa? Czy polityki historyczne otwierają rany i zbroją społeczeństwa do walki?
K//W opowiada o wojnie i wojnach – w ich różnych kontekstach i odsłonach, z naciskiem jednak na ich realny – nieheroiczny i osobisty wymiar. Podejście K//W jest czysto pragmatyczne – skupione na praktyce i cenie przetrwania.

Szczegóły spektaklu