Tragedia Jana - zdjęcie Tragedia Jana - zdjęcie Tragedia Jana - zdjęcie Tragedia Jana - zdjęcie

Tragedia Jana

W spektaklu Teatru Chorea Jan Chrzciciel podejmuje walkę z trawiącymi świat grzechami rozpusty, pychy, tchórzostwa i pazerności. Przez to popada w konflikt z prowadzącym hulaszcze życie Herodem.

Kluczowym elementem intrygi jest mityczny taniec córki Herodyjady (popularnie zwanej Salome), przez który niepokorny święty zostaje pozbawiony głowy. Jednak u Gawatowica – niczym w średniowiecznym misterium – zło będzie potępione, a winni niesprawiedliwości – ukarani.

Jak pisał po premierze spektaklu recenzent Tadeusz Kornaś, twórcy z Teatru Chorea wraz z reżyserem Waldemarem Raźniakiem „odważyli się zadać pytanie poważne – o istotę tkwiącego w człowieku zła, o obecność zła w świecie, o bezkompromisowe dążenie do dobra i sprawiedliwości, wreszcie o sensowność dobrej śmierci – i sami chyba też zostali nagrodzeni scenicznym efektem, który stworzyli. Może nawet zaskoczeni jego siłą”.

Czas trwania: 70 minut
Źródło zdjęcia: fot. Z. Balcerzak

Zwiastuny

Realizacja

„Tragedia albo wizerunek śmierci Przeświętego Jana Chrzciciela Przesłańca Bożego” Jakuba Gawatowica

Reżyseria: Waldemar Raźniak

Choreografia: Liwia Bargieł

Muzyka: Tomasz Krzyżanowski

Kostiumy: Emil Wysocki

Festiwal Nowe Epifanie

Festiwal Nowe Epifanie 2019

X interdyscyplinarny festiwal wielkopostny

6 marca − 14 kwietnia 2019 Warszawa

Lepiej, gdyby się nie narodził?

Judasz początkowo funkcjonował dla nas jako dodatek, biblijna egzemplifikacja tematu mamony, konsumpcji i zdrady. Ale bardzo szybko zdominował nasze myślenie. Dlaczego odstąpił od tego, w co wierzył? Jakie były jego motywacje? Dlaczego zachowały się różne wersje zdarzeń? Jak rozumieć polecenie Jezusa wypowiedziane do Judasza na chwilę przed zdradą: „Co chcesz czynić, czyń prędzej” (J 13, 27)? Czy słowa: „Zgrzeszyłem, wydawszy krew niewinną” (Mt 27, 4) można rozumieć jako próbę ocalenia Jezusa?

W polskim dramacie najciekawszymi próbami odpowiedzi na te pytania są sztuki Karola Huberta Rostworowskiego, Kazimierza Przerwy-Tetmajera oraz Ireneusza Iredyńskiego. Jednak każdy z tych tekstów – wystawiany przez największych polskiego teatru, jak Juliusz Osterwa i Konrad Swinarski – przynosił tylko kolejne nurtujące nas pytania. Dlatego z tymi pytaniami zwróciliśmy się do twórców współczesnych.

We współpracy z Akademią Teatralną zainicjowaliśmy seminarium reżyserskie. Jego owocem są debiuty Katarzyny Minkowskiej i Sławomira Narlocha. Do współpracy zaprosiliśmy w tym roku również Bartosza Żurowskiego oraz Dawida Zalesky’ego, którzy zaprezentują współczesne rewizje historii Judasza. Last but not leastna Festiwalu pojawią się artyści, którzy podczas poprzednich edycji dali się poznać z najlepszej strony: Paweł Passini i Artur Pałyga. Spektakl „#chybanieja” zrealizowany przez ten duet otworzy nasze festiwalowe rozważania teatralne.

Przed nami pięć premier teatralnych. Ale Festiwal to także muzyka, film i kulinaria. Terapia szokowa dla zmysłów smaku i węchu, uczta dla uszu i wzroku, a wszystko to w aurze polskiego przedwiośnia, między Środą Popielcową a Niedzielą Palmową.

Czy podczas Wielkiego Postu Judasz może stać się dla nas kimś bliskim, czy możemy się w nim rozpoznać? Mamy nadzieję, że efekt naszej pracy oraz wysiłki artystów, których zaprosiliśmy do współpracy, pozwolą Państwu spojrzeć na niektóre kwestie inaczej oraz uważnie przyjrzeć się apostołowi, który w biblijnych wykazach wymieniany jest na końcu. Często z dopiskiem: „Ten, który Go zdradził”.

Zespół Festiwalu

Podstawowym celem Festiwalu Nowe Epifanie jest poszukiwanie nowych, współczesnych epifanii piękna oraz inicjowanie twórczego dialogu artystów z tradycyjną sztuką religijną w duchu „Listu do artystów” Jana Pawła II. Formuła Festiwalu ma charakter interdyscyplinarny i obejmuje prezentację przedstawień teatralnych, widowisk muzycznych w przestrzeniach sakralnych, wystaw, pokazów filmowych poruszających w nowoczesny sposób tematykę religijną i teologiczną oraz towarzyszących im spotkań dyskusyjnych, prowokujących do refleksji oraz odnawiających dialog religii ze sztuką.

Adres i dojazd

http://noweepifanie.pl/

Widzowie, którym podobało się to wydarzenie, byli również na:

8,9
Średnia ocena
Świetna gra aktorów, niesamowita pamięć, ciekawe przełożenie sztuki Szekspira na współczesne prawie czasy. Nic tylko polecić.
- Ewelina

14.03 / 18:30

+ inne terminy

Gatunek: Tragedia
8,5
Średnia ocena
Świetna gra aktorska. Bardzo bliski, bezpośredni kontakt. Emocje czuć było przez skórę
- Paweł

16.03 / 19:00

+ inne terminy

Gatunek: Tragedia
8,3
Średnia ocena

28.03 / 19:00

+ inne terminy

Gatunek: Tragedia

Inne wydarzenia w tej instytucji:

-,-
Średnia ocena

09.03 / 18:00

+ inne terminy

Gatunek: Dramat
-,-
Średnia ocena

16.03 / 12:00

+ inne terminy

Gatunek: Warsztat
Kup bilet
× 1 osoba obecnie przegląda tę ofertę.