Lament - zdjęcie

Średnia ocena

8 oddanych głosów

6,9 / 10

Lament

„Lament” – widowisko Tomasza Cyza, na podstawie poematu średniowiecznego włoskiego mistyka Iacopone da Todi „Il Pianto della Madonna” („Lament Madonny”) oraz fragmentów „Stabat Mater” Karola Szymanowskiego.

W spektaklu Tomasza Cyza słowa XIII-wiecznego włoskiego poety, zderzone z surową fakturą XX-wiecznego „chłopskiego requiem” Szymanowskiego, dopełnia wielkoformatowa projekcja średniowiecznych figur i obrazów w holu Muzeum Narodowego. Aktorka czyta Pianto della Madonna, śpiewaczki jak w tragedii greckiej wykonują a capella frazy Stabat Mater, słuchacz-świadek patrzy na twarze Maryi i Jezusa.

Franciszkaninowi Iacopone da Todi (1230-1306) przypisywana jest również średniowieczna sekwencja Stabat Mater dolorosa, wyrażająca cierpienie i rozpacz Matki ukrzyżowanego Jezusa. Muzykę do niej skomponowali m. in. A. Dvořák, G. da Palestrina, G. B. Pergolesi, D. G. Scarlatti, F. Schubert, G. Verdi, A. Vivaldi. W liturgii Kościoła śpiewana jest w Wielkim Poście, a jej najstarszy polski przekład znany jest z kancjonału Walentego z Brzozowa (1554). Karolowi Szymanowskiego stała się szczególnie bliska po śmierci jego ukochanej siostrzenicy. Jego utwór na chór, orkiestrę i troje solistów należy do arcydzieł światowej muzyki pasyjnej – powstał w 1926 roku (prawykonanie 11-01-1929) i uznawany jest za najwybitniejsze dzieło polskiego kompozytora.

Natomiast napisany w języku włoskim „Lament” („Il pianto…”, znany też jako „Donna de Paradiso”, incipit) jest to poemat dramatyczny (tzw. lauda drammatica) o tematyce pasyjnej, rozpisany na trzy osoby: Jana Ewangelistę, Maryję i Jezusa. Matka wypowiada swoje myśli i uczucia w pierwszej osobie, a Jan komentuje to wydarzenie jako mistyk i teolog. Zarówno czas powstania i język etniczny, jak dojrzała forma tego utworu i jego dziękczynna wymowa, pozwalają porównać jego rolę w literaturze włoskiej do roli „Bogurodzicy” w polskiej (XIII w.), a „Stabat Mater” do późniejszego od niej „Lamentu świętokrzyskiego” (XV w.).

Na scenie występuje Przemysław Stippa, Dorota Segda, Urszula Kryger, Agada Zubel, Chór Centrum Myśli Jana Pawła II.

Realizacja

SCENARIUSZ U REŻYSERIA: Tomasz Cyz

PRZEKŁAD: Jarosław Mikołajewski

REŻYSERIA ŚWIATŁA: Ewa Garniec

ZDJĘCIA: Jacek Poremba

Opinie naszych widzów (4)

  • 9,0/ 10

    piękne śpiewy, a harfa mnie urzekła

    jo.....@gm...il.com / 15 marca 2017

  • 9,0/ 10

    B. Piękne, zwłaszcza chór i projekcje. Choc dźwięki świerszczy (?) przy początkowych tekstach były zbyt głośne/ dziwne.

    no.....@gm...il.com / 04 marca 2017

  • 8,0/ 10

    Zachwycająco autor scenariusza i reżyser Tomasz Cyz scalił czas – od biblijnego ukrzyżowania Jezusa przez średniowieczne, klasycyzujące, modernistyczne przejawy stylistyczne sztuki aż po współczesność (kostiumy, przekład J. Mikołajewskiego!). Ten dyskretny i udatny zabieg (oparty na wyborze tekstu, muzyki, miejsca) czynił z przedstawienia „Lamentu” misterium. Przejmujące były momenty, kiedy partie muzyczne, wykonywane na odległych od siebie podestach, harmonizowały się w uchu widza pośrodku rozpiętej przestrzeni, przemieniając go w uczestnika zdarzenia. Z naturalnego odruchu znajdował w sobie empatię, patrząc na ból Matki Boskiej w czarnych spodniach z szerokimi nogawkami. Elementy miejsca spektaklu – architektura westybulu MNW i widok rzeźb z tamtejszej galerii) weszły do Formy dzieła teatralnego. Z naręczem gratulacji i podziękowań (eWejściówki też bez zarzutu) Marzenna Guzowska

    ma.....@gm...il.com / 17 marca 2017

  • 4,0/ 10

    Nie był podany czas spektaklu, a trwał tylko około 40 minut. Myślę, że należało zamieścić taką informację.

    pa.....@....pl / 14 marca 2017

Festiwal Nowe Epifanie - Adres i dojazd

http://noweepifanie.pl/

Widzowie, którym podobało się to wydarzenie, byli również na:

Kup bilet
× 2 osoby obecnie przeglądają tę ofertę.