Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski - wszystkie wystawy - zdjęcie

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski - wszystkie wystawy

Kup bilet łączny na wszystkie wystawy w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski!

1.

Bik Van der Pol. „O wiele historii za dużo, by zmieścić w tak małym pudełku”.

Wystawa performatywna

Bik Van der Pol - Najciekawsze są opowieści szeptane. Fakty przeplatają się w nich z plotkami, a wspomnienia z wyobrażeniami. Projekt O wiele historii za dużo, by zmieścić w tak małym pudełku powstał w oparciu o kolekcję i archiwa Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Jesienią holenderski duet Bik Van der Pol opowie szeptaną historię instytucji z okazji obchodów jej 30. urodzin.

Tytuł wystawy jest inspirowany pracą umieszczoną w latach dziewięćdziesiątych XX wieku na fasadzie zamku przez Lawrence’a Weinera. Zdanie „O wiele rzeczy za dużo, by zmieścić w tak małym pudełku” stało się mottem instytucji. Bik Van der Pol – patrząc z zewnętrznej perspektywy – krytycznie przyglądają się jej historii, sięgają po mit założycielski i przypominają twórcę jej koncepcji na początku lat dziewięćdziesiątych, Wojciecha Krukowskiego, historyka sztuki i założyciela awangardowego teatru Akademia Ruchu.

Dzieła sztuki z kolekcji takich artystów jak Nan Goldin, Natalia LL, Oleg Kulig, Joanna Rajkowska, Zbigniew Libera czy Alina Szapocznikow stają się rekwizytami i ożywają w mówionym performansie, który w wybrane dni można obejrzeć w przestrzeni ekspozycji. Jego scenariusz to wielogłos – powstał w oparciu o rozmowy, między innymi z pracownikami, artystami i kuratorami, którzy współtworzyli instytucję. Jednak pamięć bywa zawodna. Dlatego scenariusz performansu jest dynamiczny – publiczność może go modyfikować zgodnie z własnymi wspomnieniami. Kto pamięta początki Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski?

Ci, którzy nie pamiętają, mogą zapoznać się z dokumentacją wideo z życia centrum sztuki. Zostało także zaaranżowane archiwum książek i plakatów oraz przestrzeń warsztatowa. Odbywają się tu wydarzenia z cyklu Inne lekcje. W jego programie znalazły się m.in. warsztaty Jolanty Krukowskiej, Janusza Bałdygi, Wojtka Blecharza, Ania Nowak i Alexa Baczyńskiego-Jenkinsa oraz seria oprowadzań przez osoby związane z instytucją, w tym między innymi Zbigniewa Liberę.

Projekt Bik Van der Pol stawia pytanie o to, do kogo należy historia. Czym jest pamięć, a czym zapominanie? Jak powstają archiwa i czy opowieści przekazywane z ust do ust mogą stać się ich częścią? Czy wokół kolekcji dzieł sztuki można zbudować wspólnotę?

2.

Karol Radziszewski. „Potęga Sekretów”.

Czym jest queerowa pamięć i czy można budować ją wspólnie? Potęga sekretów w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski to eksperymentalna, solowa wystawa, która po raz pierwszy tak przekrojowo prezentuje sztukę Karola Radziszewskiego.

Artysta, kurator, fascynat, zbieracz, historyk amator – Radziszewski sprawnie porusza się między sztukami wizualnymi i performansem. Wystawa w U–jazdowskim pokazuje bogactwo jego praktyk twórczych i metod artystycznych.

Osią tematyczną ekspozycji jest performatywny charakter queerowych archiwów. Archiwa te przywracają pamięć o wypieranej przeszłości i demokratyzują historię.

Karol Radziszewski stosuje wyjątkowe narzędzia do montażu materiałów: fakty łączy z fantazjami, komponuje dokumenty ze skrawkami wspomnień. Myli tropy, by wskazać alternatywne ścieżki pamiętania. Ujawnia nie tylko indywidualne przeżycia, ale utrwala także losy wspólnot. Wykracza przy tym poza granice Polski.

Potęgę sekretów współtworzą artyści i artystki, dzięki którym różne wątki ukazują się w szerokich kontekstach historycznych i artystycznych. Ich dzieła układają się we wspólną opowieść o losach queerowych społeczności. W U–jazdowskim pokazujemy prace Ryszarda Kisiela, Natalii LL, Libuše Jarcovjákovej, Wolfganga Tillmansa oraz kanadyjskiego kolektywu General Idea.

Na wystawie intymność przeplata się z polityką, a historie prywatne z publicznymi. Zobaczymy prace poświęcone queerowym bohaterom i bohaterkom – Tarasowi Szewczence i Ewie Hołuszko, akcji „Hiacynt”, a także próbę odtworzenia erotycznej wystawy Wojciecha Skrodzkiego z lat siedemdziesiątych XX wieku. Bajkowe rysunki z dzieciństwa artysta cytuje na obrazach i muralach z serii 1989. Przedstawiona jest również działalność Queer Archives Institute. To parainstytucja założona przez artystę, która bada queerową tożsamość Europy Środkowo-Wschodniej.

W ramach wydarzeń towarzyszących Potędze sekretów odbędzie się przegląd filmów Karola Radziszewskiego, oprowadzania i spotkania z artystami, m.in. z AA Bronsonem.

3.

Project Room

Róża Duda i Michał Soja. „Nie obejmuj płonących posągów”.

Duszna dżungla na Haiti, pierwsza połowa XX wieku. Na wyspę Gonâve przybywa Faustin Wirkus, amerykański górnik polskiego pochodzenia, i w tajemniczych okolicznościach zostaje jej królem. Jego historia nie doczekała się do tej pory filmowej adaptacji. Pokazywana w Project Roomie wystawa Nie obejmuj płonących posągów Róży Dudy i Michała Soi to opowieść o tym, co mogło wydarzyć się na odległej, spalonej słońcem Gonâve.

Róża Duda i Michał Soja w swoim filmie konstruują spekulatywną biografię Faustina Wirkusa. Artyści w awanturniczo-przygodowej konwencji poddają psychoanalizie kulturę Zachodu. Instalacja Nie obejmuj płonących posągów to hipnotyczny seans. Czarno-biała animacja prezentowana jest w wyciemnionej sali. Trzykanałowej projekcji towarzyszy rytmiczna muzyka.

Nie obejmuj płonących posągów skupia się na ostatnim epizodzie z życia Faustina Wirkusa na wyspie Gonâve. Wirkus powraca myślami do czasów swojej służby w marines na okupowanym przez Amerykanów Haiti i uświadamia sobie porażkę systemu opartego na wyzysku. Mroczna dżungla staje się miejscem transgresji, rytuały voodoo są otwarciem ku nowym czasom, a hipnotyzująca siła muzyki budzi uśpione pragnienia.

Faustin Wirkus chce zrzucić z siebie klątwę zachodniej cywilizacji, skupionej na pracy i dyscyplinie. Wierzy, że jest romantycznym buntownikiem i rozbroi system, który uczynił go zautomatyzowanym zombie. Czy doprowadzi do rebelii?

Róża Duda (ur. 1993) i Michał Soja (ur. 1994) tworzą duet artystów multimedialnych; posługują się animacją, filmem eksperymentalnym i instalacją. Prezentowali swoje prace w ramach festiwali filmowych Kurzfilmtage Winterthur 2018 w Winterthur, Lo schermo dell’arte Film Festival 2018 we Florencji, Guanajuato International Film Festival 2016 w Meksyku, Message to Man International Film Festival 2016 w Sankt Petersburgu, 56. Krakowskim Festiwalu Filmowym. Brali udział w wystawach w ramach 11. edycji festiwalu Warszawa w Budowie, w The Brno House of Arts w Brnie, Arts et Amicitae w Amsterdamie, Fondation Hippocrène i Magasins Generaux w Paryżu, Le Murate Progetti Arte Contemporanea we Florencji, Muzeum Narodowym w Krakowie. Zostali nominowani do Nagrody im. Leszka Knaflewskiego KNAF (2018), przyznawanej przez Galerię Miejską Arsenał w Poznaniu, otrzymali również Nagrodę Krytyków podczas Wystawy Najlepszych Dyplomów ASP w Gdańsku w 2018 oraz wyróżnienie w Konkursie Fundacji Grey House w 2017. Ich poprzednia realizacja filmowa Jestem synem górnika zdobyła drugą nagrodę w Konkursie Polskim podczas festiwalu Short Waves 2019 w Poznaniu.

Nie obejmuj płonących posągów jest szóstą tegoroczną odsłoną cyklu Project Room, w ramach którego w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski prezentowana jest twórczość polskich artystów młodego pokolenia. Wszystkie wystawy są przygotowywane specjalnie dla tej przestrzeni i mają charakter premierowy. W 2019 można było zobaczyć prace Marty Krześlak, byłego kolektywu Dom Mody Limanka, Jana Moszumańskiego-Kotwicy, Wiktorii Walendzik i Horacego Muszyńskiego. Na początku 2020 roku międzynarodowe jury wybierze spośród wszystkich projektów dwie najciekawsze wystawy i nagrodzi je I Nagrodą w wysokości 20 000 zł i II Nagrodą – 10 000 zł. Laureatki i laureatów poznamy w styczniu 2020 roku.

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski - Adres i dojazd

Jazdów 2, 00-467 Warszawa

http://u-jazdowski.pl