Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski - wszystkie wystawy - zdjęcie

Średnia ocena

2 oddane głosy

10,0 / 10

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski - wszystkie wystawy

Kup bilet łączny na wszystkie wystawy w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski!

1.

Bik Van der Pol. „O wiele historii za dużo, by zmieścić w tak małym pudełku”.

Wystawa performatywna

Bik Van der Pol - Najciekawsze są opowieści szeptane. Fakty przeplatają się w nich z plotkami, a wspomnienia z wyobrażeniami. Projekt O wiele historii za dużo, by zmieścić w tak małym pudełku powstał w oparciu o kolekcję i archiwa Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Jesienią holenderski duet Bik Van der Pol opowie szeptaną historię instytucji z okazji obchodów jej 30. urodzin.

Tytuł wystawy jest inspirowany pracą umieszczoną w latach dziewięćdziesiątych XX wieku na fasadzie zamku przez Lawrence’a Weinera. Zdanie „O wiele rzeczy za dużo, by zmieścić w tak małym pudełku” stało się mottem instytucji. Bik Van der Pol – patrząc z zewnętrznej perspektywy – krytycznie przyglądają się jej historii, sięgają po mit założycielski i przypominają twórcę jej koncepcji na początku lat dziewięćdziesiątych, Wojciecha Krukowskiego, historyka sztuki i założyciela awangardowego teatru Akademia Ruchu.

Dzieła sztuki z kolekcji takich artystów jak Nan Goldin, Natalia LL, Oleg Kulig, Joanna Rajkowska, Zbigniew Libera czy Alina Szapocznikow stają się rekwizytami i ożywają w mówionym performansie, który w wybrane dni można obejrzeć w przestrzeni ekspozycji. Jego scenariusz to wielogłos – powstał w oparciu o rozmowy, między innymi z pracownikami, artystami i kuratorami, którzy współtworzyli instytucję. Jednak pamięć bywa zawodna. Dlatego scenariusz performansu jest dynamiczny – publiczność może go modyfikować zgodnie z własnymi wspomnieniami. Kto pamięta początki Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski?

Ci, którzy nie pamiętają, mogą zapoznać się z dokumentacją wideo z życia centrum sztuki. Zostało także zaaranżowane archiwum książek i plakatów oraz przestrzeń warsztatowa. Odbywają się tu wydarzenia z cyklu Inne lekcje. W jego programie znalazły się m.in. warsztaty Jolanty Krukowskiej, Janusza Bałdygi, Wojtka Blecharza, Ania Nowak i Alexa Baczyńskiego-Jenkinsa oraz seria oprowadzań przez osoby związane z instytucją, w tym między innymi Zbigniewa Liberę.

Projekt Bik Van der Pol stawia pytanie o to, do kogo należy historia. Czym jest pamięć, a czym zapominanie? Jak powstają archiwa i czy opowieści przekazywane z ust do ust mogą stać się ich częścią? Czy wokół kolekcji dzieł sztuki można zbudować wspólnotę?

2.

Karol Radziszewski. „Potęga Sekretów”.

Czym jest queerowa pamięć i czy można budować ją wspólnie? Potęga sekretów w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski to eksperymentalna, solowa wystawa, która po raz pierwszy tak przekrojowo prezentuje sztukę Karola Radziszewskiego.

Artysta, kurator, fascynat, zbieracz, historyk amator – Radziszewski sprawnie porusza się między sztukami wizualnymi i performansem. Wystawa w U–jazdowskim pokazuje bogactwo jego praktyk twórczych i metod artystycznych.

Osią tematyczną ekspozycji jest performatywny charakter queerowych archiwów. Archiwa te przywracają pamięć o wypieranej przeszłości i demokratyzują historię.

Karol Radziszewski stosuje wyjątkowe narzędzia do montażu materiałów: fakty łączy z fantazjami, komponuje dokumenty ze skrawkami wspomnień. Myli tropy, by wskazać alternatywne ścieżki pamiętania. Ujawnia nie tylko indywidualne przeżycia, ale utrwala także losy wspólnot. Wykracza przy tym poza granice Polski.

Potęgę sekretów współtworzą artyści i artystki, dzięki którym różne wątki ukazują się w szerokich kontekstach historycznych i artystycznych. Ich dzieła układają się we wspólną opowieść o losach queerowych społeczności. W U–jazdowskim pokazujemy prace Ryszarda Kisiela, Natalii LL, Libuše Jarcovjákovej, Wolfganga Tillmansa oraz kanadyjskiego kolektywu General Idea.

Na wystawie intymność przeplata się z polityką, a historie prywatne z publicznymi. Zobaczymy prace poświęcone queerowym bohaterom i bohaterkom – Tarasowi Szewczence i Ewie Hołuszko, akcji „Hiacynt”, a także próbę odtworzenia erotycznej wystawy Wojciecha Skrodzkiego z lat siedemdziesiątych XX wieku. Bajkowe rysunki z dzieciństwa artysta cytuje na obrazach i muralach z serii 1989. Przedstawiona jest również działalność Queer Archives Institute. To parainstytucja założona przez artystę, która bada queerową tożsamość Europy Środkowo-Wschodniej.

W ramach wydarzeń towarzyszących Potędze sekretów odbędzie się przegląd filmów Karola Radziszewskiego, oprowadzania i spotkania z artystami, m.in. z AA Bronsonem.

3.

hyslom - Itte kaette. Tam i z powrotem

Jak podróżować po świecie z prawie dwustukilowym kamieniem? Ilu rąk i rzek potrzeba, by przetransportować go z Europy do Japonii? Wystawa japońskiego kolektywu hyslom pokazywana w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski jest kolejnym etapem błazeńskiej podróży. Ten eksperyment z rozciąganiem czasu i przestrzeni jest pierwszą w Europie solową prezentacją sztuki hyslomu.

Itte kaette po japońsku znaczy „tam i z powrotem”. To nieustanna zmiana, ruch, a także metoda działania kolektywu, tworzonego przez Itaru Kato, Fuminori Hoshino i Yuu Yoshidę. hyslom bawi się ryzykiem, a swoje anarchistyczne działania opiera na kooperacji z ludźmi i naturą. Sztuka kolektywu to praca z ciałem i krajobrazem. Jak wtedy, gdy co tydzień przez dziesięć lat grupa odwiedzała wzgórze w Osace, które przekształcało się w wielkie osiedle mieszkaniowe.

Pewnego dnia podczas pobytu w Kopenhadze hyslom znalazł głaz, który przypominał kamień utracony niegdyś w Japonii. Członkowie kolektywu postanowili przetransportować go do swojego kraju, wykorzystując rzeki i współpracę wielu ludzi. Wystawa w U–jazdowskim jest przystankiem w tej podróży.

Serce ekspozycji znajduje się na dziedzińcu Zamku Ujazdowskiego. Tu, na dnie studni, umieszczony jest głaz, który za pomocą systemu przekładni porusza pozostałymi elementami wystawy . W sali wejściowej znajduje się olbrzymia konstrukcja zbocza „góry” – publiczność może przebywać zarówno w jej wnętrzu, jak i na powierzchni. W kolejnej sali wyświetlane są filmy z Osaki z serii Documentation of Hysteresis oraz nowe prace – z podróży z kamieniem. W dalszych salach znajdują się rzeźby-działania z niepozornymi materiałami nieustannie krążącymi po świecie, takimi jak piasek i pudła transportowe. W jednej z baszt otwarto okna i zamieszkały w niej gołębie.

Na zakończenie wystawy odbędzie się seria performansów na statku dalekomorskim, który hyslom pomagał budować w Warszawie osobom wychodzącym z bezdomności.

Towarzyszący wystawie program edukacyjny jest oparty na idei eksperymentu i obejmuje pozyskiwanie pozornie niepotrzebnych umiejętności, które jednak mogą okazać się przydatne w czasach kryzysu.

Wystawa zrealizowana w ramach rezydencji kolektywu hyslom w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.

4.

Kornelia Dzikowska - Próba sił.

Próba sił Kornelii Dzikowskiej to pierwsza realizacja w Project Roomie Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w tym roku. Artystka zdecydowała się zamiast wystawy stworzyć instalację site-specific. Dzikowska dzieli przestrzeń Project Roomu zawieszoną pionowo tkaniną, tworząc dwa zależne od siebie pomieszczenia. Ruch powietrza sprawia, że zasłona, napinając się, anektuje na rzecz jednego z nich powierzchnię drugiego. Zyskująca przewagę strona nie może jednak być pewna swego – sytuacja w każdej chwili może zmienić się na korzyść przeciwnej. W ten sposób artystka opowiada o istocie władzy – konfrontacji, negocjacjach, niepewności i nieustającym napięciu. Dominująca wokół czerwień, która jest symbolem gorączki, pasji i niebezpieczeństwa, sygnalizuje stan wyjątkowy.

Project Room to miejsce prezentacji prac młodych polskich artystów. Wszystkie wystawy przygotowywane są specjalnie dla tej przestrzeni i mają charakter premierowy. W tym roku po wystawie Kornelii Dzikowskiej będzie można zobaczyć jeszcze prace Jana Baszaka, Adeliny Cimochowicz, Piotra Brucha, Sebastiana Sebulca i Marka Wodzisławskiego. W styczniu 2021 roku międzynarodowe jury wybierze spośród wszystkich projektów dwa najciekawsze i nagrodzi je dodatkowo kwotami 20 000 i 10 000 zł.

Kornelia Dzikowska jest artystką sztuk wizualnych, doktorantką w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dwukrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, laureatką głównej nagrody na wystawie Najlepsze Dyplomy ASP 2018. Studiowała w ramach stypendium naukowego na Akademie der Bildende Künste w Stuttgarcie, a także na Universität der Künste w Berlinie. Jest również absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Tworzy głównie instalacje przestrzenne i multimedialne, projektuje również przestrzeń wizualną w spektaklach teatralnych.

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski - Adres i dojazd

Jazdów 2, 00-467 Warszawa

http://u-jazdowski.pl

Kup bilet
× 2 osoby obecnie przeglądają tę ofertę.