Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski - wszystkie wystawy - zdjęcie

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski - wszystkie wystawy

Kup bilet łączny na wszystkie wystawy w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski!

WYSTAWA PERFORMATYWNA:

Bik Van der Pol - Najciekawsze są opowieści szeptane. Fakty przeplatają się w nich z plotkami, a wspomnienia z wyobrażeniami. Projekt O wiele historii za dużo, by zmieścić w tak małym pudełku powstał w oparciu o kolekcję i archiwa Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Jesienią holenderski duet Bik Van der Pol opowie szeptaną historię instytucji z okazji obchodów jej 30. urodzin.

Tytuł wystawy jest inspirowany pracą umieszczoną w latach dziewięćdziesiątych XX wieku na fasadzie zamku przez Lawrence’a Weinera. Zdanie „O wiele rzeczy za dużo, by zmieścić w tak małym pudełku” stało się mottem instytucji. Bik Van der Pol – patrząc z zewnętrznej perspektywy – krytycznie przyglądają się jej historii, sięgają po mit założycielski i przypominają twórcę jej koncepcji na początku lat dziewięćdziesiątych, Wojciecha Krukowskiego, historyka sztuki i założyciela awangardowego teatru Akademia Ruchu.

Dzieła sztuki z kolekcji takich artystów jak Nan Goldin, Natalia LL, Oleg Kulig, Joanna Rajkowska, Zbigniew Libera czy Alina Szapocznikow stają się rekwizytami i ożywają w mówionym performansie, który w wybrane dni można obejrzeć w przestrzeni ekspozycji. Jego scenariusz to wielogłos – powstał w oparciu o rozmowy, między innymi z pracownikami, artystami i kuratorami, którzy współtworzyli instytucję. Jednak pamięć bywa zawodna. Dlatego scenariusz performansu jest dynamiczny – publiczność może go modyfikować zgodnie z własnymi wspomnieniami. Kto pamięta początki Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski?

Ci, którzy nie pamiętają, mogą zapoznać się z dokumentacją wideo z życia centrum sztuki. Zostało także zaaranżowane archiwum książek i plakatów oraz przestrzeń warsztatowa. Odbywają się tu wydarzenia z cyklu Inne lekcje. W jego programie znalazły się m.in. warsztaty Jolanty Krukowskiej, Janusza Bałdygi, Wojtka Blecharza, Ania Nowak i Alexa Baczyńskiego-Jenkinsa oraz seria oprowadzań przez osoby związane z instytucją, w tym między innymi Zbigniewa Liberę.

Projekt Bik Van der Pol stawia pytanie o to, do kogo należy historia. Czym jest pamięć, a czym zapominanie? Jak powstają archiwa i czy opowieści przekazywane z ust do ust mogą stać się ich częścią? Czy wokół kolekcji dzieł sztuki można zbudować wspólnotę?

PROJECT ROOM:

ASS.DEATH.DICKS - Sześciu aktorów zostaje zamkniętych na tydzień w galerii sztuki. Grają w serialu o młodych artystach pracujących nad wystawą, która ma otworzyć im drzwi do kariery. Jednak to zawiść i chęć wybicia się zamiast współpracy stają się główną motywacją ich działań. White cube szybko zamienia się w krwawą rzeźnię. Projekt ASS.DEATH.DICKS (czyt. aesthetics) Horacego Muszyńskiego to metafora rywalizacji i egocentryzmu, które napędzają społeczeństwo, a i świat sztuki zaczął powielać te niebezpieczne schematy.

W ramach projektu przestrzeń Project Roomu w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski stanie się eksperymentalnym planem filmowym. Grupa aktorów-artystów spędzi tu siedem dni, podczas których powstanie krwawy serial, będący połączeniem horroru z paradokumentem. Wernisaż wystawy będzie jednocześnie pierwszym dniem zdjęciowym. Horacy Muszyński wraz z aktorami nie opuści galerii przez cały czas realizacji serialu. Artyści będą tu pracować i mieszkać. Dzięki kamerom przemysłowym publiczność będzie mogła obserwować na ekranie zewnętrznym, co dzieje się w środku.

Po tygodniu ekipa opuści galerię, a drzwi Project Roomu zostaną otwarte dla widzów. Ściany, po których spłynęła krew, brudne łóżka i nagromadzone śmieci to tylko kilka elementów scenografii, które zobaczą widzowie. W Project Roomie pokazane zostanie także zrealizowane w ciągu tygodnia nagranie z kamer, a dodatkowo w formie livestreamów będzie można obejrzeć różne etapy postprodukcji – montaż czy tworzenie muzyki. Podczas finisażu odbędzie się premiera pierwszego odcinka ASS.DEATH.DICKS (czyt. aesthetics).

Projekt Horacego Muszyńskiego ma swój początek w 2017 roku, w ramach Triennale Młodych w Orońsku (kuratorzy: Romuald Demidenko, Aurelia Nowak, Tomek Pawłowski). Wówczas Muszyński zaprosił do współpracy osoby spoza świata sztuki, które miały stworzyć swoje alter ego na podstawie obserwacji i rozmów z artystami zgromadzonymi na sympozjum Triennale. Zaproszenie przyjęli m.in. członkowie grup rekonstrukcyjnych i amatorzy gier fabularnych, którzy zwykle wcielają się w fantastyczne postaci magów i rycerzy. Tym razem stworzyli sylwetki malarzy bądź performerów, tworząc od podstaw ich artystyczne biografie, opisy pracy dyplomowej i historię wystaw. Nowe wcielenia aktorów stały się rodzajem lustrzanego odbicia dla artystów Triennale.

Horacy Muszyński (ur. 1994) to absolwent Filmu Eksperymentalnego na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie. Laureat Artystycznej Podróży Hestii 2017, nagrody festiwalu Młode Wilki 16 oraz zdobywca Grand Prix festiwalu Kocham Dziwne Kino (2019). Jego filmy pokazywane były m.in. w ramach 68. Cannes Film Festival (2015), Film Polska Berlin (2016), Szczecin European Film Festival (2016), Krakowskiego Festiwalu Filmowego (2017), Przeglądu Sztuki Survival (2019). Artysta intermedialny działający na pograniczu filmu, performansu i wideo artu. Do swoich realizacji wprowadza elementy wykraczające poza odtwórczość roli – tak jak w filmie Dolly, w którym aktorzy grający rodzinę pozostawali w przypisanych im relacjach również poza planem filmowym; w ID Horacy wynajął aktora, który przez tydzień zastępował go w prawdziwym życiu. Jego źródłem inspiracji są filmy klasy B drugiej połowy XX w. Jest autorem serialu Miasteczko Kletno inspirowanego Twin Peaks oraz horroru Kishonia.

ASS.DEATH.DICKS (czyt. aesthetics) realizowany dla Project Roomu w U–jazdowskim jest piątą tegoroczną odsłoną cyklu, w ramach którego prezentowana jest twórczość polskich artystów młodego pokolenia. Wszystkie wystawy są przygotowywane specjalnie dla tej przestrzeni i mają charakter premierowy. W 2019 cykl otworzyła wystawa Marty Krześlak. Po filmowym projekcie Domu Mody Limanka można było zobaczyć wystawy Jana Moszumańskiego-Kotwicy oraz Wiktorii Walendzik. W tym roku w Project Roomie zobaczymy jeszcze nowy film Róży Dudy i Michała Soi. Spośród wszystkich projektów międzynarodowe jury wybierze dwie najciekawsze wystawy i nagrodzi je I Nagrodą w wysokości 20 000 zł i II Nagrodą – 10 000 zł. Laureatki i laureatów poznamy w styczniu 2020 roku.

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski - Adres i dojazd

Jazdów 2, 00-467 Warszawa

http://u-jazdowski.pl