Na co wybrać się w Warszawie do teatru? Na brak ciekawych propozycji w stołecznych teatrach nie sposób narzekać. Oto kilka najbardziej interesujących marcowych premier, których nie wypada przegapić.

„Wracać wciąż do domu” w TR Warszawa – 6 marca

6 marca w TR Warszawa odbędzie się premiera spektaklu „Wracać wciąż do domu” opartego na książce Ursuli K. Le Guin. To historia społeczeństwa, które musi funkcjonować setki lat po katastrofie klimatycznej. Społeczeństwa, w którym najważniejsze są wspólnota i kontakt z naturą. Główna bohaterka sztuki nosi imię Stone Telling. Tym, co ją wyróżnia, jest podwójna tożsamość. Reprezentuje bowiem dwa plemiona – skłonne do konfliktów plemię Kondorów i plemię Kesh, które do postępu technologicznego odnosi się z bardzo dużą rezerwą. Czy uda się rozwiązać ten konflikt interesów? Jak zachowa się Stone Telling? O tym będzie można przekonać się już wkrótce. W przedstawieniu w reżyserii Magdy Szpecht występują: Małgorzata Biela, Sara Celler-Jezierska, Dobromir Dymecki, Monika Frajczyk, Mateusz Górski i Paweł Smagała.

„Hymny” w Teatrze Collegium Nobilium – 6 marca

„Hymny” w reżyserii Anny Smolar, laureatki Paszportu Polityki, to spektakl dyplomowy studentów aktorstwa teatru muzycznego warszawskiej Akademii Teatralnej. Opowiada on tym, że każda przemiana – zarówno indywidualna, jak i społeczna – ma nie tylko jasną stronę. Istnieje również druga strona medalu – bardziej mroczna. Nie wolno jej ignorować, ponieważ to w głównej mierze właśnie dzięki niej da się dostrzec to, co dobre i słuszne. Libretto „Hymnów” napisała Natalia Fiedorczuk-Cieślak, a partytura muzyczna to dzieło Macieja Cieślaka.

„Rodelinda” Georga Friedricha Haendla w Operze Królewskiej – 13 marca

Już 13 marca miłośnicy opery będą mogli wybrać się do Opery Królewskiej w Warszawie na „Rodelindę”, jedną z najwybitniejszych oper stworzonych przez Haendla. Po raz pierwszy w historii przedstawienie to zostało zaprezentowane w londyńskim King’s Theatre w 1725 r. Po zaprezentowaniu go w 1736 r. w Hamburgu nie pokazywano go przez prawie 200 lat, aż do 1920 r. Akcja opery toczy się w Mediolanie w VII w. Tytułowa bohaterka jest żoną Bertarida, władcy Lombardii pokonanego przez Grimoalda. Jak potoczą się losy tych trojga osób? Przedstawienie wyreżyserował Andrzej Klimczak, a kierownictwo muzyczne objął Krzysztof Garstka. W obsadzie m.in.: Sylwia Olszyńska, Kacper Szelążek, Sylwester Smulczyński i Natalia Kukhar.

„Oszuści” w Och-Teatrze – 19 marca

19 marca na Dużej Scenie Och-Teatru odbędzie się premiera „Oszustów” autorstwa Michaela Jacobsa. Jest to komedia, której bohaterami są Michelle i Allen. Ich związek trwa już dwa lata, niedziwne więc, że pojawia się ważne pytanie: co dalej? Postanawiają poprosić o radę swoich rodziców. Wspólna kolacja to okazja do tego, aby lepiej się poznać ze sobą, lecz czy młodzi mogą liczyć na szczere odpowiedzi na trapiące ich pytania? W obsadzie: Michalina Łabacz, Gabriela Muskała, Beata Ścibakówna, Piotr Grabowski, Filip Pławiak i Zbigniew Zamachowski. Reżyseria: Jan Englert.

„A mi to rybka!” w Teatrze Capitol – 24 marca

„A mi to rybka!” to znakomita komedia autorstwa Francisa Vebera. Pierwszy spektakl premierowy będzie miał miejsce 24 marca (jest też możliwość wcześniejszego zobaczenia sztuki na Scenie Mniejszej w ramach spektakli przedpremierowych). Christine i Henri to małżeństwo z wieloletnim stażem. Nudna rutyna daje im mocno w kość, postanawiają zatem wziąć pod swój dach zwierzę. Ona chce psa yorka, ale on podczas wizyty w sklepie zoologicznym decyduje się na zakup rybki. No i się zaczyna… W mieszkaniu pary pojawia się nie tylko zwierzak, ale także i różne osoby, co powoduje szereg zaskakujących zdarzeń. W obsadzie m.in.: Olga Paszkowska, Joanna Koroniewska, Łukasz Nowicki i Wojciech Solarz. Reżyseria: Marcin Sławiński.

„Kwartet” w Teatrze Ateneum – 27 marca

„Kwartet” to jedna z najlepszych sztuk Ronalda Harwooda, znanego dramaturga i laureata Oscara za scenariusz do „Pianisty” Polańskiego. Miejscem akcji jest dom spokojnej starości dla artystów-weteranów. Spotykają się tutaj dawni sceniczni partnerzy z kwartetu z IV aktu opery „Rigoletto” Giuseppe Verdiego. Ich sława przeminęła już dawno, mają teraz po siedemdziesiąt parę lat. Spotkanie to znakomity pretekst do powspominania starych czasów – nie brakuje przy tym wzajemnych złośliwości, ale też i sentymentalnej tęsknoty za utraconą młodością, urodą i popularnością. Przedstawienie wyreżyserował Wojciech Adamczyk, a na scenie zobaczymy: Marzenę Trybałę, Magdalenę Zawadzką, Krzysztofa Gosztyłę i Krzysztofa Tyńca.

„Powrót Tamary” w Teatrze Studio – 27 marca

„Powrót Tamary” Johna Krizanca znów pojawił się na afiszach Teatru Studio! To jeden z najgłośniejszych spektakli tego teatru – niejednokrotnie, jeśli chodzi o rangę, porównywano go do osławionego „Metra”. Tytułowa bohaterka to nikt inny, jak wybitna polska malarka Tamara Łempicka. Miała bardzo barwne i burzliwe życie pełne romansów, m.in. z Gabrielem d’Annunzio. W sztuce przedstawiona została historia odwiedzin artystki w willi Il Vittoriale należącej do d’Annunzio. W obsadzie m.in.: Jan Peszek, Monika Biernat, Monika Obara, Bartosz Porczyk i Mateusz Smoliński. Reżyseria: Cezary Tomaszewski.

„Dom lalki. Część 2.” w Teatrze Komedia – 29 marca

„Dom lalki”. Część 2.” To sztuka autorstwa Lucasa Hnatha. Odniosła wielki sukces na Brodwayu. Stanowi kontynuację „Domu lalki” Henryka Ibsena, dramatu znanego również jako „Nora”. Akcja toczy się 15 lat po odejściu Nory. Bohaterka postanawia powrócić do rodziny, którą zostawiła. Co jej powrót będzie oznaczał dla wszystkich osób, które przed laty opuściła? Co będzie oznaczał dla niej samej? Warto się o tym samemu przekonać – premiera przedstawienia w reżyserii Tomasza Dutkiewicza już 29 marca. „Dom lalki”. Część 2.” To niezwykła opowieść o ludzkich marzeniach, emocjach i potrzebach oraz o ograniczeniach, jakie narzuca społeczeństwo. Czy jednak trzeba odgrywać wyznaczone przez nie role? W spektaklu występują: Maria Pakulnis, Jan Wieczorkowski, Julia Wieniawa i Agnieszka Warchulska.