Teatr Praska 52

ul. Praska 52
Kraków

Budynek Teatru Praska 52 w Krakowie powstał jeszcze przed II wojną światową w 1938 roku - w miejscu tym działał niegdyś Dom Społeczny. Lokalna społeczność mogła realizować tutaj wszystkie swoje pasje - taniec, malarstwo, teatr, kino. W latach 1945-2006 znajdowało się tu Kino Tęcza, zaś w 2006 roku w miejscu tym zaczęła działać Scena Tęcza.

Teatr Praska 52 w Krakowie jest teatrem stosunkowo młodym - powstał on 7 listopada 2014 roku. Obecnie Opiekunem Naczelnym Teatru Praska 52 jest Jakub Baran, zaś funkcję Opiekuna Artystycznego pełni Agnieszka Cianciara-Frohlich.

Repertuar Teatru Praska 52 jest niezwykle wyjątkowy - znajdujące się w nim spektakle Teatru Praska 52 bardzo często mają charakter komediowy, bawią widzów, ale jednocześnie poruszają ważne tematy i komentują istotne wydarzenia. Teatr Praska 52 oferował do tej pory w swoim repertuarze m. in. takie spektakle jak „Pan i sługa”, „Gino i Suzi”, „Sąsiadka” i wiele innych.

Teatr Praska 52 jest również współorganizatorem ważnego wydarzenia - Grechuta Festival. Na scenie Teatru Praska 52 odbywały się finały konkursu na interpretację piosenek z repertuaru Marka Grechuty, koncerty towarzyszące, warsztaty artystyczne i wiele innych wydarzeń związanych z festiwalem.

Bilety do Teatru Praska 52 kupić można między innymi przez internet za pomocą portalu www.eWejsciowki.pl.

Pocieszne wykwintnisie. Komedia Pana Moliera.

Komedia

„Pocieszne Wykwintnisie” to najbardziej znienawidzona przez Francuzów molierowska sztuka. Dlaczego? Ostrze satyry godzi w prowincję, a ściślej w „ prowincjałki” – ich bezguście, pęd za modą, ale też piętnuje zadzieranie nosa tych ze stolicy…Wieczny podział na lepszy i gorszy sort! Paryżanie i pogardzana reszta. To świat, w którym nie można być sobą, „trza” przywdziać maskę kogoś lepszego. Jakże daleko jeszcze tym Francuzom do „wolności równości i braterstwa” Ale czy tylko im?

Szczegóły spektaklu

Kosztowny Romans

Komedia

"Pąsowa suknia", "Kosztowny romans" i "Niedokończona symfonia" jednoaktówki dorosłego Jana Brzechwy i Mariana Hemara. "Powróćmy jak za dawnych lat, w zaczarowany bajek świat...." Lata trzydzieste XX wieku - szampan, muzyka, czarujące kobiety w oszałamiających toaletach i eleganccy dżentelmeni....
Szalone noce w Adrii i Małej Ziemiańskiej...Powroty nad ranem...

Gorące uczucia, a jak kłótnie to na zabój. Komediowy wieczór dla dorosłych z niespodziankami godnymi przedwojennych czasów !!!

Szczegóły spektaklu

Wieczór z komedią - X Dni Komedii dell'Arte

Komedia

Zapraszamy do spędzenia wieczoru w klimacie szesnastowiecznych Włoch.
Trupa KOMEDIANTY zaprezentuje spektakl „Koronkowa Rocznica”. To zabawne perypetie małżeńskiej pary: Signory Cecylii i Pantalone, których codzienność przerywa niefortunnie zrozumiany list. I choć wiele zapowiada tragiczne zakończenie, to jednak komediowe pandemonium znajdzie swój szczęśliwy finał. Zabawa konwencją i formą pokazuje, że komedia dell’arte do dziś nie straciła ostrza humoru.
Całość wieczoru uświetni pokaz tańców renesansowych w wykonaniu tancerzy Baletu Cracovia Danza.

Taniec Renesansowy / Balet Cracovia Danza
Koronkowa Rocznica / Trupa KOMEDIANTY

DNI KOMEDII DELL’ARTE
Komedia dell’arte, pochodząca z szesnastowiecznych Włoch, była pierwszym zawodowym teatrem nowożytnej Europy. Odcisnęła tak silne piętno na sztuce, że do dzisiaj widzimy jej wpływy nie tylko na scenie i w dramacie, ale także w szeroko rozumianej popkulturze. Zapomniana przez kilka stuleci, dziś ponownie wraca do łask – zeszłoroczna krakowska edycja miała najwyższą frekwencję publiczności spośród wszystkich wydarzeń odbywających się na całym świecie. Przed nami jubileusz komediowego święta. W dniach 25 lutego – 02 marca 2019 r. odbędą się w Krakowie X Dni Komedii dell’Arte, będące polskimi obchodami międzynarodowego święta włoskiej komedii.

Szczegóły spektaklu

Gino i Suzi, czyli kochaj sąsiada swego, jak siebie samego

Komedia

Spektakl jest opowieścią o sąsiedzkim życiu, które, jak wie prawie każdy, może być bardzo skomplikowane i pełne nieporozumień. I choć bohaterami jest dwójka klaunów, to jednak bliżej tym postaciom do komedii burleskowej czy niemego kina, niż do cyrku.

Czerwone nosy podkreślają tylko ich groteskowość. A ponieważ przedstawienie to jest bez słów, otwiera przed widzem wachlarz gagów i komizmu sytuacyjnego. Opowiadana działaniem i akcją, toczy się przed publicznością historia burzliwej sąsiedzkiej relacji aż do…

O tym, co nastąpi na końcu, musicie przekonać się sami.

Szczegóły spektaklu

Mieszczanin szlachcicem

Komedia

Pan Jourdain, tytułowy mieszczanin, marzy o dostaniu się w krąg szlachetnie urodzonych. Wszystko dookoła ma mu w tym pomóc – liczne lekcje, modne stroje, przyjaźń z hrabią i wreszcie odpowiedni mariaż córki. Na przekór tym dążeniom stoją zamiary jego żony, której pragnieniem jest szczęście jedynaczki, a co za tym idzie, jej ślub z wybrankiem serca – Kleontem. Upór głównego bohatera sprawia, że domownicy uciekają się do podstępu. Jourdain naiwnie daje wciągnąć się w maskaradę.

Tak wygląda kanwa komediobaletu napisanego przez Moliera, do którego Lully skomponował muzykę. Widowisko łączące w sobie sztukę teatru, muzykę oraz taniec powstało na życzenie króla Ludwika XIV.

Trupa KOMEDIANTY prezentuje nową wersję tego dzieła. Tekst Moliera został przeniesiony na grunt komedii dell’arte, a postacie włożone w dell’artowskie typy i maski. Adaptację wzbogacono tańcem oraz oryginalną muzyką Lully’ego wykonywaną na żywo przez Collegium Copernicus.

Szczegóły spektaklu

Biedermann i podpalacze

Komedia

Wyobraź sobie, że do Twojego domu przychodzą podpalacze i uczciwie zapewniają Cię, że są podpalaczami, ale Ty im nie wierzysz. Mało tego, zapraszasz ich nawet do swojego domu. Cały sekret tkwi bowiem w tym, że ludzie bardzo często nie chcą wierzyć w prawdę. Tak mniej więcej przedstawia się historia pana Biedermanna.

Spektakl z zaskakującym, kryminalnym finałem, dawką czarnego humoru oraz ze świetnie napisanymi rolami. To także komentarz do obecnej epoki różnego rodzaju terrorystów, którzy przenikają społeczeństwo. Konfrontuje widza z tymi, którzy nie potrafią spojrzeć prawdzie w oczy.

Mówi o świecie, w którym osiągnięcie stabilizacji wyklucza prawdę i moralność oraz gdzie zgoda na mniejsze lub większe zło, to jak podpisanie cyrografu z diabłem. Zgrabnie napisana sztuka, autorstwa Maksa Frischa z roku 1953, zdaje się nie tracić na aktualności. Bawi w równym stopniu, jak i każe zastanowić się nad tym, na ile jesteśmy w stanie oswoić i zrozumieć zło. Bardzo często bowiem, zamiast próbować go wytłumaczyć, należałoby po prostu powiedzieć dość.

Szczegóły spektaklu

Ostatnia wola Papy

Tragikomedia

Historyczne zaszłości między dwoma wielokrotnie zwaśnionymi narodami, trudne wzajemne relacje, dobrodziejstwo, jakie niesie ze sobą przebaczenie,
trud codziennej egzystencji. Fred Apke stworzył bardzo wciągającą historię – naładowaną emocjami, humorem… i ciepłem.

Szczegóły spektaklu