Teatr Praska 52

ul. Praska 52
Kraków

Budynek Teatru Praska 52 w Krakowie powstał jeszcze przed II wojną światową w 1938 roku - w miejscu tym działał niegdyś Dom Społeczny. Lokalna społeczność mogła realizować tutaj wszystkie swoje pasje - taniec, malarstwo, teatr, kino. W latach 1945-2006 znajdowało się tu Kino Tęcza, zaś w 2006 roku w miejscu tym zaczęła działać Scena Tęcza.

Teatr Praska 52 w Krakowie jest teatrem stosunkowo młodym - powstał on 7 listopada 2014 roku. Obecnie Opiekunem Naczelnym Teatru Praska 52 jest Jakub Baran, zaś funkcję Opiekuna Artystycznego pełni Agnieszka Cianciara-Frohlich.

Repertuar Teatru Praska 52 jest niezwykle wyjątkowy - znajdujące się w nim spektakle Teatru Praska 52 bardzo często mają charakter komediowy, bawią widzów, ale jednocześnie poruszają ważne tematy i komentują istotne wydarzenia. Teatr Praska 52 oferował do tej pory w swoim repertuarze m. in. takie spektakle jak „Pan i sługa”, „Gino i Suzi”, „Sąsiadka” i wiele innych.

Teatr Praska 52 jest również współorganizatorem ważnego wydarzenia - Grechuta Festival. Na scenie Teatru Praska 52 odbywały się finały konkursu na interpretację piosenek z repertuaru Marka Grechuty, koncerty towarzyszące, warsztaty artystyczne i wiele innych wydarzeń związanych z festiwalem.

Bilety do Teatru Praska 52 kupić można między innymi przez internet za pomocą portalu www.eWejsciowki.pl.

Kosztowny Romans

Komedia

"Powróćmy jak za dawnych lat, w zaczarowany bajek świat...." Lata trzydzieste XX wieku - szampan, muzyka, czarujące kobiety w oszałamiających toaletach i eleganccy dżentelmeni.... Szalone noce w Adrii i Małej Ziemiańskiej...Powroty nad ranem... Gorące uczucia, a jak kłótnie to na zabój. Komediowy wieczór dla dorosłych z niespodziankami godnymi przedwojennych czasów !!!

Szczegóły spektaklu

Biedermann i podpalacze

Komedia

Pada deszcz, zimna noc… Czy przyjmiecie pod swój dach bezdomnego? Na jedną noc … Wygląda poczciwie…
Bohater sztuki Maxa Frischa wierzy, że pozory, udawana dobroduszność i bruderszaft z bandytami zagwarantują mu ocalenie. Biedermann po polsku znaczy poczciwiec...Zaskakująca fabuła oraz odniesienie do obecnej sytuacji społecznej, w której otacza nas lęk przed terrorystami sprawia, że tekst Frischa jest nie tylko aktualny, ale też atrakcyjny dla współczesnego, wymagającego widza. Refleksyjny dramat z elementami czarnej komedii i metafizycznym zakończeniem. Po raz pierwszy w Polsce wystawiany wraz z Epilogiem - dopisanym przez Frischa dwa lata po premierze Biedermanna i podpalaczy.

Szczegóły spektaklu

Ostatnia wola Papy

Tragikomedia

Krótki opis spektaklu, piórami jego Twórców:
Historyczne zaszłości między dwoma wielokrotnie zwaśnionymi narodami, trudne wzajemne relacje, dobrodziejstwo, jakie niesie ze sobą przebaczenie, trud codziennej egzystencji. Fred Apke stworzył bardzo wciągającą historię – naładowaną emocjami, humorem… i ciepłem.

Szczegóły spektaklu

Sąsiadka. Komedia dell’arte.

Komedia

Sąsiadka, komedia dell’arte to spektakl stworzony według wszelkich prawideł włoskiej komedii, począwszy od prawdziwych skórzanych masek po zapętloną, pełną nieoczekiwanych zwrotów intrygę, stworzoną na ramowym scenariuszu, niby rusztowaniu dla improwizacji.

Osią całej akcji jest postać Signory, młodej, pięknej i niezbyt bogatej wdówki, która wprowadza się do małego miasteczka.
To tytułowa Sąsiadka polująca na nowego męża, najlepiej bogatego starca, który spłaci jej długi, po czym zabierze się z tego świata, zostawiwszy jej ogromny spadek. Krążący wciąż wokół niej Pedrolino, zniewieściały sługa, dopowiada niejako tę postać, nadając jej pikanterii. Czymże by bowiem była ta wesoła wdówka bez zaufanego sługi, powiernika i chłopca do bicia? Jej intrygi nie miałyby szans na powodzenie gdyby nie jego dyskrecja i … głupota. Czy w finale każda z postaci osiągnie swój cel? Zachęcamy, by to sprawdzić!

KRAJOWA SCENA KOMEDII DELL’ARTE W TEATRZE PRASKA 52:
Powstała z inicjatywy Teatru Praska 52 i Studio Dono w maju roku 2016.
To jedyna taka scena w Polsce, oferująca stałe spotkania ze sztuką rodem z szesnastego wieku.
W jej ramach działa Trupa KOMEDIANTY tworząc spektakle według wszelkich prawideł włoskiej komedii, począwszy od prawdziwych skórzanych masek po zapętloną, pełną nieoczekiwanych zwrotów intrygę.
Aktorzy są jednocześnie artystami i rzemieślnikami; sami piszą ramowe scenariusze – canevas, które w trakcie prób, podczas improwizacji, wypełniają działaniem i tekstem. W swojej grze działają pod wpływem impulsów – pochodzących z nich samych, gry pozostałych członków trupy oraz publiczności.
To połączenie formy liczącej kilka wieków ze współczesnymi skojarzeniami, odniesieniami i spostrzeżeniami czyni tę sztukę nie tylko aktualną, ale przede wszystkim niezwykle atrakcyjną.

Szczegóły spektaklu

Gino i Suzi, czyli kochaj sąsiada swego, jak siebie samego

Komedia

Spektakl jest opowieścią o sąsiedzkim życiu, które, jak wie prawie każdy, może być bardzo skomplikowane i pełne nieporozumień. I choć bohaterami jest dwójka klaunów, to jednak bliżej tym postaciom do komedii burleskowej czy niemego kina, niż do cyrku.

Czerwone nosy podkreślają tylko ich groteskowość. A ponieważ przedstawienie to jest bez słów, otwiera przed widzem wachlarz gagów i komizmu sytuacyjnego. Opowiadana działaniem i akcją, toczy się przed publicznością historia burzliwej sąsiedzkiej relacji aż do … O tym, co nastąpi na końcu, musicie przekonać się sami.

Szczegóły spektaklu

Oberża pod złamanym groszem

Komedia

W stojącej na uboczu oberży krzyżują się drogi różnych postaci. Przybywa tam bogaty starzec Pantalone mający nadzieję poślubić młodziutką Rosalię, córkę gospodyni. To także miejsce spotkania innej przyszłej pary małżeńskiej : Madame Lukrecji oraz Florina, syna Dottore, stojącego u progu bankructwa, który w intratnym ożenku syna widzi jedyny ratunek. Los chce jednak, aby młode serca zapłonęły wzajemną miłością, wbrew woli rodziców.

Trupa KOMEDIANTY po raz kolejny przedstawia w teatralnym zwierciadle galerię komediowych typów. Nie zabraknie znamiennych dla włoskiej komedii przebieranek, nagłych zwrotów akcji oraz klasycznych sytuacji qui pro quo. Trupa KOMEDIANTY powstała w 2012 r. pod egidą atelier teatralnego Studio Dono. Trupa tworzy spektakle według tradycyjnych reguł komedii dell’arte. To jednocześnie rzemieślnicy i artyści, sami piszą ramowe scenariusze – canevas, które w trakcie prób, podczas improwizacji, wypełniają działaniem i tekstem. Wierzą, że maski, charakterystyczny krok i kunszt aktorów są w stanie opowiedzieć więcej o naturze człowieka niż niejeden realistyczny spektakl.

Komedia dell’arte, która pojawiła się w XVI w. we Włoszech i przez prawie dwa wieki podbijała serca publiczności na dworach królewskich oraz na placach miast, dziś ponownie wraca do łask. Umowność, konwencja i wyrazista forma tego teatru pomaga odetchnąć od codzienności, co więcej - może stać się antidotum na dzisiejszą rzeczywistość.

Szczegóły spektaklu

Pan i sługa, czyli kto pragnie wszystkiego, wszystko stracić musi

Komedia

Choć komedia dell’arte to sztuka niedzisiejsza, to jednak bardzo „na czasie”. Maski, charakterystyczny krok i kunszt aktorów są w stanie opowiedzieć więcej o naszej naturze niż niejeden realistyczny spektakl.

Do miasteczka przybywa gość, a raczej dwóch gości – tytułowi pan i sługa, czyli Capitano i Brighella. Pierwszy, pyszałkowaty żołnierz, stawia sobie za cel niewieście serca. Drugi, chciwy złodziejaszek – sakiewki. Ich przybycie staje się detonatorem awantur, które „podskórnie” zbierają się w małej społeczności od dawna. Wrodzone sknerstwo rodziców, ognisty temperament żony zgrzybiałego Dottore i niewzruszone uczucie pomiędzy Violą i Leandrem dodają prędkości komediowej spirali.

Komedianty trupa dell'arte powstała w 2012 r. pod egidą Atelier Teatralnego Studio Dono.
Trupa pracuje i tworzy według tradycyjnych reguł komedii dell’arte. To jednocześnie rzemieślnicy i artyści. Sami piszą ramowe scenariusze – canevas, które w trakcie prób podczas improwizacji wypełniają działaniem i tekstem. Wierzą, że maski, charakterystyczny krok i kunszt aktorów są w stanie opowiedzieć więcej o naturze człowieka niż niejeden realistyczny spektakl.

Szczegóły spektaklu