Szyc - zdjęcie Szyc - zdjęcie

Średnia ocena

47 oddanych głosów
43 zainteresowanych osób

8.4 / 10

Szyc

Jest dom. Jest i centrum życia domu – kwadratowy stół. Jest rodzina. Matka, ojciec, córka. Żydowska rodzina, w której od pierwszej sceny wyczuwa się tak zwane „coś jest nie tak”. Do rodziny dołącza młody mężczyzna, chcący zostać zięciem, ale nie za darmo. Tu wszyscy czegoś chcą, wszyscy coś pożerają. Ojciec i przyszły zięć są niczym skarbonki bez dna – przyjmą każdą ilość pieniędzy. Córka zjada nieprzebrane ilości jedzenia, ustami chłonie świat. Matka żywi się nadzieją awansu społecznego.

„Szyc” to jedna z dwóch (obok „Królowej wanny”) sztuk Hanocha Levina wystawiana w Teatrze BARAKAH. Levin z powodzeniem bawi się stereotypami. Dla żydowskiej rodziny Szyca człowiek to towar, za którym stoi banknot o określonym nominale, a wydanie córki za mąż jest jak – ciągle powtarzający się motyw – handel mięsem. I nawet w klasycznym konflikcie starzy-młodzi nie chodzi tu o ideały czy wartości, ale o majątek i władzę. W obecnych czasach uzależnienia od konsumpcjonizmu sztuka zyskuje kolejny wymiar i kolejne znaczenia.

„Szyc” jest współczesną groteską przeplataną songami z muzyką Renaty Przemyk. Sztuka śmieszy, bawi, ale przede wszystkim wprowadza między widzów zastanawiający niepokój…

Czas trwania: 90 minut

Obsada

Monika Kufel - zdjęcie

Monika Kufel
Szeprahci Szyc

Karol Śmiałek - zdjęcie

Karol Śmiałek
Czerhes Peltz

Realizacja

Autor: Hanoch Levin

Tłumaczenie: Michał Sobelman

Reżyseria: Ana Nowicka

Muzyka: Renata Przemyk

Choreografia: Iwona Olszowska

Opinie naszych widzów (17)

  • 10.0/ 10

    Na temat samego spektaklu mam bardzo ambiwalentne odczucia. Sam poziom aktorstwa był najlepszy, jakiego miałem okazję doświadczać. Artyści potrafili bardzo dobitnie przekazać dotykane w sztuce problemy. Od początku porównywano człowieka do zwierzęcia. Kilka scen obscenicznie i bezpośrednio uwypuklało drzemiące w nas pierwotne instynkty, których cywilizacja nie zdołała nas pozbawić i jednocześnie, od których ta cywilizacja jest zależna. Oprócz tego poruszone zostały kwestie relacji międzyludzkich, w rodzinie i w społeczeństwie. Małżeństwo pary bohaterów, oparte na miłości do pieniędzy i poczuciem obowiązku, a raczej przymusu, narzucanego nam przez społeczeństwo. Porównanie wartości życia, a raczej śmierci, dwóch ludzi, ojca i jego zięcia, wzbudziło we mnie niesmak i bardzo smutną refleksję. Również jest mowa o jedzeniu i manii, którą wzbudza w ludziach. Wielokrotnie człowiek jest porównywany do sztuki mięsa, wziętej wprost z masarni. Dewaluacja wartości istoty ludzkiej zagrana lekkim tonem z bezpośrednim przekazem, nasuwa mi na myśl nieco bardziej patetyczny fragment Epitafium dla psa lorda Byrona: „Człowieku ! Kruchy zlepku ożywionej gliny, Ty, co nie jesteś panem i jednej godziny, Kto cię raz dobrze poznał, ze wstrętem omija, Boś ty podły jak robak, zdradliwy jak żmija. Twoja miłość jest chucią, twoja przyjaźń zdradą; Twój uśmiech jest szyderstwem, a za twoją radą Kto się kiedy odważył śmiało stawiać kroki, Uznał, lecz już po czasie, co za błąd głęboki Zaufać w twoje słowo: boś z rzędu ostatni, Pychą tylko przewyższasz zwierząt orszak bratni. Przechodniu ! przy tym grobie nie zatrzymuj kroku, Nie chciałbyś łezki jednej swemu ująć oku Dla mego przyjaciela, co tutaj spoczywa... Jednego tylko miałem ! Ten grób go pokrywa ! ” Sztuka traktuje również o wyższości zaspokojenia swoich pierwotnych pragnień nad uczuciami i empatią. Podsumowując, świetna gra aktorska i scenariusz, szarpały bezlitośnie za moją strunę wrażliwości, pozostawiając mnie oszołomionym i nieco wyczerpanym. Gorąco polecam.

    ma.....@gm...il.com / 21 March 2018

  • 10.0/ 10

    Na początku pojawiła się myśl: chyba nie ten spektakl i nie ci aktorzy...ale potem był już tylko zachwyt, który formował się pośród dramatu i komedii w jednym. Gratulacje.

    ab.....@....pl / 16 February 2018

  • 10.0/ 10

    znakomity, kameralna scena, fajny temat, swietna muzyka

    zb.....@gm...il.com / 16 February 2018

  • 10.0/ 10

    Bardzo podobalo sie nam przedstawienie. Aktorzy byli bardzo profesjonalni, muzyka byla moze za glosna momentami, gdy to aktorzy mowili cichym glosem. Generalnie bylo super i jak bedziemy nastepnym razem w Krakowie, to na pewno przyjdziemy jeszcze raz na wasze spektakle.

    fr.....@we...ed.dk / 28 September 2017

  • 10.0/ 10

    Mocny spektakl. Daje do myslenia. Gra aktorow swietna!

    an.....@in...ia.pl / 25 September 2017

Teatr Barakah

Teatr Barakah w Krakowie założony został w 2004 roku przez Anę Nowicką - reżyserkę i aktorkę, oraz Monikę Kufel - aktorkę, scenografa i kostiumologa - aktorki połączył wspólny projekt "Szafa", który doceniany był na wielu festiwalach. Siedziba Teatru Barakah znajduje się przy ul. Paulińskiej 28 w Krakowie. Teatr działa w ramach Fundacji Dziesięciu Talentów na rzecz Teatru Barakah. Obecnym dyrektorem Teatru Barakah jest Ana Nowicka.

Teatr Barakah to przestrzeń artystyczna, która pozwala na spotkanie sztuki na wielu płaszczyznach. Nazwa teatru nie jest przypadkowa - słowo „BARAKAH” oznacza w języku arabskim „błogosławieństwo” - jest ono wspólne dla wielu religii.

Repertuar Teatru Barakah jest niezwykle bogaty. Spektakle Teatru Barakah poruszają ważne i trudne tematy - opowiadają o otaczającej nas rzeczywistości, przyglądają się problemom współczesnego świata i przede wszystkim starają się prowadzić dialog z widzem.

Teatr Barakah brał udział w wielu festiwalach teatralnych, na których niejednokrotnie był wyróżniany. Jednym z najbardziej znanych spektakli, który wielokrotnie został nagrodzony, jest spektakl „Szyc” w reż. Any Nowickiej, stworzony na podstawie sztuki Hanocha Levina.

Teatr Barakah to miejsce otwarte dla wielu innych rodzajów twórczości. Cyklicznie w repertuarze Teatru Barakah pojawiają się również koncerty zespołów, duetów, solistów prezentujących różne nurty muzyczne, a także premiery płyt. Znajduje się tu także Galeria, w której organizowane są wystawy malarstwa, grafiki, fotografii itd. Teatr Barakah organizuje również pokazy filmowe w ramach Akademii Filmowej Barakah. Dla Teatru Barakah ważna jest także literatura, o czym świadczy cykl wydarzeń „Dramatorium”, „Chochla Literacka” oraz „Bitwa na teksty”. W siedzibie Teatru Barakah znajduje się również wspaniała kawiarnia ArtCafe Barakah, w której można napić się pysznej kawy oraz miło spędzić czas.

Z Teatrem Barakah związanych jest wielu wspaniałych aktorów m. in. Aleksandra Batko, Lidia Bogaczówna, Ewa Breguła, Magdalena Brudzińska, Monika Kufel i wielu innych. Teatr Barakah również aktywnie współpracuje z krakowską PWST, dzięki czemu pozwala zainteresowanym studentom zaangażować się w tworzenie teatru.

Bilety do Teatru Barakah kupić można przez internet za pośrednictwem strony internetowej teatru lub w kasie teatru, która czynna jest od poniedziałku do piątku od godz. 10.00 do godz. 17.00 oraz na godzinę przed każdym wydarzeniem. Portal www.eWejsciowki.pl umożliwia widzom zakup wejściówek przez internet na kilka godzin przed spektaklem.

Adres i dojazd

ul. Paulińska 28
31-065 Kraków

http://www.teatrbarakah.com/

Widzowie, którym podobało się to wydarzenie, byli również na:

9.3
Średnia ocena
Dzieci bawiły się świetnie!!
- Ewelina

Jutro / 15:15

Jutro / 11:00

Gatunek: Dla dzieci
9.3
Średnia ocena
Spektakl prześmieszny. Genialny kontakt z publicznością, masa inteligentnych, niewulgarnych żartów. Polecam
- Radosław

22.09 / 20:00

22.09 / 18:00

Gatunek: Kabaret
8.8
Średnia ocena
Fascynujące jak wiele treści można przekazać bez słów
- Mesalina

22.08 / 20:00

23.08 / 20:00

+ dostępnych 1 innych terminów

Gatunek: Pantomima

Inne wydarzenia w tej instytucji:

-,-
Średnia ocena

01.08 / 16:00

02.08 / 16:00

+ dostępnych 1 innych terminów

Gatunek: Warsztat
-,-
Średnia ocena

06.08 / 16:00

07.08 / 16:00

+ dostępnych 1 innych terminów

Gatunek: Warsztat
-,-
Średnia ocena

06.08 / 18:00

07.08 / 18:00

+ dostępnych 1 innych terminów

Kup bilet
× 1 osoba obecnie przegląda tę ofertę.