Dyktanda - zdjęcie Dyktanda - zdjęcie Dyktanda - zdjęcie

Średnia ocena

8 oddanych głosów
30 zainteresowanych osób

8.4 / 10

Dyktanda

Teatralna wersja „Dyktand” Stanisława Lema to artystyczne wyzwanie – zarówno na poziomie scenicznej adaptacji, jak i aktorskiego wykonania. „Dyktanda” to krótkie opowiastki, utrzymane w żartobliwym tonie, często przesycone czarnym i absurdalnym humorem. Pierwotnie pisane były przez Lema jako ortograficzne sprawdziany dla jego siostrzeńca – pełny tytuł to „Dyktanda, czyli… w jaki sposób wujek Staszek wówczas Michasia – dzisiaj Michała – uczył pisać bez błędów”.

Nagromadzenie słów mogących sprawiać ortograficzne trudności w pisaniu przekłada się tutaj bezpośrednio na poziom akustyczny całego tekstu, jego brzmienie staje się kolejną jego wartością i otwiera nową, czysto sensualną, przestrzeń obcowania z nim. Dlatego właśnie teatr wydaje się idealnym medium dla „Dyktand”. Spektakl Any Nowickiej, specjalizującej się w inscenizacjach autorów znanych z zamiłowania do czarnego humoru – Hanocha Levina czy Martina McDonagha – jest więc próbą przełożenia na język sceny „fantastycznej, czasami okrutnej” – jak pisał Jerzy Jarzębski – wyobraźni Lema. Dyktandom zresztą, zauważa dalej Jarzębski, bardzo blisko do rysunków i tekstów klasyka czarnego humoru, Rolanda Topora.

Sceniczna wersja „Dyktand” jest polską prapremierą i okazją do przypomnienia nieco zapomnianych już dzisiaj, opublikowanych zresztą po raz pierwszy dopiero w 2001 roku, tekstów autora „Solaris”. „Dyktanda” łączą absurdalną, momentami surrealistyczną dezynwolturę Lemowskiej wyobraźni z językowym – nie tylko ortograficznym – rygorem. Te dwa motywy, ich współistnienie i wzajemne przenikanie się w przestrzeni sceny stanowią główny wyznacznik przygotowanej przez Anę Nowicką inscenizacji. Zmierzenie się z „Dyktandami” w teatrze ma wszelkie znamiona innowacyjności rozumianej nie tylko jako „wystawienie” tekstu pierwotnie pisanego w zupełnie innym celu, ale też jako poszukiwanie nowych teatralnych znaków zdolnych zawrzeć w sobie żywioł wizyjnych obrazów i językowej precyzji Stanisława Lema.

Czas trwania: 100 minut

Realizacja

Autor: Stanisław Lem

Reżyseria i adaptacja: Ana Nowicka

Muzyka: Maciej Jabłoński

Scenografia: Monika Kufel

Kostiumy: Kajetan von Kazanovsky

Choreografia: Tomasz Foltyn

Przygotowanie muzyczne: Ana Nowicka

Opinie naszych widzów (4)

  • 10.0/ 10

    Brawa dla Aktorów!

    dw.....@gm...il.com / 09 April 2017

  • 9.0/ 10

    Ciekawy zabawny interesująca interpretacja

    ag.....@po...ta.fm / 19 April 2016

  • 8.0/ 10

    Bardzo dobra ga aktorska, młodzi zdolni ludzie, miło patrzeć.

    di.....@gm...il.com / 20 April 2017

  • 8.0/ 10

    Ciekawy pomysł na scenariusz i świetna gra aktorska. Tekst bardzo trudny językowo, wymagający od aktora nienagannej dykcji, także w scenach dynamicznych. Cały zespół sprostał wyzwaniu. Niestety, humor miejscami oparty o kontekst historyczny, dziś już nieco trąci myszką, a dla niektórych może być całkiem niezrozumiały. Jednak generalnie do polecenia.

    zi.....@gm...il.com / 15 February 2016

Teatr Barakah

Teatr Barakah w Krakowie założony został w 2004 roku przez Anę Nowicką - reżyserkę i aktorkę, oraz Monikę Kufel - aktorkę, scenografa i kostiumologa - aktorki połączył wspólny projekt "Szafa", który doceniany był na wielu festiwalach. Siedziba Teatru Barakah znajduje się przy ul. Paulińskiej 28 w Krakowie. Teatr działa w ramach Fundacji Dziesięciu Talentów na rzecz Teatru Barakah. Obecnym dyrektorem Teatru Barakah jest Ana Nowicka.

Teatr Barakah to przestrzeń artystyczna, która pozwala na spotkanie sztuki na wielu płaszczyznach. Nazwa teatru nie jest przypadkowa - słowo „BARAKAH” oznacza w języku arabskim „błogosławieństwo” - jest ono wspólne dla wielu religii.

Repertuar Teatru Barakah jest niezwykle bogaty. Spektakle Teatru Barakah poruszają ważne i trudne tematy - opowiadają o otaczającej nas rzeczywistości, przyglądają się problemom współczesnego świata i przede wszystkim starają się prowadzić dialog z widzem.

Teatr Barakah brał udział w wielu festiwalach teatralnych, na których niejednokrotnie był wyróżniany. Jednym z najbardziej znanych spektakli, który wielokrotnie został nagrodzony, jest spektakl „Szyc” w reż. Any Nowickiej, stworzony na podstawie sztuki Hanocha Levina.

Teatr Barakah to miejsce otwarte dla wielu innych rodzajów twórczości. Cyklicznie w repertuarze Teatru Barakah pojawiają się również koncerty zespołów, duetów, solistów prezentujących różne nurty muzyczne, a także premiery płyt. Znajduje się tu także Galeria, w której organizowane są wystawy malarstwa, grafiki, fotografii itd. Teatr Barakah organizuje również pokazy filmowe w ramach Akademii Filmowej Barakah. Dla Teatru Barakah ważna jest także literatura, o czym świadczy cykl wydarzeń „Dramatorium”, „Chochla Literacka” oraz „Bitwa na teksty”. W siedzibie Teatru Barakah znajduje się również wspaniała kawiarnia ArtCafe Barakah, w której można napić się pysznej kawy oraz miło spędzić czas.

Z Teatrem Barakah związanych jest wielu wspaniałych aktorów m. in. Aleksandra Batko, Lidia Bogaczówna, Ewa Breguła, Magdalena Brudzińska, Monika Kufel i wielu innych. Teatr Barakah również aktywnie współpracuje z krakowską PWST, dzięki czemu pozwala zainteresowanym studentom zaangażować się w tworzenie teatru.

Bilety do Teatru Barakah kupić można przez internet za pośrednictwem strony internetowej teatru lub w kasie teatru, która czynna jest od poniedziałku do piątku od godz. 10.00 do godz. 17.00 oraz na godzinę przed każdym wydarzeniem. Portal www.eWejsciowki.pl umożliwia widzom zakup wejściówek przez internet na kilka godzin przed spektaklem.

Adres i dojazd

ul. Paulińska 28
31-065 Kraków

http://www.teatrbarakah.com/

Widzowie, którym podobało się to wydarzenie, byli również na:

9.7
Średnia ocena
Swietna gra obu aktorek!
- Piotr

30.09 / 19:30

01.10 / 19:30

+ dostępnych 1 innych terminów

Gatunek: Komedia
8.1
Średnia ocena
Świetny scenariusz,inteligentny humor, klimatyczna kameralna atmosfera
- Małgorzata

26.10 / 19:00

Gatunek: Komedia

Inne wydarzenia w tej instytucji:

8.2
Średnia ocena
Śmieszył i wzruszał, gra aktorska perfekcyjna.
- Beata

Dziś / 19:00

Gatunek: Tragikomedia
8.0
Średnia ocena

07.10 / 19:00

08.10 / 19:00

Gatunek: Monodram
7.3
Średnia ocena

01.10 / 19:00

Gatunek: Tragedia
Kup bilet
× 2 osoby obecnie przeglądają tę ofertę.