Włodzimierz Jasiński - zdjęcie

Włodzimierz Jasiński

8,8 / 10

13 oddanych głosów

Aktor Teatru Groteska w Krakowie.
Często występuje w:
Spektakle z udziałem tego aktora:

Baśń o Dobrym Kopciuszku i Złych Siostrach

Dla dzieci

Kopciuszek jest jedną z uroczych, klasycznych baśni. Opowiada o osieroconej przez matkę dziewczynce, którą macocha i dwie przyrodnie siostry nazywają pogardliwie Kopciuszkiem. Pewnego dnia król organizuje bal, podczas którego królewicz ma wybrać sobie żonę. Wtedy u biednej dziewczynki pojawia się dobra wróżka i za sprawą czarów przemienia ją w piękną pannę, która wzbudza zachwyt wszystkich uczestników balu, włącznie z królewiczem. Czas jednak płynie bardzo szybko, zbliża się północ i Kopciuszek musi wracać, zanim czary utracą swą moc. Wybiegając w pośpiechu gubi pantofelek. Królewicz postanawia odnaleźć wybrankę serca za pomocą znalezionego bucika. Wkrótce Kopciuszek zostaje żoną królewicza...
Głównym motywem baśni jest wiara w ingerencję sił pozaziemskich, które karzą złych, a nagradzają dobrych. Rolę tę spełnia dobra wróżka , która w czarodziejski sposób odmienia zły los sieroty. W ten sposób zostają nagrodzone dobroć, wyrozumiałość i pracowitość.
Kopciuszek znany jest na świecie w blisko 700 wersjach. Najbardziej znana jest ta z XVII w. Charlesa Perraulta oraz z XIX w. braci Grimm. Znane są też opracowania muzyczne tematu autorstwa Prokofiewa i Rossiniego. Tymczasem twórcy spektaklu wykorzystali własna wersję sceniczną. Losy biednej sierotki, którą gnębiła macocha i dwie przyrodnie siostry, przedstawione zostały w barwnej opowieści, przeplatanej piosenką i tańcem. Kolorowe kostiumy, piękne lalki zmieniająca się dekoracja i efekty specjalne stanowią o atrakcyjności spektaklu.

Szczegóły

Dzienniki gwiazdowe

Dramat psychologiczny

Twórczość Stanisława Lema, znanego na całym świecie polskiego pisarza science fiction, filozofa, futurologa, jest i będzie ponadczasowa.

W „Dziennikach gwiazdowych” Lem wnikliwie analizuje ludzką naturę, konsekwencje rozwoju techniki i nauki, a także materialny i duchowy dorobek ludzkości. Wnioski wynikające z jego bezkompromisowych rozważań nie napawają optymizmem. Diagnozę łagodzi sposób, w jaki Autor rozprawia się z niedoskonałościami kosmosu i człowieka. Wszechobecna ironia i dystans sprawiają, że śledząc przygody Ijona Tichego, uśmiechamy się raczej, niż popadamy w czarnowidztwo. Dzieje się tak, bo bohater Lemowskiej Odysei jawi się jako jeden z nas – marzy, aby uczynić otaczający go świat lepszym i wydaje mu się, że można to zrobić w niezwykle prosty sposób. Jednak podobnie jak my, bohater Lema jest bezradny zarówno podczas prób zbawienia ziemskiego świata, jak i w obliczu pytań ostatecznych.

Inscenizacja „Dzienników Gwiazdowych” Małgorzaty Zwolińskiej w sposób niezwykle jasny i zrozumiały wyjaśnia najbardziej nawet złożone sensy zawarte w podróżach Tichego. Zachowuje także to, co w tych opowiadaniach niezwykle ważne, czyli humor, i ciepły, serdeczny stosunek do zmagań bohatera z napotykanymi przeciwnościami. Dzieje się tak dzięki potraktowaniu przygód Tichego jako jego podróży w głąb siebie. Zamysł inscenizacyjny Zwolińskiej jest swoistego rodzaju „Kosmiczną Kartoteką”, w której postaci i zdarzenia „mieszkające” w głowie bohatera, materializują się i stają się jego – i nas widzów – realnością. Zabieg ten pozwala zwiedzać Tichemu najodleglejsze galaktyki bez ruszania się z domu. Wielość rozwiązań inscenizacyjnych, często niezwykle zabawnych i zaskakujących, sprawia, że cała historia dzięki kontekstowi plastycznemu staje się bardziej zrozumiała i wyrazista.

Spektakl dotyka współcześnie aktualnych i palących kwestii, np. istnienia i wykorzystania sztucznej inteligencji oraz niebezpieczeństw z tym związanych.

Zarówno Lem, jak i autorzy przedstawienia – Adolf Weltschek (reżyser) i Małgorzata Zwolińska (autorka adaptacji i scenografii), podchodzą do przedstawionych tematów z dystansem, posługując się groteską, ironią i sarkazmem. W niektórych momentach pojawia się w spektaklu również poważniejszy ton. Dzięki umiejętnemu balansowaniu pomiędzy tymi dwoma sposobami opowiadania, spektakl zyskuje szczególną siłę wyrazu i przykuwania uwagi. Właśnie dlatego przedstawienie ogląda się z dużą przyjemnością i zaciekawieniem. Do tego wartkie, zabawne dialogi, liryczne piosenki, wyrafinowany dowcip i inteligentnie zastosowana plastyka. Ten oparty na wyjątkowej prozie spektakl, adresowany do dorosłych i młodzieży, pokaże widzom cząstkę ich samych.

Dokąd podąża Ijon Tichy, a wraz z nim ludzkość?

Spektakl dla widzów powyżej 14 oku życia.

Szczegóły

Dwanaście prac Heraklesa

Dla dzieci

Opowiedziane za pomocą atrakcyjnego języka teatru formy dzieje greckiego bohatera Heraklesa. Herakles jest symbolem człowieka pracowitego, ale porywczego, cierpiącego przez własne występki, za które musi odpokutować, wykonując dwanaście nadludzkich prac. Autorzy przedstawienia oparli się na wersji mitu Jana Parandowskiego, wzbogaconej o obecność – niczym w średniowiecznym moralitecie – dwóch figur Cnoty (rozumianej jak dążenie do równowagi i moralności) i Rozkoszy (rozumianej jako folgowanie własnym zachciankom i instynktom), pomiędzy którymi rozdarty jest bohater.
Spektakl rozgrywać się będzie w czterech planach: aktorów w żywym planie, aktorów w maskach, lalkowym i teatru cieni. Oprawa plastyczna spektaklu nawiązywać będzie do sztuki greckiej, w tym malarstwa wazowego. Muzyka inspirowana będzie tradycją starogrecką.
Autorzy spektaklu interpretują mit o Heraklesie jako opowieść o młodzieńczym buncie, którego konsekwencją są nieprzemyślane czyny. Herakles w trakcie opowieści dojrzewa, uczy się odpowiedzialności za siebie i za innych, a także pokory w znoszeniu trudów życia. Historia herosa pokazuje, że nawet najcięższe winy można odpokutować, jeżeli ma się dość cierpliwości i odwagi, aby krytycznie spojrzeć na samego siebie. Spektakl adresowany jest do młodzieży powyżej 12 roku życia.

Szczegóły

Cudowna lampa Aladyna

Dla dzieci

Opowieść o lekkoduchu, nicponiu i leniu Aladynie, pełna jest niespodziewanych zwrotów akcji. Bohater przechodzi niezwykłą przemianę i dzięki własnemu sprytowi, a także pomocy mieszkającego w cudownej lampie Ducha Błękitnego, zdobywa rękę księżniczki Badrulbudury. W spektaklu, odegranym w żywym planie, w sposób interesujący i dynamiczny przeplatają się trzy narracje: dialogu, narratora i obrazu. Autorkami strony plastycznej przedstawienia są Anna Sekuła (scenografia) i Małgorzata Zwolińska (projekcje), które wykreują bajeczne scenerie w klimatach orientu. To przedstawienie pełne magii i cudów opowiedziane jest z leśmianowskim humorem i dystansem. Balansowanie między światem podanym serio i z przymrużeniem oka, realiami życia biedaków i przepychem dworu sprawia, że spektakl jest tak bardzo prawdziwy.
„Cudowna lampa Aladyna” to zaproszenie na kolejną orientalną ucztę w Teatrze Groteska. Baśń, zawarta w zbiorze słynnej „Księgi tysiąca i jednej nocy”, została w sposób niesłychanie plastyczny, poetycki, a przy tym dowcipny opowiedziana przez Bolesława Leśmiana w jego „Klechdach sezamowych”. Wyobraźnia i język tego autora, jednego z najwybitniejszych polskich poetów, pozwalają przenieść się w magiczne światy, doświadczyć „zdarzeń niespodzianych i cudów niesłychanych”. Taki też jest familijny spektakl Włodzimierza Nurkowskiego – reżysera od lat współpracującego z Teatrem Groteska, twórcy m.in. „Pani Wdzięczny Strumyk”, „Wielkomiluda” i „Skąpca”.

Spektakl dla dzieci od 7 lat.

Szczegóły

Ania z Zielonego Wzgórza

Dla dzieci

Opowieść o potrzebie przyjaźni, ciepła i akceptacji. Na Zielone Wzgórze do domu Mateusza i Maryli Cuthbert przybywa jedenastoletnia Ania Shirley. Ania jest sierotą, wcześnie straciła rodziców, ale swoim pozytywnym nastawieniem do życia podbija serca wszystkich wokół. Szalone przygody rudowłosej Ani i jej przyjaciół odegrają aktorzy w żywym planie. Przypomnimy najbardziej znane epizody powieści m.in. farbowanie włosów, poczęstunek „sokiem malinowym”, utarczki słowne Ani z Małgorzatą. Spektakl jest i zabawny i liryczny – dlatego jednocześnie zachwyci i rozbawi widzów oraz skłoni do wielu refleksji. Dowcipnym dialogom towarzyszą liczne piosenki, wykonane w niezwykle atrakcyjnej konwencji musicalu. W nastrój opowieści wprowadzą symboliczna, dynamicznie zmieniająca się scenografia oraz stylowe kostiumy. Pełne uroku przedstawienie dostarczy młodym widzom niezapomnianych emocji, a dorosłym przypomni „smaki” dzieciństwa.
spektakl dla dzieci od 10 lat

Szczegóły

Ania z Zielonego Wzgórza

Dla dzieci

Opowieść o potrzebie przyjaźni, ciepła i akceptacji. Na Zielone Wzgórze do domu Mateusza i Maryli Cuthbert przybywa jedenastoletnia Ania Shirley. Ania jest sierotą, wcześnie straciła rodziców, ale swoim pozytywnym nastawieniem do życia podbija serca wszystkich wokół. Szalone przygody rudowłosej Ani i jej przyjaciół odegrają aktorzy w żywym planie. Przypomnimy najbardziej znane epizody powieści m.in. farbowanie włosów, poczęstunek „sokiem malinowym”, utarczki słowne Ani z Małgorzatą. Spektakl jest i zabawny i liryczny – dlatego jednocześnie zachwyci i rozbawi widzów oraz skłoni do wielu refleksji. Dowcipnym dialogom towarzyszą liczne piosenki, wykonane w niezwykle atrakcyjnej konwencji musicalu. W nastrój opowieści wprowadzą symboliczna, dynamicznie zmieniająca się scenografia oraz stylowe kostiumy. Pełne uroku przedstawienie dostarczy młodym widzom niezapomnianych emocji, a dorosłym przypomni „smaki” dzieciństwa.

Szczegóły

Balladyna

Dla młodzieży

„Balladyna” w reżyserii Bogdana Cioska to oryginalne przeniesienie klasyki polskiej literatury do świata teatru formy, z wykorzystaniem środków wyrazu, jakimi operuje teatr plastyczny. Na czym polega niezwykłość tej interpretacji? Twórcom udało się w sposób mistrzowski pokazać dwupoziomowość utworu (świata ludzi i świata elfów – rzeczywistości realnej i nadprzyrodzonej). To dzięki temu, że w większość postaci wcielają się lalki, animowane przez trojga aktorów.

Nimfa Goplana miesza się w losy ubogich sióstr Balladyny i Aliny, kierując do ich domu księcia Kirkora. Ta z dziewcząt, która zbierze więcej malin ma zostać królową, ale gdy okazuje się, że Alina wygrywa Balladyna… Zaślepiająca żądza władzy i bogactwa, od zawsze kierujące światem, wreszcie zbrodnia i kara. W tej niezwykłej interpretacji romantycznego dramatu o fenomenie zła opowiada się skromnymi, ale jakże wyrazistymi środkami.

Spektakl dla widzów powyżej 12 lat.

Szczegóły

Ronja, córka zbójnika

Dla dzieci

Nie ma chyba dziecka w kulturze europejskiej, które nie zna twórczości szwedzkiej pisarki Astrid Lindgren. Jest ona bez wątpienia jedną z najpoczytniejszych autorek książek dla dzieci. Dzieci w Polsce wyróżniły twórczynię postaci Pippi i świata dzieci z Bullerbyn wyjątkową nagrodą – Orderem Uśmiechu.

Ronja – tytułowa bohaterka przedstawienia Teatru Groteska – jest córką zbójnika Mattisa i niezwykłym „dzieckiem lasu”. Dziewczynka jest wielokrotnie ostrzegana przed rozbójnikami Borki, który jest hersztem innej rodziny zbójeckiej. Jednak, po poznaniu syna Borki – Birka, Ronja zmienia zdanie na temat „wrogów”. Młodzi kilkukrotnie ratują sobie życie i wyciągają się wzajemnie z tarapatów. Wkrótce rozkwita między nimi przyjaźń i miłość, stają się nierozłączną parą – siostrą i bratem. Tego nie potrafią zaakceptować ich ojcowie. Dowiedziawszy się o tym zakazanym uczuciu, rozwścieczony Mattis wyrzeka się córki. Gniew i duma rodziców nie są jednak w stanie rozdzielić młodych. Nie bacząc na ich zdanie, Ronja i Birk uciekają z domu i postanawiają zamieszkać razem w Niedźwiedziej Grocie. Czy teatralnym bywalcom czegoś to nie przypomina? Czyżby „Romea i Julię” Williama Szekspira w wersji dla dzieci i młodzieży?

Czy historia zakazanej miłości musi zawsze kończyć się tragicznie? Czy młodzieńczy bunt nie jest czasem wskazany? Czy nie należy zawsze podążać za głosem serca, mimo narzucanych nam przez innych uprzedzeń?

O tym, czy Ronji i Birkowi uda się udobruchać rodziców i połączyć dwie zbójeckie rodziny w jedną, przekonają się Państwo oglądając, zrealizowane jak zwykle z dużą pasją, przedstawienie o „zbójeckiej miłości” w Teatrze Groteska.

Szczegóły