Włodzimierz Dyła - zdjęcie

Włodzimierz Dyła

7,7 / 10

15 oddanych głosów

Data urodzenia:
24-05-1964 (56 lat)

Absolwent PWST we Wrocławiu (1989). Występował w teatrach: im. Jana Kochanowskiego w Opolu (1990-92), Ośrodku Teatru Otwartego "Kalambur" we Wrocławiu (1993-94), Cinema w Michałowicach k/Jeleniej Góry (od 2000), Centrum Kultury Teatru w Grudziądzu (2001-03), Jeleniogórskim Teatrze im. C. K. Norwida (od 2003).
Spektakle z udziałem tego aktora:

Nad Niemnem

Dramat

Eliza Orzeszkowa publikuje książkową wersję “Nad Niemnem” dokładnie 25-lat po wybuchu powstania styczniowego. Tłem powieści jest historia dwóch żyjących obok siebie rodzin szlacheckich – średnio zamożnych Korczyńskich i zubożałych, żyjących jak chłopi Bohatyrowiczów. Dzieli ich niemal wszystko: sposób życia, status społeczny i zamożność, ale łączy wspólna przeszłość – zbrojna walka ramię w ramię o wolną, lepszą Polskę - epoka wielkich, wspólnych marzeń, której kres położył upadek powstania. Ta kolejna narodowa katastrofa nie tylko przetrąciła życiorysy kilku pokoleń Polaków, ale też pogrzebała na wiele lat marzenia o ideach, które powstanie niosło na sztandarach ╴demokracji, równości i solidarności. Na tym tle rozwija się historia miłości Justyny i Jana najmłodszego pokolenia Korczyńskich i Bohatyrowiczów.


Na ponad siedmiuset stronach Orzeszkowa dokonuje rzeczy niezwykłej. Z nastrojów mrocznych, minorowych, z pejzażu upadku ducha narodowego i bólu porażki autorka wyprowadza obraz budujący, dający nadzieję, który zaszczepia w czytelniku wiarę w lepsze jutro. Tworzy niesamowicie głębokie portrety ludzi w czasach zwątpienia i beznadziei, a jednocześnie kreuje marzycielską, prawie utopijną wizję przyszłości. Jest w jej geście coś desperackiego i brawurowego jednocześnie, szczególnie na tle innych dzieł z kanonu naszej kultury narodowej. Orzeszkowa przekuwa skompromitowane bądź zawłaszczone symbole, motywy i obrazy w zbiór nowoczesnych wartości i idei, które łączą pod jednym sztandarem Polaków różnych pokoleń, poglądów i klas.



Spektakl Jędrzeja Piaskowskiego i Huberta Sulimy, podobnie jak powieść, nie jest naturalistycznym dokumentem historycznym, a raczej rodzajem patriotycznej baśni, kreowanego na scenie marzenia o nowej wspólnocie społecznej. Źródłem inspiracji dla konstruowania tej fantazji jest wnikliwe spojrzenie Orzeszkowej na naturę, której autorka poświęca wiele uwagi, jakby szukała w niej odpowiedzi czy ratunku. A także na wieś i całą szeroko rozumianą kulturę ludową, w tym na systemem wartości oparty na kulcie pracy, życiu w zgodzie z porządkiem natury oraz etosie chrześcijańskim.

Szczegóły

"Wielcy inni" stand-up teatralny w 2 częściach

Kabaret

Premiera spektaklu powstała w koprodukcji Teatru Dramatycznego im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu z Teatrem Łaźnia Nowa w Krakowie oraz 8. Międzynarodowym Festiwalem Teatralnym Boska Komedia w Krakowie.

Młody człowiek, który w komediopisaniu rzuca wyzwanie Michałowi Walczakowi z Pożaru w Burdelu, nazywa się Jacek Kozłowski. Jako bohaterów swoich dwóch pierwszych spektakli wybrał piątkę gigantów polskiej literatury i estrady (Osiecka, Gombrowicz, Szymborska, Rymkiewicz, Bielicka) oraz Jezusa Chrystusa. Każdy z nich prezentuje się w szalonym monologu przypominającym formułę kabaretowego stand-upu. A jednak nie jest to czysty stand-up, bo integralną częścią brawurowego i arcyśmiesznego występu jest dość smutna, liryczna piosenka zaśpiewana na koniec, wywracająca sensy wypowiedzianych wcześniej zdań do góry nogami.

Kozłowski w pierwszej części serii kazał wszystkie role zagrać jednej aktorce (Mirosława Żak), w drugiej podzielił trzech bohaterów między trójkę wykonawców (Rafał Kosowski, Włodzimierz Dyła i znów Mirosława Żak). Można badać powinowactwa między osobami z jednej trylogii (co łączy Jezusa z Gombrowiczem i Osiecką), można przyglądać się skalom mentalnych metamorfoz wałbrzyskich aktorów.

Kozłowski cytuje wielkich bez opamiętania, ale i przedrzeźnia ich. Zestawia fakty z ich życia, spiętrza do absurdu metody twórcze lub prawdziwe powiedzonka i sprawdza, co z tego wyniknie. Psychoanaliza wybitności? Komizm wielkości? Smutek prekursorów? Wisława Szymborska przy kawce i papierosach układa dykteryjki o swoim życiu po Noblu. Hance Bielickiej śni się, że gra nago w spektaklu Sarah Kane. Marek Rymkiewicz w ogrodzie w Milanówku łazi z kosiarką do trawy i wygraża Michnikowi oraz Wyborczej. Jezus (literacki, nie chrześcijański!) opowiada o największych porażkach swego życia, Gombrowicz o związku z Ritą, a Osiecka o piciu z koleżankami na Saskiej Kępie.

Niewątpliwym odkryciem Kozłowskiego w tym spektaklu jest metoda klejenia izolowanych stand-upów. Pojedynczy knajpiany monolog kabaretowy jest tylko kabaretem. Trzy lub sześć razem, przekłutych piosenkami, zmienia się w teatr. Gorzko rubaszną przypowieść o artystach i o nas, którzy na nich patrzymy, próbujemy zrozumieć. Co naprawdę wiemy o twórcy? Z czego składamy sobie w głowie jego wizerunek? Kozłowski mówi, że z byle czego. I artysta nic na to nie może poradzić. Jest prawdziwy tylko w swoim dziele, a nie w tak zwanej zbiorowej pamięci.

Po spektaklu zapraszamy na spotkanie z twórcami.
Prowadzenie: Łukasz Drewniak

Szczegóły

Good Night Cowboy

Tragedia

„Good Night Cowboy” Julii Holewińskiej i Kuby Kowalskiego to współczesna opowieść o młodym mężczyźnie, który rusza w wielki świat i w poszukiwaniu własnej tożsamości, oddaje mu swoje ciało.

Historia prostytuującego się chłopaka staje się zwierciadłem całego społeczeństwa, panoramą obyczajów, ekonomicznych zależności
i emocjonalnych lęków. Bohater, wędrując po hotelowych pokojach, mieszkaniach klientów, kowbojskich preriach i najbardziej skrywanych meandrach duszy, musi odpowiedzieć na pytania: kim jest, gdzie się znajduje i dlaczego właśnie tam. Czy świat „wyzwolony” gwarantuje wolność?
Spektakl inspirowany następującymi filmami, książkami i płytami:
Gus Van Sant „Moje własne Idaho” i „I kowbojki mogą marzyć”, John Rechy „City of Night”, John Schlesinger „Nocny kowboj”, James Leo Herlihy „Nocny kowboj”, Duncan Tucker „Transamerica”, Gregg Araki „Mysterious Skin”, John Huston „Skłóceni z życiem”, Rosa von Praunheim „Chłopcy z Dworca ZOO”, Patti Smith „Horses”, Lou Reed „Transformer”.

Szczegóły