Wioletta Tomica - zdjęcie

Wioletta Tomica

8,8 / 10

24 oddanych głosów

Spektakle z udziałem tego aktora:

Alicja w krainie czarów

Dla dzieci

Alicja w krainie czarów Lewisa Carolla to utwór ikona: z wielowątkowej historii teatralni twórcy zazwyczaj sięgają po jeden lub kilka motywów, łącząc je, mieszając, by na nowo odczytać historię dziewczynki, która wpadła do nory królika.

Wersja przygotowywana przez zespół „Andersena” to wynik kolejnej międzynarodowej współpracy: tym razem z holenderskim teatrem tańca i ruchu deStilte z Bredy pod przewodnictwem Jacka Timmermansa. Zespół ten, jako jeden z nielicznych w Europie specjalizuje się w tworzeniu spektakli tańca współczesnego dla młodych widzów. Stąd w lubelskiej Alicji ruch będzie podstawowym środkiem wyrazu.

W połączeniu z naszym doświadczeniem teatru plastycznego powstaje wersja, w której ciało, ruch, symbol na scenie są równoważne i dają możliwość wypracowania uniwersalnego języka teatru. Forma zabawy scenicznej zaproponowana przez twórców sprawia, że na chwilę każdy może zostać Alicją, jak i każdy może przemienić się w białego królika.

Szczegóły

Burmistrz

Tragedia

“Burmistrz” Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk jest fenomenem na polskiej scenie teatralnej. Jeden z najlepszych tekstów dla teatru, jaki pojawił się w Polsce w ostatnich latach, nie doczekał się swojej scenicznej wersji przez niemal dziesięć lat.

Jest to jedyny dotąd nie wystawiany tekst Sikorskiej-Miszczuk. Dlaczego? Dlaczego “Burmistrz” nie stał się elementem nurtu spektakli dotyczących Zagłady i naszych sposobów (nie)radzenia sobie z tym tematem? Przecież powstał równolegle z innymi tekstami, które szybko zostały przeniesione na scenę: “Burmistrz” został napisany po warsztatach “Sztuka dialogu. Żydzi lubelscy”, zorganizowanych przez Konfrontacje Teatralne w 2007 roku wspólnie z Laboratorium Dramatu i Teatrem NN, których owocem są m.in. takie dramaty, jak: Nasza klasa Tadeusza Słobodzianka, Przylgnięcie Piotra Rowickiego, Żyd Artura Pałygi, a w kontrze do tamtego spotkania: Nic, co ludzkie Pawła Passiniego, Łukasza Witta-Michałowskiego i Piotra Ratajczaka.

Wszystkie te teksty zostały zrealizowane na scenie – z wyjątkiem “Burmistrza”. Ale też tekst Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk jest z nieco innego porządku; wychodzi krok dalej, niż wszystkie pozostałe. Najwyraźniej potrzebował czasu – i lekcji z historii, odrobionej przez nas wszystkich – by móc zrealizować się na scenie.

Spektakl bierze udział w konkursie na Najlepsze wystawienie sztuki współczesnej

Szczegóły

Muminki

Dla dzieci

Muminki to fikcyjne istoty z rodziny trolli, podobne nieco do hipopotamów, ale dwunożne, zamieszkujące pewną dolinę gdzieś w Finlandii.

Są bohaterami cyklu dziewięciu książek i dwudziestu dwóch komiksów fińskiej (jednak piszącej po szwedzku) pisarki Tove Jansson, oraz pięćdziesięciu dwóch komiksów brata Tove, Larsa Janssona.

Szczegóły

Pod kolor

Dla dzieci

Kwadrat obok kwadratu. Kwadrat przy kwadracie. Każdy pasuje. Czerwony, zielony, niebieski, żółty i znów czerwony...Pod każdym kwadratem kryje się tajemnica, coś puka, coś dźwięczy, czasem zaszczeka a czasem ucieknie jak zajączek.

Niektóre kwadraty rosną, żyją, przesuwają się i świecą. Z niektórych pada deszcz, inne przynoszą słońce. Wszystkiego można dotknąć, sprawdzić, zbadać...i ułożyć własną historię. Zupełnie od nowa.

Spektakl 'Pod kolor" powstał w ramach sceny inicjatyw aktorskich, jako kontynuacja cyklu przedstawień dla naj najmłodszych widzów i ich rodziców. Ci, którzy widzieli już naszą "Pyzę na polskich dróżkach" czy "Bucik Kopciuszka" znają sprawę i nie potrzebuję dodatkowych wstępów. Po raz kolejny nasi milusińscy zasiądą w kameralnym gronie na teatralnym dywanie. Tym razem tematem jest kolor i nasze z nim skojarzenia. Za pomocą plastycznych obrazów, prostych słów, światła i dźwięków będziemy testować reakcje najmłodszych podczas ich pierwszej wizyty w teatrze. Spektakl przedpremierowy.

Szczegóły

Tymoteusz wśród ptaków

Dla dzieci

Miś Tymoteusz mieszka w lesie wraz ze swoim tatą i ptakami. Nadchodzi wiosna i - jak wszyscy wiemy – w gniazdkach zaraz pojawią się jajka. Wszystkie ptaki będą zajęte ich wysiadywaniem. Z wyjątkiem jednego: kukułki! Ten właśnie ptak podłoży swoje jajka, nie komu innemu, tylko samemu Misiowi Tymoteuszowi! Może uda się dla tego jajeczka znaleźć gniazdko? Może jakiś ptak zdecyduje się to jajko wysiedzieć?

Szczegóły

Pod kolor

Dla dzieci

Kwadrat obok kwadratu. Kwadrat przy kwadracie. Każdy pasuje. Czerwony, zielony, niebieski, żółty i znów czerwony...Pod każdym kwadratem kryje się tajemnica, coś puka, coś dźwięczy, czasem zaszczeka a czasem ucieknie jak zajączek. Niektóre kwadraty rosną, żyją, przesuwają się i świecą. Z niektórych pada deszcz, inne przynoszą słońce. Wszystkiego można dotknąć, sprawdzić, zbadać...i ułożyć własną historię. Zupełnie od nowa.

Szczegóły

Wesele

Dramat

Opisywane przez Wyspiańskiego wesele rozpoczęło się 20 listopada 1900 r., ale nie skończyło się następnego poranka. Nie skończyło się nawet – jak to na wsiach bywa – po kilku kolejnych nocach i porankach. Ono trwa do dzisiaj – trwa już 115 lat w naszych umysłach, może w naszych sercach, czasami w naszej duszy. W strzępkach zdań, cytatów – że trza być w butach na weselu, że Chińczyki trzymają się mocno, że gdzieś jest ta Polska właśnie, że cham jakiś miał złoty róg. Już nie bardzo pamiętamy, kto się żenił, po co, co z tymi Żydami, gdzie przebiega granica między miastem i wsią, za czyje jemy i za co pijemy. Ale jemy. Ale pijemy. I rozmawiamy. Długo i mądrze. A im więcej wypijemy alkoholu, tym dłużej i tym mądrzej. O miłości, o polityce, o nierównościach społecznych, o potrzebie zmian… o Polsce. I w którymś momencie zapraszamy na nasze wspólne już wesele Chochoła – innego, wyśmiewanego, wykluczonego. I on na to wesele przychodzi, zabierając przy okazji swoich, niechcianych wcześniej w tym domu, gości. Gości mówiących zdania, których nie chcemy słuchać, pokazujących obrazy, których nie chcemy oglądać, dających prezenty, z którymi nie wiemy co zrobić. A my dalej pijemy, jemy, bawimy się i tańczymy… chocholi taniec.

W realizacji przygotowanej przez zespół Teatru Andersena postanowiliśmy zatrzeć podział na aktorów i widzów. Gośćmi są wszyscy zebrani i wszystkich nawiedza Chochoł a potem kolejne duchy. Każdy z bohaterów naszego spektaklu nosi na plecach swoje alter ego (ludzkich rozmiarów lalki przypominające nieco rozsypujące się truchła), które wczepione w ciała gości przejęły nad nimi kontrolę i nie pozwalają wyrwać się z ogarniającego wszystko i wszystkich marazmu.

Szczegóły

Tymoteusz i psiuńcio

Dla dzieci

Jajo? Jajko czy psiuńcio? Tym razem psiuńcio, choć wszystko zaczyna się od jajka… Znów od jajka… Tymoteusza, niesfornego miśka, który ciekawy świata, stale pakuje się w tarapaty nie musimy specjalnie przedstawiać.

Lubelska widownia miała okazję poznać naszego niedźwiedzia i jego tatę w spektaklu "Tymoteusz wśród ptaków" w reżyserii Arkadiusza Klucznika. Popularność spektaklu i jego leśnych bohaterów sprawiła, że postanowiliśmy kontynuować przygody niedźwiadka, biorąc na warsztat kolejną sztukę Jana Wilkowskiego - "Tymoteusz i psiuńcio". Teatralne opowieści Jana Wilkowskiego o misiu Tymoteuszu to klasyka polskiej dramaturgii dla teatru dla dzieci.

Pomimo, iż miśkowi „strzeliła” już pięćdziesiątka - trzyma się świetnie i dziś trudno znaleźć teatr, który w repertuarze nie miałby jakiejś z przygód Tymcia. Tym razem Tymoteusz postanawia mieć – wbrew woli Taty – przyjaciela Psiuńcia... A co z tego wyniknie?...

Szczegóły

Anioł za lodówką

Gdy będziecie na Placu Zamkowym w Lublinie, rzućcie okiem na jedną z kamienic, gdzie wysoko na gzymsie stoi nagi chłopiec. Razem z nim dach zamieszkują dwa potwory; jeden jest blisko chłopca . Atakuje go , lecz ma zasłonięte oczy. Drugi, ten straszniejszy, na szczęście jest w sporej odległości.
W tej samej kamienicy na kuchennym stole siedzi Anioł. Zmartwiony, zamyślony, z pogniecionymi skrzydłami.
Mieszka tu przymusowo, kryjąc się za lodówką. Odleci, gdy odzyska aureolę. Ale gdzie ona jest, kot jeden wie. Bo jest i kot. Poeta. Grafoman. W domu są jeszcze Mama, Tata i Agata. Nastoletnia Agata pragnie, by wszyscy byli szczęśliwi, ale nie wie, jak znaleźć receptę. Zadając rodzicom na pozór proste pytania, wprowadza ich w zakłopotanie – bo im prostsze pytanie, tym odpowiedź trudniejsza.
W tym samym domu, lecz w innym wymiarze mieszka żydowska dziewczynka Sara. Tak jak Agata ma rodziców – Mame i Tate. Ona też zadaje pytania. Też martwi się za cały świat.
Żeby zmienić wymiar, trzeba wsłuchać się w bicie zegara. Bywa, że czas skacze w przód to w tył, bywa, że wymiary się nakładają, a bywa też, że wszystko się zatrzymuje i wtedy wysoko, na dachu, zaczyna się walka. Kamienne potwory ożywają i próbują strącić małego chłopca. Chłopiec walczy dzielnie, ma miecz, tarczę. Jednak sam jest zbyt słaby, by pokonać kamiennych przeciwników . Ale jest jeszcze Anioł, choć bez aureoli. I kot. Kot zawsze widzi więcej.

Szczegóły

Pyza na polskich dróżkach

Dla dzieci

To propozycja dla tych naj-naj-najmłodszych. Tytułowa Pyza zabierze widzów na ścieżki, na których sama stawia pierwsze kroki i gdzie nasi mali widzowie mogą spotkać bogaty podwórkowy zwierzyniec. Każde spotkanie ze zwierzakiem to jednocześnie spotkanie z ludową piosenką i z polskim folklorem. Wszystko w formie zabawy teatralnej, teatru interaktywnego, w którym nasi naj-naj-młodsi widzowie i ich rodzice, siedzący wraz z aktorami na scenie mogą wpływać (dosłownie!!!) na przebieg i tempo spektaklu. To, czy uda się nam pogłaskać wszystkie spotkane przez Pyzę zwierzaki zależy od Was! Opiekę muzyczną i patronat honorowy nad spektaklem objął Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. T. Sygietyńskiego.

dla widzów od 0 do lat 3 i ich opiekunów

Szczegóły

Zły pan

Dla dzieci

Chyba po raz pierwszy w literaturze dla dzieci tak mocno i dokładnie opisano sytuację rodziny obciążonej problemem agresji.

Mama, tato i Boj – syn – borykają się z problemem agresji ojca, z którego w momentach "trudnych" wychodzi "zły pan", a dokładnie "źli panowie": ten co krzyczy, ten co bije, ten co niszczy meble, ale i ten, co płacze i potem przeprasza...

Książka Gro Dahle zrobiła międzynarodową karierę, bowiem okazało się, że problem agresji w rodzinie dotyczy dzieci pod każdą szerokością geograficzną.

Szczegóły

Mama, tata, wojna i ja

Dla dzieci

Dziewięcioletnia Inga i jej mali bracia mają najlepszą rodzinę na świecie. Wszystko układa się tak, jak tylko można sobie wymarzyć — aż do dnia, kiedy w domu wybucha wojna…
Do tej pory Inga wojnę znała tylko z telewizji. Ale oglądanie wojny w telewizji wcale nie jest takie trudne. Wojnę w domu Ingi wywołali rodzice. Mama i tata postanowili się rozstać, mama dużo płakała, tata dużo krzyczał, a w końcu się wyprowadził. Teraz rodzice dzielą dom, dzielą świat, próbują podzielić się dziećmi. Inga i jej bracia wędrują od jednego domu do drugiego, biorą udział w bitwach dorosłych jako żołnierze i posłańcy. I najgorsze, że nie wiedzą, czy kiedykolwiek nastanie pokój. Inga nie potrafi zrozumieć wojny. Nie chce zostać żołnierzem. W środku dziewczynki tworzy się pusta, ciemna przestrzeń, która rośnie i rośnie z każdym dniem…
„Mata, tata, ja i wojna” to kolejny spektakl „Andersena”, który powstaje w kooperacji z norweskimi twórcami. Autorka „Wojny”, Gro Dahle, zdobyła międzynarodową sławę dzięki swojej umiejętności przenoszenia na karty książek dla młodych czytelników tematów trudnych i bolesnych. Proste zdania, wiele mówiące ilustracje w doskonały sposób opisują emocje, uczucia i reakcje, jakie pojawiają się w dzieciach w obliczu problemów, które stawia przed nimi życie. Sceniczna historia małej Ingi ma to samo zadanie: za pomocą słów, obrazów, ruchu i dźwięku opowiemy o emocjach dzieci i dorosłych. Spróbujemy dotknąć bolesnego tematu, jakim jest rozpad rodziny, w sposób, który ma pomóc naszym małym i dużym widzom rozpocząć dialog i dyskusję wokół tematu oraz podarować kroplę nadziei, że nie ma sytuacji bez wyjścia.

Szczegóły

Pchła szachrajka

Dla dzieci

Chcecie bajki? Oto bajka….Pierwsze wersy nieśmiertelnego utworu Jana Brzechwy zna prawie każdy. Dalej już trochę gorzej, bo jak tu spamiętać i opowiedzieć niezliczone i absurdalne przygody i szachrajstwa tytułowej Pchły. Nasza bohaterka owija sobie wszystkich wokół palca, a wszystkie intrygi przeprowadza z właściwą sobie złośliwością, żeby nie powiedzieć – perfidią. Utwór Brzechwy nasycony jest, jak cała jego twórczość, ogromną dawką satyry i nieokiełznanego dowcipu. Nasza pchła skacze z kołnierza na kołnierz, wpada z jednych tarapatów w drugie, ale z każdej sytuacji udaje jej się wyjść bez opresji. Twórcy „Pchły…” w teatrze Andersena próbują uchwycić absurd wierszowanej opowieści bawiąc się z małymi i dużymi widzami iluzją, mamią ich magicznymi sztuczkami i podstawiając pod nos lustro udowadniają jak łatwo i naiwnie dajemy się za ten nos wodzić.
dla widzów od lat 5

Szczegóły

HMLT

Tragedia

Na podstawie „Hamleta” W. Shakespere’a (tł. S. Barańczak) i „HMLT” Ł. Wojtyski.

Jak można ucywilizować roboty, jeśli nie ma czegoś takiego, jak podręcznik bycia człowiekiem?

Jest coś takiego – literatura, przekonywali nas ostatnio specjaliści od sztucznej inteligencji. Systemy komputerowe muszą dużo czytać i w ten sposób nauczą się odróżniać dobro od zła. A skoro mówi się, że Szekspir stworzył nowoczesnego człowieka i skatalogował świat ludzkich emocji (tak jak Bach skatalogował nuty) – niech przeczytają Szekspira, naszą najlepszą literaturę.

Brytyjscy naukowcy przetestowali te ideę w praktyce. Android o klasycyzującej nazwie Homer16 zapoznał się z „Hamletem”. Jego wrażenia z lektury były następujące: historia niezdecydowanego księcia i jego szalonej dziewczyny, która uczy, że wrogów trzeba pokonywać szybko i bezlitośnie, inaczej oni pokonają nas.

Homer16 zupełnie nie zrozumiał dziwnego tekstu „być albo nie być?”. Jaki jest sens tego pytania? – zapytał.

Twórcy spektaklu postanowili powtórzyć ten sprawdzian, ale do jego przeprowadzenia posłużą się narzędziami teatru lalkowego. Teatr lalkowy to przestrzeń, która umożliwia opowiadanie o bohaterach w sposób mniej podporządkowany tradycyjnej psychologii. Jak zatem będzie wyglądał szekspirowski świat, kiedy przepuści się go przez wyobraźnię AI? Kim okażą się bohaterowie „Hamleta”, jeśli nie wiadomo, kim jest człowiek? I wreszcie, jak brzmi współczesna odpowiedź na pierwszą kwestię padającą w tragedii: „Kto tam?”

Łukasz Wojtysko, dramaturg

Spektakl dla dorosłych i młodzieży od 16 roku życia.

Szczegóły

Księga dżungli

Dla młodzieży

Księga dżungli noblisty Rudyarda Kiplinga to jedna z najpiękniejszych i najbardziej znanych opowieści dla dzieci i młodzieży. Od ponad 120 lat porusza ona, śmieszy i wzrusza kolejne pokolenia czytelników. Trzy główne opowiadania (na których skupimy się i tym razem),
czyli: Bracia Mowgliego, Polowanie węża Kaa i Tygrys! Tygrys!, traktują o chłopcu, który wychował się wśród zwierząt i po latach próbował wrócić do świata ludzi. Wszyscy to znamy, pamiętamy. Pytanie, czy znamy naprawdę, czy tylko z późniejszych realizacji, które te opowieść ubarwiły i spłaszczyły? Bo Księga dżungli to nie jest (albo nie tylko) kolorowa, radosna disneyowska opowieść o zwierzątkach. To archetypiczna historia, która – oprócz wciągającej i efektownej fabuły – zawiera w sobie moc rytuału i mądrość zawartego w nim przesłania. To historia o poszukiwaniu tożsamości oraz próbie zrozumienia i oswojenia tego, co inne. To zaś – w dzisiejszym, pełnym ksenofobii, rasizmu i postępującego nacjonalizmu świecie – wydaje się dziś tematem trudnym, ale też niezwykle aktualnym.

SPEKTAKL DLA WIDZÓW OD 10 ROKU ŻYCIA

Szczegóły