Wiesław Kowalski - zdjęcie

Wiesław Kowalski

8,1 / 10

8 oddanych głosów

Absolwent Studio Wokalno - Aktorskiego Danuty Baduszkowej przy Teatrze Muzycznym w Gdyni i polonistyki w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Słupsku. Jako etatowy aktor cztery lata pracował w gdyńskim Teatrze Muzycznym, rok w Teatrze Dramatycznym w Elblągu, a w 1984 roku zaczął 16-letnią przygodę z Teatrem Polskim w Bydgoszczy. Obecnie występuje w spektaklu Requiemaszyna Marty Górnickiej (2013, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego). Jest redaktorem naczelnym popularnego portalu teatr dla was.
Spektakle z udziałem tego aktora:

Requiemaszyna

Muzyczny

Spektakl jest kontynuacją prowadzonej przez Martę Górnicką pracy nad stworzeniem nowoczesnego CHÓRU tragicznego, w której centrum leży krytyczna refleksja nad człowiekiem ustanawianym przez kulturowe, społeczne, ekonomiczne i religijne normy.Tym razem głos CHÓRU wymierzony jest w rzeczywistość powszechnego urynkowienia. To ciało/głos społeczeństwa zakleszczonego między terrorem bezrobocia a wymogiem pracy ponad siły. Na scenie staje chór performerów, by wykonać ekstatyczne requiem dla systemu, w którym wolność zmieniła się w technologię władzy. Libretto wykorzystuje wiersze Władysława Broniewskiego, fragmenty przemówień, listów, dziecięcych wyliczanek, które CHÓR zderza z dyskursem filozoficznym i hasłami reklamowymi.

„Jestem całopalną ofiarą każdego systemu” – pisał o sobie Broniewski, ujawniając dramatyczne napięcie między miażdżącą presją ideologii, a wiarą w siłę poetyckiego słowa, które miało zarazem rewolucjonizować świat i ratować podmiotowość. Dziś te teksty, przepisane na chórową maszynerię zbiorowego ciała i głosu, uderzają z nieprawdopodobną siłą. Socrealistyczny hymn pracy brzmi jak korporacyjna pieśń performansu efektywności.

REQUIEMASZYNA to esej o relacji języka i władzy. Punktem wyjścia dla tej pracy stał się rytmiczno-robotyczny język wierszy Broniewskiego i jego wstrząsający poetycki życiorys, który zmiksował się w mojej głowie z kampanią reklamową Benettona Zostań bezrobotnym roku, Marszem Imperialnym z "Gwiezdnych Wojen", dźwiękiem przeżartej rakiem krtani poety. Zależało mi na tym, by obnażyć totalitaryzm współczesnych strategii nadzoru i dyscypliny; mechanizmy, które zmieniają mieszkańców neoliberalnego raju w armię robotników/robotów. (Marta Górnicka, reżyserka)

Producenci dziękują Marii Pijanowskiej-Broniewskiej i Ewie Zawistowskiej za wyrażenie zgody na wykorzystanie w spektaklu tekstów Władysława Broniewskiego.

Szczegóły

Czkawka

Tragedia

Dwóch normalnych mężczyzn. Etnograf i pułkownik rezerwy. I ona – czkawka. Przełamanie normy. Szaleństwo? Nieheteronormatywność? Choroba? Zjawisko paranormalne? Domowe bożki i stworze, zdusze, demony i zmory? Babka. Szeptucha? Urok?

Jak radzimy sobie w obliczu transgresji? Jak postępujemy w sytuacjach, których nie rozumiemy? Co robimy przy spotkaniu z niesamowitym, z obcym, który jest w nas? Czy to w ogóle możliwe?
Czy kultura ludowa może przynieść jakiekolwiek odpowiedzi? Czy klątwa może być wyjaśnieniem? A może to lęk (przed kim? przed czym?) kieruje nas w stronę magiczno-mistycznego świata wierzeń?

Szczegóły