Weronika Nockowska - zdjęcie

Weronika Nockowska

8,9 / 10

1 337 oddanych głosów

Absolwentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.

Od 2010 roku aktorka Teatru Współczesnego w Warszawie, gdzie zagrała między innymi w „Moralności Pani Dulskiej” w reż. Agnieszki Glińskiej (Juliasiewiczowa) i „Najdroższym” w w reż. Wojciecha Adamczyka (Christine).

Występuje gościnnie w Teatrze Studio w Warszawie w spektaklu „Anna Karenina” w reż. Pawła Szkotaka (Dolly) oraz w Teatrze Polonia w Warszawie w „Związku otwartym” Franci Rame i Dario Fo w reż. Krystyny Jandy i Marii Seweryn (Ona – Barbara). Od niedawna związana z Klubem Komediowym w Warszawie, gdzie występuje w spektaklu kabaretowym „Fabularny przewodnik po po rzeczywistości wolnorynkowej” i w spektaklach improwizowanych.

Zagrała również w przedstawieniach Teatru Telewizji, m.in. w „Rosyjskich konfiturach” w reż. Krystyny Jandy (Liza) i „Trzech siostrach” w reż. Agnieszki Glińskiej (Natasza).

Laureatka I nagrody za najlepszą rolę żeńską w spektaklu „Opowieści lasku wiedeńskiego” w reż. Agnieszki Glińskiej (Waleria) i „Bóg mówi słowo” w reż. Jana Englerta (Młoda) oraz Nagrody Radia Łódź dla Najlepszej Aktorki na XXVIII Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi (2010).

W Teatrze Polskim w Poznaniu występuje gościnnie w spektaklu „Mizantrop” Julii Holewińskiej i Kuby Kowalskiego w reż. Kuby Kowalskiego (Elianta).

Spektakle z udziałem tego aktora:

Fabularny przewodnik po spędzaniu wolnego popołudnia

Komedia

Bohaterowie siódmego odcinka scenicznego wydawnictwa Klubu Komediowego zmierzą się z sytuacją graniczną w miejscu pracy – niespodziewanym czasem wolnym. Ten z pozoru aż puchnie od niezmierzonego potencjału możliwości! A co, jeśli to tylko opuchlizna, którą lepiej szybko rozmasować, bo czas to pieniądz? A w tej walucie lepiej się nie zadłużać! Spektakl w formie serii zagadkowych spotkań szuka odpowiedzi na najważniejsze pytanie współczesności: „co by tu porobić?”. Autorzy wśród potencjalnych rozwiązań sugerują: sarmackie gry planszowe, streaming, uprawę roślin oraz podróże do wnętrza siebie.



Daty premierowych spektakli: 22, 25, 27 marca.

Szczegóły spektaklu

Musical improwizowany

Improwizacja

Zapraszamy na pierwszy i oryginalny – musical improwizowany! Grupa improwizatorów, aktorów, wokalistów i muzyków przy akompaniamencie kompozytorki Joanny Kucharczyk stworzy niepowtarzalne przedstawienie muzyczne. Za każdym razem stają przed wyzwaniem wymyślania na żywo historii i piosenek, i stworzenia z nich spójnej całości. Wszystko, co wydarzy się na scenie, będzie improwizowane i na żywo – muzyka, dialogi, piosenki, a nawet choreografia.

Jak zwykle, nie mamy kurtyny, i aby zacząć, potrzebny będzie tytuł od publiczności.

Szczegóły spektaklu

Fabularny przewodnik po ostatnich pożegnaniach | POŻEGNANIE Z TYTUŁEM

Komedia

W trzecim odcinku scenicznego przewodnika w serii scen przeplatanych piosenkami widzowie wybiorą się na wieczorną przechadzkę alejkami starego cmentarza.

Towarzyszyć im będzie roztargniony literat, którego z nastroju zadumy wyrwą nieoczekiwane spotkania. Nie do końca będzie jasne, czy postaci, które spotka to ludzie z krwi i kości czy może duchy ruin biblioteki, na której przed laty powstała nekropolia.

Szczegóły spektaklu

Fabularny przewodnik po trzecim trymestrze

Komedia

Spektakl zbudowany na fundamencie lęków i niepewności młodego przyszłego ojca. Odpowiemy na wątpliwości z kolejki na położniczej izbie przyjęć, niejednokrotnie śpiewając.

***** „To spektakl o wielkomiejskich trzydziestolatkach, którzy coraz później decydują się na dzieci. Ale mówi o tym inaczej; śmiejąc się zarówno z rzeczywistości, jak i z publicystycznych konstatacji.” – Witold Mrozek, Gazeta Wyborcza.

***** „Spektakle „Fabularnego przewodnika” wyróżnia świetna realizacja i bardzo dobre aktorstwo, ale przede wszystkim znakomicie napisane teksty, iskrzące się dowcipem, wywodzące się z najlepszych tradycji teatru absurdu oraz kabaretu literackiego. ” – Janusz Zaorski

Główny bohater czwartego odcinka „Fabularnego przewodnika po…” to mężczyzna w rozkroku na progu dojrzałości, wystawiony na najcięższą z prób i to przez własną rodzinę in spe. Wędrówka po osobliwym oddziale położniczym będzie obfitować w wiele brzemiennych w skutkach spotkań. Spektakl dla graczy – o tym, jak przechodzić na wyższy level, i czy warto.

Czwarty odcinek serialu scenicznego produkowanego przez Klub Komediowy formułą nawiązuje do absurdalnego, kawiarnianego kabaretu literackiego przepełnionego skeczem, monologiem scenicznym i piosenką, któremu poza żartem nieobca jest również nuta liryczna.

Szczegóły spektaklu

Fabularny przewodnik po nieruchomości wolnostojącej

Komedia

O spektaklu:
„Jeden z najlepszych odcinków w historii (...). Skromne, zabawne i absurdalne, jak polska rzeczywistość.” – ***** Polityka

OPIS:

W „Fabularnym przewodniku po nieruchomości wolnostojącej” sceniczny poradnik Klubu Komediowego zatacza pełne koło. Bohaterów pierwszego odcinka spotkamy po latach jako parę, która tkwiąc w separacji, odkrywa, że najtrwalszym balsamem dla martwej relacji jest kupione na niekorzystny kredyt mieszkanie. Spłata ostatniej raty to przepustka do wolności, od której dzieli już tylko kilka drobnych formalności. Trudności spiętrzą się w serii scen, skeczy i piosenek, pośród walki o władzę nad wspólnotą mieszkaniową, nieodebranych z poczty wezwań, seansów spirytystycznych i tajemniczego dyspozytora numerków.

„Fabularny przewodnik po…” to serial sceniczny produkowany przez Klub Komediowy. Spektakl formułą nawiązuje do absurdalnego, kawiarnianego kabaretu literackiego przepełnionego skeczem, monologiem scenicznym i piosenką, któremu poza żartem nieobca jest również nuta liryczna.


RECENZJE:

*****„Kolejny – i jeden z lepszych w historii – odcinek retrokabaretowego serialu Sufina i Staryszaka znów przenosi widzów w świat, który można określić jako współczesną wersję tego wykreowanego przed dekadami przez Kabaret Starszych Panów. Bohaterowie (...), w serii podszytych absurdem gier słownych i surrealistycznych skojarzeń opowiadają o przygodach związanych z dorastaniem i dojrzewaniem.” – Aneta Kyzioł, Polityka

***** „Spektakle „Fabularnego przewodnika” wyróżnia świetna realizacja i bardzo dobre aktorstwo, ale przede wszystkim znakomicie napisane teksty, iskrzące się dowcipem, wywodzące się z najlepszych tradycji teatru absurdu oraz kabaretu literackiego. ” – Janusz Zaorski

Szczegóły spektaklu

Klub Komediowy Dzieciom - Zagadka Tajemniczego Zniknięcia

Dla dzieci

Kto z nas nie marzył, choćby przez chwilę, by w przyszłości zostać aktorem albo aktorką!
Zapewne niejeden młody widz grał już w szkolnych przedstawieniach dla rodziców i dziadków, brał udział w konkursach recytatorskich, a być może ma za sobą niejeden koncert (nawet taki w zaciszu własnego pokoju, kiedy to spontanicznie chwyta się w ręce kalejdoskop, czy flet i śpiewa do niego niczym do najprawdziwszego mikrofonu – i to z takim przejęciem, jakby się występowało przed wielotysięczną widownią!).

Dlatego dziś zabierzemy Was na wyjątkową wyprawę za kulisy teatru – wraz z bohaterami naszego spektaklu. Grupka dzieci ze szkolnego kółka artystycznego uda się na zwiedzanie teatru. Taka wizyta to dla nich nie lada atrakcja! Prowadzeni głosem przewodnika zajrzą do miejsc, do których na co dzień nie tak łatwo o wstęp: do zaplecza technicznego, w którym za pomocą dziesiątków przełączników, guzików i suwaków na podświetlonych konsoletach reguluje się natężenie światła czy intensywność dźwięku; do charakteryzatorni, w której trwają przygotowania aktorów przed wyjściem na scenę; a także za jej kulisy, aby z bliska przyjrzeć się, jak skonstruowane są scenografia i dekoracje.

Tymczasem podczas wycieczki trudno jednak walczyć z pokusą, jaką jest smartphone. Brzęczy, wibruje w kieszeni – jakby dopominał się uwagi, a kolorowe aplikacje dodatkowo nęcą i zachęcają, aby zagrać w jakąś grę, obejrzeć filmik albo chociaż przerobić kilka zdjęć. A gdyby tak na parę minut niepostrzeżenie odłączyć się od grupy, przysiąść na miękkim, obitym pluszem fotelu i pograć? Tak mija – wydawałoby się – zaledwie chwilka… aż nagle: ekran telefonu gaśnie, podobnie jak światło w całym teatrze! Nikogo nie ma w pobliżu: ani pozostałych uczniów, ani przewodnika. Tymczasem z mroku wyłaniają się tajemnicze postaci: duch surowej garderobianej, władczy inspicjent, który jako jedyny zarządza opuszczaniem i podnoszeniem kurtyny, oraz krnąbrna bileterka ukrywająca się między czwartym a piątym rzędem siedzeń. Jak teraz odnaleźć drogę powrotną w plątaninie korytarzy, tajemnych przejść, skrytek i pokoików teatralnych, i dołączyć do koleżanek i kolegów?

Zapraszamy na improwizowany spektakl dla najmłodszych! Improwizowany – to znaczy, że wszystko, co dzieci zobaczą i usłyszą na scenie, będzie wymyślane i grane przez aktorów na bieżąco na oczach publiczności, bez wcześniejszego scenariusza czy przygotowanych bohaterów. Niebagatelna będzie więc rola dzieci zgromadzonych na widowni, które – za pomocą własnej wyobraźni i pomysłowości – realnie będą wpływały na przebieg przedstawienia. Co i rusz będziemy pytać młodych widzów o podpowiedzi i sugestie dotyczące dalszego przebiegu wydarzeń i angażować je do wspólnego wymyślania fabuły. Razem z dziećmi ułożymy też tytuły improwizowanych piosenek, a dzięki wspólnemu śpiewaniu refrenu może udać się nam ustrzec zagubionego bohatera przed wpadnięciem w teatralną pajęczynę albo przestrzec przed złymi podszeptami suflera.

Do zobaczenia w teatrze!

Spektakl improwizowany dla dzieci w wieku od 5 do 10 lat.

Szczegóły spektaklu

Anna Karenina

Tragedia

Anna Karenina Lwa Tołstoja jest jednym z najsłynniejszych kobiecych portretów XIX-wiecznej literatury rosyjskiej. W imię miłości do młodego oficera, Anna postanawia opuścić rodzinę, rezygnując tym samym z beznamiętnego choć bezpiecznego życia, za co przychodzi zapłacić jej cenę znacznie wyższą niż tylko skandal towarzyski…

Teatr Studio przedstawia klasyczną powieść w nowej adaptacji autorstwa brytyjskiej pisarki Helen Edmundson. Tekst, korzystając z osiągnięć XX-wiecznej dramaturgii, nadaje tołstojowskiej historii niezwykle współczesną formę.

Szczegóły spektaklu

Hotel Asteroid. Space opera w trzech scenach. | POŻEGNANIE Z TYTUŁEM

Komedia

Co by się stało, gdyby wszystkich Polaków wystrzelono w kosmos? „Hotel Asteroid” to muzyczna epopeja o świecie z pogranicza fizyki kwantowej i polskiej romantycznej duszy, z rodzimym piekiełkiem w tle.

Historia jednego wieczoru w hotelu na asteroidzie – opowiedziana w formie łączącej spektakl teatralny, piosenki, kabaret i opowieść z gatunku sci-fi. W lobby hotelu Asteroid wpada na siebie ósemka błądzących po kosmosie Polaków, a wśród nich poeta, który unika ludzi, aby nie zostać wieszczem narodowym, studentka zakochana w fizyce kwantowej, wieczna żona profesorów, a nawet arystrokrata, który oskarża kosmos o zabranie wagi sprawie polskiej.

W oczekiwaniu na mogącą nigdy nie nadejść kolację, poddają się oni eksplozywnej atmosferze kosmicznego zajazdu. A ich small talk z nagła nabiera iście operowej skali. Co gorsze, wydaje się, że wydarzenia tego wieczoru nie są pozostawione przypadkowi, a ze wszystkim coś wspólnego mają rozsiane wśród głazów narodowe grupy rekonstrukcyjne, siejące ziele na kraterze…

Szczegóły spektaklu

Związek otwarty - Teatr Polonia

Komedia

Farsa. Komedia dell'arte. Tekst o małżeństwie napisany przez... małżeństwo, w sensie jak najbardziej dosłownym: Dario Fo, laureat Literackiej Nagrody Nobla z 1997 roku, stworzył „Związek otwarty” wraz z żoną, Franką Rame. Był on pisany „na ulicę”, dla tzw. Teatru Ulicznego. Jego osią jest kpina i zabawa instytucją małżeństwa, żonglowanie stereotypami odnoszącymi się do natury kobiet i mężczyzn.

Tytułowy „nowoczesny” związek otwarty to związek wolnych - tzn. niewiernych sobie - małżonków. „Trzeba to raz powiedzieć. Związek otwarty ma swoje wady! Główna zasada brzmi: Jeśli otwarty związek dwóch osób ma funkcjonować, może być otwarty tylko z jednej strony: Po stronie mężczyzny! Bo jak się związek otworzy z obu stron, to powstaje przeciąg!”

Szczegóły spektaklu

Musical improwizowany - Klub Komediowy

Musical

Klub Komediowy zaprasza na jedyny, pierwszy i oryginalny - musical improwizowany - pierwsze w Polsce wydarzenie tego rodzaju. Grupa improwizatorów, aktorów i wokalistów na waszych oczach będzie tworzyć przedstawienie muzyczne. Wszystko improwizowane i wszystko na żywo - muzyka, dialog, piosenki. Potrzebny jest tylko tytuł.

Musical Improwizowany to bardzo dobrze znany i ceniony na świecie format. Swoje początki miał już w latach 60. XX w. w USA. Mało kto wie, że znany na całym świecie musical „Hair” miał improwizowane sceny.

Szczegóły spektaklu

Fabularny przewodnik po mieliźnie trzeciego aktu

Komedia

NOWY odcinek scenicznego wydawnictwa poradnikowego wyprodukowanego przez Klub Komediowy to spektakl o kobiecie, którą wrodzona mieszanka towarzyskiej nieśmiałości i dociekliwości ścisłowca wplątuje w kotarę w teatralnym foyer. Po drugiej stronie Alicja spaceruje sobie a muzom (ze szczególnym uwzględnieniem Melpomeny) próbując sformułować pozbawione wagi wnioski o zupełnie nieistotnej dla nikogo sferze życia. O teatrze.

Spektakl formułą nawiązuje do absurdalnego, kawiarnianego kabaretu literackiego przepełnionego skeczem, monologiem scenicznym i piosenką, któremu poza żartem nieobca jest również nuta liryczna.

Szczegóły spektaklu

Fabularny przewodnik po nieruchomości wolnorynkowej

Komedia

„Fabularny przewodnik po…” to serial sceniczny produkowany przez Klub Komediowy. Spektakl formułą nawiązuje do absurdalnego, kawiarnianego kabaretu literackiego przepełnionego skeczem, monologiem scenicznym i piosenką, któremu poza żartem nieobca jest również nuta liryczna. Autorami scenariuszy są dwaj improwizatorzy z Teatru improwizowanego Klancyk: Błażej Staryszak i Michał Sufin. Zgodnie zaznaczają, że Przewodnik jest nieaktualny.

Szczegóły spektaklu

Niepoprawni (Fantazy)

Komedia

Do siedziby hrabiostwa Respektów, gdzieś na Podolu, na kresach byłej Rzeczypospolitej (jest rok 1841) zjeżdżają goście. Żeby ratować podupadły majątek, hrabia Respekt stara się dobrze wydać córkę za mąż. Akcja sztuki toczy się właśnie wokół zaplanowanego mariażu.

Ale oprócz oczekiwanego przyszłego zięcia, bogatego hrabiego Fantazego, przyjeżdżają też goście nieoczekiwani: z mroźnego Sybiru rosyjski major z zesłańcem Janem - niezapomnianym ukochanym hrabianki, a ze słonecznego Rzymu – porzucona duchowa kochanka Fantazego, hrabina Idalia i… skutecznie zakłócają misternie ułożone plany. Wszystko teraz miesza się jak w tyglu: miłość, zazdrość, poświęcenie, duma, honor, poniżenie, blichtr wielkopański z prostotą, przyziemność z duchowością, groźba nędzy z mnożącymi się milionami. Komedia ściera się z tragedią, patos z groteską…

Szczegóły spektaklu

Najdroższy

Komedia

Komedia lekka, zwana też „komedią bulwarową”, to typowa specjalność Francuzów, a jej najlepszym współczesnym twórcą jest niewątpliwie Francis Veber (ur.1937). Dramaturg, scenarzysta, reżyser, producent filmowy znany jest w Polsce głównie z filmów m.in.: „Tajemniczy blondyn w czarnym bucie” (1972), „Pechowiec” (1981), „Kolacja dla palanta” (1998 – Cezar za scenariusz, nominacja za reżyserię), „Plotka” (2001), „Czyja to kochanka?”(2006). Widzowie teatralni znają przede wszystkim jego brawurową komedię „Kolacja dla głupca”.

François Pignon, ulubiony bohater Vebera - niezaradny życiowo przeciętniak, pechowiec - pojawia się również w najnowszej komedii „Najdroższy” (prapremiera w Paryżu jesienią 2012 w reżyserii samego autora). Tym razem, jako bezrobotny prawnik, porzucony mąż, szukający sposobu na odmianę losu. Jak zwykle u Vebera, twórcy o ogromnym poczuciu humoru, starania bohatera, po serii zabawnych wypadków i zaskakujących zmianach akcji, kończą się w sposób zupełnie nieprzewidziany…

Szczegóły spektaklu

Fabularny przewodnik po rzeczywistości wolnorynkowej

Komedia

Spektakl z piosenkami o parze absolwentów cierpiących na niezatrudnialność chroniczną, oraz o ich wędrówce w poszukiwaniu etatu i lepszego jutra.

OPIS:

Historia pary absolwentów oraz ich wędrówki w poszukiwaniu etatu i lepszego jutra, którzy na skrzyżowaniu ulic Chęci i Możliwości napotykają między innym gadające jelenie, sadomasochistyczną sesję akademicką i uautentyczniacza. Ich pogoń za stabilizacją gna ich w objęcia zdarzeń dziwnych i dziwniejszych, a nawet od wnętrza snu pewnego prezesa.

Przewodnik Klubowy po rzeczywistości wolnorynkowej to pierwsza odsłona (można powiedzieć pilot), serialu scenicznego produkowanego przez Klub Komediowy, pełnego wierszy, skeczy i piosenek.


RECENZJE:

*****„W »Fabularnych przewodnikach« znalazłem subtelny żart, zabawę słowną na poziomie, z radością odkrywałem echa Gałczyńskiego, Tuwima i Przybory, a także bliskiego mi Teatru Bim-Bom (Kobiela, Cybulski, Afanasjew i in.). Była w »Przewodnikach« i liryka, i dowcip, a wszystko oprawione formą teatralną najwyższej próby. .” – Jacek Fedorowicz

***** „Spektakle „Fabularnego przewodnika” wyróżnia świetna realizacja i bardzo dobre aktorstwo, ale przede wszystkim znakomicie napisane teksty, iskrzące się dowcipem, wywodzące się z najlepszych tradycji teatru absurdu oraz kabaretu literackiego. ” – Janusz Zaorski

Szczegóły spektaklu

Hotel Asteroid. Space opera w trzech scenach

Dramat

Historia jednego wieczoru w hotelu na asteroidzie - opowiedziana w formie łączącej spektakl teatralny, piosenki, kabaret i opowieść z gatunku sci-fi. W lobby Hotelu Asteroid wpada na siebie ósemka błądzących po kosmosie Polaków. W oczekiwaniu na nie mogącą nigdy nadejść kolację, poddają się oni eksplozywnej atmosferze kosmicznego zajazdu. A ich small talk z nagła nabiera iście operowej skali. Co gorsze wydaje się, że wydarzenia tego wieczoru nie są pozostawione przypadkowi, a ze wszystkim coś wspólnego mają rozsiane wśród głazów narodowe grupy rekonstrukcyjne, siejące ziele na kraterze...

Spektakl jest efektem współpracy Teatru Studio i Klubu Komediowego.

Szczegóły spektaklu

Fabularny przewodnik po zniknięcie baristki w ekspresie

Komedia

Prezentujemy drugą odsłonę serialu scenicznego produkowanego przez Klub Komediowy „Fabularny przewodnik po…”.

„Zniknięcie baristki w ekspresie” jest historią dochodzenia policyjnego, którego nie było. Rzecz dzieje się w Kawiarni. Dwóch detektywów próbuje rozwiązać przypadek zniknięcia nieznanej nikomu baristki. Podczas śledztwa napotykają szereg postaci dziwnych i dziwniejszych, m.in. Błędną Kelnerkę, Szarą Szafiarkę, Mizantropa Turystycznego i domagającą się tantiem Muzę, porzuconą z wierszem na ręku.

Spektakl formułą nawiązuje do absurdalnego, kawiarnianego kabaretu literackiego przepełnionego skeczem, monologiem scenicznym i piosenką, któremu poza żartem nieobca jest również nuta liryczna.

Muzykę skomponował Jerzy Rogiewicz, muzyk związany z wytwórnią LADO ABC.

Partnerem spektaklu jest firma RISK made in Warsaw.

Szczegóły spektaklu

Musical improwizowany nocą

Improwizacja

Pierwszy w Polsce, oryginalny musical improwizowany. Jeden z najpopularniejszych punktów repertuaru Klubu Komediowego – w nocnym, nieposkromionym wydaniu!

Grupa improwizatorów, aktorów, wokalistów i muzyków przy akompaniamencie kompozytorki Joanny Kucharczyk stworzy niepowtarzalne przedstawienie muzyczne. Wszystko, co wydarzy się na scenie, będzie improwizowane i na żywo – muzyka, dialogi, piosenki, a nawet choreografia. By zacząć, potrzebny jest tylko tytuł, o który artyści dostają od publiczności. Za każdym razem stają przed wyzwaniem wymyślania na żywo historii i piosenek, i stworzenia z nich spójnej całości.

Musical Improwizowany to bardzo dobrze znany i ceniony na świecie format. Swoje początki miał już w latach 60. XX w. w Stanach Zjednoczonych. Inspirację i „know how” do stworzenia pierwszej grupy śpiewających improwizatorów Aleksandra Markowska (improwizatorka i wokalistka) przywiozła prosto z Chicago.

Mało kto wie, że znany na całym świecie musical „Hair” też miał improwizowane sceny...

Szczegóły spektaklu

Sonata Jesienna

Dramat

Sztuka autorstwa jednego z największych szwedzkich artystów, Ingmara Bergmana, reżysera filmowego i teatralnego. Jednego z największych reżyserów w historii kina.  

Film Jesienna Sonata miał premierę w 1978 roku. Charlotta jest światowej sławy pianistką. Zostawiła rodzinę dla sztuki. Na zaproszenie córki Ewy i jej męża przyjeżdża do małego prowincjonalnego zboru protestanckiego w Norwegii. Na miejscu okazuje się, że Ewa wzięła pod dach dotkniętą tajemniczą chorobą siostrę Helenę, zamkniętą przed laty przez matkę w domu opieki.

"Matka, egotyczna i autorytarna, wypełnia swoją obecnością dom córki, narusza jej kontemplacyjny tryb życia, kompulsywnie zagaduje ciszę. Córka, z początku podporządkowana matce – wybucha i bez żadnych zahamowań zalewa matkę swoim żalem. Pod jej powściągliwością kryje się morze nienawiści, poczucia krzywdy i niezagojonych ran z dzieciństwa i wczesnej młodości. Matka czuje się przyparta do ściany, przygnieciona zarzutami jednej córki, chorobą i cierpieniem drugiej, wreszcie zżerana przez poczucie winy, błaga o czułość, której nie otrzymuje.  W Sonacie jesiennej Ingmar Bergman tworzy idealny horror psychologiczny i wrzuca bohaterów w potrzask bez wyjścia, z którego ucieczka – nawet ta dosłowna, na którą matka ostatecznie się decyduje, nie może dać ulgi, bo jest tylko ucieczką od samej siebie.

Bergman w swoim tekście w niezwykle przenikliwy sposób pokazuje konfrontację skrzywdzonej córki z matką – nie oszczędzając przy tym bohaterek i nie dając widzowi nadziei na łatwe rozwiązanie. Nie daje też kiczu cudownego pojednania, „nowo narodzonej” matki, fantastycznie odmienionej lub oczyszczonej z żalu córki. Daje nam jednak epilog, gest wyciągnięcia ręki, list córki do matki. Jest nadzieja na przebaczenie.".

Szczegóły spektaklu