Urszula Grabowska - zdjęcie

Urszula Grabowska

8,8 / 10

33 oddanych głosów

Data urodzenia:
26-06-1976 (45 lat)

W 2000 skończyła krakowską PWST i została etatową aktorką Teatru Bagatela, w którym zadebiutowała, będąc jeszcze na II roku studiów, rolą Wiery Aleksandrowny w „Miesiącu na wsi” (reż. B. Sass). Nikita Michałkow uważa ją za przedstawicielkę „wysokiego rosyjskiego aktorstwa w Polsce”, z czego jest bardzo dumna, a dziennikarze z uwagi na jej niecodzienną dziś klasę używają określenia „aktorka przedwojenna”. Zagrała szereg ról klasycznych i wymagających: Ofelię w „Hamlecie” w Teatrze STU (reż. K. Jasiński), Maszę w „Trzech siostrach” (reż. A. Domalik), Stellę w „Tramwaju zwanym pożądaniem” (reż. M. Mészáros), panią Elvsted w „Heddzie Gabler” (reż. D. Starczewski), Desdemonę w „Othellu” (reż. M. Sobociński), Lizawietę w adaptacji „Biesów” (reż. K. Jasiński, Teatr STU), Marię w „Woyzcku” (reż. A. Domalik) i Helenę w „Wujaszku Wani” (reż. W. Śmigasiewicz). Nie stroni od repertuaru komediowego i muzycznego. Grywa w popularnych serialach (z wyśmienitymi rolami w kryminałach „Glina” i „Na krawędzi” na czele) i spektaklach Teatru Telewizji, a na dużym ekranie na szczególną uwagę zasługuje kreacja tytułowej bohaterki w „Joannie” Feliksa Falka, wyróżniona polskim Orłem i nagrodą na 33. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Moskwie. Jest członkiem Polskiej Akademii Filmowej, a w 2015 została odznaczona Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze - Gloria Artis”.
Spektakle z udziałem tego aktora:

Dzika Kaczka

Dramat

Gregers Werle wraca po latach do rodzinnego domu, gdzie spotyka dawnego przyjaciela Hjalmara Ekdala. Szybko orientuje się, że życie Hjalmara, jego rodzina i cała rzeczywistość, w której tkwi, jest „zbudowana na kłamstwie”, z którego on – Gregers może spróbować go wydobyć.
Ibsen, jak sam twierdził, został powołany do stawiania pytań, nie zaś do formułowania odpowiedzi. Jego sztuka, niby groteskowa fantazja lękowa, splata wątki i symbole ściągając bohaterów w nieuniknione. Stawia pytania o postawy życiowe lub wykreowane persony, które umożliwiają uniknięcie konfrontacji ze światem lub drugim człowiekiem. Podważa próby samookreślenia się bohaterów, próby, które również możemy obserwować w dzisiejszym świecie, które prawdopodobnie sami podejmujemy.

Szczegóły

Trzy siostry

Dramat

Nas nie ma, niczego na świecie nie ma, w ogóle nie istniejemy, nam się tylko zdaje, że istniejemy…

Szczegóły