Tomasz Sobczak - zdjęcie

Tomasz Sobczak

8,5 / 10

22 oddanych głosów

Data urodzenia:
18-08-1973 (48 lat)

W 1994 roku zadebiutował w przedstawieniu Hansa Christiana Andersena Królowa Śniegu w podwójnej roli Kaczeńca i Diabła na profesjonalnej scenie w Centrum Sztuki przy Teatrze Dramatycznym w Legnicy, z którym był związany do 2000 roku, kiedy zdał pomyślnie egzamin eksternistyczny aktorski. Występował także w teatrach: im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy (1999-2004), Centrum Kultury Teatr w Grudziądzu (2000-2001), im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu (2002), Grupa Artystyczna Ad Spectotores we Wrocławiu (2004) i Łaźnia Nowa w Krakowie (2006-2007).

Po gościnnym występie w telenoweli TVP1 Plebania (2001), trafił na duży ekran rolą w gorzkiej komedii Marka Koterskiego Dzień świra (2002) oraz niezależnym filmie sensacyjnym Konrada Niewolskiego D.I.L. (2002) z udziałem Jana Machulskiego. Następnie można go było oglądać w serialach: TVP 2 Egzamin z życia (2007) w roli prezesa fundacji, która niesie pomoc rodzinom porwanym w Iraku i jest zamieszany w ciemne interesy, TVP1 Glina (2007, 2008) jako szef gangu narkotykowego, który traci jednak ludzi i w wyniku przestępczych porachunków władza zaczyna wymykać mu się z rąk oraz TVN 39 i pół (2008) w roli perkusisty, ojca nastoletniej Marty, dziewczyny Patryka (Alan Andersz).

Spektakle z udziałem tego aktora:

Sinto jak ja

Dramat

Sinto jak ja
Sztuka teatralna wg książki Otto Rosenberga „Palące szkło” (tytuł oryginalny: Das Brennglas)
czas trwania ok 70 min (jeden akt)
Obsada- dwie postacie męskie:
Otto Rosenberg- Tomasz Sobczak
Johann Rukoli Trollman - Lech Walicki
Śpiew: Florica Ghiocel
O sztuce:
Biografii Otto Rosenberga - młodego Sinto z Berlina. Dramatyczna opowieść z okresu bezpośrednio poprzedzającego wybuch II wojny światowej oraz okresu nazistowskich obozów zagłady. To walka o przetrwanie wobec walącego się świata wartości okresu II wojny światowej. Ludzka solidarności i miłości zostają poddane ostatecznej próbie. Tradycyjne rodzinne wartości ulegają zniszczeniu. „Sinto jak ja” to skromna scenograficznie sztuka, pełna autentyzmu i nowego spojrzenia na największą tragedię XX wieku. Główny bohater Otto Rosenberg jest młodym chłopcem, którego okrutna rzeczywistość pozbawiła, oczywistej dla 13-letniego dziecka, możliwości poznawania tradycji i obyczajów romskiej rodziny. Spektakl o charakterze monodramu został wzbogacony o interakcję z drugą postacią sztuki – Johannem Trollmanem – słynnym w owym czasie bokserem. Trollman to z jednej strony postać historyczna, a z drugiej alter ego głównego bohatera. przejmujące zestawienie kontrastujących ze sobą: wrażliwości nastoletniego bohatera i okrucieństwa rzeczywistości obozu koncentracyjnego. Spektakl posługuje się zarówno niemal dokumentalną rekonstrukcją, jak i metaforą oraz skrótem dramaturgicznym. „Sinto jak ja” odsłania nową perspektywę na doświadczenie Anus Mundi ponownie stawiając podstawowe pytania o ludzką naturę.
Tło historyczne
Mało znana historia zagłady Romów i Shinto w ramach niemieckiego planu czystości rasy: jak przeżyć w świecie gdzie każdy chce cię zabić. Smutna, a jednak fascynująca opowieść o losach cygańskiej społeczności oparta na autentycznych przeżyciach o nastolatka poddanego nazistowskiej opresji.
Reżyser:
Dlaczego ten świat po tylekroć opowiedziany ustami Polaków, Żydów czy innych prześladowanych nacji warto jeszcze raz przedstawić ... Bo jest inny, korzeniem tkwiący w samym jądrze naszego bycia. Nie daje zrozumienia istoty eksterminacji, lecz jej odczucie. Czy taka opowieść znajdzie dziś widza, który bez przymusu zanurzy się w tej otchłani pesymizmu... Świat widziany oczami kilkunastoletniego Cygana, dziś powiemy Roma lub Sinto, pozwala odczuć to, czego zrozumieć się nie da. Przestaje być mantrą o tamtych czasach - jest żywy jak dziecięca wyobraźnia.
Widz:
Czy bardziej ulega odczłowieczeniu oprawca czy ofiara? Brzmi to jak banał w szczególności, gdy poprawność naszego języka, wyrażeń, opinii odbiera krew i obdziera z ciała tamte wydarzenia. Świat widziany oczami kilkunastoletniego Cygana, dziś powiemy Roma lub Sinto, pozwala odczuć to czego zrozumieć się nie da. Przestaje być mantrą o tamtych czasach - jest żywy jak dziecięca wyobraźnia.
Bohater:
Otto Rosenberg, niemiecki Sinto, który gdyby czasy były inne zostałby pastorem, a tak został skazany na roboty przymusowe. Rozpoczęła się tułaczka po obozach koncentracyjnych, która dla większości członków jego rodziny zakończyła się w Auschwitz. Opowieści Otto Rosenberga i dramaturgii jego wspomnień nie da się oddzielić od jego języka, sposobu wyrażania się, intensywności obrazu. Otto Rosenberg opisuje zagładę swego ludu, której doświadczył na własnej skórze, tak skromnie, tak jasno i tak przejmująco, nadaje grozie imię i historię(…)
To historia człowieka. Jak to się mówi: człowieka jak ty czy ja: Otto Rosenberg nie dokonuje szerokiego przeglądu machiny zagłady człowieka. Nie zajmuje się też statystyką. On opowiada o sobie i swoich najbliższych, o egzystencji ich wszystkich. Relacja ta jest prosta i oszczędna w słowach. Jednak w pewien szczególny sposób oddaje grozę tamtych lat, nędzę, strach(…)
Na temat Auschwitz napisano już wiele. Z różnego punktu widzenia, z rozmaitych pobudek. (...)Tu jednak relację zdaje Sinto. Z jego perspektywy nie zobaczymy holokaustu nowego czy mniej przerażającego. Zobaczymy go w innym świetle.
/Ze wstępu do książki „Palące szkło”/
Otto Rosenberg (1927–2001), ocalały z Holokaustu, autor książki Cygan w Auschwitz (1999), aktywistą i założycielem Sinti Union of Berlin i Organizacji na rzecz niemieckich Sinti i Romów. W 1939 r. został zatrzymany w Berlinie-Marzhanie. Urodził się w Prusach Wschodnich i wychował w Berlinie.
Pisarstwo
W 1995 r. Rosenburg nagrał swoje wspomnienia na taśmie, a wraz z pisarzem Ulrichem Enzenbergerem opublikował Das Brenglas w 1998 r.
Została wydany jako Cygan w Auschwitz w 1999 roku, przetłumaczona na angielski i wiele innych języków. Książka zawiera wstęp byłego burmistrza Berlina Klausa Schütza.
Według autorki „Reprezentowanie holokaustu w literaturze dziecięcej”, Lydii Kokkoli, jest to „jedna z niewielu książek o cygańskim holocauście dla młodych czytelników”. Książka jest zalecana przez Doris Bergen jako “dalsze czytanie” w jej książce Wojna i ludobójstwo: zwięzła historia holokaustu.
/na podstawie Wikipedii/
Johann Wilhelm „Rukeli”Trollman (27 grudnia 1907 r. - kwiecień 1944 r.) Był niemieckim bokserem Sinto.
Trollmann zasłynął pod koniec lat dwudziestych. 9 czerwca 1933 r. walczył o niemiecki tytuł mistrza wagi półciężkiej i chociaż wyraźnie prowadził punktami nad przeciwnikiem Adolfem Wittem, walka została uznana za „nierozstrzygniętą”. Publiczność zbuntowała się, a nazistowscy urzędnicy zostali zmuszeni uznać Trollmanna za zwycięzcę. Jednak sześć dni później został ponownie pozbawiony tytułu. Nowa walka została zaplanowana na 21 lipca, a Gustav Eder jako przeciwnik Trollmanna. Trollmann, pochodzący z Sinti, przybył w dniu meczu z farbowanymi na blond włosami i bieloną mąką twarzą, karykaturą Aryjczyka. Dotrwał do piątej rundy, zanim padł na deski.
Trollman został uwięziony w czerwcu 1942 roku, zmuszany do wyczerpującej pracy, został zabity przez jednego z obozowych kapo, z którym dzień wcześniej stoczył swoją ostatnią zwycięską walkę bokserską. Miał wtedy 35 lat.

Szczegóły

Cisza

Performance

Cisza to spektakl, instalacja performatywna i seans leczniczy w jednym. Wychodząc z założenia, że wszyscy potrzebujemy uzdrowienia, tworzymy tymczasową fikcyjną wspólnotę, aby przejść serię ćwiczeń cielesno-słuchowych, takich jak cisza w przestrzeni publicznej, cisza w debacie społecznej, cisza w relacjach intymnych. Cisza to koniec i początek, wejście na nowy poziom postrzegania swojego ciała i rzeczywistości.

Struktura spektaklu ma charakter pracy twórczej i kontrolowanej. Zasady działania performera i widza są równorzędne. Performerzy niczego nie udają. Czasami są aktywni, a czasami bierni. Śmieją się. Płaczą. Rozmawiają. Tańczą. Widownia niczego nie ogląda. Wszystkiego doświadcza osobiście.

Szczegóły

Album Karla Höckera

Dramat

Spektakl Album Karla Höckera jest rzadko podejmowaną próbą zbadania tragicznej historii obozu zagłady w Auschwitz z perspektywy oprawców. Używając technik teatru dokumentalnego, improwizacji, prowadząc dogłębne badania historyczne, jak również posługując się tekstem dramatycznym, spektakl "Album Karla Höckera" przygląda się zaskakująco ludzkim zachowaniom kobiet i mężczyzn, którzy własnoręcznie dokonali ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej. Widzowie, będąc świadkami „ożywiania” fotografii z Albumu Karla Höckera, mogą przyjrzeć się życiu codziennemu wysoko postawionych żołnierzy SS jak i zwykłym pracownikom obsługującym fabrykę śmierci, jaką był obóz zagłady w Auschwitz.

Szczegóły

Blackbird I ONLINE

Dramat psychologiczny

​​Kontrowersyjna historia romansu dorosłego mężczyzny z nieletnią dziewczynką.

15 lat temu Una uciekła z Rayem ze swego rodzinnego miasteczka. Uważała, że go kocha, myślała, że on kocha ją. Żadnemu z nich nie wolno było poddać się temu uczuciu.

Schwytano ich, on trafił do więzienia, ona w gabinetach psychoterapeutów miała zastanawiać się, co naprawdę ich łączyło.
Kiedy uciekali, Ray był 35-letnim mężczyzną.

Una miała 12 lat.

Dzisiaj, już jako kobieta, odnalazła go.
Po co wróciła?
Żeby się zemścić?
Czy dowiedzieć się, kim dla niego była - miłością jego życia, czy jedną z ofiar pedofila?

Nic nie jest oczywiste.


"Potem powiedzieli mi co ze mną robiłeś,
bo ja nie chciałam mówić.
Że chodziło ci o jedno.
I że dlatego zniknąłeś.
Dostałeś to czego chciałeś.

Zostawiłeś mnie
Krwawiącą, zranioną
Zostawiłeś mnie
Zostawiłeś mnie zakochaną"

Sztuka szkockiego dramatopisarza Davida Harrowera została zainspirowana autentyczną historią Toby Studebakera, amerykańskiego żołnierza skazanego za stosunki seksualne z 12-latką.

Szczegóły