Tomasz Międzik - zdjęcie

Tomasz Międzik

8,4 / 10

122 oddanych głosów

Wiek: 69 lat

Urodzony w 1953 roku. Ukończył PWST w Krakowie. Od początku swojej kariery zawodowej związany z Teatrem Słowackiego.

Zagrał tutaj m.in. w: Hamlecie Williama Szekspira w reż. Jerzego Krasowskiego (1977), Brytaniku Jeana Racine’a w reż. Ireny Wollen (1979), Mewie Antoniego Czechowa w reż. Krystyny Skuszanki (1980), Wysockim Władysława Zawistowskiego w reż. Tadeusza Nyczka (1985), Juliuszu Cezarze Williama Szekspira w reż. Jerzego Golińskiego (1993), Heddzie Gabler Henrika Ibsena w reż. Pawła Miśkiewicza (1995), Żabusi Gabrieli Zapolskiej w reż. Jerzego Golińskiego (1995), Opisie obyczajów II Jędrzeja Kitowicza w reż. Mikołaja Grabowskiego (1995), Idiocie Fiodora Dostojewskiego w reż. Barbary Sass (2002), Mewie Antoniego Czechowa w reż. Andrzeja Domalika (2005), Weselu Stanisława Wyspiańskiego w reż. Bodolaya (2007), Galgenbergu na motywach sztuki Michela de Ghelderode'a w reż. Agaty Dudy-Gracz (2007), Franku V. Komedii bankierskiej Friedricha Dürrenmatta w reż. Krzysztofa Babickiego (2008), Rozmowach poufnych Ingmara Bergmana w reż. Iwony Kempy (2008), Ojcu według tekstu i w reż. Agaty Dudy-Gracz (2010), O rozkoszy według tekstu i w reż. Macieja Wojtyszki (2010), Udrękach życia Hanocha Levina w reż. Iwony Kempy (2011).

Współpracował z Teatrem Stu i z Teatrem Nowym w Krakowie. Gościnnie gra w Teatrze Polskim w Poznaniu.

Poza rolami teatralnymi w swoim dorobku ma także role telewizyjne, np. w spektaklach Teatru Telewizji reżyserowanych m. in. przez Agnieszkę Holland, Macieja Englerta, Kazimierza Kutza, Bogdana Hussakowskiego, Mikołaja Grabowskiego, Grzegorza Królikiewicza oraz filmowe m. in. w Gorączce Agnieszki Holland czy Grach ulicznych Krzysztofa Krauzego, Katyniu Andrzeja Wajdy, Świętym interesie Macieja Wojtyszki.

W 2012 roku został laureatem nagrody przyznanej podczas XII Ogólnopolskiego Festiwalu Dramaturgii Współczesnej "Rzeczywistość przedstawiona" w Zabrzu. Nagroda została przyznana za rolę Jony Popocha w spektaklu Udręka życia Hanocha Levina w reż. Iwony Kempy w Teatrze Słowackiego. W tym samym roku podczas XIV edycji Festiwalu „Oblicza teatru” został okrzyknięty najlepszym aktorem Festiwalu za role w Rozmowach poufnych (2008) oraz Udrękach życia (2011) - oba spektakle w reż. Iwony Kempy.

W 2009 roku otrzymał Medal Zasłużony Kulturze - Gloria Artis.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Dziady

Dramat


Spektakl dla widzów powyżej 15 roku życia.


Dziady anno domini 2021 będą przedstawieniem o Polsce. Po 120 latach romantyczny dramat wraca na deski Teatru Słowackiego. Mając w pamięci spektakle Wyspiańskiego, Dejmka, Swinarskiego, Grzegorzewskiego wiemy, że ten arcypolski dramat opowiada o naszej nieuświadomionej retrotopii, o nieumarłej przeszłości i jej nieumarłych upiorach. Społeczność krwawego obrzędu i konformistyczny salon to dwie twarze Polski, które Wyspiański spotkał wraz z upiorami na jednym weselu.

Dziś dwie Polski to nasza codzienność - dwa walczące przeciw sobie narody. Poeci stają pomiędzy walczącymi w bratobójczej walce stronami. Są samotni. Żadna ze stron nie potrzebuje Poetów. Jak w upiornym śnie, śnimy wciąż tę samą historię, przez co przegrywamy jako Ludzie.

Polska konserwatywna chce zawłaszczyć Poetów. Zamknąć im usta. Chce związać im ciała, zabić ich Miłość. Chce zawłaszczyć narodową historię, napisać ją na nowo. Chce napisać historię sielską, bohaterską i niewinną. Można się udusić od tej niewinności. Polska salonu, konformistyczna, bez idei na przyszłość, chce jedynie dostatku i spokoju.

Ten powtarzalny dramat zdaje się nie mieć końca. Dziś widać go wyraźnie. Jesteśmy nim oślepieni. Nie widząc rozwiązania.

Głos Poety zabrzmi w tym świecie dobitnie i tragicznie. Z Bogiem lub choćby mimo Boga.

Premiera w 120-lecie prapremiery "Dziadów" w inscenizacji Stanisława Wyspiańskiego.

Szczegóły

Piotruś Pan i Jakub Hak

Dla dzieci


Spektakl dla widzów powyżej 7 roku życia.


Dla wszystkich, którzy znają historię Piotrusia Pana i dla widzów, którzy do Nibylandii przeniosą się po raz pierwszy, Teatr Słowackiego w Krakowie przygotowuje całkiem nową opowieść o Wiecznym Chłopcu, Wendy, potężnych Wróżkach i słynnym piracie Jakubie Haku, czerpiącą garściami z blasku oryginału.

W Nibylandii wszystko poszło nie tak. Piotruś, zbyt nieostrożny by przywidzieć konsekwencje swoich decyzji, dopuścił do śmierci Wendy. Porzucił swe boskie imię Pan, dorósł i opuścił Nibylandię, zostawiając ją na łasce Kapitana Haka. Teraz Hak pisze nowy rozdział w historii Wyspy. Całą opowieść trzeba naprawić, zaprosić dorosłego już Piotrusia do nowej podróży i przywrócić mu wiarę w potęgę wyobraźni. Wendy powróci a wielką rolę w opowieści odegra nowy drogocenny skarb Kapitana.

Magdalena Miklasz, autorka takich spektakli dla młodych widzów jak Łauma, czyli Czarownica, czy Kapitan Nemo, Maciej Podstawny, niezbyt dorosły autor adaptacji, oraz jednooki piracki scenograf Mirek Kaczmarek zapraszają do Nibylandii.

W unikalnej przestrzeni Krakowskiego Salonu Ekonomicznego NBP przy ulicy Basztowej, po każdym spektaklu młodzi widzowie zostaną zaproszeni na warsztat, podczas którego spróbujemy połączyć magię teatralnej podróży z Piotrusiem Panem z wiedzą ekonomiczną.

Szczegóły

Ludwiczek

Muzyczny

„Ciernie życia raniły go głęboko; i jak rozbitek z roztrzaskanego statku, który dociera do zbawczego brzegu, tak on rzucił się w twoje objęcia, o cudowna siostro dobra i prawdy, pocieszycielko w strapieniu, Sztuko! Trwał przy tobie wiernie, i nawet gdy zawarły się wrota, przez które wstąpiłaś, przez ogłuchłe ucho przemawiałaś do tego, który więcej nie mógł cię już usłyszeć.”

Tragiczna legenda! Marmurowy pomnik muzyki europejskiej, o którym słyszał prawie każdy, choć nie każdy wie, że słuchał jego muzyki. To Jego życiem i twórczością jest inspirowana nasza baśń muzyczna. I to On musi się zmierzyć ze światem zanieczyszczonej audiosfery, w którym coraz mniej wrażliwości i miejsca na refleksję. Czy ten głuchy geniusz sprzed wieków jest w stanie poradzić sobie w tym świecie nastawionym na komercję i schlebianie gustom? Jeśli już wiecie, o kim mowa, to koniecznie przychodźcie! Jeśli nie – tym bardziej musicie przyjść! Sprawdźmy razem, czy w tej akustycznej przestrzeni, w której miksujemy wysokie z niskim, sacrum z profanum, Mozarta z Jacksonem, odnajdziemy iskrę Bogów, a przynajmniej kwiat z elizejskich pól?

Ludwiczek uderza w wysoki ton, ze szczyptą kiczu, by wyglądało to na show!

I. Jak się bawicie? Nie słyszę was! Ludwiczek!!!

Szczegóły

Hamlet

Dramat


Spektakl dla widzów powyżej 15 roku życia.


WG. "STUDIUM O HAMLECIE" STANISŁAWA WYSPIAŃSKIEGO
"W Polsce zagadką Hamleta jest to: co jest w Polsce – do myślenia".
To słowa Stanisława Wyspiańskiego z gorączkowo pisanego przez kilka dni Studium o „Hamlecie” – niezwykłego dzieła, będącego źródłem inspiracji dla wielu polskich reżyserów. Wyspiański zawarł w nim swoją fascynację fenomenem teatru, miłość do genialnego tekstu oraz wielkie pragnienie rozczytania go tak dotkliwie, aby wstrząsnąć sumieniami swoich rodaków.
Reżyser Bartosz Szydłowski sięga po Hamleta i czyta najsłynniejszy dramat Szekspira poprzez świat idei Stanisława Wyspiańskiego, zawarty w Studium…, czy w Wyzwoleniu. Wyspiański umierał na Polskę małostkową, egocentryczną, zaklętą w sloganach narodowości. Sięgał do Hamleta, bo widział w nim zmagania polskiego inteligenta, który stawał przeciwko światu kłamstw, triumfalnego rechotu, grotesce, która z kategorii estetycznej, stała się kategorią opisu realnego świata. Polski Hamlet współczesny to Hamlet czasów postprawdy. Ostatni samotnik przyzwoitości.
„Graj Hamleta, gdziekolwiek zechcesz w Polsce. Wszędzie twe słowa: fałsz, kradzież, szelmostwo, będą szelmostwo, fałsz, krzywdę oznaczać! I wołać zemsty!”

Szczegóły

Rabacja

Dramat

W całym kraju wrze. Nie da się już stać obok i tylko patrzeć. Przemoc psychiczna zmienia się w przemoc fizyczną. W dążeniu do wolności, do suwerenności nikt nie uznaje już kompromisów.

Podziały społeczne są tak ogromne, że ponowne zjednoczenie nie jest już możliwe. Rośnie frustracja, nienawiść i agresja. Finałem musi być rozlew krwi. Wojna domowa. Rzeź. Jak to się stało? Co do tego doprowadziło? I czy można to było jakkolwiek zatrzymać? Jest luty 1846 roku. Szlachta organizuje powstanie. Austriacy organizują obronę. Chłopi ostrzą kosy. Za chwilę rozpocznie się rabacja...

Spektakl "Rabacja" powstał w ramach Festiwalu Genius Loci we współpracy z Muzeum Okręgowym w Nowym Sączu. Prapremiera odbyła się 21 września 2017 roku w Miasteczku Galicyjskim w Nowym Sączu.

W pokazach festiwalowych oraz w nagraniach udział wzięli muzycy ludowi: Małgorzata Łukasik-Kogut, Zuzanna Mółka, Anna Pyrek, Monika Pyrek, Karolina Ruchała, Katarzyna Sarecka, Andrzej Budz, Dominik Bochenek, Emil Kiełbasa, Jan Malisz, Damian Michalik, Maciej Michalik, Bartosz Poręba.

W tekście użyto rabacyjnych pieśni ludowych oraz fragmenty rapsodu "Piast". Rok 1846 Stanisława Wyspiańskiego. W spektaklu wykorzystywana jest świeża ziemia, słoma, kora oraz światło stroboskopowe.

Ze względu na specyficzną scenografię z przykrością informujemy, że spektakl nie jest dostępny dla osób z niepełnosprawnością ruchową.

Szczegóły

Imię róży

Dramat


Spektakl dla widzów powyżej 15 roku życia.


Wielkie powieści na Scenie Teatru Słowackiego! "Imię róży" - arcyksiążkę lat osiemdziesiątych wyreżyseruje Radosław Rychcik znany z zaskakujących, oryginalnych odczytań polskiej klasyki. Umberto Eco – pisząc o powodach napisania powieści - wyznaje, że miał ochotę otruć mnicha i o tym opowiedzieć.

Otrzymujemy więc nie tylko powieść z kryminalną intrygą ale także swoisty wgląd w warsztat pisarza. Mamy więc historię o miłości, która jest zabroniona. Zabronionej miłości do kobiety, zabronionej miłości do książek, do mądrości, do wiedzy, do miłości braterskiej, aż wreszcie miłości do Boga. Czy miłość w klasztornych murach może być zbrodnią? Czy miłość to trucizna?

Szczegóły

Stary Testament. Reanimacja

Dramat

Świetnie znana krakowskiej publiczności Agata Duda-Gracz zdecydowała się specjalnie dla naszego teatru napisać scenariusz inspirowany Starym Testamentem.
Wychodząc od ksiąg biblijnych (nie koniecznie tych najbardziej znanych, jak Księga Rodzaju czy Księgi Mojżeszowe), od tamtejszych bohaterów, próbuje przyjrzeć się naszym czasom. Zakłada, że dzieło stworzenia odbywa się dzisiaj. Wychodząc od pramaterii dla innych opowieści, od archetypicznych bohaterów obserwuje ich postępujące skarlenie, niszczenie.
Jednocześnie tego typu materia literacka prowokuje do stawiania najważniejszych pytań: o Boga, miłość, motyw przebaczenia, o ateizm, o wolność i o zniewolenie. Za warstwę muzyczną spektaklu odpowiedzialny będzie Łukasz Wójcik (który pracował już z reżyserką przy Kumernis, czyli o tym, jak świętej panience broda rosła, czy Ciekawej porze roku). Jego muzyka, a także śpiewane podczas przedstawienia pieśni będą jego niezwykle ważną składową; filarem narracyjnym opowieści.

Szczegóły

Kwiat paproci

Dla dzieci

Maria Wojtyszko i Jakub Krofta – specjaliści od nowoczesnych w formie i mądrych w wyrazie bajek teatralnych – opowiadają tym razem historię Stanisława, który nieśmiertelności szuka w sztuce, w malarstwie, w teatrze. Konkretnie w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie. Oraz baśniową historię Stasia, chłopca który przedwcześnie stracił mamę i który – w pogoni za nieśmiertelnością – próbuje odnaleźć mityczny kwiat paproci.

W tym pięknym wizualnie iskrzącym się od absurdalnego humoru przedstawieniu spotykają się postaci historyczne z baśniowymi, tradycyjne techniki lalkowe z najnowocześniejszymi projekcjami, a kurtyna Siemiradzkiego… z kurtyną Wyspiańskiego.

Spektakl dla dzieci od 8 lat.

Szczegóły

Kariera Artura Ui

Dramat

Arturo Ui to drobny gangster. Zaczyna swoją drogę proponując ochronę handlarzom kalafiorów. Szybko jednak, imając się najróżniejszych sposobów, pnie się wyżej. I wyżej. W świat finansjery, wielkiej polityki. W końcu wygrywa wybory. Od kalafiorów do władzy absolutnej.

Bertolt Brecht opublikował Karierę Artura Ui – jeden ze swoich najważniejszych dramatów – w 1941 roku. W tak groteskowy, rewiowy sposób przedstawił drogę dojścia do władzy Adolfa Hitlera. Bawiąc się schematem szekspirowskich kronik i gangsterskich opowieści przyglądał się narodzinom faszyzmu i triumfalnemu pochodowi przez kraj nazistowskiej władzy. Dziś, na deskach naszej sceny, historii tej przyjrzy się reżyser Remigiusz Brzyk. Co z niej wyczyta?

Szczegóły

Ojciec

Dramat

Jedna z najciekawszych współczesnych polskich reżyserek wzięła tym razem na warsztat mało znane opowiadanie pochodzącego z Galicji wybitnego pisarza i poety austriackiego. Podejmujący problem relacji sztuki i życia, sacrum i profanum utwór Tauschinskiego stał się tutaj punktem wyjścia dla głęboko indywidualnej, twórczej wizji Agaty Dudy-Gracz, okrzykniętej przez krytyków sukcesorką teatru totalnego

Szczegóły

Bracia Dalcz i S-ka

Muzyczny

Po sukcesie Ziemi obiecanej mistrz musicalowych adaptacji klasyki polskiej literatury Wojciech Kościelniak przenosi na scenę pasjonującą opowieść Tadeusza Dołęgi-Mostowicza (autora kultowej Kariery Nikodema Dyzmy i Znachora).

Spektakl wciąga widza w szalone czasy dwudziestolecia międzywojennego, w których dwóch braci rywalizuje o władzę w rodzinnej firmie. Jedna po drugiej następują tutaj oszustwa i intrygi - zaskakujące zarówno dla bohaterów jak i widza, a poruszający wątek miłosny i wielka tajemnica w tle niewątpliwie wciągnie wszystkich jeszcze głębiej. Świetnie skonstruowana i pełna zwrotów akcji fabuła w atrakcyjnej oprawie muzyczno-tanecznej!

Szczegóły