Tomasz Drabek - zdjęcie

Tomasz Drabek

8,1 / 10

120 oddanych głosów

Data urodzenia:
19-07-1973 (46 lat)

Współpracuje z Teatrem Polskim w Bielsku-Białej. Od 1989 roku działa jako jeden z założycieli w stowarzyszeniu Centrum Sztuki KONTRST.

Jest współorganizatorem trzech edycji Międzynarodowych Spotkań Teatralnych RAZEM.

Od dwóch lat współpracuje ze Stowarzyszeniem Teatr Grodzki prowadząc zajęcia w Domu Pomocy Społecznej dla osób starszych i przewlekle chorych. W ramach tych zajęć wyreżyserował dwa spektakle.

Od listopada 2006 roku jest jednym z gospodarzy Bielskiej Edycji Krakowskiego Salonu Poezji.

Otrzymał nagrodę "Złotego Sokoła" za najlepszą rolę teatralną sezonu 2000/2001 - rola Tonia w Szalonych Nożyczkach.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Żołnierz królowej Madagaskaru

Komedia

Saturnin Mazurkiewicz – stateczny mecenas z Radomia, wdowiec na wydaniu, założyciel i prezes Towarzystwa Krzewienia Dobrych Obyczajów i Walki z Zarazą Moralną oraz jego syn Kazio – początkujący dramaturg, afrykanista hobbysta ruszają w podróż do stolicy, gdzie teatrzyk Arkadia wystawia debiutancką sztukę Kazia pt. „Żołnierz królowej Madagaskaru”.

A tam… Warszawa międzywojenna, rozkoszna, szalona Warszawka, piękne panie i… teściowe, narzeczeni i mężowie, bale i skandale, kabarety, strusie pióra, kankan, koronki i wachlarze, Kamilla, Józia, Rózia, Fruzia…

Bój się Boga, Mazurkiewicz!

W nagraniu muzyki do spektaklu udział wzięła Orkiestra Sinfonia Viva.

Krzysztof Jasiński (ur. w 1943 r.) - aktor i reżyser. Absolwent wydziału aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie (1968 r.). Założyciel i wieloletni dyrektor krakowskiego Teatru STU, gdzie był współtwórcą spektakli okrzykniętych manifestem pokolenia: "Spadanie", "Sennik polski", "Exodus" oraz późniejszych: "Hamlet", "Wyzwolenie", "Biesy". W swoim dorobku reżyserskim ma m.in. opery Giuseppe Verdiego "Makbet" i "Rigoletto" w Teatrze Wielkim w Poznaniu; musical "Chicago" w Teatrze Komedia w Warszawie; widowiska telewizyjne i benefisy w krakowskim Teatrze STU.
W Teatrze Polskim wyreżyserował "Zemstę" Aleksandra Fredry (premiera w 2013 r.) oraz "Wesele" Stanisława Wyspiańskiego (premiera w 2015 r.).

Spektakl realizowany jest w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości.

Szczegóły

Upadłe anioły

Komedia

Historia dwóch kobiet, Julii i Jane, które niegdyś zakochały się w czasie wakacji w jednym i tym samym mężczyźnie. Dawne emocje i uczucia odżywają w nich, kiedy po wielu latach dowiadują się, że ich ukochany pojawił się w Londynie. Mimo wielu wahań, obie postanawiają spotkać się z nim, ale wspomnienia sprawiają, że dochodzi między do konfliktu i scen zazdrości. Pojawienie się ich wymarzonego mężczyzny prowadzi do wielu zaskakujących sytuacji, tym bardziej, że obie damy są statecznymi żonami, których mężowie przyjaźnią się ze sobą...

Klasyczna, znakomicie napisana komedia, ciesząca się od chwili napisania (1925 r.) niezwykłą popularnością nie tylko na scenach Londynu i Nowego Jorku oraz w świecie anglosaskim, ale też bardzo ceniona i wielokrotnie inscenizowana w teatrach całej Europy. Wystawiana jest regularnie do dziś, poniewa nie traci nic ze swojej aktualności.

Szczegóły

Prapremiera dreszczowca

Komedia

Prapremiera dreszczowca to adaptacja sztuki, która w Londynie święci tryumfy jako The Play That Goes Wrong.

Zabawna opowieść o amatorskim teatrze, o tym, że wszystko, co złe, może zdarzyć się właśnie w dniu premiery... Komedia o aktorach i ich pracy, o kulisach teatru, o mechanizmach i kłopotach tworzenia iluzji. Wykładowcy i studenci pewnej uczelni prowadzą grupę teatralną i zamierzają wystawić napisaną w latach 20. XX w. sztukę o tajemniczym morderstwie. Zbliżają się do premiery, ale wszystko idzie nie tak, jak powinno. Nieszczęśliwe wypadki, które tylko teoretycznie mogłyby mieć miejsce, zdarzają się wszystkie, jeden po drugim. Pech, brak profesjonalizmu, lekkomyślność obsługi i trema aktorów, doprowadzają do istnego pandemonium, widzowie zaś raz po raz doprowadzani są do płaczu ze śmiechu… Czy aktorzy i widzowie dotrwają do ukłonów?

Prapremiera dreszczowca napisana została przez zawodowych aktorów. Grana jest z powodzeniem na West Endzie, została też znakomicie przyjęty na festiwalu w Edynburgu. W prestiżowym konkursie „What’s On Stage 2014” otrzymała przyznawany przez publiczność tytuł „najlepszej nowej komedii”. Zapraszamy na polską prapremierę!

Szczegóły

Pożar w burdelu - Zwierzoczłekoupiory

Musical

Przedstawiciele mniejszości narodowych, seksualnych i religijnych z całej Europy przyjeżdżają do Warszawy na Paradę Równości, której patronuje prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz. HGW na koniec kadencji wreszcie dołącza do Parady, tańczy na platformie żegnając się ze stolicą przemówieniem na Placu Defilad. Kiedy uczestnicy Parady zostają zaatakowani przez szczury, gnieżdżące się na patelni przy metrze centrum – pod Pałacem Kultury wybucha panika. Zarząd Pałacu, przedstawiciele metra i policji tworzą specjalny oddział deratyzatorów, którego celem jest likwidacja siedliska gryzoni.

HGW staje na czele oddziału i rusza w ostatnią podróż do wnętrza miasta – w podziemia Pałacu Kultury, zamieszkałe przez istoty, o których nie śniło się developerom i budowniczym metra. Żądne krwi zwierzoczłekoupiory ścigają HGW w labiryncie podziemnych korytarzy, podczas gdy na powierzchni władzę nad Paradą Równości przejmuje wskrzeszony Towarzysz Wiesław. HGW udaje się znaleźć wyjście z podziemnego tunelu, który prowadzi do szafy w mieszkaniu Tadeusza Konwickiego.

Teatralny Instytut Pamięci Narodowej w ramach programu „100 wskrzeszeń na stulecie Polski” zaprasza na musical biograficzny inspirowany twórczością i biografią Tadeusza Konwickiego - warszawskiego maga, przewodnika po miejskim labiryncie i poetę Pałacu Kultury.

Jaka jest rola literatury w przeładowanym informacjami świecie? Co zamieszkuje podziemia Pałacu? Czego boi się Warszawa?

Szczegóły

GOŚCIE W POLSKIM: Pożar w Burdelu. Duchy. Musical spirytystyczny

Kabaret

Teatralny Instytut Pamięci Narodowej (TIPN) w ramach programu 100 wskrzeszeń na 100-lecie Polski zamówił musicale o zapomnianych polskich patriotach. Najwybitniejsi twórcy z Broadwayu i West Endu we współpracy z historykami, teatrologami i ekshumatorami stworzyli serię biograficznych show, które w 2018 rozsławią polski musical na całym świecie. Wśród zaproszonych przez TIPN artystów znaleźli się także twórcy Pożaru w burdelu: Maciej Łubieński i Michał Walczak. Pierwsza premiera w ramach programu 100 wskrzeszeń na 100-lecie Polski odbędzie się w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie.

Biografia największego europejskiego medium spirytystycznego XX wieku - Franka Kluskiego - to nie tylko rewia zjaw, efektów świetlnych i materializacji, ale przede wszystkim podróż do Warszawy dwudziestolecia międzywojennego, upojonej odzyskaną wolnością, która wielu zawróciła w głowie. Odkrycia naukowe rewolucjonizują życie codzienne stolicy, nowe technologie zmieniają miasto i ludzi, którzy tłumioną potrzebę zabawy zaspokajają w kabaretach, kasynach i burdelach. Gorszącym rozrywkom oddają się także polskie elity. Tadeusz Boy-Żeleński, Arnold Szyfman, Józef Piłsudski, Józef Haller, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Witkacy, Juliusz Osterwa i inne osobistości ze świata polityki, literatury, teatru i kina po całym dniu modernizowania Ojczyzny zbierają się nocą wokół wirującego stolika u księcia polskich mediów, aby zbadać paranormalne moce ukryte w człowieku. Czy mediumizm stanie się polskim towarem eksportowym? Czy uda się połączyć polską tradycję z nowoczesnością? Czy Warszawa stanie się światową stolicą sprityzmu?

Zajrzymy w kulisy 1918 roku i zadamy pytanie o prawdziwych ojców i matki Niepodległości. Pierwszy raz w historii Pożar w burdelu przeniesie się do dwudziestolecia międzywojennego, aby poznać prawdę o sobie. Mieście. Polsce, w której rozum miesza się z szaleństwem. Jasnowidze, okultyści, media, mistyczki, poeci i inni kurwoartyści międzywojnia w pierwszym niepodległościowym show polskiego Burdelu Artystycznego. W roli Marszałka Piłsudskiego – Burdeltata!

Szczegóły

Śmierć wrogiem ojczyzny - Pożar w Burdelu

Kabaret

Kultowy Teatr Pożar w Burdelu wraca, jak zwykle jesienną porą z nową premierą, która odbędzie się 28 października w Teatrze WARSawy. Do grona gwiazd Pożaru w Nurdelu dołączy w tym spektaklu Leszek Bzdyl, który wcieli się w rolę Dionizosa. W jednej z ról wystąpi również Katarzyna Kwiatkowska.

Po śmierci Wielkiego Stratega, wizjonera i nacjotechnologa Maxa Hardkora, dziedzicem nacjoimperium zostaje ginekolog i ekshumator Edmund Zgliszczak. Powołuje Instytut Żałoby Narodowej, buduje mauzoleum i pomniki Hardkora w całym kraju, a także zamawia u Tomka Bagińskiego grę komputerową o niezwyciężonym Hardkorze. Zmęczeni propagandą Polacy coraz liczniej popierają założoną przez Burdeltatę partię - Front Rozrywki Narodowej, zrzeszający lewaków, żonglerów, feministki i innych artystów, uciekających do Warszawy przed dobrą zmianą.

Na ratunek nacjoimperium przybywa travelerka, szowinistka i kochanka Hardkora - Viki Krystyna Halik-Malinowska. Aby przebić ofertę Burdeltaty, powołuje radę ocalenia kultury europejskiej, w której skład wchodzi Jan Pietrzak, Antoni Libera, Michel Houellebecq, Zenek Martyniuk, Dariusz Karłowicz oraz Zgliszczak, który z DNA pobranego z ateńskich ruin, wskrzesza w Warszawie teatr Dionizosa i samego Boga Wina.

Czy artystów uda się nawrócić na patriotyzm? Czy Front Rozrywki Narodowej wygra wybory i wejdzie do sejmu? Czy uda się wskrzesić Hardkora i stworzyć armię Niezwyciężonych? Kto wygra bitwę o Warszawę?
W spektaklu pościgi, ekshumacje, wskrzeszenia, grobbing, churching i wiele innych atrakcji!

Szczegóły

Pożar w Burdelu - Herosi Transformacji i Miecz Chrobrego

Kabaret

Polscy Avengersi powracają w najbardziej krwawym show w historii "Pożaru w burdelu"!

Jak co roku 4 czerwca herosi transformacji spotykają się w podziemiach SGH, aby świętować rocznicę odzyskania wolności. Impreza przypomina stypę, pijani herosi udają się więc do burdelu artystycznego, gdzie Balcero najpierw chce się bić, a potem wyznaje neoliberalne grzechy księdzu Markowi. Jako pokutę ma zadośćuczynić ofiarom transformacji i przepracować rok w instytucji kultury. Balcero zostaje zatrudniony jako manager kultury w burdelu artystycznym, tworzy plan transformacji burdelu w neoliberalną machinę musicalową, chce wystawić broadwayowski musical o Lechu Wałęsie z Burdeltatą w roli głównej. W Burdeltrupie dochodzi do rozłamu: kurwoartyści pod wodzą Burdelmamy w proteście przeciw planowi Balcero robią narodowy musical o Bolesławie Chrobrym. Neoliberalna rockopera kontra średniowieczny musical. Syn przeciw matce. Żona przeciw mężowi. Burdel przeciw burdelowi.

W jubileuszowym, trzydziestym spektaklu Pożaru w burdelu pierwszy raz w historii światowego teatru na jednej scenie - w okrutnej bitwie zetrą się dwa spektakle. Dwie historie. Dwie wizje Polski. Czy uda się pogodzić zwaśnione burdelfrakcje i stworzyć jeden musical? Czy jednak dojdzie do rozlewu krwi? Jeszcze więcej seksu. Jeszcze więcej przemocy. Jeszcze większy Burdel.

Szczegóły

Ofiara

Dramat psychologiczny

Adaptacja wielokrotnie nagradzanej książki Saula Bellowa. Przypadkowe spotkanie w parku zmienia na zawsze życie dwóch mężczyzn. Asa Leventhal, pozbawiony talentu dziennikarz w bezdomnym włóczędze rozpoznaje starego znajomego z przeszłości Kirby Allbeego, i tak rozpoczyna się niepokojąca podróż dla nich obu. Początkowa niechęć Leventhala do Allbeego przeradza się w fascynację, zauroczenie i wreszcie całkowite uzależnienie. Najeżona zabawnymi sytuacjami i absurdalnymi dialogami historia zwykłej znajomości staje się studium obłędu i paranoicznych podejrzeń.

Nowy Jork lat trzydziestych przedstawiony w spektaklu, to świat groteskowych biznesmenów, drobnych pismaków i niefortunnych zbiegów okoliczności. Główni bohaterowie to karierowicze z „Mad Men”, ale rzuceni w czasy przedwojennego kryzysu gospodarczego, walczący o etaty, zlecenia i codzienny byt. „Ofiara” to połączenie historii z „Fatalnego zauroczenia” z klimatem braci Cohen, gdzie seria przypadkowych i banalnych pomyłek doprowadza dwóch zwyczajnych mężczyzn na skraj upadku i degeneracji. Niepokojący i śmiały thriller psychologiczny z niejednoznacznym zakończeniem. Doskonały duet aktorski zagrany przez aktorski kwintet.

"Na sukces spektaklu Ofiara w reżyserii Adama Sajnuka składają się trzy elementy – dobrze napisany scenariusz oparty na mądrej książce, dobra reżyseria i świetne, wycyzelowane aktorstwo". - Katarzyna Tokarska-Stangret, "TEATR"

„Trzymający w napięciu moralitet o winie i karze” - Jan Bończa-Szabłowski, „Rzeczpospolita”

"O samej historii pisać teraz nie będę, choć jej głębia i wielowymiarowość mnie zachwyciły. Jakby sam Franz Kafka przerabiał libretto do musicalu »Kabaret«. Albo inaczej: jakby do niego napisał prequel". - Andrzej Saramonowicz

Szczegóły