Szymon Roszak - zdjęcie

Szymon Roszak

8,7 / 10

480 oddanych głosów

Wiek: 27 lat

Student Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej w Warszawie.
Spektakle z udziałem tego aktora:

Psie serce

Dramat

Zima 1925 roku w Moskwie. Świat kończącego się okresu NEP (Nowej Ekonomicznej Polityki) w państwie radzieckim, w dobie nadchodzącego stalinizmu, widziany oczami bezdomnego psa. Profesor Preobrażeński, luminarz nauki radzieckiej i europejskiej, prowadzi eksperymenty naukowe w poszukiwaniu sposobów odmładzania ludzkiego organizmu. Pies zostaje poddany eksperymentalnemu przeszczepowi, który przynosi nieoczekiwane skutki.

To zdarzenie rodem z science fiction, staje się dla autora pretekstem do niezwykle przenikliwej, gorzkiej diagnozy świata stworzonego przez rewolucyjną ideologię, napisanej przez autora ze specyficznym poczuciem humoru i w formie ocierającej się o groteskę. Wielowarstwowość utworu zmusza do stawiania sobie pytań uniwersalnych o wartości i o porządek świata, szczególnie aktualnych gdy „świat wypadł z formy*”.

* W.Szekspir – „Hamlet”

Szczegóły

Zbrodnie serca

Dramat

Każda rodzina ma swoje tajemnice i dziwactwa. Trzy siostry Magrath mieszkające w prowincjonalnym miasteczku w stanie Missisipi mają ich szczególnie wiele… Pełna gorzkiego humoru, nagrodzona Pulitzerem opowieść o tym, że nigdy nie jest tak źle, żeby nie mogło być gorzej. To także historia o ocalającej mocy międzyludzkich relacji i o tym, że najlepszymi narzędziami, by poradzić sobie z szaleństwem świata, są dystans i pogoda ducha.

Szczegóły

Dodo: Wiosenne protesty

Kabaret

Zapraszamy na kabaret literacki w Teatrze Scena - Dodo: Wiosenne protesty!

Szczegóły

Opowieści o zwyczajnym szaleństwie

Tragikomedia

„Nie wierzę w silne charaktery zmieniające świat” – mówi Petr Zelenka, i pewnie dlatego jego bohaterowie są tak ujmująco nieporadni, uwikłani w absurdalne sytuacje, dziwactwa, natręctwa i fobie. Autor przygląda się im bez patosu, pozostając wiernym tradycji mądrego czeskiego humoru spod znaku Hrabala i Havla. „Opowieści o zwyczajnym szaleństwie” pełne są zabawnych epizodów i niebanalnych postaci, które, z pozoru groteskowe, w rzeczywistości są samotnymi, desperacko pragnącymi miłości ludźmi. Zaangażowani w dziwne związki emocjonalne, nieustannie zmagają się z brakiem zrozumienia, za wszelką cenę próbują przetrwać w rzeczywistości niezrealizowanych pragnień i kalekich relacji. Nie potrafią ocenić czy szaleństwo tkwi w nich czy w otaczającym ich świecie. A może jedyne rozwiązanie, które pozwoliłoby wyrwać się z beznadziei codzienności, to zwyczajnie „wysłać siebie, gdzieś daleko zapakowanego w paczce, jako przesyłkę pocztową”?
Spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Aktorskiego

Szczegóły

Awantura w Chioggi

Komedia

Awantura w Chioggi to tekst włoskiego komediopisarza Carla Goldoniego. Powstała w 1762 roku komedia zostaje przeniesiona przez realizatorów we włoskie realia lat 60...

Opowiada tak wtedy, jak i dziś o perypetiach mieszkańców małego miasteczka z okolic Wenecji, gdzie niewinna sytuacja z pomocą plotki i pomówienia urasta do rozmiaru skandalu i znajduje finał w sądzie. Awantura w Chioggi to aktorski popis studentów IV roku w stylu „senza improvvisare”.

Szczegóły

Psie serce 2

Dramat

Zima 1925 roku w Moskwie. Świat kończącego się okresu NEP (Nowej Ekonomicznej Polityki) w państwie radzieckim, w dobie nadchodzącego stalinizmu, widziany oczami bezdomnego psa. Profesor Preobrażeński, luminarz nauki radzieckiej i europejskiej, prowadzi eksperymenty naukowe w poszukiwaniu sposobów odmładzania ludzkiego organizmu. Pies zostaje poddany eksperymentalnemu przeszczepowi, który przynosi nieoczekiwane skutki.

To zdarzenie rodem z science fiction, staje się dla autora pretekstem do niezwykle przenikliwej, gorzkiej diagnozy świata stworzonego przez rewolucyjną ideologię, napisanej przez autora ze specyficznym poczuciem humoru i w formie ocierającej się o groteskę. Wielowarstwowość utworu zmusza do stawiania sobie pytań uniwersalnych o wartości i o porządek świata, szczególnie aktualnych gdy „świat wypadł z formy*”.
* W.Szekspir – „Hamlet”

Szczegóły

Projekt Zero: WALIZKA

Komedia

Projekt Zero jest najnowszym przedsięwzięciem Wydziału Aktorskiego aktywizującym i wspierającym samodzielną studencką działalność naukowo-artystyczną.

Jest to specjalny, wewnętrzny program grantowy w ramach którego studenci ubiegają się o dofinansowanie, formułują kierunek swoich poszukiwań twórczych i pod opieką wybranego przez siebie tutora realizują swój projekt artystyczny.

W ramach Projektu Zero promowane są inicjatywy interdyscyplinarne, integrujące działalność studentów różnych wydziałów naszej uczelni.

Dzisiejszy świat oczekuje od młodych artystów autonomii, odwagi i zaradności – temu właśnie wychodzi naprzeciw Projekt Zero.

Szczegóły

DODO

Nastały w Polsce czasy niesłychanie interesujące – pod względem zarówno politycznym jak i społecznym. Jesteśmy jak wirująca, niedomknięta pralka, która nie wiadomo kiedy skończy prać – a na dodatek nie mamy pojęcia co w niej znajdziemy po otwarciu dzrzwiczek. Wydaje się, że przy takiej ilości absurdów, pretensji z każdej strony i polskiej prywaty, nastał doskonały czas na stworzenie kabaretu – a już najlepiej, gdyby był to kabaret literacki, którego dotkliwie brakuje.

Po takich mistrzach jak Jeremi Przybora, Jerzy Dobrowolski, czy Edward Dziewoński pozostała pewna luka w materii kabaretu. Aktualnego kabaretu, który operuje zarówno słowem jak i piosenką literacką – w której tekst wraz z muzyką prowokują do zadawania pytań. Zależy nam na powróceniu do tej jakości i elegancji. Operując współczesnymi tematami chcemy korzystać ze sprawdzonych środków wyrazu.

W pierwszym programie kabaretu „DODO” pt: „Cztery płaczki”, spróbujemy się zastanowić nad granicą współczesnego kabaretu i jego formą. Co wypada, a co nie? Czy może cierpimy na deficyt liryczny? A może wszyscy powinniśmy śmiać się z samych siebie, bo tylko to nam zostało?

Szczegóły

Dodo: Cztery płaczki

Kabaret

Nastały w Polsce czasy niesłychanie interesujące – pod względem zarówno politycznym jak i społecznym. Jesteśmy jak wirująca, niedomknięta pralka, która nie wiadomo kiedy skończy prać – a na dodatek nie mamy pojęcia co w niej znajdziemy po otwarciu dzrzwiczek. Wydaje się, że przy takiej ilości absurdów, pretensji z każdej strony i polskiej prywaty, nastał doskonały czas na stworzenie kabaretu – a już najlepiej, gdyby był to kabaret literacki, którego dotkliwie brakuje.

Po takich mistrzach jak Jeremi Przybora, Jerzy Dobrowolski, czy Edward Dziewoński pozostała pewna luka w materii kabaretu. Aktualnego kabaretu, który operuje zarówno słowem jak i piosenką literacką – w której tekst wraz z muzyką prowokują do zadawania pytań. Zależy nam na powróceniu do tej jakości i elegancji. Operując współczesnymi tematami chcemy korzystać ze sprawdzonych środków wyrazu.

W pierwszym programie kabaretu „DODO” pt: „Cztery płaczki”, spróbujemy się zastanowić nad granicą współczesnego kabaretu i jego formą. Co wypada, a co nie? Czy może cierpimy na deficyt liryczny? A może wszyscy powinniśmy śmiać się z samych siebie, bo tylko to nam zostało?

Szczegóły

Czas barbarzyńców

Dramat

Polska prapremiera sztuki z gatunku political fiction cenionego angielskiego dramaturga, tłumacza i reżysera, Dona Taylora (1936 – 2003).

To przypowieść o słabnącej demokracji liberalnej w Imperium Rzymskim, dawnym, a zarazem współczesnym, w którym niespodziewanie władzę przejmują barbarzyńcy. W wyniku radykalnych decyzji nowej ekipy rządzącej rozpoczyna się proces upadku dotychczasowych wartości, obyczajów i kultury. Jednak autor nie koncentruje się wyłącznie na politycznym wymiarze tej historii, pokazuje, jak barbarzyński żywioł wpływa na codzienne życie, jak rozpadają się przyjaźnie, kompromitują elity. Czy Julia dla kariery poświęci swoje przekonania i kochanka? Czy Adrian, idąc na dalekie artystyczne kompromisy, zachowa fotel dyrektora teatru? I jak te zdarzenia zmienią Marcusa? Don Taylor daje nam okazję prześledzić losy ludzi, którzy zostali zmuszeni podjąć – być może – najważniejsze decyzje w swoim życiu.

Szczegóły

Dodo: Bal na wulkanie

Kabaret

Dajmy na to, że istnieje gdzieś kraj wyjątkowy. Dumny i wybitny. Idealny od gór do morza.

Zespół kabaretu DODO ma zaszczyt zaprosić Państwa do tej nieskazitelnej krainy - nie potrzeba wiz ani paszportów!

Proszę wziąć ze sobą jedynie dobre samopoczucie oraz wygodne buty, ponieważ mamy zamiar wytańczyć się do końca.

Serdecznie zapraszamy na III program kabaretu pt: "BAL NA WULKANIE"!

Szczegóły

Stelaż (wg Łukasza Orbitowskiego)

Komedia

„Stelaż” Łukasza Orbitowskiego to tragiczna historia pewnego remontu, z presją rodziny i spłat kredytowych w tle. „Pół ściany miał zajmować telewizor. Nie ma czegoś takiego, jak za duży telewizor.”

„Stelaż” to tragiczna historia jednego remontu. Jednoaktówka Łukasza Orbitowskiego w gryzącej ironii chwyta bohatera w matni aspiracji. Spektakl wydarza się w szczelinie między Polską B a Polską A, między kredytem a zamieszkaniem, między nadziejami a ich fiaskiem. Współczesnego Everymana, niedoszłego magistra kulturoznawstwa, którego presja rodziny i żony wiedzie ku fatalnej przepaści zobowiązań i konfrontacji z tajemniczym wykonawcą remontowym Damianem. A początkiem serii wypadków ma stać się zakup pewnego stelaża.

W niezależnej i surowej przestrzeni Klubu Komediowego swojej „piwniczności” szukali już Przemysław Nowakowski i Rafał Bryndal, artyści dotąd niekojarzeni z komedią, których utwory (nierzadko o proweniencji komediowej) stanowią miejscami satyryczną, a miejscami gorzką, nasączoną ironią i skrzącą się dowcipem refleksję na temat otaczającej nas rzeczywistości.

Szczegóły

Pan Ein i problemy ochrony przeciwpożarowej

Komedia

Kiedy Max Frisch pisał „Biedermanna i podpalaczy”, Europejczycy nie mogli się jeszcze otrząsnąć po koszmarze wojny, a pisarze większość swojej twórczości poświęcali analizie wydarzeń, stawiali pytania, jak w ogóle mogło do niej dojść. W alegorii, którą stworzył Frisch, pan Biedermann, przeciętny przedstawiciel mieszczaństwa, przyjął pod swój dach podpalaczy i udawał, że nie widzi z ich strony zagrożenia, aż puścili go z dymem. Pan Ein, bohater Szenderowicza, antykwariusz i restaurator, żyje współcześnie w jednym z miast gdzieś w Europie. Jest dobrym obywatelem, płaci regularnie podatki. Nie wtrąca się do polityki. Do czasu! Spokojny byt pana Eina i jego rodziny zakłócają włodarze miasta, którzy, ofiarowują mu - rzekomo dla jego dobra - opiekę przed szerzącymi się pożarami. Eskalacja tej „opieki” zmusza pana Eina do działania. W przeciwieństwie do Biedermanna, pan Ein nie jest obojętny.

Czy samotnie wygra ten pojedynek z bezwzględną władzą?

Wiktor Szenderowicz, uznany za „mistrza satyry politycznej” w Rosji, ostrym piórem kreśli obraz zmagań szarego obywatela z wszechwładzą. I „smieszno i straszno”, jak mówią Rosjanie.

SPEKTAKL PRZEZNACZONY DLA WIDZÓW OD 16 ROKU ŻYCIA.

Szczegóły

Thermidor

Tragedia

"Thermidor" opowiada o wydarzeniach historycznych, ale zarazem jest sztuką współczesną – przedstawia mechanizmy polityczne, które działają nie tylko w momentach wielkich przełomów. Stanisławę Przybyszewską fascynowała Wielka Rewolucja Francuska; spośród jej działaczy upodobała sobie Robespierre`a, czyniąc zeń męża opatrznościowego.

W "Thermidorze" ukazała kluczowy moment rządów jakobińskich, gdy zastosowany jako narzędzie naprawiania świata terror przekracza wszelką miarę, a Robespierre zaczyna być postrzegany jako doktryner, który zmierza do dyktatury. W najbliższym otoczeniu Robespierre`a zawiązuje się spisek na jego życie.

To historia. Ale spod kostiumu historii wyłaniają się wizerunki ludzi, którzy sprawują władzę, ulegają namiętnościom władzy i realizują logikę, jaką narzuca władza. Gotowi są dla niej wchodzić w cyniczne układy, łamiąc bez skrupułów zasady przyzwoitości. Bohaterowie "Thermidora" to gracze rozpaleni walką o przetrwanie i dominację, a zarazem zmuszeni do zimnej kalkulacji; budzą strach u innych, ale sami są owładnięci strachem o własną przyszłość. Ich rola nie kończy się wraz z mijającymi wypadkami. Tworzą uniwersalne modele zachowań politycznych, które powracają w coraz to nowych sytuacjach i kostiumach.

Szczegóły

Pogorzelisko

Tragedia

Przedstawienie warsztatowe III roku Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. Al. Zelwerowicza w Warszawie i Wydziału Scenografii ASP.

Wajdi Mouawad – urodzony w 1968 r. w Bejrucie, w wieku 11 lat wyjechał wraz z matką i rodzeństwem z Libanu do Francji; studia odbył w Kanadzie w Narodowej Szkole Teatralnej w Montrealu; reżyserowane przez niego spektakle na bazie własnych tekstów (Littoral, Niebiosa) prezentowane były na Festiwalu w Awinionie (1998, 2009), zaś sztuka Pogorzelisko doczekała się realizacji filmowej, która zdobyła Grand Prix na Warszawskim Festiwalu Filmowym (2010).

„Wajdi Mouawad pisze swoje teksty tak, jakby był nie wnukiem nawet lecz dzieckiem Greków. Może libańskie pochodzenie i doświadczenie losu wojennego i zdestabilizowanego, doświadczenie uchodźstwa zdeterminowało jego postrzeganie świata? Są sprawy, o których nie mamy pojęcia i do tego potrzebni są nam pisarze, ale nie literaci. Mouawad jest pisarzem. Ma rzadki dar poetyckiego widzenia świata.”
Piotr Gruszczyński

Szczegóły