Sławomir Rokita - zdjęcie

Sławomir Rokita

8,0 / 10

39 oddanych głosów

Wiek: 72 lat

Urodzony w 1948 roku. Absolwent PWSTvFT w Łodzi. W zespole Teatru im. Juliusza Słowackiego jest od 1971 roku.

Grał tutaj m.in. w: Co się komu śni Ernesta Brylla w reż. Krystyny Skuszanki (1972), Rewizorze Mikołaja Gogola w reż. Jerzego Krasowskiego (1972), Metafizyce dwugłowego cielęcia Stanisława Ignacego Witkiewicza w reż. Jerzego Golińskiego (1974), Zamku Franza Kafki w reż. Wojciecha Szulczyńskiego (1976), Oskarżycielu publicznym Fritza Hochwaldera w reż. Mieczysława Górkiewicza (1980), Onych Stanisława Ignacego Witkiewicza w reż. Rudolfa Zioły (1985), Amadeuszu Petera Shaffera w reż. Vladimira Strniskiego (1986), Boboku Fiodora Dostojewskiego w reż. Walerego Fokina (1993), Martwych duszach Mikołaja Gogola w reż. Walergo Fokina (1993), Naszym człowieku Aleksandra Ostrowskiego w reż. Walerego Fokina (1994), Idiocie Fiodora Dostojewskiego w reż. Barbary Sass (2002), Kaliguli Alberta Camusa w reż. Agaty Dudy-Gracz (2003), Ożenku Mikołaja Gogola w reż. Macieja Sobocińskiego (2004), Operze za trzy grosze Bertolta Brecha w reż. Rudolfa Zioły (2004), Weselu Stanisława Wyspiańskiego w reż. Bodolaya (2007), Franku V Friedricha Dürrenmatta w reż. Krzysztofa Babickiego (2008), Draculi Brama Stokera w reż. Artura Tyszkiewicza (2008), Beatrix Cenci Juliusza Słowackiego w reż. Macieja Sobocińskiego (2009), Ziemi obiecanej Władysława Reymonta w reż. Wojciecha Kościelniaka (2011), Maskaradzie Michaiła Lermontowa w reż. Nikołaja Kolady (2013), Każdy musi kiedyś umrzeć Porcelanko, czyli rzecz o Wojnie Trojańskiej w reż. Agaty Dudy-Gracz (2013).

Poza pracą w teatrze aktor może poszczycić się wieloma rolami w filmach fabularnych, np w: Karolu - człowieku, który został papieżem w reż. Giacomo Battiato (2005), Janosiku. Prawdziwej historii w reż. Agnieszki Holland i Kasi Adamik (2009), Świętym interesie w reż. Macieja Wojtyszki (2010), Chrzcie w reż. Marcina Wrony (2010), Papuszy w reż. Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze (2013), Hyclu w reż. Darii Woszek (2015), Demonie w reż. Marcina Wrony (2015), Ataku paniki w reż. Pawła Maślony (2017).

Spektakle z udziałem tego aktora:

Imię róży

Dramat

Wielkie powieści na Scenie Teatru Słowackiego! "Imię róży" - arcyksiążkę lat osiemdziesiątych wyreżyseruje Radosław Rychcik znany z zaskakujących, oryginalnych odczytań polskiej klasyki. Umberto Eco – pisząc o powodach napisania powieści - wyznaje, że miał ochotę otruć mnicha i o tym opowiedzieć.

Otrzymujemy więc nie tylko powieść z kryminalną intrygą ale także swoisty wgląd w warsztat pisarza. Mamy więc historię o miłości, która jest zabroniona. Zabronionej miłości do kobiety, zabronionej miłości do książek, do mądrości, do wiedzy, do miłości braterskiej, aż wreszcie miłości do Boga. Czy miłość w klasztornych murach może być zbrodnią? Czy miłość to trucizna?

Szczegóły

Bolesław Śmiały

Dramat

Spektakl z napisami w języku angielskim.

Opublikowany w 1903 roku dramat Stanisława Wyspiańskiego przedstawia polityczny, ale i mocno personalny konflikt między przedstawicielami różnej władzy.

Budujący państwową potęgę król Bolesław Śmiały (zwany także Szczodrym) idzie na zwarcie z mającym posłuch wśród ludu, kwestionującym poczynania monarchy biskupem Stanisławem. Biskup zaś oskarża króla o sodomię, nadmierne jego zdaniem ukaranie kobiet, które miały dopuścić się zdrady i zbytnie folgowanie swoim rycerzom.

Zarówno król Bolesław jak i biskup Stanisław posiadali duży wpływ na obraz naszego państwa - zarówno ten społeczny jak i polityczny. Ich konflikt oparty na wzajemnej niechęci doprowadził do ponad stuletniej utraty korony.

Spektakl "Bolesław Śmiały" to próba oglądu tego, co się dzieje z władzą, która czuje się zbyt pewnie mając przekonanie o własnej sile.

Szczegóły

Stary Testament. Reanimacja

Dramat

Świetnie znana krakowskiej publiczności Agata Duda-Gracz zdecydowała się specjalnie dla naszego teatru napisać scenariusz inspirowany Starym Testamentem.
Wychodząc od ksiąg biblijnych (nie koniecznie tych najbardziej znanych, jak Księga Rodzaju czy Księgi Mojżeszowe), od tamtejszych bohaterów, próbuje przyjrzeć się naszym czasom. Zakłada, że dzieło stworzenia odbywa się dzisiaj. Wychodząc od pramaterii dla innych opowieści, od archetypicznych bohaterów obserwuje ich postępujące skarlenie, niszczenie.
Jednocześnie tego typu materia literacka prowokuje do stawiania najważniejszych pytań: o Boga, miłość, motyw przebaczenia, o ateizm, o wolność i o zniewolenie. Za warstwę muzyczną spektaklu odpowiedzialny będzie Łukasz Wójcik (który pracował już z reżyserką przy Kumernis, czyli o tym, jak świętej panience broda rosła, czy Ciekawej porze roku). Jego muzyka, a także śpiewane podczas przedstawienia pieśni będą jego niezwykle ważną składową; filarem narracyjnym opowieści.

Szczegóły

Rabacja

Dramat

W całym kraju wrze. Nie da się już stać obok i tylko patrzeć. Przemoc psychiczna zmienia się w przemoc fizyczną. W dążeniu do wolności, do suwerenności nikt nie uznaje już kompromisów.

Podziały społeczne są tak ogromne, że ponowne zjednoczenie nie jest już możliwe. Rośnie frustracja, nienawiść i agresja. Finałem musi być rozlew krwi. Wojna domowa. Rzeź. Jak to się stało? Co do tego doprowadziło? I czy można to było jakkolwiek zatrzymać? Jest luty 1846 roku. Szlachta organizuje powstanie. Austriacy organizują obronę. Chłopi ostrzą kosy. Za chwilę rozpocznie się rabacja...

Spektakl "Rabacja" powstał w ramach Festiwalu Genius Loci we współpracy z Muzeum Okręgowym w Nowym Sączu. Prapremiera odbyła się 21 września 2017 roku w Miasteczku Galicyjskim w Nowym Sączu.

W pokazach festiwalowych oraz w nagraniach udział wzięli muzycy ludowi: Małgorzata Łukasik-Kogut, Zuzanna Mółka, Anna Pyrek, Monika Pyrek, Karolina Ruchała, Katarzyna Sarecka, Andrzej Budz, Dominik Bochenek, Emil Kiełbasa, Jan Malisz, Damian Michalik, Maciej Michalik, Bartosz Poręba.

W tekście użyto rabacyjnych pieśni ludowych oraz fragmenty rapsodu "Piast". Rok 1846 Stanisława Wyspiańskiego. W spektaklu wykorzystywana jest świeża ziemia, słoma, kora oraz światło stroboskopowe.

Ze względu na specyficzną scenografię z przykrością informujemy, że spektakl nie jest dostępny dla osób z niepełnosprawnością ruchową.

Szczegóły