Seweryn Mastyna

8,2 / 10

6 oddanych głosów

Aktor. Współpracuje z Teatrem Muzycznym w Lublinie.
Często występuje w:
Spektakle z udziałem tego aktora:

Porwanie Sabinek

Komedia

W mieszkaniu panuje względny porządek (żona Ernestyna w sanatorium, ale pokojówka Weronika na posterunku). Profesor języków starożytnych Paweł Owidowicz nie ma zielonego pojęcia o tym, że w ciągu kilku dni jego całe profesorskie życie stanie na głowie. To, o czym Paweł Owidowicz wie doskonale, to stan jego portfela, który od pewnego czasu prowokuje go do refleksji o przemijaniu i kruchości życia.

Paweł Owidowicz jest szacownym obywatelem, dlatego to w jego właśnie drzwiach staje dyrektor Strzyga-Strzycki z osobistym zaproszeniem na spektakl swojego teatru, który właśnie zawitał do miasta. Dowiadując się, że profesor jest autorem niepublikowanej sztuki „Porwanie Sabinek” postanawia ją natychmiast wyreżyserować i wystawić jej prapremierę w ciągu tygodnia. Odurzony spodziewaną sławą, bogactwem i uznaniem profesor zapomina o ostrożności i skromności – zgadza się na inscenizację. Jest tylko pewien mały szkopuł – żona Pawła Owidowicza nie jest – mówiąc delikatnie – do teatru przekonana. Właściwie teatru nienawidzi oraz nim gardzi. Ponieważ Ernestyna niespodziewanie wraca z Krynicy, sprawa schodzi na poziom konspiracyjny.
Dalsze perypetie, to już parada dowcipu sytuacyjnego i literackiego. Mieszanka ambicji literackich okraszona zawiłościami rodzinnymi (Karol i chorobliwie zazdrosna Madzia) i towarzyskimi (stary znajomy Gromski i jego marnotrawny syn Emil, w którym kocha się – a jakże! - córka profesora Anulka). O tej sytuacji powiedzieć humor to mało, tu trzeba powiedzieć Tuwim!

Zapraszamy na zwariowaną komedię ze starożytnością w tle, w której pokojówka poprawia wypracowania z łaciny, a łacina dla odmiany nikogo nie obraża. Poglądowa lekcja nowoczesnej bankowości pod tytułem: Ile razy można pożyczyć to samo pięćset koron - GRATIS!

Szczegóły

Machiavelli

Musical

Ten prowokujący obyczajowo i intelektualnie musical bazuje na genialnym tekście jednego z najwybitniejszych umysłów politycznych w historii Niccolo Machiavellego. Tym razem mistrz podstępu swój geniusz objawia nie w spiskach pałacowych ale w krotochwilnej historii traktującej o ludzkiej głupocie.

Osią libretta musicalu jest intryga, do jakiej zostaje zaproszony zblazowany Machiavelli, który po podstępie doktora Calfucciego spędza wygnanie na grze w kości z miejscowymi. Inspiratorem całego zamieszania jest jego były uczeń Kallimach, który zakochał się w Lukrecji, córki byłej kochanki Machiavellego Sostraty, a żony zdrajcy Calfucciego.

Podjudzony możliwością zemsty na swoim wrogu Machiavelli powraca do Florencji i od Sostraty dowiaduje się, że Lukrecja i Calfucci nie mogą mieć dzieci. W tym samym momencie plan stratega dojrzewa – pozorując niechęć zarzuca haczyk i nęci nadzieją na wyleczenie domniemanej bezpłodności Lukrecji za sprawą genialnego doktora, który posługuje się cudownym korzeniem mandragory. Podczas tajnego spotkania lek zostaje sporządzony, ale skuteczność kuracji okupiona ma być nieuniknioną śmiercią pierwszego mężczyzny, który zbliży się do Lukrecji po zażyciu przez nią cudownej mikstury. Dla powodzenia planu Calfucci godzi się na substytuta wybranego spośród florenckich włóczęgów…

Nie będziemy zdradzać ani zakończenia sztuki, ani mnogości pobocznych wątków, w jakie obfituje musical Machavelli, polecamy go z całego serca wrażliwości i poczuciu humoru naszej szanownej publiczności, dla której takie nazwiska jak Jerzy Wasowski, Ryszard Marek Groński czy Antoni Marianowicz starczą za gwarancję jakości muzyki i słowa z jakich ostatecznie uszyty został spektakl. Warto jednak zaznaczyć, że – jak to w przypadku mieszanki o wzorcowych proporcjach melodyki, liryki i farsy, będącej znakiem firmowym Kabaretu Starszych Panów, songi z Machiavellego stanowią jakość samą w sobie, celnie komentując rzeczywistość, w sposób zadziwiająco błyskotliwy i aktualny.

Szczegóły