Sandra Szatan - zdjęcie

Sandra Szatan

Tancerka, instruktorka tańca. Edukację taneczną rozpoczęła w Szkole Baletowej w Krakowie, a następnie kontynuowała w Konserwatorium Tańca w Krakowie. W 2011 roku uzyskała dyplom ukończenia Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie, a potem przez rok kształciła się na 3. roku The International School of Contemporary Dance IWANSON w Monachium. Uczestniczyła w różnych warsztatach tanecznych, organizowanych w Bytomiu, Poznaniu, Warszawie, Koszęcinie i Paryżu.

Swoje pierwsze doświadczenia taneczne zdobywała – jako uczennica Szkoły Baletowej w Krakowie – na deskach teatrów w Danii i Finlandii w trakcie tournée ze spektaklem Gala Wiedeńska. W późniejszym czasie, po uzyskaniu dyplomu tancerza, brała udział w kilku niezależnych projektach, jak Listy George Sand w choreografii Michaiła Zubkowa oraz Utkane z marzeń i Feelings w choreografii Kingi Szablowskiej. W trakcie nauki w szkole IWANSON miała okazję pracować pod okiem takich choreografów, jak: Camilla Ekelöf, Pia Fossdal, Johannes Härtl, Minka Marie Heiß, Alessandro Pereira i Katja Wachter oraz uczestniczyć w ramach „work experience week” –w treningach The Forsythe Company we Frankfurcie. Pod koniec roku 2013 związała się jako tancerka z Teatrem Groteska w Krakowie, gdzie występowała w choreografii Caroline Finn-Fisher w spektaklu Przemiany (premiera: czerwiec 2014) oraz brała udział w warsztatach mistrzowskich z Ole Martin Melandem, tancerzem Carte Blanche Company (etiuda choreograficzna – efekt coachingu – została pokazana w Krakowie oraz Bergen). Tańczy w spektaklu Homo religiosus stworzonego przez Karola Miękinę.

Do zespołu Polskiego Teatru Tańca dołączyła we wrześniu 2015 roku. Występuje w spektaklach: Minus 2 (chor. Ohad Naharin), Desert (chor. Paulina Wycichowska), Hello, Stranger! (chor. Paweł Malicki), Open Field (chor. Nadar Rosano) Czterdzieści (chor. chor. Jo Strømgren), Percepcja (chor. Urszula Bernat- Jałocha) oraz LAMENT. Pamięci Tadeusza Różewicza (chor. Ewa Wycichowska).

Często występuje w:
Spektakle z udziałem tego aktora:

Żniwa

Taneczny

Spektakl nawiązuje do obrzędów towarzyszących żniwom oraz cyklu prac rolnych, natury i życia człowieka - zarówno w planie etnograficznym (inspirowanym m.in. pracami Oskara Kolberga oraz "Rokiem Polskim" Zofii Kossak), jak i w szerszym ujęciu antropologicznym i filozoficznym. Fabularną oś spektaklu wyznacza motyw powrotu Odysa, na podstawie eposu Homera, oraz "Powrotu Odysa" Stanisława Wyspiańskiego.

Wykonawcy - tancerze Polskiego Teatru Tańca, oraz aktor, wcielą się w role protagonistów, eksplorując różne warianty wydarzeń w przestrzeni ruchu i słowa. Fizyczna i psychologiczna intensywność działań wkomponowana została w ascetyczną oprawę wizualną spektaklu. W warstwie muzycznej wykorzystano kompozycje Eugeniusza Rudnika,pioniera polskiej muzyki elektronicznej. Partie wokalne, w oparciu o motywy polskiej muzyki tradycyjnej, stworzy i wykona Adam Strug.

Szczegóły

Percepcja / Nondescript

Taneczny

"Percepcja" (45 minut)
„Percepcja” porusza temat mechanizmów rządzących grupą, w której jak w soczewce odbija się obraz współczesnego społeczeństwa. Autorka zgłębia problem wszechobecnego w europejskiej kulturze indywidualizmu, nieustannie podsycanego przez wielkie korporacje, kreujące sztuczne potrzeby i nakaz powierzchownego wyróżniania się z tłumu. Tworząc przedstawienie, artyści skupili się na odsłanianiu mechanizmów autokreacji, widzianych z kilku perspektyw. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu projekcji, realizowanej jednocześnie z kilku kamer. Jej autorką będzie Jago Chalcińska - producentka video, VJka, realizatorka projektów multidyscyplinarnych z pogranicza video-artu, VJingu i performance'u audiowizualnego. Warstwę muzyczną stworzył Paul Tinsley, założyciel grupy muzycznej Violent Yoga, kompozytor muzyki do wielu filmów i spektakli tanecznych. Autorką scenografii i kostiumów jest Adriana Cygankiewicz, której prace można było podziwiać m.in. w przedstawieniach takich artystów, jak Susane Jaresand, Jacek Przybyłowicz czy Ewa Wycichowska.
Realizacja projektu odbyła się w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Młoda Polska".
-------------------------------------------------------------------------
"NONDESCRIPT" (38 minut)
„Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat dochodzi do zacierania się różnic między płciami. Kobiety przejmują role typowo męskie, zajmują stanowiska przywódcze, natomiast mężczyźni muszą sobie poradzić z nową rolą: mężczyzny niepotrzebnego” – stwierdza Jane McLoughlin w "The Demographic Revolution". Do głosu doszedł uniseks symbolizujący słabość mężczyzn i siłę kobiet.
Obecnie w kulturze zachodu często używany jest termin „gender", będący określeniem płci kulturowej lub społecznej. Pojęciem „gender" opisuje się także tworzony w sposób performatywny zespół cech i zachowań, ról płciowych i stereotypów płciowych przypisywanych kobietom i mężczyznom.
W spektaklu Urszuli Bernat-Jałochy człowiek pokazany jest jako bezosobowy, androgeniczny materiał złożony z ciała i jego nieograniczonych możliwości. Autorka spektaklu balansuje na niedookreślonej i dyskusyjnej granicy między pojęciami „płeć” i „gender”. Prezentując zjawisko zacierania się płci, zwraca uwagę na wiążące się z nim ryzyko dehumanizacji.

Szczegóły

Percepcja

Taneczny

„Percepcja” porusza temat mechanizmów rządzących grupą, w której jak w soczewce odbija się obraz współczesnego społeczeństwa. Autorka pragnie zgłębić problem wszechobecnego w europejskiej kulturze indywidualizmu, nieustannie podsycanego przez wielkie korporacje, kreujące sztuczne potrzeby i nakaz powierzchownego wyróżniania się z tłumu.

Tworząc przedstawienie artyści skupią się na odsłanianiu mechanizmów autokreacji, widziane z kilku perspektyw. Będzie to możliwe dzięki wykorzystaniu projekcji, realizowanej jednocześnie z kilku kamer. Jej autorką będzie Jago Chalcińska - producentka video, VJka, realizatorka projektów multidyscyplinarnych z pogranicza video-artu, VJingu i performance'u audiowizualnego. Warstwę muzyczną stworzy Paul Tinsley - założyciel grupy muzycznej Violent Yoga, wielokrotnie tworzący muzykę do filmów i spektakli tanecznych. Autorką scenografii i kostiumów będzie Adriana Cygankiewicz, której prace można było podziwiać m.in. w przedstawieniach takich artystów jak: Susane Jaresand, Jacek Przybyłowicz czy Ewa Wycichowska.

Szczegóły

LAMENT. Pamięci Tadeusza Różewicza

Taneczny

Twórców interesuje wniknięcie w transgresywny świat, jaki rodzi się między przestrzenią traumy a przestrzenią dzieła, które pełni terapeutyczny, a zarazem ekspiacyjny charakter.

Istota intymności wyznania zawarta w utworach składających się na tom Różewicza, stała się dla twórców spektaklu inspiracją do działania, zmierzającego do podjęcia pracy nad wybranymi wątkami i motywami, które w sposób kreacyjny wpisuje dzieło w strukturę gatunkową teatru tańca.

Szczegóły

Czterdzieści

Taneczny

Spektakl śledzi życie pewnej kobiety OD momentu jej przyjścia na świat w roku 1973 do rocznicy urodzin w 2013. Te cztery dekady są odbiciem czasu zwątpień, nadziei, zmagań, wyborów i nieprzewidzianych wydarzeń, którymi kierują heroiczne cnoty – żądza życia i chęć przetrwania.

W wędrówce po chaotycznej Europie bohaterce spektaklu udaje się znaleźć kompromis pomiędzy własnymi ambicjami i wymuszonymi okolicznościami. Wiele warstw przedstawienia portretuje nie tylko indywidualne poszukiwania konkretnego człowieka, lecz staje się także synonimem pewnej podróży kraju i zespołu Teatru Tańca. Polska przeszła radykalne zmiany w ciągu ostatnich 40 lat, jakie są jej perspektywy? Jubileusz czterdziestolecia Polskiego Teatru Tańca skłania do tych samych pytań. Jako dzieło sztuki, przedstawienie to nie zagłębia się w fakty i sylwetki. Fikcyjny punkt widzenia, nawet z perspektywy obcego, może równie dobrze zapewnić dystans niezbędny do komunikacji na wspólnym poziomie. Przecież nawet prawda nigdy nie jest do końca prawdą, wszystko jest kwestią detali, na które chce się położyć nacisk, zignorować je lub wyolbrzymić.

Szczegóły