Roma Drozdówna - zdjęcie

Roma Drozdówna

8,9 / 10

12 oddanych głosów

Lublinianka, wierna swemu miastu i teatrom lubelskim. Absolwentka PWST w Białymstoku, od zawsze działająca społecznie na rzecz środowiska teatralnego; animatorka życia kulturalnego. Z Teatrem im. H.Ch. Andersena związana trwałym węzłem od 25 lat. I to się nie zmieni.
Spektakle z udziałem tego aktora:

Z głową w chmurach czyli o żyrafie, która szukała deszczu

Dla dzieci

Spektakl w konwencji musicalu lalkowego, dedykowany dzieciom w wieku od 3 lat. Główną bohaterką opowieści jest Żyrafa. Jej wędrówce w poszukiwaniu wody i deszczu będą towarzyszyły wielobarwne Ptaki, których animacja będzie połączona z choreografią taneczną aktorów, tworząc układy mieniące się jak w kalejdoskopie.

Drugą najważniejszą postacią, która odmieni postrzeganie świata przez Żyrafę, będzie Żmija, a raczej Żmij. Nieco opryskliwy i bystry Żmij postara się, aby Żyrafa zatrzymała się w swojej gonitwie, co tylko z pozoru może być dla niej przeszkodą.

Nie pozwalając jej gnać na oślep, postara się, aby nie potykała się o własne nogi i sama nie zginęła z pragnienia. W końcu też Żmija, wbrew swojemu zamiłowaniu do upału, zaprowadzi ją na wysoką górę, gdzie znajdą razem śnieg i lód potrzebny do stworzenia nowej, potrzebnej chmury. Będzie to spełnienie marzenia Żyrafy o tym, aby błądzić pośród chmur, bowiem szczyt spowity jest mgłami i pełen tak upragnionej wody (choć zamarzniętej). Żmija poświęci się i zrzuci swoją skórę, aby Żyrafa mogła wykorzystać ją do przeniesienia wody na pustynię.

Lód wyparuje nad pustynią, tworząc chmurę, i tym sposobem oboje – już wiedząc, że chcą zawsze podążać razem – przyczynią się do powstania maleńkiej oazy w środku pustkowia.

Razem z bohaterami przeniesiemy się do współczesnej, choć bajkowej Afryki, gdzie panuje upał i zwierzętom zaczyna brakować wody. Marzycielska, ale jednocześnie energiczna Żyrafa, nie widząc innego sposobu, wybiera się w pogoń w poszukiwaniu chmur, z których ma spaść na pustynię deszcz. Ptaki, które władają niebem nad piaszczystym bezkresem, niestety nie dają rady znaleźć najmniejszej nawet chmurki. Sadzawki wysychają jedna po drugiej i zaczyna brakować nadziei.

Żyrafa postanawia pomóc innym i wzlecieć sama, ale jest to dla niej niewykonalne, choćby dostała od Ptaków mnóstwo piór. Biegnie jak najdalej zapatrzona w niebo, a w swoim pędzie nie zauważa wygrzewającej się na piasku Żmii. Potyka się o nią, za co zostaje nawet ukąszona. Żmija, a dokładniej Żmij, oszukuje najpierw Żyrafę, że chmury są tuż obok. Rysuje je.. na piasku. Temperament zupełnie odmienny od własnego, podstępnego, intryguje Żmija, ale zauważa też, że Żyrafa potrzebuje pomocy. Podczas wspólnej wędrówki nawiązuje się między nimi uczucie oraz więź. Żmija jest w stanie zrzucić swoją skórę pod groźbą zamarznięcia na kość na ośnieżonej górze, aby tylko pomóc Żyrafie. A Żyrafa potrafi nareszcie zatrzymać się i spojrzeć spokojnie na sytuację. Odtąd razem będą potrafili zrobić wszystko, o czym zamarzą, począwszy od stworzenia nad pustynią chmury, z której spadnie wyczekiwany długo deszcz.

Szczegóły

Księga dżungli

Dla młodzieży

Księga dżungli noblisty Rudyarda Kiplinga to jedna z najpiękniejszych i najbardziej znanych opowieści dla dzieci i młodzieży. Od ponad 120 lat porusza ona, śmieszy i wzrusza kolejne pokolenia czytelników. Trzy główne opowiadania (na których skupimy się i tym razem),
czyli: Bracia Mowgliego, Polowanie węża Kaa i Tygrys! Tygrys!, traktują o chłopcu, który wychował się wśród zwierząt i po latach próbował wrócić do świata ludzi. Wszyscy to znamy, pamiętamy. Pytanie, czy znamy naprawdę, czy tylko z późniejszych realizacji, które te opowieść ubarwiły i spłaszczyły? Bo Księga dżungli to nie jest (albo nie tylko) kolorowa, radosna disneyowska opowieść o zwierzątkach. To archetypiczna historia, która – oprócz wciągającej i efektownej fabuły – zawiera w sobie moc rytuału i mądrość zawartego w nim przesłania. To historia o poszukiwaniu tożsamości oraz próbie zrozumienia i oswojenia tego, co inne. To zaś – w dzisiejszym, pełnym ksenofobii, rasizmu i postępującego nacjonalizmu świecie – wydaje się dziś tematem trudnym, ale też niezwykle aktualnym.

SPEKTAKL DLA WIDZÓW OD 10 ROKU ŻYCIA

Szczegóły

Dziób w dziób

Dla dzieci

Dziób w dziób” jest współczesnym dramatem autorstwa Maliny Prześlugi. Opowieść toczy się wokół przygód Bandy honorowych gołębi, które walczą z podwórkową kotką Dolores, podejrzewając ją o zjedzenie ich towarzysza Janusza. Plany krzyżuje im pojawienie się wróbla Przemka, który bardzo chciałby dołączyć do Bandy i stać się jednym z gołębi. Jednak czy wróbel może kiedykolwiek zostać gołębiem? Historia porusza bardzo aktualne tematy budowania poczucia wspólnoty, miejsca dla inności w grupie i konfliktu wartości. Wciągająca akcja i komediowy nastrój utworu sprawia, że jest on przeznaczony dla widzów w różnym wieku. Za inscenizację dramatu odpowiedzialna jest reżyserka Elżbieta Depta, mająca doświadczenie w pracy w teatrach dramatycznych w Warszawie, Bydgoszczy, Gnieźnie i Kielcach, laureatka Nagrody Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Za oprawą scenograficzną i wykonaniem lalek do spektaklu stać będzie młode małżeństwo-tandem artystyczny- Agata Andrusyszyn-Chwastek scenografka nagrodzona główną nagrodą na Festiwalu Nowej Scenografii 2016, oraz Chwastek i Patryk Chwastek artysta malarz, którego prace prezentował w galeriach w Polsce i za granicą. Ich pomysł na scenografię polega na stworzeniu jej z rzeczy z recyklingu, zebranych na potrzeby spektaklu. Co więcej do współpracy artyści zaprosić chcą samych widzów. Podczas poprowadzonych przez nich warsztatów robienia lalek, widzowie stworzą fragmenty scenografii, które wykorzystane zostaną później w spektaklu.

Spektakl dla widzów od lat 6.

Szczegóły

Calineczka

Dla dzieci

Piękna maleńka dziewczyna jest nieszczęśliwa, bo… jest zbyt piękna! Przez co nikt nie traktuje jej poważnie. Od tak urodziwej osoby wymaga się przecież jedynie tego, by była… i prezentowała się atrakcyjnie, jak laleczka, figurka z porcelany, ozdóbka. Calineczka chce czegoś więcej – miłości, spełnienia, wolności. Na razie jednak wszyscy spotkani na jej drodze – Ropucha, Chrabąszcz, Kret – chcą mieć ją na własność i zmienić, każdy na swój sposób. Calineczka samotnie usycha z tęsknoty za marzeniami i za kimś kto będzie jej naprawdę bliski. Spełnienie marzeń mogą zagwarantować tylko skrzydła, dzięki którym odleci hen, daleko! Tak, ale skąd wziąć skrzydła?

dla widzów od lat 5

Szczegóły

Tymoteusz wśród ptaków

Dla dzieci

Miś Tymoteusz mieszka w lesie wraz ze swoim tatą i ptakami. Nadchodzi wiosna i - jak wszyscy wiemy – w gniazdkach zaraz pojawią się jajka. Wszystkie ptaki będą zajęte ich wysiadywaniem. Z wyjątkiem jednego: kukułki! Ten właśnie ptak podłoży swoje jajka, nie komu innemu, tylko samemu Misiowi Tymoteuszowi! Może uda się dla tego jajeczka znaleźć gniazdko? Może jakiś ptak zdecyduje się to jajko wysiedzieć?

Szczegóły

Grzeczna

Dla dzieci

Lusia jest śliczna, pilna i zdolna: pisze starannie, dokładnie szczotkuje zęby, nie przeszkadza starszym, czyta książki, przytakuje, kiedy trzeba, uśmiecha się od ucha do ucha i zgłasza na lekcjach, podnosząc rączkę z równiutko obciętymi paznokietkami. Była tak bardzo, bardzo, bardzo grzeczna. Tak grzeczna, że któregoś dnia zniknęła i nikt nie mógł jej znaleźć…

Historia Lusi uczy najmłodszych niepopadania w pułapkę bycia idealnym i bezkrytycznego podporządkowywania się oczekiwaniom innych. Pokazuje też, jak odnaleźć swój głos, zanim staniemy się zupełnie niemi i przezroczyści.

Szczegóły

Proszę słonia

Dla dzieci

Proszę słonia Ludwika Jerzego Kerna to dla wielu z nas powrót do dzieciństwa, zarówno jeśli chodzi o ulubioną lekturę, jak i wspomnienie starych „Dobranocek”. Tym razem historię chłopca, który nie umiał urosnąć i… słonia, który rósł ponad miarę, przenosimy na scenę.

Pinio, kilkuletni chłopiec, jest najmniejszy w swojej klasie. To właśnie jest olbrzymim zmartwieniem jego rodziców, którzy codziennie podają mu garść witamin: „na rośnięcie!”. Pastylki zamiast do buzi Pinia wpadają – w tajemnicy przed rodzicami oczywiście – do trąby porcelanowego słonia Dominika. W efekcie zamiast wielkiego syna rodzice zostają posiadaczami wielkiego słonia, który z każdym dniem coraz bardziej wypełnia ich dom…

Ale to nie koniec. Słoń dziwnym sposobem – oprócz tego, że wciąż rośnie – zaczyna mówić i poruszać uszami, a w końcu chodzić. Staje się największym porcelanowym słoniem na świecie, wzbudzając tym samym powszechne zainteresowanie i stając się łakomym kąskiem tak dla kolekcjonerów osobliwości, jak i dla zwykłych rzezimieszków.

dla widzów od lat 4

Szczegóły

Alicja w krainie czarów

Dla dzieci

Alicja w krainie czarów Lewisa Carolla to utwór ikona: z wielowątkowej historii teatralni twórcy zazwyczaj sięgają po jeden lub kilka motywów, łącząc je, mieszając, by na nowo odczytać historię dziewczynki, która wpadła do nory królika.

Wersja przygotowywana przez zespół „Andersena” to wynik kolejnej międzynarodowej współpracy: tym razem z holenderskim teatrem tańca i ruchu deStilte z Bredy pod przewodnictwem Jacka Timmermansa. Zespół ten, jako jeden z nielicznych w Europie specjalizuje się w tworzeniu spektakli tańca współczesnego dla młodych widzów. Stąd w lubelskiej Alicji ruch będzie podstawowym środkiem wyrazu.

W połączeniu z naszym doświadczeniem teatru plastycznego powstaje wersja, w której ciało, ruch, symbol na scenie są równoważne i dają możliwość wypracowania uniwersalnego języka teatru. Forma zabawy scenicznej zaproponowana przez twórców sprawia, że na chwilę każdy może zostać Alicją, jak i każdy może przemienić się w białego królika.

Szczegóły