Roksana Vikaluk - zdjęcie

Roksana Vikaluk

8,3 / 10

65 oddanych głosów

Ukraińska wokalistka i instrumentalistka, od 1994 roku mieszkająca w Polsce. Od dzieciństwa interesowała się muzyką. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła wcześnie, następnie w szkole muzycznej, a po przyjeździe do Polski kontynuowała pod opieką Ewy Bem w Policealnym Studium Jazzowym w Warszawie w klasie śpiewu. Ukończyła kompozycję i aranżację na wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach.

Współpracuje z Józefem Skrzekiem. Ich wspólne przedsięwzięcia to między innymi:

-występ solowy w Filharmonii Narodowej,

-udział w jubileuszowym koncercie SBB w Sali Kongresowej PKiN.

W 1999 r. w Warszawie współtworzy grupę Mizrah (R. Vikaluk – wokal, piano, R. Borowski – flety, P. Aleksandrowicz – gitara, W. Traczyk – kontrabas, M. Trela – perkusja). Wraz z zespołem nagrywa płytę Mizrah wydaną nakładem Jazz Forum Records, zawierającą aranżacje jazzowe i inspiracje muzyki wschodnioeuropejskiej z elementami muzyki żydowskiej.

W 2005 roku wystąpiła z solowym programem łączącym ukraińskie, polskie i żydowskie motywy ludowe. Przy akompaniamencie instrumentów elektronicznych i fortepianu przedstawiała stare ukraińskie melodie oraz kompozycje własne do wierszy ukraińskich poetów T. Szewczenki, J. Pawulaka, I. Franki. Owocem tych inspiracji było wydanie solowej płyty Barwy

Od 2007 roku aktorka Teatru Żydowskiego w Warszawie.

W roku 2009 wspólnie z Michałem Borowskim (saksofon) jako "Rozmaj Duo" zdobyli pierwsze miejsce w konkursie Europejskie Integracje Muzyczne w Żyrardowie. W latach 2009–2013 współpracowała z Teatrem Rampa w Warszawie. W 2009 w Teatrze Rampa odbyła się premiera spektaklu Jaskółka według opowiadania klasyka literatury rosyjskiej I. Turgieniewa Żywe relikwie, do którego Roksana Vikaluk skomponowała muzykę i w którym wystąpiła jako śpiewaczka i aktorka. Początek współpracy z Wolframem DER Spyrą, niemieckim wykonawcą muzyki elektronicznej i wynalazcą, z którym tworzą det Moon&Melody. Współpraca zaowocowała wydaną płytą Overture (2011). W roku 2010 ukazała się płyta Jaskółka z muzyką do spektaklu (śpiewy starosłowiańskie ujęte w przestrzeniach brzmień elektronicznych). Skomponowała suitę "Drzewo Światów“ ilustrującą zbiór opowieści, stworzonych na podstawie baśni szamańskich, głównie ludów Syberii (aut. M. Panabażys). Projekt został wydany w formie książki z załączoną płytą CD i nosi pełną nazwę Drzewo Światów. Opowieści czterech szamanów. Powstał muzyczny kameralny spektakl Taki jeden dzień stworzony wspólnie z aktorami Teatru Żydowskiego, Moniką Chrząstowską i Grzegorzem Kulikowskim, na podstawie opowiadań Sz. Alejhema (pemiera – Festiwal Kultury Żydowskiej Warszawa Singera, Teatr Żydowski w Warszawie). W spektaklu również brała udział Karolina Brodniewicz (puzon) oraz później Katarzyna Skrzypczak (klarnet). Na festiwalu Kultury Żydowskiej "Błąkające gwiazdy" w Kijowie spektakl został nagrodzony dyplomem.

W roku 2012 pracuje nad spektaklem Ach! Odessa-mama... (Teatr Żydowski, reż, J. Szurmiej), w którym wystąpiła w roli Czarnego Klauna. Występuje solo oraz z Wolframem Spyrą i Robertem Gollą (gitara) w ramach wystawy sztuki współczesnej "Documenta" (Kassel, Niemcy). Prowadzi warsztaty wokalne w Niemczech.

Od roku 2013 kontynuuje występy w Teatrze Żydowskim, koncertuje w Ukrainie, Niemczech, Polsce. Wystąpiła jako gość specjalny w programie telewizyjnym Muzyka dla dorosłych (prowadząca – Maria Burmaka, Ukraina, Kijów). Wystąpiła z okazji 20-lecia własnej działalności twórczej z teatralizowanym koncertem Dijstwo (Tarnopol, Teatr Dramy).

Często występuje w:
Spektakle z udziałem tego aktora:

Marzec '68. Dobrze żyjcie - to najlepsza zemsta

Dramat

Pomysł spektaklu o wydarzeniach Marca 1968 roku chodził za nami od dłuższego czasu. Pomysły teatralne mają to do siebie, że po wyjęciu z szuflady, w której leżały są już innymi pomysłami. Kiedy Gołda Tencer zaproponowała nam zrobienie spektaklu w Teatrze Żydowskim, okazało się, że nasz stary pomysł wyblakł i należało rozpocząć myślenie od nowa.

To nie jest przedstawienie historyczne, czy dokumentalne. To jest przedstawienie o łatwości z jaką ludzie podporządkowują sobie wydarzenia, tak, żeby pasowały do ich poglądów. Trudno o wyciąganie tzw. lekcji z historii, kiedy historię traktuje się jak młotek na politycznych przeciwników.

Być może dlatego nie jest możliwe uczenie się na błędach.

W obecnej debacie politycznej strony interpretują rzeczywistość tak, żeby pasowała im do spójnej niemożliwej do dyskusji całości. To już nie ‘jeżeli fakty się nie zgadzają – to gorzej dla faktów’. Każdy fakt odpowiednio opowiedziany będzie się przecież zgadzał. A konstatacja, że mechanizmy polityczne są ciągle takie same, nie jest konstatacją w żaden sposób odkrywczą, ale zabierającą nadzieję.

Szczegóły

Bonjour Monsieur Chagall

Musical

Czy da się pokonać odległość, dzielącą obraz od jego odbiorcy, i wskoczyć w sam środek czyjejś twórczości? Taką próbę stanowi muzyczny spektakl „Bonjour Monsieur Chagall”, zainspirowany biografią tego wielkiego artysty, jego poezją w języku jidysz oraz dwoma spotkaniami, jakie odbył z malarzem Szymon Szurmiej.

Na chwilę wszystko staje się możliwe – świat wymyka się jawie, ale nie jest też snem; pary zakochanych i zwierzęta latają nad kopułami cerkwii i ubogich domostw w Witebsku – rodzinnej miejscowości Chagalla. Przedstawienie nie jest tylko ukazaniem osobowości twórczej malarza, ale odwołuje się do źródeł żydowskiej tradycji, doli i niedoli narodu żydowskiego, humoru i nuty smutnej refleksji, która emanuje tak z jego dzieł, jak i poszczególnych sekwencji spektaklu.

Bo między tymi kontrastami rozpięte było życie Chagalla, które sam skomentował: „Kiedy Żyd siedzi zamyślony i nie chwyta, co do niego mówią, mówi się: <>. A gdy Żyd coś opowiada i macha rękami, żywo gestykulując, wniosek jest jeden” <>”.

Spektakl grany jest w języku jidysz z tłumaczeniem symultanicznym na język polski.

Szczegóły

Tradycja

Musical

Wielkie widowisko muzyczne ukazujące tradycje żydowskie w kontekście kultur od lat z nią związanych: polskiej, cygańskiej i rosyjskiej.

Akcja przedstawienia dzieje się w nieokreślonym czasie i przestrzeni, w małym miasteczku ze wspomnień. Na scenie zobaczymy typowe dla kultury żydowskiej obrzędy m.in. wesele czy szabas. Usłyszymy także pieśni chasydzkie, a tancerze zaprezentują tańce charakterystyczne dla wszystkich czterech narodów.

Szczegóły

Chumesz lider

Muzyczny

Kontynuujemy podróż z Teatrem Żydowskim w bogaty świat tradycji jidysz.

Tym razem przewodnikiem będzie Icyk Manger i jego zbiór pogodnych, żartobliwych i pouczających wierszy Chumesz lider („Pięć ksiąg Tory”). Tom ten przyniósł autorowi prawdziwą sławę. Przedstawił w nich biblijnych bohaterów jako współczesnych mu Żydów z małego miasteczka, jakich wiele było w dwudziestoleciu międzywojennym.

Bogata wyobraźnia Icyka Mangera uczyniła Biblię częścią wspólnego polsko-żydowskiego krajobrazu kulturowego. Co ważne, krajobrazu, który za sprawą formy artystycznej stworzonej przez autora, jest dostępny wszystkim – niezależnie od pochodzenia, wieku czy wykształcenia. W ten sposób świat kultury jidysz odnosi się do prawd uniwersalnych dotyczących po prostu człowieka. Dodatkowym atutem spektaklu będzie wspaniała muzyka skomponowana przez Dova Seltzera, jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów i dyrygentów na świecie. Świetnie uzupełnia metaforyczne przesłania tekstów Icyka Mangera.

Muzyczna komedia najlepszej tradycji teatru żydowskiego, inspirowana postmodernistyczną historią żydowskiego folku dla całej rodziny.

Już dziś zapraszamy Was do wspólnej podróży, która z pewnością pomoże nam zrozumieć dzisiejszy świat. A więc GELECHTER DURCH TRERN („śmiech przez łzy”).

Icyk Manger (1901–1969) to jeden z najważniejszych liryków żydowskich, zaliczany do tak zwanych „poetów Bukowiny”, obok Paula Celana, Rosy Ausländer i Alfreda Margul-Spergela. W okresie 1928–1938 mieszkał w Warszawie i tam publikował swoje kolejne książki, które przyniosły mu sławę i uznanie. Jego utwory znalazły się w Antologii poezji światowej wydanej pod patronatem UNESCO.

Szczegóły

Jak w przedwojennym kabarecie

Muzyczny

Nasz spektakl sylwestrowy tak spodobał się Publiczności, że włączamy go do repertuaru. Szczególnie teraz w czasie karnawału to idealny sposób na spędzenie wieczoru. Specjalnie dla Was wszystko, co najlepsze.

Piosenki, humor, sceny z życia dwudziestolecia międzywojennego, czyli razem będziemy Jak w przedwojennym kabarecie. Wtedy się żyło! Wtedy się bawiło! Wtedy się śpiewało. Wtedy się tańczyło! Wtedy się śmiało! Wtedy wszystko było możliwe! Przeżyjmy to jeszcze raz w Teatrze Żydowskim – dalej gramy dla Was.

Szczegóły

Ach! Odessa - Mama...

Musical

Odessa była taka jak Łódź. Ziemia obiecana dla wszystkich, którzy chcieli szybko się wzbogacić. Dla kupców eksportujących ukraińską pszenicę oraz dla handlarzy i przemytników korzystających z odeskiej strefy wolnocłowej. A także dla złodziei i bandytów okradających przedstawicieli obu tych grup społecznych.

To był właśnie świat Beni Krzyka, legendarnego bandyty. Świat małych, najwyżej trzypiętrowych domów, podwórek zabudowanych najdziwaczniejszymi krużgankami, balkonami i werandami połączonymi drewnianymi, skrzypiącymi schodami. Mieszało się tu wszystko. To tu Benia Krzyk zdobywał sławę, wykonując pierwsze zadania odeskiego bandiugi Froima Gracza, zanim został królem Mołdawanki, a potem całej Odessy…

"Ach! Odessa-Mama…” to musical oparty na błatnych (czyli wywodzących się ze światka przestępczego) pieśniach, będących prostą opowieścią o uczuciach, miłości, honorze, zdradzie, zaprawiony poczuciem humoru. Dźwięki muzyki żydowskiej, rosyjskich romansów, rumuńsko-besarabskich rytmów, turecko-kaukaskich brzmień, czy nostalgiczność kozackich pieśni ludowych tworzą oprawę dla odeskiego półświatka.

Szczegóły

Pół żartem, pół serio

Musical

Przedstawienie kabaretowo-muzyczne, oparte na tekstach przedwojennych autorów tej klasy, co Julian Tuwim, Marian Hemar, Jerzy Jurandot, Zdzisław Gozdawa, Wacław Stępień. Przedwojenne teksty mistrzów kabaretu zadziwiają aktualnością.

Skecze, dowcipy i anegdoty przeplatają się z muzycznymi szlagierami rewiowymi i estradowymi, skomponowanymi m.in. przez takie gwiazdy muzyki, jak Jerzy Petersburski, Henryk Wars czy Artur Gold.

Szczegóły