Roksana Lewak - zdjęcie

Roksana Lewak

8,8 / 10

27 oddanych głosów

Wiek: 33 lat

Spektakle z udziałem tego aktora:

Krakowska lekkość bytu

Muzyczny

Od dnia gdy upadł motel Krak, gdy zamknięto i zburzono bar Smok, gdy na Rynku wylądowała głowa Mitoraja, a Szajbus, wariat z Vis a Vis, powiesił się z rozpaczy, coś się w mieście zepsuło. Oto jednak nadszedł czas, aby to miasto naprawić, poddać terapii. Podłożyć pod miasto muzyczną bombę. „Krakowska lekkość bytu” – to muzyczna podróż do podziemnego Krakowa, którego już prawie nie ma; to także jedyny w swoim rodzaju stan umysłu, inne poczucie czasu, to jest ów „krakowski spleen”, pełen smogu, alkoholu, kawiarnianych dyskusji, ów ocean zmarnowanego czasu, który stanowi o wyjątkowości Miasta Królów.

W rytm granej na żywo energetycznej muzyki, usłyszymy 23 songi pełne humoru, czarnej groteski, zaprawione odrobiną melancholii i nasączone duchem niepokornego rocka, w których wspomnienia dawnych czasów, mieszają się z ironicznym obrazem współczesnego miasta.

Premiera: 18 października 2019, Scena Pod Ratuszem

Szczegóły

Solaris

Dramat

Co to jest Solaris? Co to za czyściec i kim są ci ludzie tutaj? Dlaczego tu są? Przed czym uciekli? Wszyscy oni natrafili na rzeczywistość, która ich dusiła. I dusząc się, zaczęli walczyć o życie. Dusisz się, pytał we śnie Sartoriusa jego ojciec. Dusisz się? Idź do lasu. Tam jest przestrzeń, tam jest powietrze. Okłamałeś siebie, szukając życia gdzie indziej. Ono było w lesie. Pod ziemią i nad ziemią. W korzeniach, które łączą się ze sobą, tworząc niezawodną, życiodajną komunikacyjną sieć, wspólnotę drzew. Dusisz się, pytała Harey Krisa, a on nie potrafił jej odpowiedzieć szczerze na to pytanie. A kiedy wreszcie odpowiedział, nie pozostało jej nic innego niż to, co zrobiła. Dusisz się, zapytać mogłaby Snaut jej matka. I odtrąciłaś jedyną osobę, która kochała cię bezwarunkowo? — Solaris jawi się jako haust nierealnego powietrza. Ale nie możesz po prostu uciec na Solaris, by schronić się przed wszystkim, co cię przytłacza. Nie możesz schować się przed życiem pod peleryną. Na Solaris trzeba odkryć miłość. Na Solaris trzeba odkryć sens powrotu do życia. Na Solaris trzeba odkryć nowy kierunek. I narodzić się na nowo. Masz jedno życie. Ile go jeszcze zostało?

Spektakl "Solaris" jest wynikiem drugiego modułu warsztatowego, realizowanego w ramach projektu "Przewodnicy zmysłów", skierowanego do osób niewidomych i słabowidzących, realizowanego w ramach programu MKiDN "Edukacja kulturalna", z Funduszu Promocji Kultury, a także dzięki finansowemu wsparciu Urzędu Miasta Krakowa.

Szczegóły

Boska

Komedia

Przeszła do historii jako Boska! Czarowała głosem, każdy chciał ją usłyszeć, widzowie i słuchacze wypełniali po brzegi sale Carnegie Hall... A ona, radośnie fałszując, rozkoszowała się swoim brakiem talentu, albo wiarą, w to, czego Bóg jej poskąpił. Bogata ekscentryczka, Florence Foster Jenkins, bo o niej mowa, nie miała ani słuchu, ani głosu, ale kto bogatemu zabroni spełniać najbardziej nawet szalone marzenia? Jej się to udało! Płyty z wykonanymi najgorszej śpiewaczki świata sprzedawane są do dzisiaj na całym świecie.

Zapraszamy na słodko-gorzką komedię brytyjskiego dramatopisarza Petera Quiltera i spotkanie z tą niepowtarzalną, barwną postacią, której brak talentu nie przeszkodził w zrobieniu międzynarodowej kariery.

W boską Florence wcieli się fantastyczna Marta Bizoń.

premiera 20 lutego 2021, Scena Pod Ratuszem

Szczegóły

Wujaszek Wania

Dramat

Cała złożoność psychologiczna bohaterów „Wujaszka Wani” ich rozterki, tęsknoty, paradoksalnie, doskonale rymują się z dylematami i kondycją współczesnego człowieka, który nagle stanął w obliczu wyborów ostatecznych, został zmuszony do postawienia pytań fundamentalnych. Pytania o sens życia w świetle podjętych niegdyś decyzji, o zasadność wyborów, które prowadzą nas na trudne ścieżki losu, o prawo do szczęścia, miłości i nieskrępowanego życia. Kiedyś mogły nam się wydawać jedynie romantyczne, odległe, typowe dla bohaterów literackich. Jednak dziś, w roku 2021, kto z nas nie miał podobnych refleksji? Przecież, podobnie jak bohaterowie Czechowa, obserwujemy, jak dewaluują się dawne wartości, kruszeją systemy, na naszych oczach rozpada się świat, który znamy. Ale nie tylko się rozpada, sami wciąż “odkładamy go na później”, jak spełnienie, nadzieje, życie.

Premiera: 3|5 czerwca 2021

Szczegóły

Tylko koniec świata

Dramat

Z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciu. Kiedy idylliczny obraz ożywa dają się słyszeć jedynie kłótnie, wzajemne oskarżenia i słowne przepychanki. W „To tylko koniec świata” młody pisarz wraca do domu po 12 latach nieobecności. Chce powiedzieć matce, starszemu bratu, bratowej, której nigdy nie widział i młodszej siostrze, dziś prawie dorosłej, którą pamięta jako małą dziewczynkę, że umiera. Chce się pożegnać, ale odbija się od ściany wzniesionej z ambicji i kompleksów, niespełnień i wzajemnych pretensji. W relacjach teoretycznie najbliższych sobie ludzi miłość graniczy z nienawiścią, a bliskość z obojętnością. Starszy brat wciąż chowa urazę, że musiał sam zająć się siostrą i matką. Siostra żyje mitem nieznanego brata stworzonym na podstawie artykułów prasowych zbieranych przez ekscentryczną matkę i tylko żona brata, wycofana i żyjąca w cieniu apodyktycznego męża, chce poznać swojego szwagra. Pożegnanie śmiertelnie chorego człowieka z najbliższymi to próba pokonania własnego mitu, pokazania się takim, jakim jest naprawdę. Ale czy warto walczyć z mitem?

Szczegóły

Zmowa milczenia

Dramat

„Historia się wprawdzie nie powtarza, ale udziela lekcji” – mówi w swoim spektaklu Marcin Liber w ślad za Tymothy Snyderem, amerykańskim specjalistą od dziejów Europy Środkowej i Wschodniej. Ze skrawków historii, inspiracji literackich, ale też z uważnego obserwowania otaczającej nas rzeczywistości, powstaje teatralny pejzaż współczesnych przemilczeń. Za murem przyzwalającego milczenia rozkwita antyutopia, kraina która miała być niemal rajem na ziemi, a stała się piekłem, w tej historii szczególnie dla kobiet. Ona – matka, przyjaciółka, ciotka, możesz to być też Ty – pewnego dnia zostaje pozbawiona wszelkich praw, konta, pracy, przyjaciół, tożsamości, a nawet myśli i ktoś nagle uznaje, że Ona nie może wypowiedzieć dziennie więcej niż sto słów...

Szczegóły

Panna Julia

Dramat

Młoda kobieta z wyższych sfer i gęsta atmosfera nocy letniego przesilenia… Chcąc uciec od życia zamkniętego w konwenansach, panna Julia zatraca się w świętojańskiej zabawia dla służby i wdaje w niby niezobowiązujący flirt z lokajem. Niezależne od pozycji społecznej obycie i siła mężczyzny sprawiają, ze ich wzajemna relacja przeradza się w walkę o władzę nad drugim człowiekiem, rozgrywaną w obecności narzeczonej Jeana, Krystyny.

Co tak naprawdę wydarzyło się między trójką bohaterów podczas tamtej jednej nocy, nocy świętojańskiej, nocy niewinnych zabaw? Kto spełnił swoje marzenia, komu je odebrano, kto sam z nich zrezygnował? Jakie są zasady gry, w którą zmuszeni jesteśmy grać między sobą? Czy jesteśmy panami swojego losu i naszych uczuć czy może tylko bezwolnymi lalkami poruszanymi przez wypadkową siły niezaspokojonych pragnień, dawnych kompleksów i przypadkowych okoliczności?

Co pozostanie, kiedy staniemy przed faktem życia przeżytego przed progiem miłości?


*Teatru zastrzega sobie możliwość dokonywania zmian w repertuarze i obsadzie spektaklu. Uprzejmie prosimy o zajmowanie miejsc na widowni najpóźniej 5 minut przed rozpoczęciem przedstawienia lub koncertu. Po tym terminie obsługa nie gwarantuje możliwości zajęcia oznaczonych miejsc. Prosimy o punktualne przybycie na spektakl. Spóźnieni widzowie nie będą wpuszczani na widownię.

Szczegóły

Szeherezjada, czyli baśń z jednej nocy (odc. 6)

Kabaret

Noce Waniliowych Myszy to spektakle z elementami kabaretu. Artyści Teatru Barakah komentują wydarzenia z rzeczywistości zarówno lokalnej, jak i tej dalszej – krajowej a nawet międzynarodowej. Słowem, gestem i dźwiękiem drwią ze świata kultury, polityki, religii oraz relacji damsko-męskich. Tytuł „Noce Waniliowych Myszy” został zaczerpnięty z jednego z wierszy amerykańskiego pisarza i poety Charlesa Bukowskiego, zamieszczonego w tomie o tym samym tytule wydanym w 2014 roku nakładem Noir Sur Blanc.Czy gotowi jesteście by wkroczyć w odmęty wonnej arabskiej nocy? Zapraszamy na odcinek szósty, „Szeherezjada, czyli baśń z jednej nocy”.

Przygotujcie się na prawdziwą ekumeniczną dysputę o przyszłości Europy, z ogromną dozą zdrowego dystansu i chorego podniecenia. Bohaterowie Nocy Waniliowych Myszy po raz kolejny przekraczają granice tabu, a tym razem zawędrują aż do ezoterycznej krainy orientu. To właśnie tam zrodziła się piękna opowieść Szeherezady, dzięki której – taka nasza prognoza – świat podzielony uprzedzeniami i kulturowymi barierami pogrąży się w absolutnej tolerancji i miłości. Nie ważne jaki jest kolor Twojej skóry, jak nazywa się Twój Bóg, czy jesteś syryjskim imigrantem, czy też właśnie wróciłeś z emigracji zarobkowej. To nieważne, bowiem i tak tej nocy spędzonej w Teatrze Barakah nie zapomnisz do końca życia.

Najnowszy odcinek Nocy Waniliowych Myszy to historia o namiętnym romansie, egzotycznych rozbójnikach, lokalnych łotrzykach i przede wszystkim o tym, co dzieje się w bebechach naszego miasta. Czeka Cię feeria barw, iskrzące humorem dialogi oraz, napisane specjalnie na tę okazję, piosenki, które usłyszysz w niezapomnianym wykonaniu aktorów, przy akompaniamencie muzyki skomponowanej przez samą Renatę Przemyk – znaną polską wokalistkę i kompozytorkę. To kwietniowe spotkanie z „Nocami Waniliowych Myszy” będzie ekstatycznym spektaklem spontanicznych wybuchów śmiechu i innych wilgotnych uniesień.

Szczegóły

Tartuffe albo Szalbierz

Tragedia

To arcydzieło francuskiej literatury dramatycznej i szczytowe osiągniecie komediowego geniuszu Moliera. Przedmiot godny dramatu pisarz zamknął w ramach komedii, która przez wieki nie straciła nic z aktualności. Taruffe, mistrz manipulacji, bigot-artysta w bogatym i zadufanym w sobie Orgonie znalazł wdzięczny obiekt swoich zabiegów. Kiedyś musiał żebrać, teraz dzięki swoim talentom jest rezydentem w zamożnym domu swego dobrodzieja z nadziejami na dalsze profity. Wszak na wydaniu jest posażna córka Orgona, a i zaniedbywana żona gospodarza przyciąga jego uwagę… Sam zaś Orgon zaślepiony bezkrytycznym uwielbieniem dla nowego przyjaciela ufa mu i wierzy bezgranicznie we wszystkim, obdarzając, na złość rodzinie, coraz to nowymi dowodami przywiązania.

Scena zdemaskowania hipokryzji Tartuffe’a to jedna z najświetniejszych scen w historii teatru – wyzwanie dla artystów i rozkosz dla widzów.

W jak niekonwencjonalny sposób zmierzył się z geniuszem Moliera czeski reżyser Tomas Svoboda (który na naszych scenach wyreżyserował już kilka znakomitych, także swojego autorstwa, komedii) przekonajcie się Państwo sami. Śmiech przez łzy? Tak! Ale żywiołowy i niepowstrzymany.

Szczegóły

Syn smoka l #WspieramKulture

Dla dzieci

Link do bezpłatnej transmisji znajdziesz na stronie Teatru Ludowego: KLIKNIJ TUTAJ
Baśń japońska osnuta na motywach ludowych.
Tatsu jest rozpieszczonym przez babcię chłopcem, który cały wolny czas, a ma go sporo, spędza na zabawie ze zwierzętami i na walkach sumo.
Pewnego dnia w okolicy pojawia się Czerwony Diabeł, który porywa jego młodą przyjaciółkę Aye, zaś leciwa babcia, która wychowuje Taro, ulega wypadkowi. Beztroski świat Tatsu nagle rozpada się na kawałki. W takiej sytuacji Taro poznaje sekret rodzinny: jego mama żyje, ale została zamieniona w smoka i tylko on może ją odnaleźć.
Bohaterowie tej egzotycznej opowieści inaczej się ubierają, fantastyczne postaci, które spotykają na swojej drodze nie są podobne do naszych smoków czy diabłów, nawet muzyka sięga do zupełnie innej estetyki. Jednak uczucia i wartości, jakie budują ich świat, są te same, o które i my zabiegamy. Miłość matki i syna, przyjaźń, wdzięczność, odwaga w każdej kulturze są ta samo ważne i cenne. Tak samo wraca do ludzi dobro uczynione w Europie, jak i w dalekiej Japonii.

Szczegóły