Przemysław Wyszyński - zdjęcie

Przemysław Wyszyński

8,3 / 10

135 oddanych głosów

Aktor teatralny, filmowy i dubbingowy. Absolwent Lee Strasberg Theatre & Film Institute w Los Angeles (2013 r.) oraz Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie (2010 r.). W Teatrze Collegium Nobilium zagrał w spektaklach dyplomowych w reżyserii Agnieszki Glińskiej, Jana Englerta, Cezarego Morawskiego i Andrzeja Strzeleckiego.

Po ukończeniu studiów rozpoczął współpracę z Teatrem Narodowym (m.in. "Aktor" C.K. Norwida, reż. Michał Zadara; "Bezimienne dzieło" St. I. Witkiewicza, reż. Jan Englert; "Lorenzaccio" A. de Musseta, reż. Jacques Lassalle; "Natan Mędrzec" G. E. Lessinga, reż. Natalia Korczakowska) oraz z innymi warszawskimi teatrami: Teatr Capitol, Teatr Rampa. Ma na swoim koncie również takie role jak Gustaw w spektaklu "Śluby Panieńskie" w reż. Tomasza Grochoczyńskiego w Teatrze Dramatycznym w Płocku.

Współpracuje z Teatrem Polskiego Radia (m.in. "Burza" W. Shakespeare’a, "Świętoszek" Moliera, "Czwarta siostra" J. Głowackiego). Występuje także w produkcjach filmowych, telewizyjnych i niezależnych. Użyczył głosu wielu postaciom w polskich wersjach językowych seriali i filmów.

Aktor jest również choreografem specjalizującym się w układach walk scenicznych (m. in. "Lorenzaccio" A. de Musseta, reż. Jacques Lassalle, Teatr Narodowy w Warszawie; "Hamlet" W. Shakespeare’a, reż. Krzysztof Jasiński, Teatr STU w Krakowie). Od 2010 roku jest asystentem prof. Tomasza Grochoczyńskiego na Wydziale Aktorskim Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Awantura w Chioggi

Komedia

Nie ma lepszej wróżby dla przyszłego twórcy komedii, jak przyjść na świat w osiemnastowiecznej Wenecji – w karnawale, wśród śpiewów, zabaw i maskarad. Tam właśnie, w lutym 1707 roku urodził się Carlo Goldoni. Do czterdziestego roku życia próbował godzić pasję literacką z pracą adwokata, by ostatecznie w 1748 roku ulec przeznaczeniu, porzucić karierę prawniczą i poświęcić się pisaniu.
Spośród dwustu komedii stworzonych przez Goldoniego „Awantura w Chioggi” jest uznawana za dzieło najdoskonalsze, o kunsztownie zbudowanej akcji, wyrazistych postaciach i wielowymiarowym komizmie.
Opowieść o zżytej społeczności małej, nadmorskiej miejscowości to historia, w której będziemy mogli przejrzeć się jako ludzie – dostrzec swoje wady, ale i wiele zalet. „Awantura w Chioggi” to spektakl, w którym – na przekór czasom – witalność, żywiołowość, szczery śmiech, a przede wszystkim dobro, którego jest w człowieku więcej niż zła, poprowadzą nas „na jasną stronę ulicy”. Przynajmniej na chwilę.

Szczegóły

Baba-Dziwo

Tragikomedia

Ta groteska, tyleż śmieszna, co przerażająca, swoją premierę miała w 1938 roku, gdy w kilku europejskich krajach panował już faszyzm w różnych swoich odmianach. Maria Jasnorzewska-Pawlikowska, poetka znana przed wszystkim z eterycznych, miłosnych wierszy, w „Babie-Dziwo” stworzyła przenikliwy i szyderczy obraz wszelkiej wodzowskiej władzy o zapędach totalitarnych.

Oto w umownym państwie o nazwie Prawia bezwzględnie rządzi Valida Vrana – opętana głoszoną przez siebie ideologią dyktatorka. Społeczeństwo podporządkowuje się jej bez szemrania, zamieniając się w coraz bardziej bezwolnych poddanych, czerpiących jednak korzyści ze swojego zniewolenia.

Po ponad osiemdziesięciu latach „Baba-Dziwo” wciąż daje do myślenia…

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Drodzy Widzowie!

Od 1 grudnia prosimy tych z Państwa, którzy zaszczepili się przeciwko COVID-19, o przynoszenie ze sobą na spektakle zaświadczenia/certyfikatu o szczepieniu.

Zgodnie z nowym rozporządzeniem Rady Ministrów Poz. 2177 z dnia 29 listopada 2021 r., w instytucjach kultury aktualny limit miejsc na widowni wynosi 50%, przy czym do limitu nie są wliczane osoby zaszczepione. Jesteśmy zatem zobligowani do prowadzenia sprzedaży biletów i obsługi widowni zgodnie z obowiązującymi restrykcjami. Okazywanie zaświadczeń/certyfikatów o szczepieniu w wersji papierowej lub elektronicznej jest niezbędne do weryfikacji limitu miejsc na widowni.

Będziemy niezmiernie wdzięczni za dobrowolne okazywanie certyfikatów szczepienia przez osoby zaszczepione lub wypełnienie stosownego oświadczenia o przyjęciu szczepienia.

Udostępnienie informacji o zaszczepieniu jest dobrowolne, jednakże odmowa okazania certyfikatu może uniemożliwić udział w spektaklu (w przypadku osiągnięcia limitu miejsc dla osób niezaszczepionych lub odmawiających udzielenia informacji o zaszczepieniu).

Ogromnie dziękujemy za wyrozumiałość!

Oświadczenie o stanie zdrowia:
KLIKNIJ TUTAJ

Szczegóły

Borys Godunow

Dramat

Niejednoznaczna i krwawa, oparta na faktach historia Borysa Fiodorowicza Godunowa, cara Rosji w latach 1598 – 1605.

Wieloletnia walka o wpływy przy równoczesnym rozkwicie kraju pod ręką Borysa; mord na carewiczu Dymitrze; wreszcie dojście do władzy – to dopiero początek męczarni Godunowa, co noc śniącego zakrwawione widmo zasztyletowanego w Ugliczu carewicza; Godunowa obwinianego przez lud o wszelkie swe nieszczęścia; Godunowa prześladowanego wizją odebrania mu Kremla.
Pełna niespodziewanych zwrotów akcji historia uzurpacji w każdej z możliwych odmian, brawurowe bitwy i frontowe potyczki, nielegalne przekroczenia granic w poszukiwaniu sojuszników i w obawie o własne życie, knowania różnych grup interesów, niemoralni najemnicy… A także miłość uwikłana w politykę, wszechobecni szpiedzy i podejrzana względność niezbywalnych wartości.
Nadchodzi kres dynastii Godunowów. Moskwę zajmuje niegdysiejszy mnich z Czudowskiego Monasteru Grigorij Otriepiew. Rosja ze swym ludem nie znajdzie jednak ukojenia pod rządami nowego cara...

„Borys Godunow” w reżyserii międzynarodowej sławy niemieckiego inscenizatora Petera Steina, twórcy słynnej monumentalnej „Orestei”, „Fausta” wystawionego na EXPO w Hannoverze w 2000 r. czy „Rozbitego dzbana” z Klausem Marią Brandauerem w Berliner Ensemble, będzie największą i najbardziej wymagającą produkcją artystyczną na polskich repertuarowych scenach dramatycznych w ostatnich 30 latach.

Szczegóły

Chopin’s love life

Muzyczny

Teatr Scena invites you to the English-language performance of "Chopin’s Love Life" (Miłości Chopina), an ideal play for those who enjoy both theatre and classical music. Based on Frederic Chopin’s correspondence with friends, and the women he loved. "Chopin’s Love Life" tells the story of Chopin’s passions and the emotional circumstances he faced at various stages in his life.

"Chopin’s Love Life" shows us that Chopin was much more than just a piano genius, he also wielded his pen to masterfully craft prose about his life and times. His letters are a goldmine of knowledge about his artistic sensibilities and his most enduring and meaningful relationships. Chopin’s writings reveal a refined sense of humor, a light-hearted profoundness, and cutting self-depreciation.

The play’s theme and content are inspired by Chopin’s correspondence with his mother Justyna Krzyżanowska, Konstancja Gładkowska (Chopin’s first love), Maria and Teresa Wodzinska (Chopin’s first fiancé and her mother), Tytus Wojciechowski (one of Chopin’s oldest friends), Wojciech Grzymała (a close friend) and, of course, George Sand (Chopin’s greatest love).

The script was written by Andrzej Ferenc, the play’s stage director and also director of Teatr Scena. A few years ago he himself played Chopin performing in many theaters in Poland and abroad (in Polish embassies in Europe)

According to Andrzej Ferenc the play is like "a map of Chopin's heart with regions set by the works of the great composer”.

Szczegóły

Ferdynand Wspaniały

Dla dzieci

Ferdynand Wspaniały nie bez powodu nosi swoje nazwisko – szyje garnitury na miarę, jada w najlepszych restauracjach, sypia w eleganckich hotelach, bywa w najlepszym towarzystwie, a wolnych chwilach zdarza mu się łapać złodziei.

I nie byłoby w tym może nic wyjątkowego gdyby nie fakt, że… Ferdynand jest psem! Wspaniałym psem!
__________________________________________

Spektakl rekomendowany dla dzieci w wieku 7-12 lat.

Szczegóły

Księżniczka Sara

Dla dzieci

Wzruszający musical TM Tintilo zrealizowany na motywach powieści „Mała księżniczka” Frances Hodgson Burnett. Losy dziewczynki, która z otaczanej czułą opieką córki angielskiego oficera staje się służącą, przekonują widzów, że prawda o człowieku tkwi w wytrwałości, z jaką czyni dobro, a szlachetność charakteru to skarb, którego nikt nie może odebrać. Sara Crewe, tytułowa bohaterka, znana młodej widowni ze szkolnych lektur i filmu animowanego, po śmierci matki zostaje umieszczona w Londynie na „Wzorowej Pensji dla Panien", gdzie początkowo jest traktowana jak księżniczka. Kiedy roznosi się wieść o śmierci jej ojca, dziewczynka zostaje zepchnięta do roli pomywaczki wyzyskiwanej bezlitośnie przez właścicielkę pensji. Sara musi mieszkać na poddaszu i ciężko pracować na swoje utrzymanie. W tym trudnym okresie zachowuje się godnie i dzielnie. Jej historia, intrygująca i niezwykła, uczy, że to człowiek i jego wewnętrzna siła czynienia dobra, a nie zewnętrzne okoliczności, decydują o kształcie świata, który go otacza.
Na widzów czekają niezapomniane chwile z rozśpiewanym i roztańczonym zespołem Teatru Muzycznego TINTILO. Nie zabraknie tańca musicalowego, poruszających piosenek, klasycznego jazzu, a nawet… klimatu Bollywood.

Szczegóły

Awantura o Basię

Dla dzieci

Musical familijny na podstawie znanej powieści Kornela Makuszyńskiego.

Wzruszająca i zabawna historia Basi Bzowskiej, która po śmierci matki trafia do różnych opiekunów, podbijając ich serca. Pobudza do dyskusji na temat wytrwałości i wartości kochającej rodziny.

Nasz musical osadzony w realiach lat 20. i 30. XX wieku pełen jest niesamowitych zwrotów akcji, które rodzą liczne pytania.

Kto ma być prawnym opiekunem Basi i gdzie ma zamieszkać? Co się stanie kiedy podrośnie? Czy uda się odnaleźć zaginionego ojca Basi? Czy miłość dziecka jest w stanie pokonać przeciwności losu?

Odpowiedź na te wszystkie zagadkowe pytania widzowie odnajdą bez trudu oglądając „Awanturę o Basię”.

Ciekawe kostiumy, piękne piosenki wywołujące uśmiech i łzy oraz niezapomniane kreacje aktorskie to niewątpliwe atuty tego spektaklu.

Spektakl rekomendowany dla dzieci w wieku 7-14 lat.

Szczegóły

Czytamy w Polskim - Kuroniowie: miłość i bunt

Dramat

„Kuroniowie: miłość i bunt” to scenariusz Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej, oparty na listach Gai i Jacka Kuroniów.

Opowiada o ostatnich tygodniach życia Gai Kuroń, z retrospekcjami ukazującymi biografię czołowego polskiego dysydenta i jego żony na tle dramatycznej historii PRL. Gaja Kuroń została internowana 15 grudnia 1981 r., dwa dni po tym jak zatrzymany został Jacek i ich, syn Maciej. Na wiosnę 1982 r. Gaja została zwolniona z internowania ze względu na stan zdrowia. Wtedy ostatni raz odwiedziła męża i syna w Białołęce. 6 czerwca pojechała na badania do szpitala w Łodzi, gdzie ordynatorem był Marek Edelman. Badania wykazały, że zostało jej kilka tygodni życia. Wiedział o tym tylko doktor Edelman, ale ukrył to przed Gają. W grypsie do Jacka napisał, że nie ma powodów do obaw. Kilka następnych miesięcy Gaja spędziła w szpitalu lub w domu Edelmana, który podtrzymywał w niej nadzieję na przeżycie. Tę samą nadzieję Gaja przekazywała w listach Jackowi, który przez cały okres choroby żony siedział w więzieniu. Dzień przed śmiercią Gai Edelman załatwił Jackowi przepustkę. Po pogrzebie Kuroń wrócił do więzienia. I zaczął pisać listy do młodszej siostry Gai – Ewy. Listy miłosne. Więzienie, okazało się nie do zniesienia bez istnienia osoby, która czekałaby na niego jak Gaja.
Kuroń uważał, że „najważniejsza jest (…) miłość. Miłość dwojga ludzi – kobiety i mężczyzny, na niej opierają się wszystkie inne i bez niej nie byłoby żadnej inne pozytywnej więzi.”

Szczegóły

3 x Mrożek

Komedia

W latach osiemdziesiątych Teatr Polski nazywany był domem Mrożka. Pisarz wszystkie powstające wówczas sztuki, poza zakazanym przez cenzurę "Alfą", przekazywał do prapremierowej realizacji dyrektorowi Teatru Polskiego, Kazimierzowi Dejmkowi. Chętnie też gościł w Teatrze Polskim. Ostatni raz zaszczycił nas swoją obecnością na jubileuszu 100-lecia naszej sceny.

Chcąc uczcić pamięć tego znakomitego dramatopisarza i prozaika, przypominamy trzy jednoaktówki Mrożka, które na stałe wzbogacą nasz repertuar. Jerzy Schejbal, Szymon Kuśmider i Piotr Cyrwus zaproponują swoje interpretacje "Karola", "Na pełnym morzu" i "Zabawy".

"Karol": W gabinecie pewnego Okulisty zjawiają się Wnuk i jego Dziadek. Wnuk ma poczucie dziejowej misji, którą jest poszukiwanie wroga, bliżej nieznanego Karola. Na nieszczęście młodzieniec ma też mocne argumenty w postaci nabitej strzelby. Kim jest Karol, komu i jak zaszkodził, czym się niechlubnie wsławił – nie wiadomo. Będzie wiadomo kiedy Dziadek go rozpozna. Jest tylko jeden problem. Dziadek nie widzi...

"Na pełnym morzu": Trzech panów dryfuje na tratwie. Wszyscy rozumieją, że śmierć głodowa jest kwestią dni i, raczej wcześniej niż później, trzeba będzie podjąć radykalne działania. Póki co, panowie prowadzą kulturalną dysputę o demokracji i powinnościach jednostki wobec społeczeństwa. Za kulisami knuty jest jednak morderczy plan – Gruby i Średni upatrzyli już sobie ofiarę...

"Zabawa": Trzech mężczyzn, umownie nazwanych przez Mrożka Parobkami, stoi pod drzwiami, za którymi, jak sądzą, odbywa się zabawa. Ktoś się bawi – ich nie zaproszono. Mało tego, nawet kiedy już przyszli, nikt nie otwiera. Ich frustracja rośnie postanawiają więc siłą sforsować drzwi do „lepszego świata”...

Jednoaktówki Mrożka nie straciły od czasu swojego powstania (1960-1962) na świeżości. Świetne dialogi, zaskakujące zwroty akcji i Mrożkowskie poczucie humoru są wiecznie żywe, a tematyka i jej ujęcie nadal aktualne. Mrożek dołącza do grona klasyków polskiej literatury wnosząc uniwersalne spojrzenie nie tylko na naszą przeszłość, ale też, jak się okazuje, naszą współczesność. Fikcja sceny i realność życia nadal są niebezpiecznie blisko...

Szczegóły

Król Lear

Tragedia

Jedna z najwybitniejszych tragedii Williama Szekspira na scenie Teatru Polskiego. Reżyseruje legenda europejskiej reżyserii teatralnej - Jacques Lassalle. W roli głównej Andrzej Seweryn.

Datowane na lata 1603-1606 dzieło Williama Szekspira uchodzi za jeden z najwybitniejszych tekstów dramatycznych w historii. "Król Lear" oparty jest na mitycznej postaci Llyra - króla Bretanii, którego los utrwalono w kulturze w postaci licznych celtyckich podań. "Król Lear" doczekał się niezliczonej liczby realizacji i adaptacji teatralnych. Jedna z najbardziej znanych inscenizacji tego tekstu w minionym wieku była dziełem Petera Brooka, słynna z zapisu filmowego, przygotowanego przez reżysera. "Król Lear" był też podstawą literacką jednego z najwybitniejszych filmów w historii kina – filmu "Ran" w reżyserii Akiry Kurosawy.

Dramat Szekspira to bolesna analiza kruchej istoty ludzkiej godności, zagubionej w świecie bez Boga, gdzie granice między wywyższeniem a upadkiem, rozsądkiem a szaleństwem, porządkiem a chaosem ustalają tylko niedoskonali ludzie. Lear – dotąd potężny władca – zrzekając się korony rezygnuje z poczucia bezpieczeństwa jakie dawał mu urząd. Nagle zmuszony jest mierzyć się ze sobą i światem jako zwykły człowiek.

W polskim teatrze tekst Szekspira przeżywa renesans zainteresowania wśród reżyserów. W ostatnich latach, na motywach "Króla Leara" swoje spektakle przygotowywali m.in. Piotr Cieplak, Grzegorz Bral i Krzysztof Warlikowski. Teatr Polski w Warszawie rozpoczął powojenną recepcję "Króla Leara" – w 1962 roku na deskach naszej sceny odbyła się pierwsza inscenizacja tej tragedii po zakończeniu drugiej wojny światowej. W spektaklu reżyserowanym przez Zygmunta Hübnera rolę tytułową zagrał Jan Kreczmar.

Szczegóły