Piotr Machalica - zdjęcie

Piotr Machalica

8,3 / 10

261 oddanych głosów

Data urodzenia:
13-02-1955 (64 lat)

Aktor teatralny i filmowy, wykonawca piosenki aktorskiej.

Wywodzi się z aktorskiej rodziny. W 1981 roku ukończył warszawską PWST. Na ekranie zadebiutował w 1979 roku. Obecnie gra w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Ponadto jest uznanym wykonawcą piosenki aktorskiej. Został nagrodzony m.in. na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu w 1986. Śpiewa głównie piosenki Okudżawy i Brassensa.

Od 1 lipca 2006 roku jest dyrektorem artystycznym Teatru im. Adama Mickiewicza w Częstochowie.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Wujaszek Wania

Komedia

Jednostajne życie w prowincjonalnym majątku przerywa przyjazd profesora Sieriebriakowa oraz jego młodej, pięknej żony. Pod wpływem tego zdarzenia rozpoczyna się subtelna gra prawdy i fałszu, podszyta typowymi dla Czechowa namiętnościami: pożądaniem, nadzieją, bólem niespełnienia, a nade wszystko – miłością i pragnieniem odmiany swojego losu.

Ta, po czechowowsku, naprzemiennie śmieszna i straszna opowieść jest okazją do przejęcia się losem „człowieka zbędnego”, a także do spojrzenia na nas samych, podlegających codziennym presjom i życiowym dążeniom. Przygotowujący inscenizację dramatu Andrzej Bubień, po latach pracy na europejskich scenach dramatycznych i operowych (za które zbierał liczne nagrody i wyróżnienia, na czele z nominacją do rosyjskiej Złotej Maski), powraca do autora „Trzech sióstr”.

Jego spektakl dowodzi, że przenikliwość spojrzenia Czechowa nie straciła dziś nic ze swojej aktualności. Wraz z twórcami zapraszamy, aby temu spojrzeniu poddać własny codzienny trud oraz towarzyszące mu emocje.

Szczegóły

Kredyt

Komedia

Historia nader współczesna: Adam przychodzi do Dyrektora banku z prośbą o kredyt. Jednak jego otrzymanie graniczy niemal z cudem – zwłaszcza, gdy nie ma się żadnego zabezpieczenia finansowego. Dlatego czasem szczęściu trzeba pomóc… szantażem. Dyrektor banku podjudzany przez bezczelnie pewnego siebie kredytobiorcę w przyszłości stoczy walkę między rozsądkiem a emocjami. Dodajmy jeszcze, że przedmiotem intrygi jest kobieta – a więc wszystko może się zdarzyć!

Kredyt to komedia pełna nieoczekiwanych zwrotów akcji, żywych dialogów podszytych inteligentną ironią i humorem. Trzyma w napięciu do ostatniej sceny.

"Kredyt" to inteligentna komedia z błyskotliwym humorem, żywymi dialogami, obfitująca w zwroty akcji od samego początku. Jeden z aktorów grających w hiszpańskiej realizacji sztuki powiedział: „Gdybyśmy przerywali grę po każdej salwie śmiechu, spektakl nigdy by się nie skończył”.

Szczegóły

Weekend z R.

Komedia

Nawet najbardziej misterny weekendowy plan może wziąć w łeb, jeśli komuś nieopatrznie wymknie się o jedno słowo za dużo…
Clarice postanawia wykorzystać służbowy wyjazd swego męża Rogera i zaprasza na weekend Rodneya, wziętego architekta wnętrz, oraz Roberta, swojego włoskiego kochanka. Rodney ma urządzić na nowo jej dom, czemu raczej nie sprzyjałby nadzór niechętnego zmianom gospodarza, zaś Robert… Cóż, w jego wypadku obecność małżonka byłaby jeszcze bardziej niepożądana. Sęk w tym, że interesy Rogera to również jedynie przykrywka dla schadzki, którą zaplanował z najlepszą przyjaciółką Clarice, Daisie. I wszystko byłoby dobrze, gdyby Clarice nie usłyszała przypadkiem strzępu rozmowy telefonicznej Daisie z Rogerem i nie wymogła na przyjaciółce wizyty, nieświadomie zmuszając męża do odwołania wyjazdu… Precyzyjny plan rozpada się niczym domek z kart, co wywołuje istną lawinę nieporozumień i komplikacji.
Czy bohaterom uda się utrzymać status quo i nadal cieszyć się zarówno urokami spokojnego małżeńskiego pożycia, jak i namiętnością, od której aż kipi w ich burzliwych romansach? Odpowiedź na to pytanie zyskają widzowie „Weekendu z R.”, farsy Robina Hawdona (Wieczór kawalerski, Lewe interesy), napisanej przez autora specjalnie dla Krystyny Jandy!
Robin Hawdon, jeden z najpopularniejszych autorów angielskich komedii i fars, napisał „Weekend z R.” specjalnie dla Och-Teatru i Krystyny Jandy. Umieścił pod napisanym tekstem dedykację „W hołdzie Georges Feydeau” czyli „dedykowane ojcu francuskiej farsy”.
Szalona komedia charakterów i sytuacji, mamy nadzieję, zrealizowana w niekonwencjonalnej interpretacji.

Serdecznie zapraszamy!

Szczegóły

Casa Valentina

Komedia

Czerwiec 1962 r., mały hotel w górach Catskills w Stanach Zjednoczonych. Pensjonat Rity i George’a to na pozór zwykłe letnie siedlisko. W rzeczywistości jest to miejsce, dokąd z całego kraju przyjeżdżają heteroseksualni mężczyźni, którzy ubierają się jak kobiety. Ricie i George’owi (alias Valentinie) udało się stworzyć warunki, w których przebrani mężczyźni – na co dzień stateczni ojcowie i mężowie – czują się bezpiecznie. Tu mogą poczuć się w zgodzie ze sobą i ze swoim kobiecym alter ego. Sielankę przerywa doniesienie na policję o niemoralnym prowadzeniu się. Goście pensjonatu w odpowiedzi postanawiają założyć oficjalną organizację. Ale wiąże się to z ujawnieniem tajemnicy. Czy każdy z nich jest na to gotowy? Co z uczuciami ich bliskich?

Szczegóły

Jakoś leci - Kofta

Muzyczny

Po udanych projektach poświęconych Wojciechowi Młynarskiemu i Janowi Wołkowi, Piotr Machalica zmierzy się z twórczością kolejnego wybitnego polskiego poety – Jonasza Kofty. Fascynacja Piotra Machalicy twórczością Jonasza Kofty i współpraca z doskonałym kompozytorem, aranżerem i akompaniatorem Wojciechem Borkowskim sprawiła, że usłyszycie Państwo dojrzały, nienachalny, melancholijny i zabawny koncert. Ciepły głos aktora, przemyślane interpretacje i ciekawe aranżacje wybrzmią w takich utworach jak np. Pamiętajcie o ogrodach, Jakoś leci, Niedomówienie, Jej portret, Podróżą każda miłość jest czy Wakacje z blondynką.

Magda Umer tak mówiła o współpracy z Piotrem Machalicą: W czterech spektaklach, nad którymi pracowałam przed laty – Zimy żal, Big Zbig Show, Młynarski – trzy elementy – występował Piotr. Bez niego te przedstawienia byłyby inne. Był doskonały. Często słyszałam od ludzi, którzy znali go tylko ze sceny, że to musi być ciepły człowiek! Chciałoby się do niego przytulić! Bo Piotr ma ciepło w głosie i w uśmiechu. I ogrzewa nas nimi. Jak stary kaflowy piec. A to w dzisiejszych czasach – unikat! Warto także przytulić się do tych pięknych piosenek. Ja już to zrobiłam i nie żałuję!

Paweł Dangel, dyrektor naczelny i artystyczny oraz Tadeusz Nyczek, kierownik literacki zapowiadają recital Jakoś leci – Kofta.

Szczegóły

Czworo do poprawki

Komedia

CZWORO DO POPRAWKI to polska komedia małżeńska w najlepszym wydaniu. W pensjonacie spotykają się dwie pary. Małżeństwo ze stażem, które wyjeżdża aby podjąć ostatnią próbę ratowania ich rozpadającego się związku. Oraz pełna emocji i namiętności para młodych ludzi, którzy na łonie natury chcą począć dziecko, aby na zawsze scementować swój związek.
Jak się okazuje, obie pary mają inne problemy, ale i jednym i drugim trudno się ze sobą porozumieć.
Jaki będzie finał tego spotkania, gdy stare skrzyżuje się z młodym? Czy starsi będą się kochać jak dawniej, a młodzi jak nigdy dotąd?
Wszystkiego dowiemy się podczas mile spędzonego wieczoru w Teatrze.
Inteligentna współczesna komedia Cezarego Harasimowicza.

Szczegóły

Przedstawienie świąteczne w szpitalu św. Andrzeja

Komedia

To utwór sceniczny uznany za najzabawniejszy wśród dorobku mistrza farsy Raya Cooneya. Dwa inne jego teksty, MAYDAY i MAYDAY 2 gramy też na scenie Och-Teatru. Tu akcja toczy się w sposób zaskakujący i skomplikowany, podczas dni poprzedzających święta, w szpitalu św. Andrzeja w Londynie, w którym właśnie przygotowuje się dla pacjentów przedstawienie okolicznościowe i odbywa zjazd neurologów. Jednocześnie, wszyscy lekarze, pielęgniarki i ich rodziny, także pacjenci, zostają wplątani w problemy osobiste jednego z lekarzy, który tego dnia dowiaduje się, że ma dorosłego, nieślubnego syna. Syn przybywa do szpitala razem z matką, byłą pielęgniarką, tego właśnie sądnego dnia…
Jak zwykle u Cooneya – szalone tempo, niespodziewane rozwiązania, wyraziste charaktery. Plejada znakomitych aktorów, wspaniałe role, kolejna reżyseria Krystyny Jandy i śmiech do łez.

Szczegóły

Casa Valentina

Komedia

Czerwiec 1962 r., mały hotel w górach Catskills w Stanach Zjednoczonych. Pensjonat Rity i George’a to na pozór zwykłe letnie siedlisko. W rzeczywistości jest to miejsce, dokąd z całego kraju przyjeżdżają heteroseksualni mężczyźni, którzy ubierają się jak kobiety. Ricie i George’owi (alias Valentinie) udało się stworzyć warunki, w których przebrani mężczyźni – na co dzień stateczni ojcowie i mężowie – czują się bezpiecznie. Tu mogą poczuć się w zgodzie ze sobą i ze swoim kobiecym alter ego. Sielankę przerywa doniesienie na policję o niemoralnym prowadzeniu się. Goście pensjonatu w odpowiedzi postanawiają założyć oficjalną organizację. Ale wiąże się to z ujawnieniem tajemnicy. Czy każdy z nich jest na to gotowy? Co z uczuciami ich bliskich?

Dużo śmiechu, ale i temat poruszający ważne, społeczne problemy. To tekst o potrzebie bycia sobą, o sztucznych społecznych normach, tolerancji i szacunku do drugiego człowieka.
Sztuka powstała na bazie prawdziwych wydarzeń. Oficjalne stowarzyszenie zostało powołane i istnieje jako Tri-Ess – The Society for Second Self. Spektakl jest grany z powodzeniem na Broadwayu i w Londynie.
W Och-Teatrze reżyseruje Maciej Kowalewski, kostiumy stworzyła Dorota Roqueplo, a w obsadzie znakomici aktorzy.
Cezary Żak jest przezabawny, kiedy pojawia się w pensjonacie jako postawny sierżant, by po kilku minutach stać się okrąglutką kobietą w kwiecistym szlafroku i w różowym turbanie na głowie.
Zachwycajaca jest też metamorfoza Piotra Machalicy, Witolda Dębickiego czy Mirosława Kropielnickiego, a w damskiej wersji Rafał Mohr może nas wręcz w sobie rozkochać.
Do któregoś momentu spektakl Macieja Kowalewskiego jest bardzo zabawny, wręcz komediowy, by powoli przeradzać się w rzecz poważniejszą i głębszą. Cena, jaką płacimy za to, żeby móc być sobą - choć przez chwilę, przez weekend – okazuje się wysoka. Padają pytania o to co definiuje kobiecość, co męskość, co nam wolno, a czego – na pewno nie. Naprawdę dobrze napisana, wyreżyserowana i zagrana sztuka.

SPEKTAKL PRZEZNACZONY DLA WIDZÓW OD 12. ROKU ŻYCIA

Szczegóły

Kredyt

Komedia

Potrzebujesz gotówki? Masz jasno sprecyzowane, na co ją wydasz? Nie masz tylko pomysłu, skąd weźmiesz środki na spłatę rat, nie masz zdolności kredytowej ani żyrantów? Co zrobić? Przyjść na spektakl „Kredyt”! Adam Walczak, bohater-kredytobiorca, ma sposób na wyjście zwycięsko z tej sytuacji. Jaki? Szantaż! Lub jak kto woli „propozycję nie do odrzucenia”.

Kto jest łowcą, a kto ofiarą w takiej sytuacji? Od kiedy to dyrektor banku prosi o pomoc? Kiedy jedynym wyjściem jest udzielenie kredytu z olbrzymim prawdopodobieństwem niespłacenia go? Wtedy rodzi się farsa, która nikogo nie pozostawia obojętnym, a aktorzy chcąc poczekać, aż na widowni ucichną brawa i śmiech musieliby grać kilkanaście godzin!

Szczegóły

Mój ulubiony Młynarski - koncert Piotra Machalicy

Muzyczny

Recital „Mój ulubiony Młynarski” to hołd składany Mistrzowi przez Piotra Machalicę, który Jego piosenki śpiewa od zawsze. Tym razem jednak powstał koncert Machalicy (przeplatany opowieścią i poezją) składający się wyłącznie z utworów, które wyszły spod pióra Mistrza.
Są to piosenki zarówno autorskie, jak i znakomite przekłady, które stały się ważną częścią polskiej kultury.
W programie koncertu m.in. „Jeszcze w zielone gramy”, „Tango desperado”, „Nie ma jak u mamy”, „Bynajmniej”, „Moje ulubione drzewo”, „Najpiękniejszy list miłosny”, „Idź swoją drogą”, czy „Blue Tango”.

Szczegóły

Tyle miłości

Muzyczny

Przedstawienie, w którym dzięki połączeniu techniki filmowej i teatralnej możemy zobaczyć obok gwiazd teatru Studio Buffo artystów przedwojennego kina muzycznego.

Zapraszamy Państwa na spektakl, w którym nie ma gwałtu, przemocy i morderstw i dedykujemy go tym, którzy kochali, kochają lub będą kochać.

Szczegóły

Cohen - Nohavica

Musical

Zderzenie dwóch gigantów piosenki – Leonarda Cohena i Jaromira Nohavica - w spektaklu Mariana Opani! W lipcu minęło dokładnie 50 lat od chwili kiedy jako 21-letni chłopak Marian Opania po raz pierwszy stanął na deskach teatru, by zagrać Edwarda III w sztuce Ch. Marlowe’a pt. „Edward II” w reżyserii Stanisława Bugajskiego. Od tego czasu poza rolami dramatycznymi, niezmiennie zachwyca interpretacją piosenek i udziałem w licznych projektach muzycznych.

Największe przeboje Leonarda Cohena – t.j. "Sisters of Mercy", "Tower of Song", "Hallelujah", czy "The Future" - spotkają się z balladami Jaromira Nohavici, m.in.: "Potulní kejklíŕi", "Až to se mnu sekne", "Když mě brali za vojáka", "Zítra ráno v pět". Warto również dodać, że wszystkie utwory zostały przetłumaczone na język polski.

Reżyser o spektaklu: (…) Od 7 lat noszę się z pomysłem przedstawienia, w którym chciałbym zderzyć dwóch gigantów piosenki, a mianowicie Leonarda Cohena i Jaromira Nohavicę. Obaj, kiedy ich pierwszy raz usłyszałem, Cohena w roku 1981 podczas kręcenia „Człowieka z żelaza”, a Nohavicę 7 lat temu w Komorowie, też podczas kręcenia tym razem dla teatru TV sztuki „Dobrze” Tomasza Mana, poczułem się w owych momentach powalony i ubezwłasnowolniony, niczym Cohen kiedy zobaczył kąpiącą się na dachu swoją Dalilę (…)

W obsadzie spektaklu zobaczymy zarówno wielkich artystów, jak i młodych, uzdolnionych aktorów. Oprawą muzyczną zajął się Janusz Stokłosa, a ruchem scenicznym - Janusz Józefowicz: (…) Wystarczy powiedzieć, że przed laty widzowie w teatrze Ateneum stali od 5 rano, zakładając komitety kolejkowe by dostać bilety na Brela, Hemara, Wysockiego w reżyserii Wojtka Młynarskiego, a pomagali mu w tym dwaj młodzi chłopcy – Janusz Józefowicz i Janusz Stokłosa. Wtedy po raz pierwszy się w nich zakochałem, a ja w miłości jestem wierny… – dodaje Marian Opania.

Spektakl przeznaczony dla widzów którzy ukończyli 16 lat.

Szczegóły