Piotr Fronczewski - zdjęcie

Piotr Fronczewski

9,0 / 10

570 oddanych głosów

Data urodzenia:
08-06-1946 (72 lat)

Jeden z najwybitniejszych i najpopularniejszych polskich aktorów teatralnych, radiowych i filmowych, doskonały w rolach dramatycznych i komediowych, mistrz kabaretu literackiego i piosenki aktorskiej, artysta znany dorosłym i dzieciom. Warszawską Państwową Wyższą Szkołę Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza – której dziś, jako Akademii Teatralnej, jest profesorem – ukończył w roku 1968, ale już jako dwunastolatek zadebiutował w filmie Wolne miasto Stanisława Różewicza. Ma w swoim dorobku blisko dwieście ról w serialach telewizyjnych i filmach fabularnych oraz ponad sto ról w teatrach i Teatrze Telewizji. Laureat ponad dwudziestu nagród filmowych.

Przez dziesięć lat grał w serialu Rodzina zastępcza, popularność przyniosły mu także występy w kabaretach, m.in. w telewizyjnym Kabarecie Olgi Lipińskiej i w Kabarecie „Pod Egidą” Jana Pietrzaka. Ceniony za charakterystyczne role w słuchowiskach radiowych i dubbingu. Grał na scenach teatrów warszawskich: Narodowego za dyrekcji Adama Hanuszkiewicza (1968-1969), Współczesnego w zespole Erwina Axera (1969-1973), Dramatycznego za dyrekcji Gustawa Holoubka (1973-1983), Teatru „Studio” w zespole Jerzego Grzegorzewskiego (1984-1987) i Teatru Polskiego w zespole Kazimierza Dejmka (1987), a od roku 1991 w zespole Teatru „Ateneum”.

Obecnie występuje w spektaklach Kolacja dla głupca Francisa Vebera w reż. Wojciecha Adamczyka i Stacyjka Zdrój Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego w reż. Adama Opatowicza i Andrzeja Poniedzielskiego w Teatrze „Ateneum” oraz w Skarpetkach, opus 124 Daniela Colasa w reż. Macieja Englerta w Teatrze Współczesnym. Teatrze 6. piętro w Warszawie gra w spektaklu Edukacja Rity Willy’ego Russella w reż. Macieja Wojtyszki, zagrał reż w filmowym thrillerze Sęp według scenariusza i w reżyserii Eugeniusza Korina. W Teatrze 6. piętro w Warszawie wraz z Krzysztofem Kowalewskim zagra tytułową rolę w spektaklu Słoneczni chłopcy Neila Simona w reżyserii legendarnej Olgi Lipińskiej.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Kolacja dla głupca

Komedia

Pierre Brochant jest bogatym wydawcą i człowiekiem sukcesu. We wtorkowe wieczory ze swoimi kolegami urządza tytułowe „kolacje dla głupca” – konkursy, na które każdy z nich musi przyprowadzić wyjątkowego nieudacznika. Kiedy Brochant poznaje mało rozgarniętego księgowego z ministerstwa finansów, wydaje mu się, że wygraną na kolejnej kolacji ma już w kieszeni. Przypadek spowoduje, że sprawy przybiorą niekorzystny dla niego obrót.

Zagraliśmy ten spektakl już ponad 900 razy. „Kolacja dla głupca” to nasz repertuarowy hit, który cieszy się wśród widzów niezmiennym powodzeniem.

Szczegóły

Jacek Kaczmarski - lekcja historii

Muzyczny

Spektakl poświęcony Jackowi Kaczmarskiemu, jednemu z największych bardów współczesnej polskiej piosenki poetyckiej. Jego niezwykły, mocny głos, przejmujące teksty i porywająca energia, z jaką grał i śpiewał, były niezapomnianym przeżyciem dla tych, którzy mieli szczęście słuchać go na żywo. Był o wiele za młody na śmierć – miał zaledwie 47 lat, kiedy zabrała go śmiertelna choroba. Jego wspaniałe pieśni budziły wiarę w wolność, odzyskaną także dzięki koncertom Kaczmarskiego gromadzącym tłumy entuzjastów.

Wielki admirator Jacka K., świetny śpiewający aktor Jacek Bończyk, proponuje dziś wraz z kilkoma kolegami wieczór pieśni Kaczmarskiego poświęconych kilkunastu słynnym obrazom. Kaczmarski fascynował się nie tylko polityką, ale i sztuką. A siła jego tekstów i muzyki wcale nie zmalała od tamtego czasu, kiedy był jeszcze wśród nas.

„Jacek Kaczmarski – lekcja historii” to zatem spektakl nie tylko dla miłośników twórczości Jacka Kaczmarskiego, ale też tych interesujących się historią i malarstwem. A wszystko w formie „teatru przy muzyce”.

Szczegóły

Twoje i moje

Dramat

Czy jeśli ktoś ma za dużo, powinien się dzielić z tym, kto ma mało albo zgoła nic? Czy twoje powinno też być moje? Zwłaszcza, jeśli moja bieda jest przeze mnie niezawiniona, a ty masz za dużo wskutek oszustw i przekrętów?

Bohaterami przejmującej sztuki irlandzkiej pisarki i aktorki Morny Regan jest dwoje tych, co mają wszystkiego w nadmiarze, i jedna, która nie ma nic. Nie chodzi jednak tylko o sprawy materialne, choć one często są najważniejsze. Bogata małżeńska para ma w nadmiarze także nienawiść, podsycaną przez wspólne tajemnice rodzinne i wzajemne uzależnienie. Bezdomna biedaczka staje się dla nich jednocześnie zagrożeniem, wyzwaniem i wybawieniem.

Jakże aktualna sztuka wobec dzisiejszych problemów z tak zwanymi nierównościami społecznymi! Brzmi to trochę banalnie, ale banalne nie jest, bo przecież zawsze tu chodzi o życie. A wszystko staje się tym bardziej dojmujące, gdy mamy okazję oglądać w tym błyskotliwie napisanym dramacie troje znakomitych aktorów pod wodzą nie mniej znakomitego reżysera.

Szczegóły

Rzeźnia

Dramat

W jednej ze swoich najbardziej niezwykłych, choć rzadko granych sztuk Sławomir Mrożek stawia fundamentalne pytania o ludzką kulturę i naturę. Co się dzieje, gdy zamieniają się miejscami? Odpowiedź znajdziecie w spektaklu Artura Tyszkiewicza i jego znakomitych aktorów.

Grający główna rolę, Tomasz Schuchardt, jest pozbawionym talentu skrzypkiem terroryzowanym przez matkę. Zamiast żywej dziewczyny woli sobie wyobrażać piękną lalkę. Któregoś dnia odzywa się do niego popiersie słynnego skrzypka Paganiniego proponując dziwny układ: geniusz za życie. I oto jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki w domu naszego młodego skrzypka pojawia się sam Dyrektor Filharmonii proponując mu koncert... Jednak zamiast dźwięków koncertu skrzypcowego słychać ryki zarzynanych świń i wołów... Filharmonia zmienia się w rzeźnię... Świat i sztuka stają do góry nogami, nic już nie jest takie jak było.
Gdy wyjdziecie z teatru, spojrzycie na wszystko wokół już całkiem innymi oczami.

Szczegóły

Róbmy swoje – piosenki Wojciecha Młynarskiego

Muzyczny

Wojciech Młynarski jako autor piosenek ma w sobie dwie dusze: liryczną i publicystyczną. Ta pierwsza dusza podpowiada mu piosenki o ulubionej leszczynie, o polskiej miłości, „co umie przebaczać, umie drwić”, o pannie Heli, która „ślicznym oczkiem strzela” i o nutach, co „wolą tańczyć solo”. Ta druga dusza każe mu pisać piosenki o walcu, który „przyjdzie i wyrówna” albo balladę o tych, „co się za pewnie poczuli”.

Bo Młynarski jest zarówno poetą zakochanym w mądrych drobiazgach codziennego życia, jak przenikliwym komentatorem otaczającego nas głupstwa, kłamstwa i miernoty. Jego piosenki o siermiężnym PRL-u wzbudzały niegdyś śmiech – i satysfakcję, że jest ktoś, kto tak świetnie rozumie paradoksy mieszkania w „najweselszym baraku socjalistycznego obozu”. A kiedy już odzyskaliśmy wolność – ten sam Młynarski patrzy na nią jak na niełatwy dar, na który trzeba sobie zasłużyć. Przecież ten dar tak łatwo odebrać…
Spektakl złożony z bardziej i mniej znanych piosenek w wykonaniu naszych aktorów nazwaliśmy – za Młynarskim – RÓBMY SWOJE. Bo w każdych czasach, dobrych czy złych, warto się tego trzymać.

Szczegóły

Edukacja Rity

Komedia

Młoda kobieta, zmęczona życiem u boku męża, któremu wciąż musi usługiwać, postanawia zdobyć lepsze wykształcenie, by podnieść jakość swojego bezbarwnego życia. Spotyka znanego i cenionego Profesora, z którym prowadzi długie dyskusje, stopniowo uświadamiając sobie swoją wartość. Czy wyjdzie poza rolę kury domowej? Czy między nimi nawiąże się nić porozumienia, a może zrodzi uczucie?

Szczegóły

Ja, Feuerbach

Dramat

Wielka rola Piotra Fronczewskiego w głośnej sztuce Tankreda Dorsta. Jest to przenikliwa opowieść o sztuce zaczynania od początku – o dylematach i rozterkach każdego powrotu, który równie dobrze może być zwycięstwem, co klęską.
To również aktualny i niezwykle przenikliwy traktat o istocie teatru, gdzie „nowe” wciąż ściera się ze „starym”, i nigdy do końca nie wiadomo, które wartości są godne ocalenia, a które nadają się już do lamusa.
"Ja, Feuerbach” – niemal monodram – zawsze było popisem najwybitniejszych aktorów. W 1990 roku zagrał tę rolę Tadeusz Łomnicki, tworząc jedną ze swoich najlepszych kreacji. Dziś roli tej podejmuje się Piotr Fronczewski, godny następca Łomnickiego.

Szczegóły

Słoneczni chłopcy

Komedia

Wspaniali komicy Willy Clark (Piotr Fronczewski) i Al Lewis (Krzysztof Kowalewski) przez wiele dziesięcioleci tworzyli słynny duet estradowy Słoneczni chłopcy. Ich zabawne skecze i komediowe scenki śmieszyły do łez kilka pokoleń widzów. Niestety, teraz okres popularności i sławy już minął. Od wielu lat skłóceni i pełni wzajemnych pretensji, nie występują na scenie i nie utrzymują ze sobą żadnych kontaktów. Aż do momentu, kiedy nagle pojawi się kusząca propozycja zarobienia dużych pieniędzy i powrotu na szczyty kariery. Żeby to osiągnąć muszą zapomnieć o wzajemnej nienawiści i wystąpić w jednej ze swoich najśmieszniejszych scenek w popularnym programie telewizyjnym. Ale jak mają to zrobić, kiedy na sam dźwięk głosu partnera reagują atakami niepohamowanej złości?...

Szczegóły