Paweł Tomaszewski - zdjęcie

Paweł Tomaszewski

7,7 / 10

103 oddanych głosów

Data urodzenia:
16-06-1983 (38 lat)

Aktor. Absolwent PWST w Krakowie (2006). Występował w teatrach: Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy (2005), Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie (2005-06) i Dramatycznym w Warszawie (2007-09). Od roku 2010 aktor Teatru Dramatycznego w Warszawie. Współpracuje też z Teatrem Dramatycznym im. Szaniawskiego w Wałbrzychu, Państwowym Teatrem Wybrzeże w Gdańsku (od roku 2007) oraz Centrum Kultury w Lublinie.
Spektakle z udziałem tego aktora:

Król

Dramat

Opowieść o targanej konfliktami narodowymi, politycznymi i społecznymi Warszawie u progu drugiej wojny światowej. Socjaliści dzień w dzień stawiają czoła falangistom, agresja i przemoc rządzą na ulicach, spolaryzowane media podsycają konflikt – mit zjednoczonej Polski zaczyna upadać…

Monika Strzępka i Paweł Demirski przenoszą na scenę głośną powieść Szczepana Twardocha.

Monika Strzępka – reżyserka teatralna. Zadebiutowała w 2004 roku w Teatrze Polskim w Bydgoszczy realizacją tekstu Anny Bednarskiej Z twarzą przy ścianie. Pracując rok później w Teatrze Wybrzeże poznała Pawła Demirskiego. Od tego czasu Strzępka-reżyserka i Demirski-dramaturg zrealizowali szereg zaangażowanych społecznie spektakli, m.in. Był sobie Andrzej Andrzej Andrzej i Andrzej w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu, za który otrzymali główną nagrodą na 3. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w Krakowie, W imię Jakuba S. w Teatrze Dramatycznym w Warszawie, nie-boska komedia. WSZYSTKO POWIEM BOGU!, Bitwa warszawska 1920 i Triumf woli w Starym Teatrze w Krakowie.

W projekcjach do spektaklu wykorzystano materiały archiwalne ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego.

Przedstawienie przeznaczone jest dla widzów dorosłych. Uprzedzamy również, że w spektaklu wykorzystywane jest światło stroboskopowe.

___________________________________________________________________________________
Oświadczenie o stanie zdrowia:
KLIKNIJ TUTAJ

Drodzy Widzowie!

Od 1 grudnia prosimy tych z Państwa, którzy zaszczepili się przeciwko COVID-19, o przynoszenie ze sobą na spektakle zaświadczenia/certyfikatu o szczepieniu.

Zgodnie z nowym rozporządzeniem Rady Ministrów Poz. 2177 z dnia 29 listopada 2021 r., w instytucjach kultury aktualny limit miejsc na widowni wynosi 50%, przy czym do limitu nie są wliczane osoby zaszczepione. Jesteśmy zatem zobligowani do prowadzenia sprzedaży biletów i obsługi widowni zgodnie z obowiązującymi restrykcjami. Okazywanie zaświadczeń/certyfikatów o szczepieniu w wersji papierowej lub elektronicznej jest niezbędne do weryfikacji limitu miejsc na widowni.

Będziemy niezmiernie wdzięczni za dobrowolne okazywanie certyfikatów szczepienia przez osoby zaszczepione lub wypełnienie stosownego oświadczenia o przyjęciu szczepienia.

Udostępnienie informacji o zaszczepieniu jest dobrowolne, jednakże odmowa okazania certyfikatu może uniemożliwić udział w spektaklu (w przypadku osiągnięcia limitu miejsc dla osób niezaszczepionych lub odmawiających udzielenia informacji o zaszczepieniu).

Ogromnie dziękujemy za wyrozumiałość!

Szczegóły

Zamek

Dramat

Adaptacja niedokończonej powieści jednego z najważniejszych pisarzy XX wieku – Franza Kafki
Paweł Miśkiewicz ucieka od popularnych interpretacji Kafki. Wyprawiając głównego bohatera w cyrkowo-karnawałową podróż, zadaje pytania o istotę radości życia, niezgodę na rozpacz i egzystencjalną pustkę.
W bezimiennym miasteczku pojawia się K., pragnący dostać się do tytułowego, odciętego od życia miasteczka zamku. Burząc zastane normy, wyrywa mieszkańców z letargu. W spotkaniu z domniemanym wybawicielem bohaterowie zaczynają na nowo doświadczać samych siebie.

Szczegóły

Stream

Dramat

Inspirowany greckimi mitami i prawdziwymi wydarzeniami spektakl o cyfrowej e-generacji, dla której wirtualna przestrzeń staje się ważniejsza od życia. Kore, współczesna e-girl ucieka od swej chronicznie chorej matki Demeter w świat internetowych relacji i streamów. Razem z poznanym w sieci Narcyzem snuje marzenia o śmierci. Kiedy wirtualne fantazje nastolatków materializują się w realnym świecie, do akcji wkraczają greccy bogowie. Czy woda z Lete – rzeki zapomnienia uleczy ból?

Stream to opowieść o stracie, rozumianej jako tragedia, ale również jako zmiana. Odchodzenie, znikanie, kult i pamięć o zmarłych to uniwersalne doświadczenia, towarzyszące ludzkości od zawsze. Jakie formy przybierają w epoce cyfrowej? W jaki sposób współczesny człowiek przechodzi rytuał pożegnania? Jak radzi sobie z pustką i zapomnieniem?

Spektakl czerpie materiał dramaturgiczny z mitologicznej historii bogini Demeter, której córka – Kore została porwana przez Hadesa, gdy na łące pod Enną schyliła się po kwiat narcyza. Odwołuje się także do współczesnych aktów przemocy, m.in. do zdarzenia z 2019 roku – w Utica w stanie Nowy York dwudziestojednoletni Brandon Clark zamordował Biancę Devins, osiemnastoletnią e-girl, i zamieścił relację z jej morderstwa na internetowej platformie Discord. Tematy mityczne znajdują tu swoje odbicie w wirtualnych przestrzeniach i na odwrót – zjawiska zaczerpnięte z Facebooka i Instagrama wpisują się w strumień antycznego uniwersum.

_____________________________
Premiera
2 października 2020

Szczegóły

M.G.

Dramat

Monika Strzępka i Paweł Demirski, po entuzjastycznie przyjętym „Królu” na podstawie powieści Szczepana Twardocha, wracają do Teatru Polskiego w Warszawie ze spektaklem na podstawie własnego scenariusza.

Znana restauratorka, telewizyjna gwiazda ratująca upadające restauracje, tytułowa M.G., wyrusza w Polskę, by ratować kolejną gastronomię przed bankructwem – degustacja, frustracja, integracja i szczęśliwy finał. Mamy to!

Tymczasem Paweł Demirski pisze dla niej inny scenariusz…

Samochód niespodziewanie łapie gumę gdzieś pośrodku niczego, baterie w telefonach padają, słońce chyli się ku zachodowi. M.G. wraz z asystentką, szukając pomocy, trafiają drogą przez las do najbliższego miasteczka…

NOWE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA W ZWIĄZKU Z COVID19.
Mając na uwadze Państwa bezpieczeństwo, informujemy, że zakup biletów na spektakl, odbywający się w naszym Teatrze, jest równoznaczny z wyrażeniem przez Państwa zgody na złożenie niezbędnych oświadczeń wynikających z norm sanitarnych.
W związku z tym prosimy o wypełnienie poniższego oświadczenia i zgody oraz wręczenie go obsłudze widowni bezpośrednio przed wejściem do Teatru. Dokument dostępny jest w Kasie Głównej Teatru oraz do pobrania ze strony - pełna treść oświadczenia i zgody :
KLIKNIJ TUTAJ


Spektakl bierze udział w 27. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Anna Jazgarska, Justyna Landorf, Andrzej Lis, Henryk Mazurkiewicz, Barbara Pitak-Piaskowska, Jacek Sieradzki (przewodniczący), Paweł Stangret.

Szczegóły

Judasz. Laboratorium Epifanii

Dramat

Reżyserka zaprosiła do współpracy grupę aktorów, z którymi przyglądała się tekstom ewangelicznym, apokryfom, skostniałemu językowi religijnemu, próbując odnaleźć w tych źródłach prawdziwych ludzi, ich relacje i emocje.
Ta laboratoryjna praca stała się podstawą opowieści o tym, co mogło wydarzyć się w wieczerniku przed śmiercią Jezusa. Apostołowie spotykają się tam po pojmaniu ich Mistrza i próbują odtworzyć Jego słowa, zinterpretować gesty, zrozumieć, co się stało, kto zdradził, dlaczego to zrobił. Chcą ustalić wspólną wersję i zastanowić się, co będzie z nimi dalej. Nie ma w ich gronie tylko dwóch uczniów: Judasza i Jana – ta nieobecność mocno im ciąży.

Szczegóły

Capri - wyspa uciekinierów

Dramat

Zapowiedź reżysera, Krystiana Lupy:
Imperator Tyberiusz, Jezus Chrystus...
Jean Luc Godard, Fritz Lang, Brigitte Bardot – Le mépris. Tu Jean Luc Godard kazał w swoim filmie „Pogarda” kręcić sceny ze swojej upartej wizji Odysei, na tarasie Casa Malaparte miał Odyseusz w ostatnim ujęciu filmu zobaczyć ojczystą Itakę. Ponieważ jednak śmierć producenta przerwała tę podróż, podróż Odyseusza, podróż Fritza Langa, podróż Jean Luc Godarda – Odys zostaje w tym domu razem z filmową ekipą...
Tu, w pomieszaniu, w syntezie czasów, spotykają się wszyscy...
Wyspa i dom na wyspie. Azyl, schronienie. Uciekamy przed monstrum Europy. Przed państwem, przed religią, przed dyktaturą, przed demokracją, przed Potworem Homo Christianis, przed wojną...
Dom Malapartego, Villa Tiberius, Casa san Michele...
Na zewnątrz trwa nieokreślona wojna, nie wiadomo, czy to jest pierwsza, druga, czy trzecia wojna światowa wynikła z szaleństwa współczesnego człowieka, pychy twórców polityczno-społecznych ustrojów, marzycieli LUDZKIEGO RAJU, FILOZOFUJĄCYCH ZBRODNIARZY I FANTASTÓW, narkomanów władzy.... Reformatorów kultury, i tak dalej...
Ten dom jest więzieniem...
Ten dom jest schronem...
Ten dom jest Archetypem DOMU.
TEN DOM JEST TAJEMNICĄ.
Ten dom jest jaskinią artysty...
TEN DOM JEST MIEJSCEM SEANSU SPIRYTYSTYCZNEGO, SPOTKANIA UPIORÓW...
TEN DOM JEST MIEJSCEM SEANSU SPIRYTYSTYCZNEGO MARZYCIELI NOWEGO CZŁOWIEKA...
***
Spektakl wyłącznie dla widzów dorosłych

Szczegóły

Capri - wyspa uciekinierów

Dramat

Zapowiedź reżysera, Krystiana Lupy:
Imperator Tyberiusz, Jezus Chrystus...
Jean Luc Godard, Fritz Lang, Brigitte Bardot – Le mépris. Tu Jean Luc Godard kazał w swoim filmie „Pogarda” kręcić sceny ze swojej upartej wizji Odysei, na tarasie Casa Malaparte miał Odyseusz w ostatnim ujęciu filmu zobaczyć ojczystą Itakę. Ponieważ jednak śmierć producenta przerwała tę podróż, podróż Odyseusza, podróż Fritza Langa, podróż Jean Luc Godarda – Odys zostaje w tym domu razem z filmową ekipą...
Tu, w pomieszaniu, w syntezie czasów, spotykają się wszyscy...
Wyspa i dom na wyspie. Azyl, schronienie. Uciekamy przed monstrum Europy. Przed państwem, przed religią, przed dyktaturą, przed demokracją, przed Potworem Homo Christianis, przed wojną...
Dom Malapartego, Villa Tiberius, Casa san Michele...
Na zewnątrz trwa nieokreślona wojna, nie wiadomo, czy to jest pierwsza, druga, czy trzecia wojna światowa wynikła z szaleństwa współczesnego człowieka, pychy twórców polityczno-społecznych ustrojów, marzycieli LUDZKIEGO RAJU, FILOZOFUJĄCYCH ZBRODNIARZY I FANTASTÓW, narkomanów władzy.... Reformatorów kultury, i tak dalej...
Ten dom jest więzieniem...
Ten dom jest schronem...
Ten dom jest Archetypem DOMU.
TEN DOM JEST TAJEMNICĄ.
Ten dom jest jaskinią artysty...
TEN DOM JEST MIEJSCEM SEANSU SPIRYTYSTYCZNEGO, SPOTKANIA UPIORÓW...
TEN DOM JEST MIEJSCEM SEANSU SPIRYTYSTYCZNEGO MARZYCIELI NOWEGO CZŁOWIEKA...
***
Spektakl wyłącznie dla widzów dorosłych

Szczegóły

Judasz. Laboratorium Epifanii

Dramat

Katarzyna Minkowska, studentka III roku reżyserii Akademii Teatralnej, pokaże w TR Warszawa spektakl będący owocem seminarium dla studentów organizowanego przez Festiwal Nowe Epifanie.

Katarzyna Minkowska zaprosiła do współpracy grupę aktorów, z którymi przyglądała się tekstom ewangelicznym, apokryfom, skostniałemu językowi religijnemu – w tym wszystkim próbowali odnaleźć prawdziwych ludzi, ich emocje, relacje.

Ta laboratoryjna praca stała się podstawą, na której budują opowieść pokazującą, co mogło wydarzyć się w wieczerniku przed śmiercią Jezusa. Apostołowie spotykają się tam po pojmaniu ich Mistrza i próbują odtworzyć Jego słowa, zinterpretować gesty, zrozumieć, co się stało, kto zdradził, dlaczego to zrobił. Chcą ustalić wspólną wersję i zastanowić się, co będzie z nimi dalej. Nie ma w ich gronie tylko dwóch uczniów: Judasza i Jana – ta nieobecność mocno im ciąży.

Spektakl powstał we współpracy z Akademią Teatralną jako efekt seminarium dla studentów reżyserii, organizowanego przez Festiwal Nowe Epifanie. Partnerem pokazów przedstawienia w ramach Festiwalu jest TR Warszawa.

Zespół badawczy: Mikołaj Chroboczek, Maciej Hanczewski, Aneta Jankowska, Mateusz Korsak, Adrian Koszewski, Jan Kwapisiewicz, Katarzyna Minkowska, Maciej Miszczak, Mateusz Nędza, Nikodem Rozbicki, Modest Ruciński, Kamil Toliński, Paweł Tomaszewski, Agata Tragarz

Szczegóły

Narkotyki

Dramat

Duchową przygodę należy rozważać bez związku z rozkoszą, gdyż kusi ona właśnie świadomość wyższą i subtelniej rozwiniętą. W gruncie rzeczy wszelka rozkosz ma charakter duchowy; tam znajduje się niewyczerpalne źródło, organizujące jako żądza, której nic nie zaspokoi. Ernst Jünger

„Narkotyki” Witkacego to pozycja przewrotna. Publicystyka pisana przez kontrowersyjnego artystę w okresie, kiedy czuł się odrzucony, nierozumiany przez krytykę oraz czytelników miała prowokować publiczność, oczyścić pisarza z niepochlebnych opinii i ukazać Witkacego w nowej roli - artysty zaangażowanego. Zaangażowanego w sprawy doczesne, w przekazywanie konkretnego doświadczenia i wiedzy, pouczającego - nie tylko dlaczego nie zażywać substancji odurzających, ale, w „Appendixie”, jak golić się, czy leczyć hemoroidy - oraz wskazującego remedia, jak w dołączonych do tomu „Niemytych duszach”, na paskudne psychiczne i duchowe przywary pobratymców. Oto więc literacka hybryda: poradnik i kompendium, zjadliwa krytyka społeczna obfitująca w wątki autobiograficzne, próba opisania społecznego tabu z zawartym wewnątrz programem naprawczym i mini-wykładem parapsychologicznym.

Te gesty pisarza wskazują nam kierunek teatralnych poszukiwań. Krajobraz używek i narkotyków zmienił się znacząco, choć główne substancje bywają takie same, to występuje obok nich całe mnóstwo nowych środków. Od legalnych farmaceutyków regulujących nastrój, po dopalacze i narkotyki eksperymentalne, które jeszcze nie zdążyły znaleźć się na liście zakazanych substancji. Tabu z nimi związane wymaga innej optyki, by oświetlić zaułki społecznej hipokryzji, która uznaje, że skoro sprawa jest regulowana prawnie, to problemu praktycznie nie ma. Tym czasem nasza praca, gospodarka, myśli, emocje tworzone są przez napędzane teiną, kofeiną, cukrem, tytoniem i alkoholem mózgi, a kto wie, czy nie jeszcze czymś znacznie bardziej wyginającym karty umysłowych klaserów.

Tak, dyskusja o tym, jak traktujemy środki odurzające, to dyskusja o stanie świadomości społeczeństwa, dojrzałości jego struktur oraz o tym, czym są dla nas relacje z własną Tajemnicą Istnienia oraz Tajemnicą Innego. Korzystając z tekstów dramatycznych Witkacego, jego listów i publicystyki, przyglądamy się jak figura skandalisty i eksperymentatora może dziś wypełnić zadany jej przez autora cel: na nowo, na własnych warunkach nawiązać dialog ze społeczeństwem, rozbić przezroczyste gabloty hipokryzji, doświadczyć innych sposobów odczuwania, zajrzeć w delikatną tkankę naszych relacji, tych relacji, które były obsesją Witkiewicza, relacji z rodzicami, kochankami, grupami społecznymi, ze sztuką i polityką.

Szczegóły

Idiota

Dramat

Inscenizacja jednego z arcydzieł XIX-wiecznej powieści.

Rosja i świat na krawędzi chaosu. Wracający z Zachodu książę Myszkin szuka ratunku przed Apokalipsą w wierze praojców. Jest święty czy śmieszny? Naśladuje Chrystusa czy tylko go udaje?

Szczegóły

Jaskinia

Dramat

Próba opowiedzenia o nierozerwalnej więzi łączącej syna i matkę. Tworus wraca pamięcią do najodleglejszych wspomnień, dotykając szczególnie tych wypartych i niezrozumiałych. Jaskinia to także łono matki. To do niej instynktownie zawraca człowiek, uciekając przed starciem z rzeczywistością. Jednak któregoś dnia musi nastąpić przecięcie pępowiny.

Szczegóły

W imię Jakuba S.

Dramat

Większość polskiego społeczeństwa ma korzenie na wsi. Ale nie tej dworkowo-ziemiańskiej, tylko tej duszonej pańszczyzną, tej chłopskiej, tej chamskiej. Dlaczego w takim razie w kalendarzu polskich świąt nie ma święta zniesienia pańszczyzny?

Czy wolimy myśleć o sobie jako o potomkach tej „lepszej”, szlacheckiej części narodu? Przecież dzisiejsza klasa średnia i ci, którzy do niej aspirują, to potomkowie Jakuba Szeli. Tylko, czy jesteśmy w stanie przyjąć inne tropy tożsamości niż te wyuczone w szkołach, gdzie Szela był mściwym prymitywem i zdrajcą, a jego rabacja jedynie inspirowanym przez austriacką administrację mordem na najlepszych synach narodu polskiego?

Czy można dziś bez wstydu powiedzieć, że jesteśmy Europejczykami, bo potrafiliśmy kiedyś mordować? Czy możemy od nowa ułożyć opowieść o sobie, swojej historii i historii swojej/nieswojej ziemi? Opowieść, w której słowo „kurwa” nie jest ani przecinkiem, ani określeniem prostytutki, tylko pewnej postawy? W której słowo „nienawiść” nie zostało zakazane przez XX wiek? W której można kogoś strzelić w ryj i patrzeć czy równo puchnie i opowiadać publicznie o krzywdzie?

Szczegóły

10 politycznych piosenek

Dramat

Dokument teatralny, który na nowo stawia pytanie o tożsamość narodową Polaków i ich relacje z Innymi, Obcymi. Jego bohaterami są pracownicy warszawskich kebabów – pochodzący z Syrii, Bangladeszu, Indii, Jemenu, a głównym tematem – ich doświadczenie jako imigrantów, pracowników i właścicieli barów w Polsce.

Oderwani od miejsca urodzenia, napędzają polską gospodarkę, karmią większość społeczeństwa, a tysiące barów w całym kraju są nieodłącznym elementem polskiego pejzażu. Pracownicy kebabu są niewidzialni – jako imigranci nie mają reprezentacji politycznej, nie istnieją media mówiące w ich imieniu, żaden poseł nie zabiega o ich głosy. Dlaczego Polska wciąż pozostaje homogeniczną wyspą w wielokulturowej Europie? Spektakl Centrali świetnie to pokazuje.

Szczegóły