Paweł Plewa - zdjęcie

Paweł Plewa

8,2 / 10

155 oddanych głosów

Absolwent AST w Krakowie na wydziale wokalno-aktorskim. Współpracuje z Teatrem Barakah w Krakowie, Teatrem Ludowym w Krakowie i Teatrem Ochoty w Warszawie.
Spektakle z udziałem tego aktora:

Matka Joanna od Aniołów

Dramat


Spektakl dla widzów od 16. roku życia


Napisane w 1943 roku opowiadanie Jarosława Iwaszkiewicza przedstawia historię opętania zakonnic w fikcyjnym klasztorze w Ludyniu oraz tragicznej relacji tytułowej Matki Joanny, przeoryszy klasztoru i ojca Suryna, egzorcyzmującego ją jezuity.

W interpretacji twórców TB fabuła opowiadania staje się przypowieścią o ofierze, która jest tu rozumiana w dwójnasób. Po pierwsze jest to radykalny gest wobec kochanej osoby, czyli ofiara z siebie. Po drugie to kozioł ofiarny, czyli niewinne ofiary dominującego (również współcześnie) patriarchalnego dyskursu wykluczającego z narracyjnych form języka, które chcą odzyskać swoją suwerenność i podmiotowość.

Ważnym kontekstem dla spektaklu jest relacja Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów, zwłaszcza czas psychicznej choroby Anny i jej pobyt w szpitalu psychiatrycznym w Tworkach.

Język spektaklu łączy w sobie elementy teatru dramatycznego, teatru tańca i teatru muzycznego.

Data premiery: 30 maja 2021

Szczegóły

Słoneczni chłopcy

Tragikomedia

Sztuka znakomitego amerykańskiego dramatopisarza Neila Simona to komedia najwyższych lotów, która z humorem i ironią, ale i pobłażliwością, opowiada o życiu, ważnych i zarazem trudnych relacjach, wzlotach i upadkach oraz codziennych słabostkach. We wspólnej produkcji Teatru KTO i Teatru Miejskiego w Lesznie Jacek Strama i Leszek Piskorz świętować będą swój jubileuszowy sezon pracy artystycznej. Panowie poznali się w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, której absolwentami zostali pięć dekad temu.

Duet Willy Clark (Leszek Piskorz) i Al Lewis (Jacek Strama) przez wiele dziesięcioleci bawili publiczność skeczami i scenkami, których energię podsycały ich nie najłatwiejsze relacje pozasceniczne. Skłóceni i pełni wzajemnych pretensji rozstają się scenicznie i życiowo. Po latach sędziwi aktorzy otrzymują kuszącą propozycję zarobku i powrotu na szczyty kariery. Muszą tylko (lub aż) spędzić ze sobą trochę czasu. Jak zabrzmi ich łabędzi śpiew? Zdradzimy tylko tyle, że czasami to, co dzieje się w kulisach, bawi bardziej niż programowy skecz. Sztuka Neila Simona stworzona u szczytu jego kariery doczekała się wielu znakomitych adaptacji filmowych i teatralnych na całym świecie, z których warto wspomnieć choćby film Johna Ermana z 1975 roku z Peterem Falkiem w roli Willy’ego oraz Woodym Allenem w roli Ala oraz londyńską adaptację w reżyserii Thei Sharrock z 2012 roku z Richardem Griffithsem w roli Ala oraz debiutującym na West Endzie Danny’m DeVito.

Szczegóły

Karnet na MYSZYFEST | 10-12 października

Kabaret

To już trzecia edycja MYSZYFEST.
Karnet upoważnia do wejścia na wszystkie trzy odcinki.

Tym razem pokażemy:

10 października 2019 o 21:00 - QUO VADIS Magiczny Prodiżu?

11 października 2019 o 21:00 - ELEMENTARZ POLSKIEGO PATRIOTY

12 października 2019 o 21:00 - BLACK SZCZYT

Noce Waniliowych Myszy to wybitni aktorzy z najlepszych krakowskich i polskich teatrów, to muzyka na żywo pisana przez Renatę Przemyk, to scenariusze młodych krakowskich scenarzystów, to w końcu niesamowite widowisko, na które niełatwo zdobyć bilety, ale gdy się je już zdobędzie, widza czeka wiele śmiechu, a przede wszystkim refleksji, bo na tym polega dobry kabaret, a takim jest projekt Teatru BARAKAH, który – wg Krzysztofa Orzechowskiego piszącego w „Dzienniku Teatralnym” – „nawiązuje do największych tradycji polskiego kabaretu z Zielonym Balonikiem i Piwnicą pod Baranami na czele”.

Polityka i sztuka, kultura i ekonomia, magia i religia, tu wszystko się ze sobą łączy i interferuje, tworząc wybuchową mieszankę, która w ocenzurowanym świecie pozwala na pokrzepiający oddech. Po ostatnim odcinku Andrzej Czapliński napisał: „Barakah i jego Noce... to dzisiaj jedyny tak mocny kabaret polityczny (…) w Polsce”.

Szczegóły

Życie jest piękne

Tragikomedia

To niezwykłe spotkanie z jednym z największych tancerzy XXI wieku, którego praca stała się inspiracją dla twórców na całym świecie. Choć dziś nieco zapomniany, dla kręgów artystycznych stał się odkrywcą nowej ekspresji tanecznej. Mówi się, że tańczy jak ktoś kto dopiero wpadł na imprezę. Wstydzi się wejść na parkiet, lecz coś każe mu zacząć, a gdy zaczyna, to nie potrafi przestać. Jak powstał jego najsłynniejszy performans, w którym zaprezentował siebie i swoje rozumienie tego, czym jest taniec i twórczość? Jak słynni artyści wpadają na swoje rewolucyjne pomysły? Poznajmy jego prawdziwą historię.

Szczegóły

Noce Waniliowych Myszy - "QUO VADIS Magiczny Prodiżu?" (odc. 12)

Kabaret

Noce Waniliowych Myszy* to projekt cyklicznych spektakli z elementami kabaretu i musicalu, który od ponad dwóch lat komentuje codzienną, zastaną rzeczywistość, dzięki czemu stał się jednym z najpopularniejszych i najważniejszych wydarzeń teatralnych Krakowa, bo — jak napisał Łukasz Gazur w „Dzienniku Polskim” — „Wreszcie doczekaliśmy się własnego Pożaru w Burdelu i nie wahajmy się go używać!”.

Kiedy coraz to nowe troski wkraczają na skronie przywódcy narodu, w jego umyśle zaczynają pojawiać się kolejne pytania – Którą drogą prowadzić swój lud? Co zrobić, by obywatele odzyskali wiarę? Jak rozegrać zbliżającą się wielką polityczną batalię? I oczywiście: Quo vadis, Magiczny Prodiżu? W nowym odcinku Nocy Waniliowych Myszy pojawia się Dżin spełniający życzenia współczesnych mężów stan i przenoszący nas i ich do PRL-owskiej przeszłości, gdzie bryluje Maryla Narodowicz, grozi Czerwony Generał i wraca zamknięty od lat w Magicznym Prodiżu estradowy duch szalonych lat osiemdziesiątych łudząco podobny do… Andrzeja Zauchy. Czy bohaterowie z Wiejskiej poradzą sobie z tym pomieszaniem epok? Czy naczelny polityk zaspokoi swoje ambicje i okaże się wodzem, którego – choć na niego nie zasługujemy – to potrzebujemy? To wszystko w 12 odcinku!

*Tytuł „Noce Waniliowych Myszy” został zaczerpnięty z jednego z wierszy amerykańskiego pisarza i poety Charlesa Bukowskiego, zamieszczonego w tomie o tym samym tytule wydanym w 2014 roku nakładem Noir Sur Blanc. „…przywróciłem miłość tym wyblakłym oczom kiedy waniliowe myszy spały pod naszym łóżkiem” — pisał Bukowski.

Szczegóły

Noce Waniliowych Myszy - "Black Szczyt" (odc. 11)

Kabaret

Co się stanie, gdy do jednego nawiedzonego zamczyska wpuścimy trzech przywódców narodowych mocarstw? Stanie się jedenasty odcinek Nocy Waniliowych Myszy, który przybiera formę komicznego horror show i w którym bardziej niż widzowie bać się będą bohaterowie. A w rolach głównych wystąpi sama śmietanka: Trump, Putin, Kim Dzong Un i inni nieświadomi zagrożenia, jakie na nich czyha, goście czarnego szczytu, który odbyć ma się na… Wawelu! Czy polskiemu rządowi uda się pogodzić zwaśnione mocarstwa? Czy unikniemy nuklearnej apokalipsy? Wszystko w rękach pewnego byłego Ministra Obrony Narodowej… „Black Szczyt”, jak przystało na horror klasy C, zbiera żniwo tak srogie, że aż strach się bać! To także historia o polityce najwyższego formatu, o głowach mocarstw i ich bolączkach, a także o zakulisowych rozgrywkach, w których uczestniczą tylko wtajemniczeni. A może i… duchy?

Szczegóły

Elling

Dramat

„Pocą się mi dłonie i serce mi wali. W tej niesamowitej chwili uświadamiam sobie, że naprawdę zaczynam się rodzić na nowo. Że nie jestem już tym człowiekiem, który przez 26 lat wiódł bezpieczny żywot pod kloszem, razem z matką. Ten nowy człowiek ma znacznie bardziej ofensywny stosunek do codzienności. Teraz na przykład zdecydował się na kota. I będzie miał kota”.

Historia dwóch mężczyzn, Ellinga i Kjela Bjerne, którzy po kilku latach spędzonych w zakładzie psychiatrycznym wychodzą na wolność i starają się zmierzyć z rzeczywistością. „Elling” to spektakl o relacjach, małych marzeniach, nauce samodzielności i przede wszystkim o ludziach, którzy innym mogą się wydawać być „inni niż wszyscy".

Historia Ellinga i Kjela Bjerne może być znana szerszej publiczności z norweskiego filmu „Elling"; w reż. Pettera Naessa, który zebrał mnóstwo nagród na festiwalach filmowych na całym świecie. Dramat „Elling i Kjell Bjarne"; Axela Hellsteniusa powstał na podstawie powieści Ingvara Ambjørnsena „Bracia krwi”.

Szczegóły

Life is cruel, people are bad czyli życie jest ciężkie

Dramat

To szara rzeczywistość przedarła się do bajkowego życia Maćka czy też zupełnie zwyczajny Maciek postanowił wskoczyć do króliczej nory? Tego raczej nie zgadniemy. Zresztą sam Maciek niewiele z tego rozumie. Jedno jest pewne. Kiedy nieco nieogarnięty chłopiec spotyka na swojej drodze Kapitana Fortybassa i jego Gubiny, nagle wszystko nabiera zupełnie innego tempa i zyskuje nowe znaczenia. Co z tego wyniknie? Tego też nie zgadniemy. Jedno jest pewne. Jeszcze nigdy nie widzieliście takiej akcji! Młodzi twórcy z grupy teatralnej Kąsaj Fabułkę stworzyli groteskową opowieść o dorastającym młodzieńcu nieradzącym sobie z otaczającą go rzeczywistością. Nagłe zwroty akcji, plejada przedziwnych postaci i absurdalne dialogi potwierdzają, że życie jest naprawdę ciężkie, a ludzie wokół są bardzo źli.

- No już nie rozumiem! Nie rozumiem o co chodzi!

- Ale czego? Życia? Śmierci? – zapytał Kapitan Fortybass – wiem, wiem, wiem, wojen! Pewnie wojen! Albo miłości! Miłość – wojna, słyszał kto o większych komplikacjach! Nikt nic nie wie, więc Buło, czego nie rozumiesz?

- Nie no, bez przesady, nie że jakaś tragedia… Żyję, nie? – odpowiedział Maciek – Ale no po prostu… Nie rozumiem! No nie rozumiem!

- Atawistyczne Wasze potrzeby zaspokoić pragnę – powiedział Kapitan Fortybass. – A nie, za zły konic kijaszka chwyciłem. Nagość, śmiech, łzy i śmierć, kłamstwo no i prawdy ćwierć. A teraz wyruszaj zanim wierzby wyjdą!

Spektakl powstaje w ramach finału trzeciej edycji konkursu „Polowanie na motyle” dla niezależnych grup teatralnych.

Szczegóły

Noce Waniliowych Myszy – „Tajemnica Łasicy” (odc. 8)

Kabaret

Noce Waniliowych Myszy to spektakle z elementami kabaretu. Artyści Teatru Barakah komentują wydarzenia z rzeczywistości zarówno lokalnej, jak i tej dalszej – krajowej a nawet międzynarodowej. Słowem, gestem i dźwiękiem drwią ze świata kultury, polityki, religii oraz relacji damsko-męskich. Tytuł „Noce Waniliowych Myszy” został zaczerpnięty z jednego z wierszy amerykańskiego pisarza i poety Charlesa Bukowskiego, zamieszczonego w tomie o tym samym tytule wydanym w 2014 roku nakładem Noir Sur Blanc.

Kto powiedział, że na sztuce nie da się zarobić? Na pewno nie ci, którzy trzęsą światem szołbiznesu i trzymają forsę budżetówki! Noce Waniliowych Myszy zapraszają na spektakl opowiadający o wielkiej intrydze, w którąwmieszani są uciśnieni ludzie teatru, książęta znanych polskich rodów, cały staw grubych ryb, a także inne miłościwie nam panujące władze – choćby te najmiłościwsze, czyli państwowe! A wszystko to za sprawą tajemniczej sprawy kradzieży pewnego niezwykle wartościowego obrazu z gryzoniem na pierwszym planie. „Tajemnica Łasicy” to opowieść łącząca w sobie elementy kina nowej przygody, tajemniczą aurę znaną nam z filmów z Indianą Jonesem w roli głównej, a także kryminału political fiction w najlepszym gatunku. Widzowie kolejnego, ósmego już odcinka dowiedzą się jak znikają pieniądze na kulturę, kto lansuje wizerunek artysty jako biednej poczciwiny i czy w kodzie Leonarda Da Vinci maczał palce jakiś inny KOD.
Kto nigdy na Nocach Waniliowych Myszy nie był, niech nastawi się na humor w wymiarze gigant, ostrą krytykę otaczającej nas rzeczywistości oraz, napisane specjalnie na tę okazję, piosenki, które usłyszy w wykonaniu niezwykle utalentowanych krakowskich aktorów. To wszystko przy akompaniamencie muzyki skomponowanej przez Renatę Przemyk, znaną polską wokalistkę i kompozytorkę. Spotkanie z „Myszami” znów będzie ekstatycznym spektaklem spontanicznych wybuchów śmiechu i innych wilgotnych uniesień.

Szczegóły

Noce Waniliowych Myszy – „Dżojstik zagłady” (odc. 7)

Kabaret

Noce Waniliowych Myszy w kolejnym, siódmym odcinku nadal za nic mają sobie wszelkie tabu i poprawności, a wszystko po to, by skomentować otaczającą nas rzeczywistość i natrzeć uszu tym, którzy chcą odebrać nam Krainę Szczęścia. Przygotujcie się na bitwę naszych czasów! – Odcinek siódmy nosi tytuł „Dżojstik Zagłady!”.

Będzie to połączenie szpiegowskiej farsy i tajemniczej podróży w osobliwe realia psychiki szaleńca opętanego władzą i swoimi własnymi słabościami. Poza widowiskowością, zwariowanym tempem, muzyką i salwami śmiechu, czeka Was również okazja do refleksji nad współczesną relacją pomiędzy obywatelem i rządzącymi. W onirycznej, komediowej materii ujrzycie zniekształcone odbicie współczesności, w której zręczne oko bez problemu odnajdzie pierwowzory… Jak uratować Polskę? Czy światem rządzą siły, o których nie wiemy? Czy kobiety lecą tylko na wysoko postawionych? Czy, żeby się wspiąć, trzeba coś zdjąć? A przede wszystkim: co zrobić, żeby nie musieć żyć w ciekawych czasach? – Na te i więcej pytań odpowiada najnowsza produkcja Teatru Barakah.

Czeka Was feeria barw, iskrzące humorem dialogi oraz napisane specjalnie na tę okazję piosenki, które usłyszycie w niezapomnianym wykonaniu krakowskich aktorów. Muzykę do spektaklu skomponowała Renata Przemyk – znana polska wokalistka i kompozytorka.

Szczegóły

Syn smoka l #WspieramKulture

Dla dzieci

Link do bezpłatnej transmisji znajdziesz na stronie Teatru Ludowego: KLIKNIJ TUTAJ
Baśń japońska osnuta na motywach ludowych.
Tatsu jest rozpieszczonym przez babcię chłopcem, który cały wolny czas, a ma go sporo, spędza na zabawie ze zwierzętami i na walkach sumo.
Pewnego dnia w okolicy pojawia się Czerwony Diabeł, który porywa jego młodą przyjaciółkę Aye, zaś leciwa babcia, która wychowuje Taro, ulega wypadkowi. Beztroski świat Tatsu nagle rozpada się na kawałki. W takiej sytuacji Taro poznaje sekret rodzinny: jego mama żyje, ale została zamieniona w smoka i tylko on może ją odnaleźć.
Bohaterowie tej egzotycznej opowieści inaczej się ubierają, fantastyczne postaci, które spotykają na swojej drodze nie są podobne do naszych smoków czy diabłów, nawet muzyka sięga do zupełnie innej estetyki. Jednak uczucia i wartości, jakie budują ich świat, są te same, o które i my zabiegamy. Miłość matki i syna, przyjaźń, wdzięczność, odwaga w każdej kulturze są ta samo ważne i cenne. Tak samo wraca do ludzi dobro uczynione w Europie, jak i w dalekiej Japonii.

Szczegóły

Life is cruel, people are bad czyli życie jest ciężkie

Dramat

Za namową bezkompromisowego i odbiegającego od „normy” Kapitana Fortybassa, Maciek – główny bohater – wyrusza w podróż. Wyrusza ponieważ, jak sam mówi, nie rozumie wielu rzeczy. Nie że jakaś tragedia, ale no…, nie rozumie, po prostu nie rozumie. Wyrusza więc, by odnaleźć siebie, zrozumieć i takie tam.

Wszystko poszło by oczywiście świetnie, gdyby ten świat nie był tak okrutny, ludzie tacy źli, a życie takie ciężkie. Maciek napotyka na swej drodze przeróżne postaci, niektóre przypominają bliskie mu osoby, inne są jak wyjęte z bajki. Gdy na ścieżkę, którą kroczy Maciek, wkracza także Człowiek Skrzywdzony pojawia się tylko jedno pytanie: czy bez Kapitana Fortybassa uda się dojść do ostatniego levelu, doczytać do ostatniego rozdziału? Co jeżeli w ostatecznej minucie Maciek pozostanie sam i Kpt. Fortybass nie nadleci…

Spektakl opowiada o podróży Maćka po świecie, który jest okrutny (po ang. cruel – okrutny), a ludzie są źli (po ang. bad – zły; także piosenka znajdująca się na siódmym solowym albumie studyjnym Michaela Jacksona pt. „Bad”, wydanego w 1987 r.; album osiągnął status ośmiokrotnej platyny w Stanach Zjednoczonych, na świecie został sprzedany w 45 milionach egzemplarzy).

Spektakl tylko dla młodzieży, ale tej powyżej 18 roku życia.

Szczegóły

Dyktanda

Komedia

"Wątróbka z cebulką krótko smażona, byle nie gorzka od żółci, jest zakąską doskonałą. Aby ją przyrządzić, należy kupić samochód i pędzić nim póty, aż się kogoś przejedzie. Wątróbkę, nieboszczykowi niepotrzebną, z wnętrzności wyjmujemy i wkładamy do lodówki. Trupa wyrzucamy lub stawiamy w zbożu jako stracha na wróble. Z wątróbki osób starszych tylko pasztet się udaje, ponieważ jest łykowata. Najlepsze są wątróbki młodych chłopców jeżdżących zwykle na rowerze”. Nieprawdaż?

„Dyktanda”, a właściwie „Dyktanda, czyli… w jaki sposób wujek Staszek wówczas Michasia – dzisiaj Michała – uczył pisać bez błędów” to krótkie historyjki pełne czarnego i absurdalnego humoru rodem ze światów Rolanda Topora, z dodatkiem ironii, składające się z ortograficznych pułapek. Stanisław Lem pisał je w 1970 roku dla swojego siostrzeńca, by sprawdzać jego językowe umiejętności i czy Michaś wie, gdzie „u”, a gdzie „ó” postawić. Spektakl krakowskiego Teatru BARAKAH jest próbą odnalezienia teatralnego wyrazu dla owych „u”, „ó”, a do tego „ż”, „rz” i jeszcze świetniej w akustyce starej żydowskiej mykwy wybrzmiewających „dź” oraz złożeniem w całość na pozór niepowiązanych ze sobą wizji autora „Solaris”.

Szczegóły

Ballada o Nowej Hucie

Nowa Huta posiada genius loci, który inspiruje twórców. Co rusz powstają o niej filmy, książki czy wreszcie spektakle. Jej siermiężny urok uwiódł już niejednego.

Ostatnim z nich był Piotr Waligórski, który na scenie Teatru Ludowego przygotował „Balladę o Nowej Hucie”, mitologizując powszednią historię najmłodszej z dzielnic Krakowa i jednocześnie przywołując z pozoru szare, ale jakże barwne w swojej istocie rozśpiewane lata 70.

Nad głową filozofującego robotnika z Nowej Huty rozbrzmiewa energetyczna „Walentyna twist” Filipinek, nostalgiczna prośba „Tylko mnie poproś do tańca” Anny Jantar czy pełna żalu "Jaskółka" Stana Borysa– przeboje, które przed laty zwykła śpiewać cała sala!Tym bardziej, że śpiewać będą na żywo Marta Bizoń, Iwona Sitkowska, Jan Nosal, Mikołaj Chroboczek.

Ta śpiewająco opowiedziana historia Nowej Huty utrzymana jest w duchu komedii Stanisława Barei, jak „Alternatywy 4”, doprawiona nutka absurdu, dyskretnym wątkiem kryminalnym i podniesiona na piedestał świętości, „nowohuckiej świętości”, bo Pan Bóg wybrał sobie Nową Hutę, jako idealne miejsce, żeby się ludziom ukazać po raz ostatni…

Szczegóły