Paweł Malicki - zdjęcie

Paweł Malicki

8,0 / 10

1 oddany głos

Tancerz, choreograf, pedagog Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej i Akademii Wychowania Fizycznego (kierunek: „Taniec w kulturze fizycznej”) w Poznaniu. Ukończył Państwowe Pomaturalne Studium Kształcenia Animatorów Kultury w Kaliszu na kierunku „Taniec współczesny” oraz Wydział Pedagogiki na specjalności „Wychowanie przedszkolne i nauczanie początkowe”. W 2013 roku otrzymał dyplom choreografa jako absolwent studiów magisterskich na kierunku „Choreografia i teoria tańca” na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Swoją taneczną drogę zaczął od Studia Tańca Współczesnego „Plus”, działającego przy Konińskim Domu Kultury. W latach 2004-2006 był tancerzem Teatru Tańca ALTER Witolda Jurewicz. Od maja 2006 jest adeptem, a od 2009 roku – po uzyskaniu dyplomu Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Poznaniu – tancerzrm Polskiego Teatru Tańca.

Obecnie pracuje w PTT na stanowisku solisty. Występuje m.in. w spektaklach: Walk@ karnawału z postem, Carpe Diem, Wiosna – Effatha, Spotkania w dwóch niespełnionych Aktach, Szkoda, że Cię tu nie ma, Dobrze, że tu jesteś, Już się zmierzcha, LAMENT. Pamięci Tadeusza Różewicza (chor. Ewa Wycichowska), Minus 2 (chor. Ohad Nahrin), Alexanderplatz, Desert i Architektura światła (chor. Paulina Wycichowska), Wo-man w pomidorach (chor. Yossi Berg), Lato – Red Sun (chor. Thierry Verger), Trzy siostry – wyobrażenie, Volta (chor. Andrzej Adamczak), Jewrope (chor. Yoshiko Waki), Tysiąc kolorów (chor. Takako Matsuda), Czterdzieści (chor. Jo Strømgren) oraz Percepcja (chor. Urszula Bernat-Jałocha).

W ramach Atelier Polskiego Teatru Tańca artysta rozwija swój talent choreograficzny. Jest współtwórcą choreografii Kilka kroków (d)o miłości oraz autorem spektakli: Mat, Secondhand, The Unknown – Niewiadoma oraz tryptyku, na który składają się spektakle Hello, Stranger!, Hello, My Friend! oraz Hello. And Goodbye. Był pedagogiem Otwartych Zajęć Tańca Współczesnego oraz Międzynarodowych Warsztatów Tańca Współczesnego w Poznaniu, prowadzi warsztaty w wielu miastach w Polsce (Konin, Zielona Góra, Piła).

Jest laureatem wielu nagród, m.in. indywidualnej nagrody na Międzynarodowych Prezentacjach Tańca (Kalisz 2006), nagrody „The best duo performance” na Międzynarodowym Konkursie „Solo&Duo Festival” (Budapeszt 2008) za własną choreografię 46. Choreografia ta przyniosła mu również pierwszą nagrodę w stypendialnym konkursie Telewizji Polskiej „Dolina Kreatywna” w 2009 roku. W tym samym roku otrzymał wyróżnienie dla najpopularniejszego artysty scen poznańskich w plebiscycie publiczności „Biały bez”.

W 2013 roku otrzymał stypendium w ramach programu „Młoda Polska”, przyznawanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego artystom do 35. roku życia, odznaczających się wybitnymi osiągnięciami w swojej dziedzinie sztuki. W 2015 roku został laureatem Medalu Młodej Sztuki „Głosu Wielkopolski”.

Poza tańcem próbuje swoich sił w sztukach plastycznych (rysunek i malarstwo olejne).

Często występuje w:
Spektakle z udziałem tego aktora:

Żniwa

Taneczny

Spektakl nawiązuje do obrzędów towarzyszących żniwom oraz cyklu prac rolnych, natury i życia człowieka - zarówno w planie etnograficznym (inspirowanym m.in. pracami Oskara Kolberga oraz "Rokiem Polskim" Zofii Kossak), jak i w szerszym ujęciu antropologicznym i filozoficznym. Fabularną oś spektaklu wyznacza motyw powrotu Odysa, na podstawie eposu Homera, oraz "Powrotu Odysa" Stanisława Wyspiańskiego.

Wykonawcy - tancerze Polskiego Teatru Tańca, oraz aktor, wcielą się w role protagonistów, eksplorując różne warianty wydarzeń w przestrzeni ruchu i słowa. Fizyczna i psychologiczna intensywność działań wkomponowana została w ascetyczną oprawę wizualną spektaklu. W warstwie muzycznej wykorzystano kompozycje Eugeniusza Rudnika,pioniera polskiej muzyki elektronicznej. Partie wokalne, w oparciu o motywy polskiej muzyki tradycyjnej, stworzy i wykona Adam Strug.

Szczegóły

Percepcja / Nondescript

Taneczny

"Percepcja" (45 minut)
„Percepcja” porusza temat mechanizmów rządzących grupą, w której jak w soczewce odbija się obraz współczesnego społeczeństwa. Autorka zgłębia problem wszechobecnego w europejskiej kulturze indywidualizmu, nieustannie podsycanego przez wielkie korporacje, kreujące sztuczne potrzeby i nakaz powierzchownego wyróżniania się z tłumu. Tworząc przedstawienie, artyści skupili się na odsłanianiu mechanizmów autokreacji, widzianych z kilku perspektyw. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu projekcji, realizowanej jednocześnie z kilku kamer. Jej autorką będzie Jago Chalcińska - producentka video, VJka, realizatorka projektów multidyscyplinarnych z pogranicza video-artu, VJingu i performance'u audiowizualnego. Warstwę muzyczną stworzył Paul Tinsley, założyciel grupy muzycznej Violent Yoga, kompozytor muzyki do wielu filmów i spektakli tanecznych. Autorką scenografii i kostiumów jest Adriana Cygankiewicz, której prace można było podziwiać m.in. w przedstawieniach takich artystów, jak Susane Jaresand, Jacek Przybyłowicz czy Ewa Wycichowska.
Realizacja projektu odbyła się w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Młoda Polska".
-------------------------------------------------------------------------
"NONDESCRIPT" (38 minut)
„Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat dochodzi do zacierania się różnic między płciami. Kobiety przejmują role typowo męskie, zajmują stanowiska przywódcze, natomiast mężczyźni muszą sobie poradzić z nową rolą: mężczyzny niepotrzebnego” – stwierdza Jane McLoughlin w "The Demographic Revolution". Do głosu doszedł uniseks symbolizujący słabość mężczyzn i siłę kobiet.
Obecnie w kulturze zachodu często używany jest termin „gender", będący określeniem płci kulturowej lub społecznej. Pojęciem „gender" opisuje się także tworzony w sposób performatywny zespół cech i zachowań, ról płciowych i stereotypów płciowych przypisywanych kobietom i mężczyznom.
W spektaklu Urszuli Bernat-Jałochy człowiek pokazany jest jako bezosobowy, androgeniczny materiał złożony z ciała i jego nieograniczonych możliwości. Autorka spektaklu balansuje na niedookreślonej i dyskusyjnej granicy między pojęciami „płeć” i „gender”. Prezentując zjawisko zacierania się płci, zwraca uwagę na wiążące się z nim ryzyko dehumanizacji.

Szczegóły

Hello, My Friend! / Wo-man w pomidorach

Taneczny

"Hello, My Friend!” [Spektakl jest skierowany do widzów dorosłych.]
Bardzo trafną narracją do spektaklu "Hello, My Friend!”, jak i po części inspiracją do tematu jest cytat z "Dziennika" Sławomira Mrożka:
Nie lubię męskości… Określenie „zniewieściały” jest w gruncie rzeczy określeniem pochlebnym. Oznacza ono, że dany osobnik często się myje, nie lubi zabijać ludzi, zdolny jest do współczucia, nie lubi wrzeszczeć i pchać się, żeby udowodnić swoją ważność.
W „Hello, My Friend!” choreograf podejmuje temat mężczyzn i męskości oraz związanych z nimi stereotypów i przekłamań. Koncentruje się na analizie reguł zachowań i współzależności panujących w męskich grupach. Paweł Malicki nie ucieka od obnażania ich niedoskonałości, gdyż jak powszechnie wiadomo – nie ma ludzi idealnych, zwłaszcza mężczyzn.

----------------------------------------------------------------------

"WO-MAN w pomidorach"
choreografia i reżyseria światła: Yossi Berg
muzyka: Nancy Sinatra, Julie London, Petula Clark, The Treble Spankers, The Chemical Brothers, Cosmo Cosmolino, Virginia Rodrigues, Edith Piaf
kostiumy: Dalia Lider

Szczegóły

Percepcja

Taneczny

„Percepcja” porusza temat mechanizmów rządzących grupą, w której jak w soczewce odbija się obraz współczesnego społeczeństwa. Autorka pragnie zgłębić problem wszechobecnego w europejskiej kulturze indywidualizmu, nieustannie podsycanego przez wielkie korporacje, kreujące sztuczne potrzeby i nakaz powierzchownego wyróżniania się z tłumu.

Tworząc przedstawienie artyści skupią się na odsłanianiu mechanizmów autokreacji, widziane z kilku perspektyw. Będzie to możliwe dzięki wykorzystaniu projekcji, realizowanej jednocześnie z kilku kamer. Jej autorką będzie Jago Chalcińska - producentka video, VJka, realizatorka projektów multidyscyplinarnych z pogranicza video-artu, VJingu i performance'u audiowizualnego. Warstwę muzyczną stworzy Paul Tinsley - założyciel grupy muzycznej Violent Yoga, wielokrotnie tworzący muzykę do filmów i spektakli tanecznych. Autorką scenografii i kostiumów będzie Adriana Cygankiewicz, której prace można było podziwiać m.in. w przedstawieniach takich artystów jak: Susane Jaresand, Jacek Przybyłowicz czy Ewa Wycichowska.

Szczegóły

LAMENT. Pamięci Tadeusza Różewicza

Taneczny

Twórców interesuje wniknięcie w transgresywny świat, jaki rodzi się między przestrzenią traumy a przestrzenią dzieła, które pełni terapeutyczny, a zarazem ekspiacyjny charakter.

Istota intymności wyznania zawarta w utworach składających się na tom Różewicza, stała się dla twórców spektaklu inspiracją do działania, zmierzającego do podjęcia pracy nad wybranymi wątkami i motywami, które w sposób kreacyjny wpisuje dzieło w strukturę gatunkową teatru tańca.

Szczegóły

Czterdzieści

Taneczny

Spektakl śledzi życie pewnej kobiety OD momentu jej przyjścia na świat w roku 1973 do rocznicy urodzin w 2013. Te cztery dekady są odbiciem czasu zwątpień, nadziei, zmagań, wyborów i nieprzewidzianych wydarzeń, którymi kierują heroiczne cnoty – żądza życia i chęć przetrwania.

W wędrówce po chaotycznej Europie bohaterce spektaklu udaje się znaleźć kompromis pomiędzy własnymi ambicjami i wymuszonymi okolicznościami. Wiele warstw przedstawienia portretuje nie tylko indywidualne poszukiwania konkretnego człowieka, lecz staje się także synonimem pewnej podróży kraju i zespołu Teatru Tańca. Polska przeszła radykalne zmiany w ciągu ostatnich 40 lat, jakie są jej perspektywy? Jubileusz czterdziestolecia Polskiego Teatru Tańca skłania do tych samych pytań. Jako dzieło sztuki, przedstawienie to nie zagłębia się w fakty i sylwetki. Fikcyjny punkt widzenia, nawet z perspektywy obcego, może równie dobrze zapewnić dystans niezbędny do komunikacji na wspólnym poziomie. Przecież nawet prawda nigdy nie jest do końca prawdą, wszystko jest kwestią detali, na które chce się położyć nacisk, zignorować je lub wyolbrzymić.

Szczegóły

Desert

Taneczny

Spektakl inspirowany "Małym Księciem" Antoine'a de Saint-Exupéry'ego.

Projekt "Desert" jest próbą spojrzenia na tę poetycką opowieść z perspektywy osoby dorosłej. Wyobrażenie książkowych postaci i ich wzajemnych relacji staje się bardziej złożone i niejednoznaczne. Poszczególne wątki spotkań łączy metaforyczne miejsce przestrzeni i umysłu - Pustynia, która stawia bohaterów i widza przed konfrontacją z Samotnością.

Szczegóły

Hello, My Friend / Hello, Stranger! / Hello. And Goodbye

Taneczny

SPEKTAKLE ADRESOWANE DO WIDZÓW POWYŻEJ 16 ROKU ŻYCIA

"Hello, My Friend!" (2014)
Bardzo trafną narracją do spektaklu "Hello, My Friend!”, jak i po części inspiracją do tematu jest cytat ze Sławomira Mrożka: „Nie lubię męskości… Określenie „zniewieściały” jest w gruncie rzeczy określeniem pochlebnym. Oznacza ono, że dany osobnik często się myje, nie lubi zabijać ludzi, zdolny jest do współczucia, nie lubi wrzeszczeć i pchać się, żeby udowodnić swoją ważność”.
Spektakl jest nawiązaniem do zeszłorocznego przedstawienia Pawła Malickiego pt. "Hello, Stranger!", jest to kolejna jego odsłona. W „Hello, My Friend!” choreograf podejmuje temat mężczyzn i męskości oraz związanych z nimi stereotypów i przekłamań. Koncentruje się na analizie reguł zachowań i współzależności panujących w męskich grupach. Paweł Malicki nie ucieka od obnażania ich niedoskonałości, gdyż jak powszechnie wiadomo – nie ma ludzi idealnych, zwłaszcza mężczyzn.

Czas trwania: 26 minut

"Hello, Stranger!" (2013)
"Inny jest tym, czym nie jest i czym musi uzupełnić swój brak. Inny opowiada o swoich potrzebach. Inny jest podobny do mnie, jest Innym Ja, ma podobne nogi, ręce, głos, mowę. Inny ma swoje "wnętrze", swoją "głębię". W swej "głębi" jest on niewyczerpalną "pełnią", jest "bogactwem", które się "przelewa". Ale głębia ukazuje się i skrywa jednocześnie. Inność Innego wydobywa na jaw moją własną inność. Inność jest wzajemna. Inność zaskakuje, przynosi wciąż nowe niespodzianki, w całej przewidywalności jest nieprzewidywalna. Inny nie jest rzeczą między rzeczami ani przedmiotem między przedmiotami, lecz podmiotem, Innym Ja (...), z którym mogę wejść we wspólnotę My. Inny, którego napotykam, znajduje się w ruchu, co sprawia,że i we mnie budzi się świadomość możliwego ruchu. Muszę się "otworzyć" na samą inność Innego, "znosząc" własną inność. (...) Taka zmiana nie jest niczym więcej, jak konsekwentną zmianą punktu widzenia - z mojego na jego. Inny wymaga, aby stać się jego pokarmem, jego częścią składową, nim. Inny zadaje ból. Inny zbliża się, aby się "karmić mną". Co mam począć? Odsunąć się czy poddać?"
- ks. Józef Tischner, "Inny"
Spektakl adresowany jest do widzów dorosłych. Czas trwania: ok. 50 minut

"Hello. And Goodbye" (2015)
"W Stworzeniu Adama Michała Anioła Bóg przekazuje Adamowi iskrę życia (...). Cały sens obrazu (...) zawierał się w dwóch monumentalnych ciałach, wyciągających do siebie ręce, których palce wskazujące niemal się stykają. Jest między nimi milimetr przestrzeni. I w tej próżni jest życie. Monumentalność obrazu i bogactwo szczegółów stanowią jedynie ramę, otoczkę, która jeszcze bardziej ma podkreślić tę minimalną pustkę, ten pusty punkt, który mieści w sobie wszystko."
- John Ajvide Lindqvist ("Wpuść mnie")

"Mimo, że jest ona często postrzegana jako nicość, albo pewien brak, w rzeczywistości nie jest czarną dziurą, lecz raczej pojemnikiem, który wszystko łączy, umożliwia i ogarnia. Jej istotą jest bezpośrednio powstający wgląd, doświadczeniem wibrująca radość, a wyrażeniem się aktywna miłość."
- Lama Ole Nydahl

Czas trwania: 15 minut

Szczegóły