Paweł Kumięga - zdjęcie

Paweł Kumięga

8,6 / 10

66 oddanych głosów

Data urodzenia:
27-01-1981 (39 lat)

Aktor teatralny i telewizyjny.

W 2004 roku ukończył Państwową Wyższą Szkołę Teatralną w Krakowie. W latach 2004-2007 pracował w Teatrze im. S. Żeromskiego w Kielcach, a od 2007 roku związany jest z krakowskim Teatrem Ludowym.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Pół żartem, pół sercem

Komedia

Ta inteligentna komedia, jak sam tytuł sugeruje, inspirowana jest kinowym przebojem lat 50. ubiegłego wieku, „Pół żartem, pół serio” Billy`ego Willdera " z Marilyn Monroe, Jackiem Lemmonem i Tonym Curtisem. Podobnie jak w filmie, bohaterami są dwaj bezrobotni artyści. W tym przypadku - aktorzy.

Chałturzą na prowincji, prezentując z miernym skutkiem "skrócone wersje" szekspirowskich dramatów. Jednak kiedy bieda zagląda im w oczy, postanawiają wykorzystać swoje aktorskie umiejętności w życiu. Dowiadują się bowiem, że leciwa milionerka chce przekazać w spadku fortunę swoim zaginionym siostrzenicom, które ostatni raz widziała, kiedy były małymi dziewczynkami.

Dla aktorów brzmi to jak intratne wyzwanie. Prosty plan zaczyna się jednak komplikować. Na horyzoncie pojawią się kobiety, wobec których mężczyźnie trudno pozostać obojętnym, nawet jeśli właśnie ma na sobie damskie fatałaszki…

Szczegóły

Tartuffe albo Szalbierz

Tragedia

To arcydzieło francuskiej literatury dramatycznej i szczytowe osiągniecie komediowego geniuszu Moliera. Przedmiot godny dramatu pisarz zamknął w ramach komedii, która przez wieki nie straciła nic z aktualności. Taruffe, mistrz manipulacji, bigot-artysta w bogatym i zadufanym w sobie Orgonie znalazł wdzięczny obiekt swoich zabiegów. Kiedyś musiał żebrać, teraz dzięki swoim talentom jest rezydentem w zamożnym domu swego dobrodzieja z nadziejami na dalsze profity. Wszak na wydaniu jest posażna córka Orgona, a i zaniedbywana żona gospodarza przyciąga jego uwagę… Sam zaś Orgon zaślepiony bezkrytycznym uwielbieniem dla nowego przyjaciela ufa mu i wierzy bezgranicznie we wszystkim, obdarzając, na złość rodzinie, coraz to nowymi dowodami przywiązania.

Scena zdemaskowania hipokryzji Tartuffe’a to jedna z najświetniejszych scen w historii teatru – wyzwanie dla artystów i rozkosz dla widzów.

W jak niekonwencjonalny sposób zmierzył się z geniuszem Moliera czeski reżyser Tomas Svoboda (który na naszych scenach wyreżyserował już kilka znakomitych, także swojego autorstwa, komedii) przekonajcie się Państwo sami. Śmiech przez łzy? Tak! Ale żywiołowy i niepowstrzymany.

Szczegóły

Salto w tył

Dramat

A przecież powszechnie wiadomo, że nawet ci najbardziej głusi na pieśni stadionów, nierzadko dają się zauroczyć relacjom zdawanym przez komentatorów sportowych – „królów" odkrywczej metafory, zaskakującej dygresji i niebanalnej puenty. Niejeden poeta może tylko pomarzyć o takiej nieśmiertelności swoich sentencji, jaką zagwarantowały sobie wyrzucane pod wpływem niezrównanych emocji zdania mające się nijak do ogólnie panujących zasad gramatycznych i niecechujące się przesadną elegancją stylu. Sport jest w stanie zachwycać, a tych których nie zachwyca, wybitny komentator sportowy swoją soczystą narracją jest w stanie przekonać, że jednak zachwyca.

Opisy zmagań sportowych, historie o zwycięstwach i biciu rekordów to coś więcej niż tylko czysto techniczne rozważania o możliwościach sprawnie funkcjonującej maszynerii ludzkiego ciała. Pogrążający się w ciemnościach choroby psychicznej pisarz stworzył szereg opowieści o czeskich sportowcach, którzy potrafili zanegować nieznośną rzeczywistość komunistycznej Czechosłowacji i stworzyć sobie alternatywny świat, określony ich pragnieniami i pasją. Czy można reportaże sportowe Oty Pavla czytać jak opowieść o arcyludzkiej potrzebie dania z siebie wszystkiego w walce o własną wolność? Jako opowieść, która nigdy nie przestaje być aktualna? Opowieść, dzięki której nie przestajemy wierzyć w możliwość wolności w każdych warunkach, w jakich przychodzi żyć człowiekowi? Opowieść o wolności, która nie jest patetycznym frazesem, ale samym życiem, które „można przeżyć jak święto”?

Szczegóły

Kolacja dla głupca

Komedia

Zapraszamy na kolację! Atrakcją wieczoru będzie tytułowy Głupiec, niezbyt lotny księgowy z ministerstwa finansów, fantastyczny obiekt towarzyskich manipulacji i żartów. Wygodnie i dostatnio żyjące towarzystwo z wyższych sfer Paryża zabawia się regularnie organizując co wtorek kolacje, na które przyprowadzają życiowych nieudaczników. To rodzaj gry-konkursu, wygrywa ten, kto przyprowadzi największego niedojdę. Bogaty wydawca, Pierre Brochant, wydaje się mieć wygraną w kieszeni. Zaprosił niezbyt rozgarniętego księgowego, którego pasją jest budowanie makiet z zapałek. Niestety, tuż przed wyjściem na kolację Pierre ulega kontuzji, która nie pozwala mu wyjść z domu. I tak obaj panowie – mądrala i jego głupiec – zostają uwięzieni w mieszkaniu Pierre’a, przez które przetoczy się upiorny wir nieprzewidywalnych wydarzeń. Ich niezamierzonym kreatorem stanie się szczery, serdeczny i uczynny księgowy… To jedna z najlepszych komedii na świecie!

W trosce o Wasze zdrowie przygotowaliśmy ZASADY BEZPIECZNEGO POBYTU w obiektach Teatru Ludowego, obejmujące szczegółowe procedury funkcjonowania, takie jak:
• powszechna dostępność środków dezynfekcyjnych w obiekcie Teatru – przy wejściu do obiektu, kasach, szatni, kawiarni oraz w toaletach. Do utrzymania czystości i higieny w obiekcie używamy wyłącznie profesjonalnych urządzeń i środków chemicznych, które zapewniają odpowiednią dezynfekcję;
• zachowanie najwyższego poziomu czystości w obiekcie, w tym regularna i częsta dezynfekcja wszystkich części wspólnych, wszystkich powierzchni używanych przez widzów, w tym przestrzeni w obrębie kawiarni teatralnej i foyer, szatni i toalet;
• wyposażenie pracowników Teatru oraz bileterów w odpowiednie środki ochrony osobistej (maseczki, przyłbice, środki do dezynfekcji rąk);
• obniżenie maksymalnej ilości widzów, którą przyjmujemy w obiekcie i udostępnienie widzom nie więcej niż połowy liczby miejsc,
• kontrola zajmowania miejsc na widowni w celu zachowania bezpiecznych odległości (rzędy powinny być zajmowane naprzemiennie, z zachowaniem jednego wolnego miejsca między widzami);
• wietrzenie i wentylowanie obiektów zamkniętych przed, w trakcie i po każdym wydarzeniu artystycznym;
• wyznaczenie określonych tras poruszania się po obiekcie i specjalnych ciągów komunikacyjnych;
• kontrolowanie przepływu publiczności przez obsługę widowni, w szczególności ustawianie kolejek z zachowaniem dystansu 2 metrów;
• wyznaczenie dodatkowych stref wyjścia z obiektu;
• bezpieczne warunki sprzedaży i rezerwacji biletów m.in. wyposażenie pracowników kas w maseczki, rękawiczki i płyn dezynfekujący.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa i minimalizowania ryzyka zakażenia wirusem SARS-CoV-2 wprowadzone zostały następujące zasady obowiązujące osoby przebywające w obiektach Teatru Ludowego, w związku z udziałem w przedstawieniach teatralnych.
Osoby chcące skorzystać z wydarzeń artystycznych organizowanych przez Teatr zobowiązane są do :
Złożenia rekomendowanego prze MKiDN oświadczenia o stanie zdrowia. Oświadczenie jest dostępne ew kasach biletowych teatru. Złożenie oświadczenia jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na przekazanie danych osobowych do GIS w uzasadnionej sytuacji epidemiologicznej.
Osoby przebywające w Teatrze Ludowym zobowiązane są do:
• dokonania dezynfekcji rąk po wejściu do budynku;
• przestrzegania zasad bezpiecznego dystansu przestrzennego tj. do zachowania bezpiecznej odległości min. 2 metrów pomiędzy sobą;
• posiadania i właściwego używania środków ochrony pozwalających na zakrycie ust i nosa;
• przebywania we wszystkich przestrzeniach Teatru w środkach ochrony indywidualnej, w postaci maseczek lub środków równoważnych;
• poddania się rygorowi sanitarnemu, polegającemu na tym, że w toaletach jednocześnie może przebywać nie więcej niż 3 osoby;
• zajmowania miejsc siedzących naprzemiennie - co drugie siedzenie. Obowiązek zachowania jednego wolnego miejsca między widzami nie dotyczy widza, który:
- uczestniczy w wydarzeniu z dzieckiem do ukończenia 13. roku życia,
- jest osobą z orzeczeniem o niepełnosprawności, osobą z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności, osobą z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego lub osobą, która ze względu na stan zdrowia nie może poruszać się samodzielnie.
W celu realizacji powyższych obowiązków umożliwia się dokonanie zakupu maseczek ochronnych i rękawiczek ochronnych w obiekcie – w kasie Teatru.
Pracownicy obsługi widowni i bileterzy zobowiązani są do egzekwowania od osób wchodzących do obiektu Teatru obowiązku dezynfekowania rąk i przebywania w środkach ochrony indywidualnej, w postaci maseczek lub środków równoważnych, oraz ich właściwego używania. W przypadku zaistnienia powodów skutkujących zwolnieniem z obowiązku zakrycia ust i nosa na podstawie § 18 ust. 3 pkt 3 Rozporządzenia rady ministrów z dnia 29 maja 2020r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii – osoba korzystająca ze zwolnienia proszona będzie o złożenie pisemnego oświadczenia w tym zakresie (wzór oświadczenia zawierający klauzule dot. ochrony danych osobowych, stanowi załącznik do regulaminu sprzedaży [kliknij w celu pobrania]), oświadczenie dostępne jest online oraz w kasie Teatru.
Zastrzeżona została możliwość zobowiązania do niezwłocznego opuszczenia obiektu Teatru osoby wykazujące objawy chorobowe (m.in. uporczywy kaszel, trudności w oddychaniu, wysoka temperatura) oraz osoby, które nie przestrzegają zasad bezpiecznego pobytu w Teatrze.

Drodzy Widzowie, otwarcie Teatru nie zwalnia nas z odpowiedzialności – dbajmy o siebie i innych.
Uczestnictwo w wydarzeniu artystycznym jest równoznaczne z akceptacją ww. zasad stanowiących regulamin „Bezpieczny pobyt w obiektach Teatru”, którego zapisów uczestnik wydarzenia jest zobowiązany przestrzegać.

Szczegóły

Anioły w Ameryce

Dramat

Autorska interpretacja tekstu Tony’ego Kushnera, będącego amerykańską epopeją, którą sam autor nazwał „gejowską fantazją na motywach narodowych”. Opowieść o tym, jaka jest cena prawdy, wolności i indywidualizmu, która okazuje się boleśnie aktualna szczególnie dziś, szczególnie w Polsce. To pełna ironii i zjadliwego humoru historia o „demokracji” z czasów administracji ultraprawicowego prezydenta - Ronalda Reagana, nazwana też arcydziełem epoki chaosu. Jest jednak przede wszystkim opowieścią o miłości – „miłości w czasach zarazy”.

SPEKTAKL DLA WIDZÓW DOROSŁYCH

Szczegóły

Akt równoległy

Komedia

I kto by pomyślał, że wszystko zaczęło się od zamieszczonej w gazetce parafialnej reklamy miłego, uroczego i zacisznego hoteliku. Pewnego wieczoru zjawiają się tam dwie pary kochanków i jak zapewne domyślacie się Państwo, każdy z nich pełnoprawnego małżonka zostawił w mieście. I w tym momencie ten opis właściwie powinien się skończyć, aby nie popsuć Wam zabawy, co i tak jest zupełnie niemożliwe! Jeden z najbardziej zabawnych tekstów, jaki kiedykolwiek został napisany dla teatru. Opowieść o trudach tego „pierwszego” skoku w boku i małżeńska komedia omyłek, ale czy tylko? Tak naprawdę jest jeszcze jeden ważny, tajemniczy bohater - zupełnie niegroźny, nieco fajtłapowaty, nieco powolny i trochę ...Ale zobaczcie sami, bycie zaskakiwanym jest nieprawdopodobnie śmieszne i urocze.

Szczegóły

Hotel Westminster

Komedia

Farsa nie jest łatwym gatunkiem teatralnym, ale za to ma swoich niekwestionowanych mistrzów do których należy Ray Cooney, autor „Mayday’a”, „Kochanych pieniążków” czy „Okna na parlament”. My z jego bogatego repertuaru wybraliśmy dla Państwa „Hotel Westminster”, brawurową opowieść o hotelowo-miłosnych perypetiach przystojnego posła i wiceministra partii rządzącej, oczywiście z udziałem jego żony, kochanki oraz „zaradnego inaczej” asystenta, posłanki partii opozycyjnej i egzotycznego kelnera… w którego wcielił się Hai Bui Ngoc „NAM” - mistrz Kung Fu

Szczegóły

Rewizor. Będzie wojna! | #WspieramKulture

Tragedia

Link do bezpłatnej transmisji znajdziesz na Facebooku Teatru Ludowego: KLIKNIJ TUTAJ

Mikołaj Gogol w „Rewizorze” demaskuje układy funkcjonujące w każdym społeczeństwie i systemie. Artur Pałyga przystawia naszej rzeczywistości gogolowskie lustro. Na ile jesteśmy w stanie się w nim przejrzeć i rozpoznać? Tym bardziej, że lustro wydaje się być rodzajem krzywego zwierciadła. A może to świat już tak bardzo wypadł nam z formy. To już nie pierwszy ani drugi, tylko kolejny rewizor, który przyjeżdża do miasta. Wszyscy mieszkańcy są zmęczeni wciąż powracającą historią i nikt nie chce zajmować się Rewizorem. Ale On wie jak do siebie przekonać. Popisy taneczne, wokalne i kulinarne, w ramach wszechobecnych talent show to już przeżytek. Najbardziej trendy jest teraz wojna "Z czego się śmiejecie? Z samych siebie się śmiejecie". Tylko, że ten śmiech znaczy już coś kompletnie innego.

Szczegóły

I że ci nie odpuszczę

Dramat

Dwuosobowy, kameralny i klimatyczny spektakl na podstawie NORY Ibsena.

Historia pary zamkniętej w toksycznej relacji.

Związek pełen miłości i nienawiści, przywiązania i odrzucenia, pragnień i niechęci, uwiązania i lęku przed wolnością.

Świat widziany przez dwoje dorosłych, którzy patrzą na siebie poprzez pryzmat swoich dziecięcych wyobrażeń.

Ona i On.

Woda i ogień.

Dorośli czy dzieci?

Ludzie czy marionetki?

Czy to w ogóle ma prawo się udać?

Szczegóły