Natalia Sikora - zdjęcie

Natalia Sikora

8,2 / 10

81 oddanych głosów

Data urodzenia:
20-04-1986 (33 lat)

Absolwentka wydziału aktorskiego Akademii Teatralnej w Warszawie (2010 r.). Urodzona w Słupsku, gdzie zaczęła swoją przygodę z muzyką - Młodzieżowe Centrum Kultury (2000-2005) oraz teatrem - Teatr RONDO. Również w Słupsku trafiła do zespołu MAGMEN, w którym śpiewała repertuar bluesa i rocka. Współpracowała z pianistą i kompozytorem Pawłem Lucewiczem, od 2007 r. zaczęła współpracę z pianistą i kompozytorem Piotrem Proniukiem, z którym stworzyli SikoraProniukDuo.

Wygrała kilkadziesiąt konkursów i przeglądów aktorskich i wokalnych. Jest laureatką m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego, Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Francuskiej w Lubinie, Festiwalu im. Anny Jantar we Wrześni, Festiwalu im. Anny German w Zielonej Górze oraz konkursów poetyckich w Aleksandrowie Kujawskim czy Legnicy. Jej charyzmatyczny głos potrafi zabrać nas w poruszającą podróż muzycznych nastrojów. Dowodem na to są jej interpretacje śpiewanej poezji Czesława Miłosza.

W 2005 roku, będąc uczennicą klasy maturalnej, wygrała 26 Przegląd Piosenki Aktorskiej "Nowa Fala” we Wrocławiu (nagroda Publiczności, nagroda dziennikarzy, nagroda im. Andrzeja Waligórskiego, nagroda główna). Laureatka między innymi: Konkursu "Pamiętajmy o Osieckiej”, nagrody Publiczności na 17. Chanson Festival w Kolonii, XIII Finału Turnieju Poezji Śpiewanej we Włocławku, XIV Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Studenckiej LYKEND we Wrocławiu, IX Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Słowa "Czy to jest kochanie?” w Elblągu, V Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Poetyckiej "O złote koło młyńskie” w Stargardzie Szczecińskim, I Ogólnopolskiego Festiwalu im. Czesława Niemena NON-STOP w Słupsku, XI Festiwalu Piosenki Artystycznej w Rybniku, XIV Ogólnopolskiego Turnieju Śpiewających Poezję ŁAŹNIA 2007 w Radomiu, II Międzynarodowego Festiwalu SINGING MASK w Petersburgu, 30 Przeglądu Piosenki Aktorskiej nurtu Off we Wrocławiu. W styczniu 2007 zadebiutowała w spektaklu teatru telewizji "Umarli ze Spoon River” w reż. Jolanty Ptaszyńskiej.

W czerwcu 2011 na Festiwalu Dwa Teatry w Sopocie miała miejsce premiera jej debiutanckiej płyty pod nazwą Sikora Proniuk Duo i tytułem "Absurdustra – próba Norwida”, którą wydał Teatr Polskiego Radia.

Natalia Sikora jest zwyciężczynią drugiej edycji telewizyjnego programu "The Voice of Poland" /finał w 2013 r./

Współpracuje między innymi z Romanem Kołakowskim, Jerzym Satanowskim, Filipem Hadrianem Tabęckim. Zagrała w spektaklach dyplomowych Akademii Teatralnej, Teatru Nowego im. Witkacego w Słupsku, Teatru Atelier im. Osieckiej w Sopocie, Teatru Współczesnego w Warszawie. Udziela się także w OFF’owych projektach.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Piękny nieczuły

Dramat

Jean Cocteau napisał ten tekst specjalnie dla Edith Piaf, która z wielkim sukcesem zagrała go niezliczoną liczbę razy. Dla Teatru Polonia tekst na nowo przełożył Edward Wojtaszek, ceniony reżyser teatralny.

Długa noc w pokoju hotelowym. Zakochana kobieta czeka na swojego partnera – to czekanie jest dla niej torturą, a każdy szmer, dźwięk windy czy dzwonek telefonu wzmagają jej tęsknotę, ale i budzą gniew. Jest piosenkarką, a zamiast na scenie, spędza czas na czekaniu. Gdzie się podziewa ten człowiek, który powinien być z nią w każdej wolnej chwili? Dlaczego skazuje ją na torturę wyczekiwania i niepewności? Z kim spędza noce, gdzie bywa? Swoją emocjonalną opowieścią o trudnej miłości i nieustannej tęsknocie kobieta prowadzi widzów przez noc. Kiedy kochanek pojawia się, milczący i nieobecny myślami, wszystkie uczucia czekającej kobiety wracają z jeszcze większą siłą – bohaterka oscyluje między czułością i goryczą, wzruszeniem i złością. Jest w tym piękno i ból, a do tego wprost fascynujący urok.

W roli Kobiety Natalia Sikora, która podczas spektaklu brawurowo wykonuje największe przeboje Edith Piaf oraz Paweł Ciołkosz, znany widzom np. z głośnego przedstawienia Matki i synowie.

Szczegóły

Wszędzie jest wyspa Tu

Musical

Spektakl Magdaleny Smalary jest równie przekorny jak powyższe zdanie Szymborskiej. Szacunek do języka i osobowości noblistki nie oznacza braku zadziorności, tak jak barwna instrumentalna aranżacja nie musi zakłócać czystego brzmienia poezji.

"Wszędzie jest wyspa Tu" to przedstawienie rozpięte między formą recitalu a wieczoru poetyckiego. Inspiracją do powstania scenariusza były wybrane przez reżyserkę wiersze Wisławy Szymborskiej. Spektakl Smalary ma swoje źródło w "Przypowieści".
Rybacy wyłowili z głębiny butelkę. Był w niej papier, a na nim takie były
słowa: "Ludzie, ratujcie! Jestem tu. Ocean mnie wyrzucił na bezludną
wyspę. Stoję na brzegu i czekam pomocy. Spieszcie się! Jestem tu!"
Przypowieść odnosi się tak do utworu Szymborskiej, jak i do formy literackiej. Zgodnie ze swoją naturą – przypowieść jest prosta, czytelna, wyrazista. Bawiąca alegoriami, zaskakująca skojarzeniami, daleka od oczywistości, poszukująca prawdy w znakach, w starannie dobranych słowach.

Widowisko utrzymane jest w klasycznej formie, skupionej na przekazaniu sensów, ukrytych w wersach poezji Szymborskiej. Na wyspie Tu znajduje się sofa, stolik, maszyna do pisania, krzesło. W tej przestrzeni rezydują cztery postaci kobiece. Ich głosy prowadzą rozbitków przez historię życia, zapisaną w słowach. W tym wielogłosie jest spokój, pewność siebie, wdzięk i potrzeba zatracenia się. Trzech muzyków tworzy na żywo aranżacje, korzystając z instrumentarium, złożonego z wiolonczeli, saksofonu i fortepianu. Poszukują, rozpoczynając od inspiracji. Nie wypaczają znaczeń, zawartych w wierszach Szymborskiej, nawet jeżeli chwilami poczynają sobie odważnie w obszarze muzycznych skojarzeń.

Smalara oddaje hołd Noblistce, nie tracąc przy tym bezpretensjonalności, werwy i zacięcia, z jakim zaprasza widzów do pobytu na wyspie Tu. Jak u siebie poczują się na niej wszyscy miłośnicy poezji, których nie brak wśród naszych widzów oraz wszyscy rozbitkowie poszukujący emocji, wydobywanych ze słów uważną i kunsztowną pracą sceniczną.

Szczegóły

Martwa królewna

Komedia

Sztuka Nikołaja Kolady to pełna metafizyki opowieść zamknięta w czterech ścianach brudnej lecznicy dla zwierząt. Rimma, główna bohaterka, jest weterynarzem – jej zadanie często sprowadza się do uśmiercania bezdomnych psów i kotów. Mieszka w obskurnym pokoiku wraz z suką Lanką i, jak twierdzą pozostali bohaterowie, sama bardziej przypomina zwierzę niż człowieka. Historii Rimmy nieustannie towarzyszą znaki śmierci, a przecież marzy ona „O czystej miłości! O prawdziwym życiu!".
Prosty, czasem rubaszny, innym razem wulgarny język doskonale współgra z głębią przekazywanych treści i refleksji bohaterów. To język nadaje lekkość tej w gruncie rzeczy mrocznej historii. Od czasu do czasu rozświetla ją także dotknięcie metafizyki, za którą tęsknią wszyscy bohaterowie sztuki, pogrążeni w szarej rzeczywistością rosyjskiej prowincji.

Szczegóły

Kalino malino czerwona jagodo

Tragikomedia

“Kiedyś to ja miałam nogi” – wzdycha Józia. I nagle cztery stare, schorowane, zmęczone życiem baby przenoszą się w czasie. Poznajemy historię ich życia, ale przede wszystkim młodzieńczych miłości. Młodość i starość, dojrzałość i naiwność, męskość i kobiecość, radość i tęsknota – przeplatają się w pieśniach, wspomnieniach i muzyce, budujących tą ponadczasową opowieść. Gdy kobiety wrócą na swoje stałe miejsce na ławce przed chatą, będą znowu stare, ale wspomnienia dodadzą im sił, by przeżyć kolejny dzień.

Spektakl “Kalino malino czerwona jagodo” to kolorowa, radosna i wzruszająca opowieść o kurpiowskich kobietach, w której wiele współczesnych dziewczyn odnajdzie także fragmenty własnych historii.

Spektakl dla widzów powyżej 12 roku życia.

Szczegóły

Quo vadis słowami Sienkiewicza, Eliota, Audena i innych

Tragedia

Pytanie „quo vadis?” – Sienkiewicz zadaje je komu? Światu? Byłoby to dziś pytanie powszechne. Pytanie „dokąd zmierzasz, świecie?” zawiera w sobie niepokój, lęk, strach. Lista dzisiejszych przerażeń jest długa; Europa zrezygnowała ze swojej tożsamości odrzucając Dekalog i nic już nie jest tym samym – życie i miłość nie są już najważniejsze, bliźni jest kategorią czysto praktyczną, wiara jest abnegacją nieoświeconych. Tylko, że Sienkiewicz nie kieruje tego pytania do świata. Zło świata, wybuchające co rusz wściekłe ataki demonów, są stałą w tym świecie.

Sienkiewicz wiedział, że Rzym będzie wieczną metaforą tego zła. Święty Piotr, który uciekał z Rzymu, pytanie to zadał Chrystusowi. Chrystus zmierza jeszcze raz do piekła; do miejsca bez Boga. To jest najbardziej interesujące u Sienkiewicza.

Choć w naszym Rzymie będą płonęły krzyże, Apokalipsa według Sienkiewicza jest wizją nadziei; zawsze tam gdzie rośnie niebezpieczeństwo, rośnie także ratunek.

Szczegóły

Pamiętam. Natalia Sikora

Koncert

Edith Piaf, Czesław Niemen, Elvis Presley, The Doors, Gary Moore, Led Zeppelin, Jimi Hendrix, Janis Joplin, BB King, Frank Sinatra, Anna German, Louis Armstrong, Ella Fitzgerald, Mahalia Jackson, Ray Charles - piosenki tych wybitnych twórców muzyki popularnej XX wieku znajdą się w repertuarze koncertu Natalii Sikory.

Szczegóły

Król-Duch

Dramat

Nocny seans metempsychiczny z poematem Juliusza Słowackiego i z wykorzystaniem ostatniego niedokończonego dramatu Książę Michał Twerski

Niedokończone arcydzieło Juliusza Słowackiego pisane przez umierającego poetę zostanie wystawione w zakamarkach Teatru Polskiego i na ulicach Warszawy. „Króla-Ducha” reżyseruje Łukasz Kos.

Jedni je odrzucają, inni pozostają zarażeni jego tajemniczym „wirusem”. Piłsudski recytował go z pamięci, a będąc u władzy urządził Słowackiemu królewski pogrzeb na Wawelu. Karol Wojtyła jako młodzieniec w Teatrze Rapsodycznym w czasach okupacji wcielał się w Króla Ducha.

Dzieło demoniczne czy święte? Utwór wariata czy profety? A może wyzwanie rzucone czytelnikowi przez poetę, domagające się otwartego umysłu, najodważniejszy projekt literacki, który miał literaturę przekroczyć?

Łukasz Kos uważa, że dziś, prawie 170 lat po powstaniu tekstu, warto dać widzom możliwość zanurzenia się po raz pierwszy w całym materiale tego niezwykłego poematu, warto poświęcić jedną nieprzespaną noc, by podjąć wyzwanie rzucone przez Słowackiego, i dać mu własną odpowiedź.

Spektakl powstaje we współpracy Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie, Centrum Myśli Jana Pawła II, Wydziału Artes Liberales UW i Instytutu Badań Literackich PAN.

Praktyczne informacje:

1. W spektaklu używane są światła stroboskopowe i ultrafioletowe.
2. Spektakl ma charakter wędrówki po zakamarkach Teatr Polski w Warszawie. Ze względu na dynamikę wydarzenia i jego nietypowy przebieg (spacer po budynku teatru), nie gwarantujemy uczestnikom miejsc siedzących w każdej przestrzeni, w której rozgrywa się spektakl. W niektórych salach na widzów czekają tradycyjne fotele, w innych - ułożone na podłodze poduchy. Miejsca nie są numerowane.
3. Podczas spektaklu są przewidziane przerwy, w tym jedna dłuższa.
4. Przed rozpoczęciem spektaklu będzie można skorzystać z bufetu. Organizatorzy przewidują także możliwość wniesienia własnego prowiantu.

Szczegóły

Molly i Bloom

Tragedia

Po całodziennej wędrówce po Dublinie (16 czerwca 1904 roku) Leopold Bloom, kładzie się w łóżku obok żony Molly, która obudzona snuje długi monolog wewnętrzny, pełny seksu, wspomnień z przeszłości...

Bohaterka Ulissesa Jamesa Joyce’a jest wzorem kobiety silnej i świadomej siebie a jej słynny monolog pozostaje wciąż zdumiewająco aktualny i świeży. Dzień 16 czerwca jest świętowany na całym świecie przez fanów Joyce'a jako Bloomsday. Autor wybrał ten dzień na pamiątkę pierwszej randki z żoną, Norą Barnacle.

Szczegóły

"Wesele" ze zwiedzaniem Teatru Polskiego

Tragedia

"Wesele" Stanisława Wyspiańskiego jest jednym z najważniejszych dwudziestowiecznych polskich utworów dramatycznych. Dowodem tego jest fakt, że od 1901 roku inscenizowano je już blisko 200 razy – w teatrach dramatycznych, Teatrze Telewizji, Teatrze Polskiego Radia.

Każda kolejna inscenizacja "Wesela" wywołuje dyskusje o tym kiedy, jak i czy w ogóle wystawiać dramat Wyspiańskiego. Nie mamy wątpliwości, że wystawiać należy i warto. Nie dla honoru domu, ale z potrzeby ożywiania najznakomitszych tekstów polskiej kultury, nie tylko dla podtrzymania tradycji, ale dla nadawania znakomitemu dziełu Wyspiańskiego nowych znaczeń, bo między realnością a poezją tego dramatu toczy się nieustająca dyskusja o nas samych.

W Teatrze Polskim w Warszawie wystawiono "Wesele" czterokrotnie – sięgali po nie znakomici reżyserzy: Aleksander Zelwerowicz w latach dwudziestych, Jerzy Rakowiecki w 1961 roku i dwukrotnie Kazimierz Dejmek w roku 1984 i 1991. Premiera spektaklu w reżyserii Krzysztofa Jasińskiego odbędzie się w 102 rocznicę otwarcia Teatru Polskiego w Warszawie.

Fałszuje się dziś Wyspiańskiego – tak, jak fałszowało się i fałszuje romantyków, udusić się usiłuje go kadzidłami, sprawia się nad jego grobem tryumf masek. Kto rozumie Wyspiańskiego – ten wie, że cała jego twórczość jest bolesnym dopracowywaniem się narodowej duszy.
– Stanisław Brzozowski –

Szczegóły

Zelda i Scott

Komedia

Opowieść o życiu Zeldy i Scotta Fitzgeraldów i ich przyjaźni z Ernestem Hemingwayem. Historia pełna uroków życia słynnej pary z lat 20-tych, wielkiej miłości i tragicznego zakończenia.

Szczegóły

Natalia Sikora śpiewa Norwida

Koncert

Jeden z najoryginalniejszych głosów młodego pokolenia – Natalia Sikora prezentuje na Scenie Kameralnej Teatru Polskiego autorski projekt, oparty o poezję Cypriana Kamila Norwida. W jej wykonaniu Norwid jawi się jako duchowy patron poetów wyklętych, bitników, autorów mrocznej poezji muzycznej, której światowymi ikonami są dziś Tom Waits czy Nick Cave.

Wiersze Cypriana Kamila Norwida, wykorzystane w recitalu zostały wybrane w czasie nagrywania płyty "Absurdustra". Pośród nowych aranżacji znajdują się kompozycje Czesława Niemena.

Ten spektakl to próba. "Próba Norwida", zgodnie z podtytułem albumu muzycznego Sikory i Piotra Proniuka, który jest podstawą scenariusza spektaklu. Wokalistka rzuca się w głębiny poezji Norwida, odważnie odpierając zarzut o nieprzystępności utworów Wieszcza. Wykonywana na żywo muzyka pełna jest bluesowych anegdot. Wypełniony improwizacjami akompaniament improwizacji podąża żywo za słowami Norwida, we wspólnym wysiłku nazwania absurdu naszego istnienia.

Swoimi głębokimi, ekspresyjnymi aranżacjami Sikora i Proniuk wyraźnie znaczą swoją obecność w linii repertuaru Teatru Polskiego, która skupiona jest na prezentacji arcydzieł polskiej poezji i dramatu XIX i XX wieku. To propozycja odnalezienia języka porozumienia przez poezję. Komunikowania się z ciemnym, głębokim, przeszywającym głosem, w którym lśnią wersy najpiękniejszych strof, jakie wyszły spod pióra Norwida.

Natalia Sikora (ur. 1986) Absolwentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Aktorka Teatru Polskiego. Laureatka licznych nagród i wyróżnień na konkursach wokalnych oraz przeglądach piosenki aktorskiej. Wokalistka zespołu Mięśnie. Zwyciężczyni drugiej edycji programu "The Voice of Poland".

Szczegóły

Ukraiński Dekameron

Komedia

Polska premiera „Ukraińskiego Dekamerona” Klima w reżyserii Vlada Troickiego to, zgodnie z podtytułem sztuki „teatr śmiechu i grzechu”, metafizyczna komedia, która łączy lekkość, rubaszność, zachłanne poszukiwanie miłości i rozkoszy życia – tak charakterystyczne dla Boccaccia, z melancholijnym obrazem świata zamieszkiwanego przez ingerujące w ludzkie sprawy duchy – wizją wywiedzioną z ukraińskich pieśni i Gogolowskich opowiadań inspirowanych wschodnim folklorem.

Śmiech i łzy, miłość i żądze, tęsknota za pełnią życia i poczucie niespełnienia przeplatają się ze sobą, tworząc świat doskonały w swej niedoskonałości.

Kobieta wyrzuca męża z domu wmawiając mu, że umarł, a jego dusza wcieliła się w ukrytego pod łóżkiem kochanka. Pop odwiedza ukradkiem parafiankę, podając się jej mężowi za anioła, z którym rzekomo począć ma nowego papieża. Rzezimieszek rozmawia z Diabłami o zbrodni i karze. A Śmierć – krąży po okolicy szukając ofiar i... miłości.

Szczegóły