Monika Witkowska - zdjęcie

Monika Witkowska

9,5 / 10

2 oddane głosy

Absolwentka Wydziału Rytmiki Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej IIº w Częstochowie oraz Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie (ówczesna PWST). W 2015 roku stypendystka Wydziału Tańca Folkwang University of the Arts w Essen w Niemczech oraz Wydziału Teatru Tańca Kibbutzim Collage of Education w Tel-Awiwie w Izraelu. Współtwórczyni i członkini Vagabond Physical Collective - niezależnego kolektywu artystycznego tworzonego przez studentów i absolwentów Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Współtworzyła spektakle: „Lorem Ipsum” (reż. Paweł Urbanowicz, chor. Vagabond Physical Collective), „Sticky Fingers Club” (choreografia wraz z Danielą Komenderą-Miśkiewicz, Dominiką Wiak i Dominikiem Więckiem) oraz „Koncert żałobny na sześciu tancerzy” (koncepcja wraz z Omarem Karabulut, chor. Vagabond Physical Collective). Współpracowała m.in. z: Jackiem Łumińskim (Polska), Maciejem Kuźmińskim (Polska), Colleen Thomas (USA), Henrikiem Haalundem (Niemcy), Brianem Michaelsem (UK), Paulem Bargetto (USA), Jerzym Stuhrem (Polska), Wojciechem Mochniejem (Kanada), Sylwia Hefczyńską-Lewandowską (Polska), Anną Piotrowską (Polska). Zdobywczyni narody głównej Best Short Dance Piece na 10. International Competition of Young Dance Performers OPUS 1 w Słowenii gdzie występowała ze swoim autorskim solo „Für Roman”. Finalistka 32. International Competition for Choreographers w Hanowerze oraz Solo Dance Contest przy Gdańskim Festiwalu Tańca z solo „I fought piranhas” w choreografii Macieja Kuźmińskiego. Obecnie pracuje twórczo przy programie Przestrzenie Sztuki w Katowicach.
Często występuje w:
Spektakle z udziałem tego aktora:

Sticky Fingers Club

Dramat

Sticky Fingers Club to spektakl o ponoszeniu porażki, gdzie postacie zawsze stanowią drugi plan. Notorycznie zajmują czwarte miejsce, a w walce o Oscara konkurują z niedoścignioną Meryl Streep. W obliczu ciągłych porażek stwarzają przestrzeń celebracji, w której to oni są gwiazdami. Na własnych zasadach świętują bycie nieidealnym, wspierają się i stawiają sobie wyzwania. Wśród wyrazistych charakterów, znajduje się śpiewaczka operowa kochająca muzykę bez wzajemności, neurotyczna paniusia, przebrzmiały gwiazdor oraz tancerka, której nigdy nie dane było zatańczyć
solowej sceny. Spektakl zarówno w sferze ruchowej jaki w wyrazistym, frontalnym “attitude” performerów, nawiązuje do kultury queerowej, ballroomowej i samego tańca vogue. Tu dla społecznego wykluczenia i nienormatywności otwierana jest przestrzeń na ujawnienie barwnej tożsamości. Odwołania popkulturowe do queerowego mainstreamu, popularnych pokazów mody,
czy do Bohemian Rhapsody zespołu Queen, dodają Sticky Fingers Club ogromnej dozy poczucia humoru i autoironii. Spektakl porusza szerszy problem porażki, oraz idące za tym wykluczenie i zapomnienie, bez sięgania do uogólnień czy moralizatorstwa. Spektakl otrzymał nagrodę im. Zygmunta Duczyńskiego w ramach 55. Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT 2021 w Szczecinie.
--------------------------------------------------------------------
Premiera: 03.09.2020 / 12. Gdański Festiwal Tańca

Spektakl powstał w ramach programu "Przestrzenie Sztuki" finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Operatorem projektu w Lublinie jest Centrum Kultury w Lublinie.

Szczegóły