Monika Kufel - zdjęcie

Monika Kufel

8,2 / 10

154 oddanych głosów

Prezes Fundacji Dziesięciu Talentów na rzecz Teatru BARAKAH w Krakowie, założycielka Teatru BARAKAH, scenograf i kostiumograf, ale przede wszystkim aktorka. Absolwentka PWST we Wrocławiu.

W 2012 otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za projekt „Twarzą w twarz, czyli teatr jednego aktora”. Laureatka licznych nagród za działalność artystyczną. Za autorski monodram pt. „Szafa” otrzymała wiele nagród aktorskich: nagrodę za debiut na 33. Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora we Wrocławiu (2004 r.), nagrodę Ministra Kultury Macedonii na Międzynarodowym Festiwalu „Aktor Europy” w Macedonii (2004 r.), wyróżnienie na Festiwalu Teatrów Niewielkich w Lublinie (2005 r.), nagrodę na Festiwalu Dramaturgii Współczesnej w Warszawie (2005 r.) oraz II nagrodę na Festiwalu Sztuki Teatralnej w Rybniku (2007 r.). Jako aktorka była związana z Teatrem im. Ludwika Solskiego w Tarnowie. Występowała też w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie oraz w Teatrze Groteska w Krakowie. Jako scenograf i kostiumolog poza Teatrem BARAKAH pracowała w Teatrze Nowym im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu oraz w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu. Gra, pisze scenariusze, projektuje scenografię oraz kostiumy, a także prowadzi warsztaty teatralne.

Często występuje w:
Spektakle z udziałem tego aktora:

Inni ludzie

Dramat

Przedstawienie oparte na fragmentach ,,Innych ludzi”, ostatniej powieści autorstwa Doroty
Masłowskiej, najbardziej przenikliwej pisarki młodego pokolenia.
Spektakl opowiada o romansie Kamila, 32-letniego dresiarza, marzącego o karierze muzyka
hip-hop i Iwony, przeżywającej kryzys małżeński, przedstawicielki wielkomiejskiej klasy
średniej. To pretekst do refleksji nad zanurzonym w pop kulturze, poetyckim i wulgarnym
językiem, którym posługują się stworzone przez Masłowską postacie, uniemożliwiającym im
nawiązanie autentycznych relacji.
Poszczególne języki pierwszo i drugoplanowych bohaterów tworzą wspólnie fascynującą,
muzyczną fonosferę – aurę wielkiego miasta. Interesuje nas stworzona w ,,Innych ludziach”
perspektywa, którą otworzyć można za pomocą następujących pytań: czy to my posługujemy
się językiem, czy też język przejął kontrolę nad nami? Czy istnieje sfera niewerbalnego
porozumienia i czy w jakikolwiek sposób może być ona uświadomiona i poddana refleksji? Na
czym polega twórczość w dziedzinie języka?

Szczegóły

Statek dla lalek

Musical

„Statek dla lalek” jest dramatem psychologicznym, który na długo pozostaje w pamięci, a duża rola muzyki i dialogów śpiewanych sprawiają, że swobodnie można go ulokować na pograniczu tegoż dramatu z mini-musicalem.

W symbolice statek/okręt posiada wiele znaczeń. Podróż, człowieczy los, kobieta, pragnienie uwolnienia się od krępujących norm… Wszystko to znajdziemy w spektaklu na podstawie sztuki Mileny Marković. „Statek dla lalek” to wędrówka dziewczynki-dziewczyny-kobiety po kolejnych etapach życia. Dziewczynka jest molestowana, dziewczyna ucieka z domu, kobieta pragnie miłości i ściera się z rzeczywistością, kolejny i kolejny raz. Spektakl ten to również studium życia kobiety-artystki, jej ucieczki w świat fantazji, alkoholu i autodestrukcji.

Szczegóły

Szyc

Tragikomedia

„Siedemdziesiąt pięć funtów za kilo szynki. To się skończy tak, że usmażę własną dupę, taniej będzie i przynajmniej będę wiedziała, co jem.”

„Szyc” to pierwsza w krakowskim Teatrze BARAKAH i jedna z pierwszych wystawionych w Polsce sztuka Hanocha Levina. Wielokrotnie nagradzana na festiwalach teatralnych (za reżyserię, aktorstwo, muzykę i w kategorii najlepszy spektakl) i doceniana w licznych recenzjach współczesna groteska, przeplatana songami znanej polskiej wokalistki, Renaty Przemyk, potrafi śmieszyć i bawić, ale także wzbudzać przerażający niepokój. Potrafi również z powodzeniem w levinowskim stylu żonglować stereotypami i ludzkimi charakterami oraz z tematów, na poły osadzonych w miejscu i czasie, czynić historię uniwersalną. W domu rodziny Szyców znajduje się stół, matka, ojciec, córka oraz wieczne „coś nie tak”. Aplikujący na zięcia nie ma szans na dostanie niczego za darmo bo w tym świecie niczego za darmo po prostu nie ma.

Szczegóły

Królowa wanny

Tragikomedia

„Księżniczka sedesu, dolnej klapy sedesowej i strefy spuszczania wody, strażniczka królewskiego odbytu — jej wysokość Kądziela Fon-Piździela!”

Na spektakl „Królowa wanny” składają się fragmenty kabaretów, skecze oraz piosenki izraelskiego dramaturga Hanocha Levina, który z powodzeniem wkracza w kolejne produkcje krakowskiego Teatru Barakah. Bohaterów tych levinowskich tekstów spotykają historie niespotykane, bo oto przez wyjście do toalety tracą życiową szansę na miłość albo mylą im się oficjalne uroczystości położenia kamienia węgielnego, albo po prostu, jak Apsik i Czopek, ruszają w miasto, by zaliczyć kolejny nieudany podryw. Czy więc takie całkiem niespotykane?

Hanoch Levin sprytnie krążył wokół tematów damsko-męskich, dokładając politykę, historię, socjologię, antropologię, wszystko, co w levinowskiej, kochającej łamać wszelakie konwencje i stereotypy, głowie się przydarzało. 2* (refleksja + rozrywka) + (refleksja + rozrywka) * gra słowem = „Królowa wanny”.

Szczegóły

Noce Waniliowych Myszy – „Dżojstik zagłady” (odc. 7)

Kabaret

Noce Waniliowych Myszy w kolejnym, siódmym odcinku nadal za nic mają sobie wszelkie tabu i poprawności, a wszystko po to, by skomentować otaczającą nas rzeczywistość i natrzeć uszu tym, którzy chcą odebrać nam Krainę Szczęścia. Przygotujcie się na bitwę naszych czasów! – Odcinek siódmy nosi tytuł „Dżojstik Zagłady!”.

Będzie to połączenie szpiegowskiej farsy i tajemniczej podróży w osobliwe realia psychiki szaleńca opętanego władzą i swoimi własnymi słabościami. Poza widowiskowością, zwariowanym tempem, muzyką i salwami śmiechu, czeka Was również okazja do refleksji nad współczesną relacją pomiędzy obywatelem i rządzącymi. W onirycznej, komediowej materii ujrzycie zniekształcone odbicie współczesności, w której zręczne oko bez problemu odnajdzie pierwowzory… Jak uratować Polskę? Czy światem rządzą siły, o których nie wiemy? Czy kobiety lecą tylko na wysoko postawionych? Czy, żeby się wspiąć, trzeba coś zdjąć? A przede wszystkim: co zrobić, żeby nie musieć żyć w ciekawych czasach? – Na te i więcej pytań odpowiada najnowsza produkcja Teatru Barakah.

Czeka Was feeria barw, iskrzące humorem dialogi oraz napisane specjalnie na tę okazję piosenki, które usłyszycie w niezapomnianym wykonaniu krakowskich aktorów. Muzykę do spektaklu skomponowała Renata Przemyk – znana polska wokalistka i kompozytorka.

Szczegóły

Jednoręki ze Spokane

Komedia

„— Nie użyłbym określenia ‘czarnuch‘, gdybyście nie przynieśli mi kurwa ręki czarnucha!
— Ręki osoby o odmiennym kolorze skóry. A poza tym, to nieprawda! To twoja ręka, tylko sczerniała! Tak im się robi, jak długo leżą oddzielnie od reszty. Czernieją”.

Komedio-kryminał na podstawie sztuki irlandzkiego dramatopisarza, zdobywcy Oscara (za najlepszy film krótkometrażowy), Martina McDonagha to połączenie czarnego humoru z gangsterską ustawką w podejrzanym motelu na północy Stanów. Biało-czarna – czarno-biała para przypominająca Bonnie i Clyde’a, boj hotelowy przypominający Teda z „Czterech Pokoi” oraz mężczyzna bez ręki na tle nawiązującej do estetyki starych filmów gangsterskich scenografii oraz gitarowych riffów na żywo sprawiają, że widz czuje się jak w kinie na seansie filmu kręconego przez trio Tarantino + Lynch + Jarmusch. Okazuje się, że nawet najbardziej zdesperowany poszukiwacz ręki nie da sobie wmówić, że mała, czarna ręka Aborygena należała kiedyś do niego…

Szczegóły

Noce Waniliowych Myszy - "Black Szczyt" (odc. 11)

Kabaret

Co się stanie, gdy do jednego nawiedzonego zamczyska wpuścimy trzech przywódców narodowych mocarstw? Stanie się jedenasty odcinek Nocy Waniliowych Myszy, który przybiera formę komicznego horror show i w którym bardziej niż widzowie bać się będą bohaterowie. A w rolach głównych wystąpi sama śmietanka: Trump, Putin, Kim Dzong Un i inni nieświadomi zagrożenia, jakie na nich czyha, goście czarnego szczytu, który odbyć ma się na… Wawelu! Czy polskiemu rządowi uda się pogodzić zwaśnione mocarstwa? Czy unikniemy nuklearnej apokalipsy? Wszystko w rękach pewnego byłego Ministra Obrony Narodowej… „Black Szczyt”, jak przystało na horror klasy C, zbiera żniwo tak srogie, że aż strach się bać! To także historia o polityce najwyższego formatu, o głowach mocarstw i ich bolączkach, a także o zakulisowych rozgrywkach, w których uczestniczą tylko wtajemniczeni. A może i… duchy?

Szczegóły

Dyktanda

Komedia

Wątróbka z cebulką krótko smażona, byle nie gorzka od żółci, jest zakąską doskonałą. Aby ją przyrządzić, należy kupić samochód i pędzić nim póty, aż się kogoś przejedzie. Wątróbkę, nieboszczykowi niepotrzebną, z wnętrzności wyjmujemy i wkładamy do lodówki. Trupa wyrzucamy lub stawiamy w zbożu jako stracha na wróble. Z wątróbki osób starszych tylko pasztet się udaje, ponieważ jest łykowata. Najlepsze są wątróbki młodych chłopców jeżdżących zwykle na rowerze”. Nieprawdaż?

„Dyktanda”, a właściwie „Dyktanda, czyli… w jaki sposób wujek Staszek wówczas Michasia – dzisiaj Michała – uczył pisać bez błędów” to krótkie historyjki pełne czarnego i absurdalnego humoru rodem ze światów Rolanda Topora, z dodatkiem ironii, składające się z ortograficznych pułapek. Stanisław Lem pisał je w 1970 roku dla swojego siostrzeńca, by sprawdzać jego językowe umiejętności i czy Michaś wie, gdzie „u”, a gdzie „ó” postawić. Spektakl krakowskiego Teatru BARAKAH jest próbą odnalezienia teatralnego wyrazu dla owych „u”, „ó”, a do tego „ż”, „rz” i jeszcze świetniej w akustyce starej żydowskiej mykwy wybrzmiewających „dź” oraz złożeniem w całość na pozór niepowiązanych ze sobą wizji autora „Solaris”.

Szczegóły

Martwe wesele

Tragedia

„Wygląda pani dzisiaj przepięknie, wygląda pani dzisiaj przepięknie, wygląda pani dzisiaj przepięknie…”. Pan Młody przychodzi prosić ojca o rękę jego córki, ale w domu od początku jest coś nie tak, coś wisi w powietrzu i śmierdzi napięciem. Pan młody jest zbywany, data przesuwana, sytuacja coraz bardziej niepokojąca, a córka, czekająca na błogosławieństwo nieżyjącej matki siedzącej w szafie, wcale się nie niecierpliwi.

Grane w piwnicznych, kazimierskich przestrzeniach krakowskiego Teatru BARAKAH „Martwe wesele” odbywa się gdzieś na granicy pomiędzy życiem i śmiercią, gdzie relacje są powierzchowne, umiejętności komunikacyjne zamglone, związki międzyludzkie zakontraktowane, a wszystko niczym tutaj, w rzeczywistości żywych. Choć czy aby na pewno?

Szczegóły

Noce Waniliowych Myszy – „Tajemnica Łasicy” (odc. 8)

Kabaret

Noce Waniliowych Myszy to spektakle z elementami kabaretu. Artyści Teatru Barakah komentują wydarzenia z rzeczywistości zarówno lokalnej, jak i tej dalszej – krajowej a nawet międzynarodowej. Słowem, gestem i dźwiękiem drwią ze świata kultury, polityki, religii oraz relacji damsko-męskich. Tytuł „Noce Waniliowych Myszy” został zaczerpnięty z jednego z wierszy amerykańskiego pisarza i poety Charlesa Bukowskiego, zamieszczonego w tomie o tym samym tytule wydanym w 2014 roku nakładem Noir Sur Blanc.

Kto powiedział, że na sztuce nie da się zarobić? Na pewno nie ci, którzy trzęsą światem szołbiznesu i trzymają forsę budżetówki! Noce Waniliowych Myszy zapraszają na spektakl opowiadający o wielkiej intrydze, w którąwmieszani są uciśnieni ludzie teatru, książęta znanych polskich rodów, cały staw grubych ryb, a także inne miłościwie nam panujące władze – choćby te najmiłościwsze, czyli państwowe! A wszystko to za sprawą tajemniczej sprawy kradzieży pewnego niezwykle wartościowego obrazu z gryzoniem na pierwszym planie. „Tajemnica Łasicy” to opowieść łącząca w sobie elementy kina nowej przygody, tajemniczą aurę znaną nam z filmów z Indianą Jonesem w roli głównej, a także kryminału political fiction w najlepszym gatunku. Widzowie kolejnego, ósmego już odcinka dowiedzą się jak znikają pieniądze na kulturę, kto lansuje wizerunek artysty jako biednej poczciwiny i czy w kodzie Leonarda Da Vinci maczał palce jakiś inny KOD.
Kto nigdy na Nocach Waniliowych Myszy nie był, niech nastawi się na humor w wymiarze gigant, ostrą krytykę otaczającej nas rzeczywistości oraz, napisane specjalnie na tę okazję, piosenki, które usłyszy w wykonaniu niezwykle utalentowanych krakowskich aktorów. To wszystko przy akompaniamencie muzyki skomponowanej przez Renatę Przemyk, znaną polską wokalistkę i kompozytorkę. Spotkanie z „Myszami” znów będzie ekstatycznym spektaklem spontanicznych wybuchów śmiechu i innych wilgotnych uniesień.

Szczegóły

Noce Waniliowych Myszy - "Tęcza Śmierci" (odc. 9)

Kabaret

Noce Waniliowych Myszy to projekt cyklicznych spektakli z elementami kabaretu i musicalu, który od ponad dwóch lat komentuje codzienną, zastaną rzeczywistość, dzięki czemu stał się jednym z najpopularniejszych i najważniejszych wydarzeń teatralnych Krakowa, bo — jak napisał Łukasz Gazur w „Dzienniku Polskim” — „Wreszcie doczekaliśmy się własnego Pożaru w Burdelu i nie wahajmy się go używać!”. Tytuł „Noce Waniliowych Myszy” został zaczerpnięty z jednego z wierszy amerykańskiego pisarza i poety Charlesa Bukowskiego, zamieszczonego w tomie o tym samym tytule wydanym w 2014 roku nakładem Noir Sur Blanc. „…przywróciłem miłość tym wyblakłym oczom kiedy waniliowe myszy spały pod naszym łóżkiem” — pisał Bukowski.
Dziewiąty odcinek nosi tytuł „Tęcza Śmierci” i jest połączeniem szpiegowskiej farsy z political fiction oraz parodią tego, co oglądamy w masowych środkach przekazu, od „Stawki większej niż życie”, poprzez Tomasza Lisia i Kubę Wojowódzkiego aż do „Gwiezdnych wojen”. Bohaterowie staną przed trudną misją wydarcia rodzimych mediów z rąk wrogiego Imperium i zrobią wszystko, byśmy uniknęli masowej katastrofy. Ich serc nikt nie zdoła wymazać!

Szczegóły

Noce Waniliowych Myszy - "QUO VADIS Magiczny Prodiżu?" (odc. 12)

Kabaret

Noce Waniliowych Myszy* to projekt cyklicznych spektakli z elementami kabaretu i musicalu, który od ponad dwóch lat komentuje codzienną, zastaną rzeczywistość, dzięki czemu stał się jednym z najpopularniejszych i najważniejszych wydarzeń teatralnych Krakowa, bo — jak napisał Łukasz Gazur w „Dzienniku Polskim” — „Wreszcie doczekaliśmy się własnego Pożaru w Burdelu i nie wahajmy się go używać!”.

Kiedy coraz to nowe troski wkraczają na skronie przywódcy narodu, w jego umyśle zaczynają pojawiać się kolejne pytania – Którą drogą prowadzić swój lud? Co zrobić, by obywatele odzyskali wiarę? Jak rozegrać zbliżającą się wielką polityczną batalię? I oczywiście: Quo vadis, Magiczny Prodiżu? W nowym odcinku Nocy Waniliowych Myszy pojawia się Dżin spełniający życzenia współczesnych mężów stan i przenoszący nas i ich do PRL-owskiej przeszłości, gdzie bryluje Maryla Narodowicz, grozi Czerwony Generał i wraca zamknięty od lat w Magicznym Prodiżu estradowy duch szalonych lat osiemdziesiątych łudząco podobny do… Andrzeja Zauchy. Czy bohaterowie z Wiejskiej poradzą sobie z tym pomieszaniem epok? Czy naczelny polityk zaspokoi swoje ambicje i okaże się wodzem, którego – choć na niego nie zasługujemy – to potrzebujemy? To wszystko w 12 odcinku!

*Tytuł „Noce Waniliowych Myszy” został zaczerpnięty z jednego z wierszy amerykańskiego pisarza i poety Charlesa Bukowskiego, zamieszczonego w tomie o tym samym tytule wydanym w 2014 roku nakładem Noir Sur Blanc. „…przywróciłem miłość tym wyblakłym oczom kiedy waniliowe myszy spały pod naszym łóżkiem” — pisał Bukowski.

Szczegóły

Ja, Sendlerowa

Dramat

„Ja, Sendlerowa. Wypowiadam wojnę Hitlerowi! O tak! No chodź! W ząbek czesany i wszyscy w ząbek czesani. Takiego wała! Co mi tu będzie jakiś psychopata wprowadzał jakieś swoje zasady higieny międzyludzkiej. Nie zostawię tego. Bo płonie we mnie gniew, bo jestem wkurwiona, bo bardzo, naprawdę bardzo nie podoba mi się to wszystko i nie mam zamiaru nic z tym nie robić”.

Dzieci uratowane kontra dzieci martwe. Gorzkie równania i statystyki. Bohaterstwo osoby, która uratowała wiele żydowskich dzieci, bohaterstwo będące kroplą w morzu krwi. Kobieta prowadząca nierówną walkę ze śmiercią, podłością, pragmatycznym równaniem siły.

Sendlerowa występuje jako symbol nieprzejednania w świecie ryzykownych wyborów, symbol walki o pokój, niepodległości osobistej, także jako symbol międzyludzkiej empatii walczącej z bezwzględną, chłodną maszyną. Ale „Ja, Sendlerowa” jest także opowieścią o przejmowaniu osobistej historii dla zbiorowego poczucia komfortu, opowieścią o ostatecznej samotności bohaterstwa, rozczarowaniu oraz o samotności człowieka wobec okrucieństwa i obojętności świata.

Szczegóły

Karnet na MYSZYFEST | 10-12 października

Kabaret

To już trzecia edycja MYSZYFEST.
Karnet upoważnia do wejścia na wszystkie trzy odcinki.

Tym razem pokażemy:

10 października 2019 o 21:00 - QUO VADIS Magiczny Prodiżu?

11 października 2019 o 21:00 - ELEMENTARZ POLSKIEGO PATRIOTY

12 października 2019 o 21:00 - BLACK SZCZYT

Noce Waniliowych Myszy to wybitni aktorzy z najlepszych krakowskich i polskich teatrów, to muzyka na żywo pisana przez Renatę Przemyk, to scenariusze młodych krakowskich scenarzystów, to w końcu niesamowite widowisko, na które niełatwo zdobyć bilety, ale gdy się je już zdobędzie, widza czeka wiele śmiechu, a przede wszystkim refleksji, bo na tym polega dobry kabaret, a takim jest projekt Teatru BARAKAH, który – wg Krzysztofa Orzechowskiego piszącego w „Dzienniku Teatralnym” – „nawiązuje do największych tradycji polskiego kabaretu z Zielonym Balonikiem i Piwnicą pod Baranami na czele”.

Polityka i sztuka, kultura i ekonomia, magia i religia, tu wszystko się ze sobą łączy i interferuje, tworząc wybuchową mieszankę, która w ocenzurowanym świecie pozwala na pokrzepiający oddech. Po ostatnim odcinku Andrzej Czapliński napisał: „Barakah i jego Noce... to dzisiaj jedyny tak mocny kabaret polityczny (…) w Polsce”.

Szczegóły