Monika Buchowiec - zdjęcie

Monika Buchowiec

8,0 / 10

8 oddanych głosów

Wiek: 40 lat

Absolwentka PWSFTviT im. Leona Schillera w Łodzi, aktorka związana z Teatrem Nowym im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, zobaczyć ją można było m. in. w spektaklach "Dogville", "Więcej niż możesz zjeść", "Kobra" i wielu innych.
Spektakle z udziałem tego aktora:

Praktyka widzenia

Dramat

Partycypacyjny projekt z udziałem osób niewidomych podejmuje dialog z kanoniczną dla historii sztuki pracą „Teoria widzenia” Władysława Strzemińskiego, którego 70 rocznica śmierci przypada w tym roku.

Strzemiński poświęca swoją książkę historii sztuki rozumianej jako rozwój świadomości wzrokowej, którą cechują się społeczeństwa kolejnych epok. Na wzroku, widzeniu i sposobie interpretacji tego, co widziane, opiera swoją opowieść o tym, co najważniejsze w sztuce, analizując również samo działanie zmysłu wzroku. Temat miał dla niego osobiste znaczenie, ponieważ artysta sam mierzył się z niesprawnością jednego oka i poważną wadą wzroku w drugim.

Praca Strzemińskiego jest dla twórców i twórczyń punktem wyjścia do stworzenia spektaklu teatralnego, którego jedna z ważniejszych warstw – wizualność – może zostać zakwestionowana ze względu na udział w projekcie osób niewidomych.

Zarówno w sztukach wizualnych, jak i teatrze, wzrok stanowi podstawowy zmysł odbioru. Zbadanie innych możliwości, innych perspektyw, a przy tym wymiana doświadczeń przez spotkanie dwóch różnych spojrzeń – tego widzącego i tego widzącego zupełnie inaczej – może doprowadzić twórców i twórczynie do zbudowania opowieści, której Strzemiński być może nie brał do końca pod uwagę. Nie będzie to jedna, ale liczne teorie widzenia, zależne od tego, kto opowiada, co widzi lub co chce zobaczyć.

Skoro Strzemiński twierdził, że każda epoka patrzy na świat inaczej, a perspektywa ta nieustannie się zmienia, jak na świat powinniśmy patrzeć my – ludzie XXI wieku? Świat niewiarygodnie złożony, niejednorodny, skomplikowany, wielowymiarowy, ale też coraz bardziej zaskakujący i niepokojący. Świat zalany niewyobrażalną ilością obrazów otaczających nas z każdej strony. Jakiej wrażliwości spojrzenia nam dziś potrzeba? Jak w empatyczny i niekrzywdzący sposób patrzeć na drugiego człowieka? Czego możemy nauczyć się o dzisiejszym świecie, patrząc na niego oczami osób niewidomych? Czego jako widzący nie dostrzegamy i co nam umyka? Wreszcie: w jaki sposób tworzyć dziś sztukę wizualną i teatr, aby nie były one wykluczające?

Prapremiera
16 września 2022 roku, Mała Scena

Szczegóły

Lolita

Lolita - wybitna powieść Vladimira Nabokova w adaptacji Edwarda Albee'ego - to powolne docieranie do źródła winy głównego bohatera, Humberta Humberta, której nie może tłumaczyć miłość ani pożądanie. To także historia krzywd wyrządzonych Lolicie, z których ona mimo wszystko próbuje się podnieść. To teatr fantazji, ukrytych pragnień, ciemnych myśli i tajemnic. Czy, jeśli zostaną wyjawione, przyniosą ulgę?

Szczegóły

Utracona cześć Barbary Radziwiłłówny

Połowa XVI wieku. Rzeczpospolita Obojga Narodów, rządzona przez potężną dynastię Jagiellonów, jest u szczytu potęgi. Po śmierci Zygmunta Starego władzę przejmuje jego jedyny syn Zygmunt August. Młody król musi się zmierzyć z zagrożeniem tureckim i moskiewskim, ale największą bitwę, jaką stoczy, stoczy z własnym narodem i swoją matką, królową Boną – będzie to walka o uznanie skrycie zawartego małżeństwa z litewską szlachcianką Barbarą Radziwiłłówną.

Romans Zygmunta Augusta z Barbarą Radziwiłłówną to być może najsłynniejsza i najtragiczniejsza historia miłosna w polskich dziejach. W głośnym politycznym starciu chwytano się brutalnych metod – przeciw Barbarze rozkręcono pierwszą w polskiej historii zmasowaną kampanię hejtu i oszczerstw. Młody król, szaleńczo zakochany w litewskiej wdówce, by wynieść ją na tron postawił na szali losy dynastii i całego kraju, doprowadzając do otwartego buntu szlachty. Ostatecznie wygrał, ale było to gorzkie zwycięstwo – Radziwiłłówna zmarła kilka miesięcy po koronacji, nie zostawiając upragnionego potomka i kończąc tym samym historię Jagiellonów.

Szczegóły

Komeda

Dramat

Spektakl poświęcony wybitnemu polskiemu kompozytorowi Krzysztofowi Komedzie Trzcińskiemu jest próbą przyjrzenia się krótkiemu, aczkolwiek intensywnemu życiu muzyka – przedwcześnie zakończonemu przez niespodziewaną i absurdalną wręcz śmierć. Osią dramaturgiczną sztuki są spotkania Komedy z wybitnymi osobowościami jego epoki (Roman Polański, Marek Hłasko, Janusz Morgenstern, Jerzy Skolimowski), które okazały się kluczowe dla jego losów. Jednak historia Komedy to nie tylko jazzowa widokówka z artystycznego świata. Figura artysty – zmarłego na emigracji – pozwala spojrzeć z dzisiejszej perspektywy na zmiany, jakie zachodzą w polskiej kulturze i w sferze wolności wypowiedzi artystycznej.

W spektaklu o Komedzie nie zabraknie muzyki: Aranżując jam session oparte na tematach muzycznych kompozytora chcielibyśmy przypomnieć odbiorcom teatralnym szeroki dorobek twórczy Krzysztofa Trzcińskiego, którego nie wyczerpuje istniejąca w powszechnej świadomości wiedza o kilku filmach, do których muzykę skomponował. Podejmując próbę rekonstrukcji archiwalnych nagrań Komedy, zaproponujemy rodzaj dźwiękowej sesji, w której żywy plan wykonawczy zderzy się z oryginałami – mówi Lena Frankiewicz.

Występują aktorzy Teatru IMKA w Warszawie i Teatru Nowego w Łodzi.

Spektakl prezentowany w ramach współpracy Teatru Nowego oraz Teatru IMKA - DuoPolis Kulturalne Warszawa-Łódź.

Szczegóły

Dogville

Oto smutna opowieść o mieście zwanym Dogville” – od tych słów zaczyna się scenariusz najbardziej przejmującego filmu w dorobku Larsa von Triera, jednego z najwybitniejszych europejskich reżyserów przełomu XX i XXI wieku. Ale Dogville to coś więcej niż początek amerykańskiej trylogii wielkiego Duńczyka. To historia o wsobnej wspólnocie, zamkniętej na rzeczywistość, która ją otacza.
Dogville to wielka metafora o cechach moralitetu. W swoim ponadczasowym scenariuszu Lars von Trier w zgoła Shakespearowskim geście podstawia lustro rzeczywistości. Dzięki adaptacji Christiana Lollike historia przestawiona w Dogville uniwersalizuje się. Zamiast zajmować się korzeniami amerykańskiej demokracji, pytamy o miejsce, w którym znajdujemy się my, Polacy, w dwadzieścia siedem lat po upadku komunizmu. Jak radzimy sobie z wyzwaniami, które stawia nam współczesność? Jak my, jako społeczeństwo, poradzimy sobie ze zobowiązaniami, które ciążą na nas jako na Europejczykach? Jak zachowamy się wobec tych, którzy pukają do drzwi Twierdzy Europa? Dogville nie daje odpowiedzi. Zadaje pytania fundamentalne dla nas jako wspólnoty w tych wyjątkowo niepewnych czasach.

Szczegóły

Opowieść wigilijna

Wzruszająca opowieść świąteczna ukazująca przemianę duchową głównego bohatera w obliczu wizji samotnej śmierci po latach życia w rozgoryczeniu i stronienia od ludzi. Wszystkim znane opowiadanie Charles’a Dickensa w adaptacji Zdzisława Jaskuły zostanie przeniesione na scenę w spolszczonej i uwspółcześnionej wersji. Ponadczasowa historia pozwala pokazać ludzi żyjących wśród nas i doświadczających podobnych problemów, bliskich nam doznań i emocji. Dickensowski Scrooge nosi tutaj równie znaczące imię Skurcz – człowieka zwichniętego moralnie i duchowo.



Wśród dźwięków aranżowanych przez znaną pianistkę Lenę Ledoff usłyszymy melodie niczym z innego świata – scherzo h-moll Fryderyka Chopina z kolędową kołysanką Lulajże Jezuniu. Opowieść wigilijna w reż. Tomasza Dajewskiego staje się pretekstem do ukazania bogactwa rodzimej tradycji bożonarodzeniowej i zachętą do wspólnego kolędowania. To spektakl w pełni familijny – każdy znajdzie przyjemność z oglądania.

Szczegóły

Antygona

Kim jest dzisiaj Antygona? Czy może być współczesna i mówić o społeczeństwie, w którym przyszło nam żyć, skoro liczy sobie niespełna dwa i pół tysiąca lat? A może manifest Antygony wybrzmi nieco inaczej, jeśli założyć, że była ona świadkiem ceremonii pogrzebowych wielkich postaci polityki XXI wieku?

Te celebracje-spektakle nie poprzestają na telewizyjnej transmisji, która daje nam dostęp do każdego detalu, do każdego gestu i niemal każdej łzy, stają się też bez wątpienia orężem w politycznej walce. Czy korzystając ze swojej buntowniczej, rewolucyjnej energii Antygona pozwoli by w podobny sposób otoczono symboliką jej własną śmierć? A może korzystając z „biernego oporu”, który w XX wieku był praktykowany przez charyzmatycznych przewodników ludu, Mahatmy Gandhiego oraz Martina Lutera Kinga, wyrzeknie się, w imię pokoju, walki?

Prowadzeni przez te pytania, poszukiwaliśmy jeszcze jednego, bardzo istotnego rejonu: różnorodności uczuć i postaw wobec śmierci bliskiej osoby. Uczuć niezwykle intensywnych, których nierzadko nie da się wyrazić. Wobec zinstytucjonalizowanej żałoby stoi więc żałoba osobista, indywidualne przeżywanie straty – w nim kryje się prawda, której nie da się podważyć.

Szczegóły

Więcej niż możesz zjeść

Stand-up

Literacki stand-up, pamiętnik spożywczy albo po prostu Masłowska all inclusive w felietonach parakulinarnych. Po czasopismach, popularnych programach telewizyjnych i instruktażowych filmikach na youtube, moda na gotowanie wędruje na scenę. Już nie rekwizyt, pretekst do żartu czy tragicznej intrygi. Jedzenie – główny bohater teatralnego działania to zupełna nowość. To nie jest spektakl o kulinarnej spuściźnie naszych dziejów, zdrowym stylu życia i kultowych jadłodajniach, ale o smakowaniu świata, do stworzenia którego użyto jednej dozy humoru, deko kpiny i masę wyobraźni.

Spektakl jest realizowany na podstawie najnowszej książki Doroty Masłowskiej. „Więcej niż możesz zjeść” to zbiór publikowanych przez autorkę w magazynie „Zwierciadło” w latach 2011-2013 tekstów o jedzeniu. Tekstów, które jednak mocno odbiegają od tradycyjnego pojęcia rubryki kulinarnej, jeśli go wręcz jawnie nie przedrzeźniają. Przewrotne w formie i treści, nie uchylają się od szerszej refleksji socjo- i antropologicznej.

Szczegóły

Doktor Dolittle i przyjaciele

Dla dzieci

Doktor Dolittle i przyjaciele to światowy bestseller literatury dziecięcej, po który sięgnęli m. in. reżyserzy filmowi, twórcy bajek animowanych, audycji radiowych i gier komputerowych. W 1998 roku o fenomenie Doktora Dolittle przypomniał Eddi Murphy, wcielając się w rolę tytułowego bohatera.

Pierwsza z dwunastu części powieści o przygodach wesołego weterynarza ukazała się w 1920 roku, stając się po pierwszej wojnie światowej jedną z najważniejszych lektur małego czytelnika obok takich książek, jak: Kubuś Puchatek Alana Aleksandra Milne, Emil i detektywi Ericha Kästnera czy Mary Poppins Pameli Lyndon Travers.

Tytuł Doktor Dolittle i przyjaciele na stałe wszedł do repertuaru teatrów na całym świecie. Zajrzyj do Nowego, aby przekonać się, czy kaczka Dab-Dab doskonale sprawuje się jako perfekcyjna pani domu, sowa Tu-Tu świetnie dodaje, a prosie Geb-Geb cięgle myśli o jedzeniu. Dzięki kolorowym maskom, zawrotnemu tempu i dowcipnym piosenkom udasz się w niezapomnianą podróż w głąb Afryki.

Szczegóły

Diabli mnie biorą

Komedia

Akcja Diabła… osadzona jest w naszej rzeczywistości, a bohaterowie wydają się „diabelsko” bliscy. Mistrzowie komedii Olaf Lubaszenko i Krzysztof Kiersznowski wcielili się w role zmęczonego piekielną służbą Lucyfera oraz ekscentrycznego Tatusia, byłego czołgisty. Tajną bronią szefa piekieł jest piękna diablica, którą gra Monika Buchowiec. Czy jej wdzięki wystarczą, by zdobyć podpis pod cyrografem? Na przeszkodzie wysłannikom piekieł i matrymonialnym planom Józia (w tej roli Bartosz Turzyński) stoi Tatuś, który dysponuje prawdziwym arsenałem oraz determinacją. Przejęcie syna przez siły nieczyste jest mu nawet na rękę, bo prawdziwe zło widzi w pewnej kobiecie. Honor piekła chce ratować sam Lucyfer, ale zaszyty w miejskim parku wspomina tylko dawne diabelskie sukcesy, topiąc depresję w zawartości plastikowego kubka. Jak może pracować, kiedy ludzkość nie zwraca uwagi na zło, a Tatuś opanował diabelskie sztuczki lepiej niż on sam? Taktyka Lucyfera, wypróbowana przez wieki, może zawieść w starciu ze współczesną rodziną oraz zachłyśniętym konsumpcją dóbr materialnych światem-supermarketem. Czy Józia zwabi w pułapkę zmysłowo-piekielna promocja? A może na walkę z pokusami jest już za późno? "Diabli mnie biorą" to zaskakujące zwroty akcji, absurdalne poczucie humoru i dowcipne dialogi w brawurowym wykonaniu.

Szczegóły