Mirosława Olbińska - zdjęcie

Mirosława Olbińska

8,6 / 10

7 oddanych głosów

Urodziła się w 1954 roku. Ukończyła Wydział Lalkarski Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie (filia we Wrocławiu), a w 1987 roku w Warszawie zdała egzamin eksternistyczny dla aktorów dramatu.

Jest przede wszystkim aktorką teatralną. Początkowo występowała w Teatrze Dramatycznym w Legnicy (1979 - 1988), gdzie w 1986 roku została nagrodzona Brązową Iglicą, przyznawaną przez Towarzystwo Przyjaciół Teatru.

W 1988 roku została aktorką Teatru Studyjnego '83 im. Juliana Tuwima w Łodzi. Rola Żony w "Nie-Boskiej Komedii" (1997) Zygmunta Krasińskiego w reżyserii Zdzisława Jaskuły przyniosła jej nie tylko uznanie publiczności, ale także Złotą Maskę - nagrodę łódzkich recenzentów. Od 1997 roku występuje w zespole Teatru Nowego w Łodzi. W 1998 roku została uhonorowana nagrodą artystyczną Prezydenta Miasta Łodzi.

Na dużym ekranie można było ją oglądać m.in. w "Lejdis", "Testosteronie", "Helu". Zagrała również w serialach, m.in. "Determinator" i "Trzeci oficer".

Spektakle z udziałem tego aktora:

Ślubu nie będzie

Komedia

Pełna wdzięku, błyskotliwa komedia muzyczna autorstwa znakomitego brytyjskiego duetu. To wspaniała propozycja dla wszystkich, którzy choć raz przeżyli przygotowania do wielkiej rodzinnej uroczystości, niefortunny wypadek, czy niezwykłe zauroczenie…

Właściciel agencji reklamowej, Thimothy Westerby, jest bardzo podekscytowany. Choć niekoniecznie ślubem jedynej córki Judy, który ma rozpocząć się lada chwila. Przygotowuje się właśnie do nowej kampanii dla firmy produkującej biustonosze i przed chwilą wpadł na genialny pomysł. Bieliznę będzie reklamować ponętna girlsa z lat dwudziestych. W przedślubnym szaleństwie nikt nie podziela jednak jego entuzjazmu, bo wielka uroczystość zdaje się wisieć na włosku. Jakby problemów było mało, Thimothy niespodziewanie otrzymuje cios w głowę i zaczyna widzieć niemożliwe.

Zaskakujące zwroty akcji, przezabawne sytuacje, nasycone angielskim humorem dialogi, a wszystko przeplatane doskonałymi aranżacjami nieśmiertelnych przebojów z lat 20. i 30.

Szczegóły

Obietnica poranka

Dramat

„Obietnica poranka" to jedna z najbardziej wzruszających i pięknych historii poświęconych matce, jakie kiedykolwiek zostały napisane. Spektakl to opowieść o kobiecie (Mirosława Olbińska) wielkiego serca i niezwykłych przymiotów charakteru, chociaż niepozbawionej wad i śmiesznostek, zdecydowanej zrobić wszystko, aby osiągnąć cel, jaki sobie postawiła w życiu. Jej syn (Konrad Michalak) będzie kiedyś wielkim bohaterem, generałem, wspaniałym francuskim pisarzem i ambasadorem Francji. Dla niego ona była wszystkim co miał, jego największym skarbem, ale też i przekleństwem. Przez całe swoje życie będzie się starał sprostać jej marzeniom, zrealizować plany jakie przed nim nakreśliła, zdążyć przed jej śmiercią, aby zobaczyła, że życie, które mu poświęciła nie poszło na marne.

Autor opowiadania – Romain Gary (właśc. Romain Kacew) urodził się 8 maja 1914 w Wilnie. Był francuskim pisarzem, scenarzystą i reżyserem filmowym oraz dyplomatą. Pisarz studiował prawo w Aix-de-Provance i w Paryżu, gdy wybuchła II wojna światowa wstąpił do francuskich sił zbrojnych, w których po ukończeniu oficerskiej szkoły lotniczej służył jako pilot. Pisarz zadebiutował w 1945 roku powieścią „Edukacja europejska". Jest jedynym autorem, który dwukrotnie otrzymał prestiżową Nagrodę Goncourtów, w 1956 za „Korzenie nieba" i w 1975 roku za „Życie przed sobą", wydaną pod pseudonimem Émile Ajar. „Obietnica poranka" („La promesse de l’aube") została opublikowana w 1960 roku i zaliczana jest do jednej z piękniejszych opowieści o matce i synowskiej miłości.

Szczegóły

Wszystko o kobietach (Stowarzyszenie Teatralne Badów)

Komedia

Jakim pyszałkiem trzeba być lub jak bardzo trzeba stracić złudzenia, by wierzyć, że umie się powiedzieć wszystko o kobietach w jednej sztuce?
„Wszystko o kobietach” Miro Gavrana to świetnie skrojona komedia, z napięciem godnym thrillera, ujęta w zaskakujące formy teatralne. Ta patchworkowa dramaturgia jest swoistym studium kobiecej natury, historią piętnastu kobiet, w które wcielają się trzy odtwórczynie dając popis sztuki aktorskiej.

Miro Gavran – najwybitniejszy współczesny pisarz chorwacki, laureat prestiżowej nagrody „Central European Time” dla najlepszego dramatopisarza Europy Środkowej.

Spektakl z wielkim powodzeniem jest grany na deskach Teatru Nowego w Łodzi i w Teatrze Badów im. Piotra Bikonta.

Szczegóły

Utracona cześć Barbary Radziwiłłówny

Połowa XVI wieku. Rzeczpospolita Obojga Narodów, rządzona przez potężną dynastię Jagiellonów, jest u szczytu potęgi. Po śmierci Zygmunta Starego władzę przejmuje jego jedyny syn Zygmunt August. Młody król musi się zmierzyć z zagrożeniem tureckim i moskiewskim, ale największą bitwę, jaką stoczy, stoczy z własnym narodem i swoją matką, królową Boną – będzie to walka o uznanie skrycie zawartego małżeństwa z litewską szlachcianką Barbarą Radziwiłłówną.

Romans Zygmunta Augusta z Barbarą Radziwiłłówną to być może najsłynniejsza i najtragiczniejsza historia miłosna w polskich dziejach. W głośnym politycznym starciu chwytano się brutalnych metod – przeciw Barbarze rozkręcono pierwszą w polskiej historii zmasowaną kampanię hejtu i oszczerstw. Młody król, szaleńczo zakochany w litewskiej wdówce, by wynieść ją na tron postawił na szali losy dynastii i całego kraju, doprowadzając do otwartego buntu szlachty. Ostatecznie wygrał, ale było to gorzkie zwycięstwo – Radziwiłłówna zmarła kilka miesięcy po koronacji, nie zostawiając upragnionego potomka i kończąc tym samym historię Jagiellonów.

Szczegóły

Panna młoda

Pełna wdzięku, błyskotliwa komedia muzyczna autorstwa znakomitego brytyjskiego duetu. To wspaniała propozycja dla wszystkich, którzy choć raz przeżyli przygotowania do wielkiej rodzinnej uroczystości, niefortunny wypadek, czy niezwykłe zauroczenie…

Właściciel agencji reklamowej, Thimothy Westerby, jest bardzo podekscytowany. Choć niekoniecznie ślubem jedynej córki Judy, który ma rozpocząć się lada chwila. Przygotowuje się właśnie do nowej kampanii dla firmy produkującej biustonosze i przed chwilą wpadł na genialny pomysł. Bieliznę będzie reklamować ponętna girlsa z lat dwudziestych. W przedślubnym szaleństwie nikt nie podziela jednak jego entuzjazmu, bo wielka uroczystość zdaje się wisieć na włosku. Jakby problemów było mało, Thimothy niespodziewanie otrzymuje cios w głowę i zaczyna widzieć niemożliwe.

Szczegóły

Fabryka muchołapek

Dramat

"Fabryka muchołapek" to dokonana przez Andrzeja Barta teatralna adaptacja jego słynnej powieści pod tym samym tytułem. Widowisko opowiada o wielkości i upadku jednej z najbardziej kontrowersyjnych postaci XX wieku. Widzowie Teatru Nowego wezmą udział w procesie nad Przewodniczącym Starszeństwa Żydów w łódzkim getcie – Chaimem Rumkowskim. Procesie, który nigdy się nie odbył.
Przeszłość powraca, by pomóc zrozumieć naszą teraźniejszość, a miłość po raz kolejny próbuje przezwyciężyć nieuniknione.
Nadzwyczajna rozprawa, tajemniczy sędzia, demoniczny prokurator, niedoświadczony, lecz pełen zapału adwokat oraz wyjątkowi świadkowie, którzy przybyli z zaświatów, by opowiedzieć o tym, co się stało.

Szczegóły

Wszystko o kobietach

Komedia


Spektakl dla widzów od 12. lat


Wszystko o kobietach pisał Miro Gavran, myśląc o scenie. Jego komedia należy do nurtu tych dobrze skrojonych, z napięciem godnym thrillera, dowcipnym dialogiem i postaciami bliskimi współczesności. Historia o piętnastu kobietach w różnym wieku to swoiste studium kobiecej natury, opisane męskim okiem i ręką. Najistotniejszym elementem sztuki chorwackiego dramatopisarza są emocje przekazywane w prosty, ale interesujący sposób.

Jak mówi Piotr Bikont, spektakl powstał przede wszystkim „ku uciesze i lekkiemu wzruszeniu widza”. W realizacji komedii reżyser stawia na formę, która jego zdaniem „mimo swej zawiłości łatwa do rozszyfrowania nie jest, daje widzowi pewną dodatkową satysfakcję działania intelektualnego, które wykracza poza rozumienie tych prostych i banalnych historii”.

Szczegóły

Kto nie ma, nie płaci

Komedia

Sztuka Daria Fo Kto nie ma, nie płaci przedstawia dzień z życia dwóch małżeństw: Antonii i Giovanniego oraz Margherity i Luigiego. Wysokie ceny żywności zmuszają kobiety do kradzieży z pobliskiego supermarketu jedzenia, które jak w starej sztuce commedia dell’arte, realizującej topos głodu, staje się elementem groteskowej akcji. Czy mężczyźni poprą „obywatelskie nieposłuszeństwo” swoich żon, a wydarzenia ze sklepu przerodzą się w rewolucję o krajowym zasięgu? Zderzenie serii zabawnych scenek z ostrą wymową społeczną tej historii daje efekt satyryczny. Jednocześnie skłania do zwrócenia uwagi na problemy pracy i kapitału.

Dario Fo jest dramaturgiem, aktorem i reżyserem, a także jednym z najbardziej kontrowersyjnych przedstawicieli świata teatru. Reprezentuje teatr komiczny od ludowego widowiska średniowiecznego i komedii dell’arte po nowe formy wodewilu, musicalu i burleski. W 1997 roku otrzymał literacką Nagrodę Nobla. Napisał kilkadziesiąt sztuk. Do najbardziej znanych należą: Wielka pantomima z flagami i kukłami małymi i średnimi, Misterium buffo i Przypadkowa śmierć anarchisty.

Szczegóły

Dogville

Oto smutna opowieść o mieście zwanym Dogville” – od tych słów zaczyna się scenariusz najbardziej przejmującego filmu w dorobku Larsa von Triera, jednego z najwybitniejszych europejskich reżyserów przełomu XX i XXI wieku. Ale Dogville to coś więcej niż początek amerykańskiej trylogii wielkiego Duńczyka. To historia o wsobnej wspólnocie, zamkniętej na rzeczywistość, która ją otacza.
Dogville to wielka metafora o cechach moralitetu. W swoim ponadczasowym scenariuszu Lars von Trier w zgoła Shakespearowskim geście podstawia lustro rzeczywistości. Dzięki adaptacji Christiana Lollike historia przestawiona w Dogville uniwersalizuje się. Zamiast zajmować się korzeniami amerykańskiej demokracji, pytamy o miejsce, w którym znajdujemy się my, Polacy, w dwadzieścia siedem lat po upadku komunizmu. Jak radzimy sobie z wyzwaniami, które stawia nam współczesność? Jak my, jako społeczeństwo, poradzimy sobie ze zobowiązaniami, które ciążą na nas jako na Europejczykach? Jak zachowamy się wobec tych, którzy pukają do drzwi Twierdzy Europa? Dogville nie daje odpowiedzi. Zadaje pytania fundamentalne dla nas jako wspólnoty w tych wyjątkowo niepewnych czasach.

Szczegóły

Kokolobolo, czyli opowieść o przypadkach Ślepego Maksa i Szai Magnata

Na dzieje każdego miasta i każdej społeczności składają się nie tylko podniosłe chwile i chwalebne czyny, ujęte w kronikach magistratu i historycznych syntezach; lokalną tożsamość budują zaś nie tylko honorowi obywatele i zasłużeni działacze. Zdarza się, że ta rola przypada postaciom działającym na granicy prawa, ludziom kontrowersyjnym, dalekim od stereotypu szacownego mieszczanina. Dla Łodzi jedną z takich postaci jest Ślepy Maks, legendarny przywódca żydowskiego półświatka, król podziemnego życia w przedwojennej metropolii, którą zamieszkiwali Polacy, Żydzi, Niemcy i Rosjanie. Ślepy Maks był dotąd bohaterem filmów, książek, a nawet gry miejskiej, ale nie trafił jeszcze na deski teatru. Tymczasem trudno o bohatera, który lepiej by się do tego nadawał, barwniejszego, bardziej skomplikowanego, mniej jednoznacznego.

Szczegóły

Pippi Långstrumpf

Dla dzieci

Któż nie zna Pippi, najsilniejszej dziewczynki na świecie, która potrafi jedną ręką podnieść konia, pogonić policjantów, próbujących zabrać ją do domu dziecka, pokonać groźnego byka i bez strachu karmić duchy? Przedstawienie jest teatralizacją klasycznej pozycji literatury dziecięcej pióra Astrid Lindgren. To opowieść o dziewięciolatce, której mama nie żyje, a tata zaginął gdzieś na morzach. Rudowłosa, piegowata Pippi mieszka na obrzeżach małego miasteczka w Willi Śmiesznotce tylko z koniem i małpką zwaną Panem Nilssonem. Z workiem pełnym złotych monet świetnie jednak daje sobie radę w życiu, kierując się zawsze dobrem innych. Jej słowa i czyny często obnażają zakłamanie i rutynę dorosłych. Żywiołowa, zadziorna Pippi opowiada niestworzone, podszyte absurdalnym humorem historie i przeżywa wraz ze swoimi przyjaciółmi Tommym i Anniką wiele zabawnych, ale też pouczających przygód.

Szczegóły

Więcej niż możesz zjeść

Stand-up

Literacki stand-up, pamiętnik spożywczy albo po prostu Masłowska all inclusive w felietonach parakulinarnych. Po czasopismach, popularnych programach telewizyjnych i instruktażowych filmikach na youtube, moda na gotowanie wędruje na scenę. Już nie rekwizyt, pretekst do żartu czy tragicznej intrygi. Jedzenie – główny bohater teatralnego działania to zupełna nowość. To nie jest spektakl o kulinarnej spuściźnie naszych dziejów, zdrowym stylu życia i kultowych jadłodajniach, ale o smakowaniu świata, do stworzenia którego użyto jednej dozy humoru, deko kpiny i masę wyobraźni.

Spektakl jest realizowany na podstawie najnowszej książki Doroty Masłowskiej. „Więcej niż możesz zjeść” to zbiór publikowanych przez autorkę w magazynie „Zwierciadło” w latach 2011-2013 tekstów o jedzeniu. Tekstów, które jednak mocno odbiegają od tradycyjnego pojęcia rubryki kulinarnej, jeśli go wręcz jawnie nie przedrzeźniają. Przewrotne w formie i treści, nie uchylają się od szerszej refleksji socjo- i antropologicznej.

Szczegóły