Mirosław Zbrojewicz - zdjęcie

Mirosław Zbrojewicz

7.7 / 10

142 oddanych głosów

Data urodzenia:
25-02-1957 (60 lat)

W 1981 roku ukończył PWST w Warszawie (dziś: Akademia Teatralna). Na scenie debiutował 14.06.1981 roku rolą Sukiennika w „Mistrzu Piotrze Pathelinie” (Anonim francuski, reż. Wojciech Maryański) na deskach Lubuskiego Teatru w Zielonej Górze. Z zielonogórskim teatrem związany był przez rok, zagrał tam jeszcze rolę Ryzia-Ryzia w „Szkarłatnej wyspie” (M. Bułhakow, reż. E. Wojtaszek). Następnie związał się z warszawskimi teatrami: Pracownią Teatrem, gdzie zagrał między innymi w „Nauce chodzenia” (wg A. Bursy, reż. E. Wojtaszek), Wysokiego mężczyznę w „Ceremoniach” (E. Wojtaszek, reż. E. Wojtaszek) i Madame Garbo w sztuce „Homoseksualista, czyli jak trudno się wyrazić” (Copi, reż. E. Wojtaszek) oraz Teatrem Szwedzka 2/4, na deskach którego zagrał między innymi Tamburmajora w „Woyzecku” (G. Buchner, reż. W. Maryański), Solonego w „Trzech siostrach” (A. Czechow, reż. K. Kelm) i Kusiciela w „Do Damaszku” (A. Strindberg, reż. M. Jarnuszkiewicz).

Następnie rozpoczął wpółpracę z warszawskim Teatrem Rozmaitości, w którym zagrał liczne role, m.in. Ryszarda Goldersa w „Bziku tropikalnym” (I. St. Witkiewicz, reż. G. Horst), Jezusa w „Historii o Miłosiernej, czyli Testamencie psa” (A. Suassuna, reż. P. Cieplak), Milona w „Słowach Bożych” (R. del Valle-Inclan, reż. P. Tomaszuk), Jana w „Magnetyzmie serca” (A. Fredro, reż. S. Torsh), Poloniusza w „Hamlecie” (W. Shakespeare, reż. K. Warlikowski), Lebiediewa w „Księciu Myszkinie” (wg F. Dostojewskiego, reż. G. Jarzyna), Duncana w „2007: Macbeth” (W. Shakespeare, reż. G. Jarzyna) i Tadka w „Cokolwiek się zdarzy, kocham cię” (P. Wojcieszek, reż. P. Wojcieszek). Od 2003 roku należy do zespołu Teatru Studio w Warszawie. Na deskach tego teatru zagrał m.in. Ilję Szamrajewa w „Mewie” (A. Czechow, reż. Z. Brzoza), Szefa w „Zbyt głośnej samotności” (wg B. Hrabala, reż. Tomasz Man), Michała w „Merylin Mongoł” (N. Kolada, reż. Z. Brzoza) i w „Drewnianym człowieku” (S. Eidrigevicius, reż. S. Eidrigevicius). Aktor występował także na scenach innych teatrów, między innymi Teatru Powszechnego w Radomiu, Stowarzyszenia Teatralnego - Teatr 77 w Łodzi, Teatru na Woli w Warszawie, Teatru Nowego Praga w Warszawie i warszawskiego Teatru Montownia. Zagrał także w wielu spektaklach Teatru Telewizji, między innymi w „Kobietach u grobu” (M. de Ghelderode, reż. K. Kelm), „Pięknie” (P. Bednarski, reż. I. Cywińska), „Historii” (W. Gombrowicz, reż. H. Leszczuk) i „Żywocie Józefa” (Mikołaj Rej, reż. P. Tomaszuk). Ma na swoim koncie ponad 40 ról filmowych (m.in. w „Pierścionku z orłem w koronie” Andrzeja Wajdy, „Psach 2. Ostatnia krew” Władysława Pasikowskiego, „Pułkowniku Kwiatkowskim” Kazimierza Kutza, „Chłopaki nie płaczą” Olafa Lubaszenki, „Rozdrożu Cafe” Leszka Wosiewicza, „Palimsest” Konrada Niewolskiego i „Lekcjach Pana Kuki” Dariusza Gajewskiego). Zagrał też w wielu serialach telewizyjnych.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Pocałunek kobiety pająka

Dramat

Rzecz w tym, że ona jest najbardziej kobiecą kobietą na ziemi, bardziej wspaniałą, niż mógłbyś to sobie wyobrazić. Ale pochodzi z takiej małej, rumuńskiej wioski, gdzie w zimie zawsze panuje straszny głód. I kiedyś jedna z tamtejszych kobiet, bardzo odważna, w zamian za jedzenie, oddała się diabłu. Ten diabeł przyjął wtedy akurat postać pantery. I od tej pory tam się rodzą kobiety-pantery, bardzo, bardzo niebezpieczne. I to jest to, czego ona boi się najbardziej na świecie: boi się, że gdy pocałuje mężczyznę, to natychmiast sama zmieni się w panterę i rozszarpie go na strzępy.

A on to jest z wyglądu taki typowy brunet-skurwysyn: wąsik, szerokie czoło, wściekle przystojny. Jest architektem, bardzo ją kocha i z cierpliwością znosi to, że ona nie chce go w ogóle całować. Wysyła ją na terapię do psychoanalityka, a sam spędza czas w swoim biurze projektów. W tym biurze pracuje także jego koleżanka architektka, która jest w nim szaleńczo zakochana. Ale wcale nie próbuje go uwieść, od kiedy wie, że on ma żonę…

To wszystko dzieje się w Santiago de León de Caracas, jedenaście kilometrów od malowniczego wybrzeża Morza Karaibskiego. Caracas to miasto założone przez hiszpańskiego odkrywcę, Diego de Losadę. Diego de Losada odkrył Caracas i zginął dwa tygodnie później, bo rozszarpała go dzika pantera. Mimo tego niefortunnego zdarzenia, losy miasta potoczyły się potem naprawdę dobrze. Kondycja mieszkańców polepszyła się znacznie w XX wieku, kiedy to nastąpił rozkwit, dzięki znacznemu zwiększeniu wydobycia ropy naftowej.

Szczegóły spektaklu

24.05Wed

25.05Thu

26.05Fri

27.05Sat

28.05Sun

29.05Mon

30.05Tue

31.05Wed

01.06Thu

02.06Fri

03.06Sat

04.06Sun

05.06Mon

06.06Tue

24.05Wed

25.05Thu

26.05Fri

27.05Sat

28.05Sun

29.05Mon

30.05Tue

31.05Wed

01.06Thu

02.06Fri

03.06Sat

04.06Sun

Goło i wesoło

Komedia

Sztuka ”Goło i wesoło” autorstwa Stephena Sinclaire'a i Anthony'ego McCartena zawojowała już cały świat, nie schodzi z afisza od prapremiery w Mercury Theatre w Auckland w Nowej Zelandii w 1987 r. Spektakl święcił sukcesy w USA, Kanadzie, Anglii, Francji (w 2001 r. produkcja francuska otrzymała nagrodę Moliera za najlepszą komedię roku na scenie teatralnej), Niemczech, Australii, Ameryce Południowej i krajach skandynawskich. Obecnie jest wielkim przebojem w Rosji. Wszędzie przyjmowany jest z entuzjazmem, zarówno przez publiczność jak i krytyków teatralnych.

”Goło i wesoło” okazało się hitem nie tylko w teatrach – film na podstawie sztuki, pod tym samym tytułem podbił także kina. Podobnie jak film, spektakl opowiada historię kilku bezrobotnych, którzy będąc zupełnie bez pieniędzy, bez perspektyw, wpadają na pomysł, aby założyć grupę striptizerów o nazwie „Napalone Nosorożce”. Natomiast akcja przedstawienia dzieje się w Polsce, w Tomaszowie Mazowieckim. Oglądamy jak nasi bezrobotni próbują opanować trudną sztukę publicznego rozbierania się, początkowo w swoim gronie, następnie podczas przesłuchania w jedynym klubie w mieście o nazwie„ Eden”. Przesłuchanie wypada fatalnie. Następny występ przed tomaszowską publicznością, wypada jeszcze gorzej. Menager striptizerów wynajmuje byłą tancerkę Wandę, aby udzieliła im kilku lekcji. Jesteśmy świadkami komicznych prób „ baletowych”, podczas których Wanda uczy ich podstaw profesjonalnego striptizu. Spektakl wieńczy spektakularny finał, w wykonaniu „Napalonych Nosorożców”, którzy na scenie, przed publicznością rozbierają się z taką swobodą, jakby robili to od urodzenia. A piękniejsza część widowni zadaje sobie pytanie „ Ile dzisiaj zdejmą z siebie?!”…

Szczegóły spektaklu

24.05Wed

25.05Thu

26.05Fri

27.05Sat

28.05Sun

29.05Mon

30.05Tue

24.05Wed

25.05Thu

26.05Fri

Jak zostałam wiedźmą

Dla młodzieży

Co się dzieje w głowie małej dziewczynki, kiedy nie może zasnąć? Nagle w jej pokoju pojawia się głodna wiedźma, która latami wędruje po świecie i szuka niegrzecznych dzieci, by ugotować z nich pożywną zupę.

Rozpoczynają się wspólne tarapaty, czary i magiczne zaklęcia. Pojawia się cały kalejdoskop bohaterów: sępy, inna wiedźma i ożywiony czarodziejsko drewniany konik. Poemat Doroty Masłowskiej jest fascynującą i pełną współczesnych znaczeń bajką dla młodych widzów, a jednocześnie metaforyczną opowieścią o więzi między matką a córką.

Szczegóły spektaklu

24.05Wed

25.05Thu

26.05Fri

27.05Sat

28.05Sun

29.05Mon

30.05Tue

24.05Wed

25.05Thu

26.05Fri

Rewizor

Komedia

„Mottem sztuki jest: «Nie przygaduj zwierciadłu, jak masz gębę krzywą». Wystawiam spektakl według sztuki Gogola i ludzie powinni się śmiać z postaci, które opisał Gogol, i to w nich powinni dostrzec siebie.

Jesteśmy tak samo poniżani, obrażani, i tak samo bywamy śmieszni i głupi w tych naszych próbach poszukiwania szczęścia i odnalezienia fragmentu słoneczka na tej ziemi. W ten sposób robi nam się żal wszystkich, którzy tak bardzo się starają. Obiecuję, że ludzie przez cały spektakl będą się szczerze śmiać, a na koniec zrobi się wzruszająco. Ponieważ wtedy okaże się, że w tej historii nie ma niczego śmiesznego”.

Nikołaj Kolada

Szczegóły spektaklu

24.05Wed

25.05Thu

26.05Fri

27.05Sat

28.05Sun

29.05Mon

30.05Tue

24.05Wed

25.05Thu

26.05Fri

Anna Karenina

Tragedia

Anna Karenina Lwa Tołstoja jest jednym z najsłynniejszych kobiecych portretów XIX-wiecznej literatury rosyjskiej. W imię miłości do młodego oficera, Anna postanawia opuścić rodzinę, rezygnując tym samym z beznamiętnego choć bezpiecznego życia, za co przychodzi zapłacić jej cenę znacznie wyższą niż tylko skandal towarzyski…

Teatr Studio przedstawia klasyczną powieść w nowej adaptacji autorstwa brytyjskiej pisarki Helen Edmundson. Tekst, korzystając z osiągnięć XX-wiecznej dramaturgii, nadaje tołstojowskiej historii niezwykle współczesną formę.

Szczegóły spektaklu

24.05Wed

25.05Thu

26.05Fri

27.05Sat

28.05Sun

29.05Mon

30.05Tue

24.05Wed

25.05Thu

26.05Fri

Ripley pod ziemią

Dramat

Po oddaleniu od siebie wszelkich podejrzeń związanych ze śmiercią Dickiego Greenleafa Tom Ripley wiedzie beztroskie życie w luksusowej willi pod Paryżem u boku pięknej żony Heloise. Co pewien czas świadczy również drobne usługi przemytnicze oraz wspiera działalność spółki Derwatt Ltd. zajmującej się m.in. fałszowaniem obrazów nieżyjącego malarza. Jego spokój burzy pojawienie się pewnego amerykańskiego konesera sztuki, który podejrzewa, że posiadany przez niego „Derwatt” nie jest autentyczny...

Jak daleko posunie się Tom Ripley, aby ocalić firmę przed zdemaskowaniem? Czy tym razem również uda mu się uniknąć odpowiedzialności?

Ripley pod ziemią to kontynuacja przygód jednego z najsłynniejszych bohaterów amerykańskiego kryminału. Autorka Ripliady Patricia Highsmith stworzyła fascynującą postać zręcznego manipulatora i mordercy, który niczym aktor z łatwością żongluje tożsamościami, by ukryć swoje zbrodnie. Trzymająca w napięciu i pełna zwrotów akcji fabuła wprowadza w świat highlife’u, wypełnionego ekskluzywnymi podróżami po Europie, towarzyskimi spotkaniami i rozmowami o współczesnej sztuce. Świat, w którym obraca się Tom Ripley, przypomina teatralny spektakl, w którym wszystko zostało wystawione na pokaz. Najciekawsze jednak jest to, co kryje się za jego kulisami.

Szczegóły spektaklu

24.05Wed

25.05Thu

26.05Fri

27.05Sat

28.05Sun

29.05Mon

30.05Tue

24.05Wed

25.05Thu

26.05Fri

Wyznawca

Tragedia

Amerykański Żyd, Danny Burros powiedział w 1965 r., w wywiadzie dla New York Timesa, że odrzucił religię przodków i stanął na czele neonazistowskiej bojówki z nienawiści do własnego narodu i do okrutnego Boga Biblii, który nakazał Abrahamowi zabrać syna na górę Moria, aby ofiarować go na całopalenie.

Danny uzasadniał swoją postawę niezgodą na bezbronność, wpisaną w zasady judaizmu. Jego dalsze życie było próbą zmierzenia się z biblijnym Abrahamem, aby odnaleźć własną tożsamość, próbą rozpaczliwą i zakończoną samobójstwem. Natalia Korczakowska zainspirowała się dwoma skrajnie heterogenicznymi tekstami kultury: współczesną narracją o kontrowersyjnym wyborze moralnym tego Żyda, który stał się antysemitą (bohatera znanego filmu Henry'ego Beana The Beliver z 2001 r.) oraz staropolskim dialogiem pasyjnym O ofiarowaniu Izaaka. Unikalną wartością tego spektaklu, którego tematem jest dylemat wolności i wiary, to instalacja muzyczna współczesnego niemieckiego artysty Aloisa Spätha.
Dosadny język ulic Nowego Jorku kontrastuje tu z poetyką religijnego misterium, wiara biblijna z radykalnym nihilizmem, amerykański styl narracji filmowej z żarliwym lamentem polskiej XVI-wiecznej pobożności pasyjnej, zakorzenionej w Nowym Testamencie. Już w Liście do Rzymian św. Paweł – dawny uczeń rabina Gamaliela oraz zapalony prześladowca chrześcijan, który po nawróceniu stał się Apostołem i pierwszym teologiem Kościoła – nazywa Abrahama ojcem naszej wiary (zob. Rz 4). A w Ewangelii Janowej sam Chrystus mówi: „Abraham, ojciec wasz, rozradował się z tego, że ujrzał mój dzień — ujrzał go i ucieszył się” (J 8,56). Dlatego w tradycji chrześcijańskiej historia Abrahama jest uznawana za zapowiedź ofiary, jaką Bóg Ojciec złożył ze swego Syna na krzyżu.

Szczegóły spektaklu

24.05Wed

25.05Thu

26.05Fri

27.05Sat

28.05Sun

29.05Mon

30.05Tue

24.05Wed

25.05Thu

26.05Fri

Szkarłatny płatek i biały

Dramat

Bohaterem "Szkarłatnego płatka" Michela Fabera jest XIX wiek, przedsionek nowoczesności, w którym tematy takie jak prawa kobiet, religia i nauka, stosunek do seksualności czy modele kobiecości i męskości są definiowane na nowo — powoli wyłania się z nich nasz współczesny świat.

Dziewiętnastowieczny Londyn Fabera raz wydaje nam się bezpiecznym przez swój dystans historycznym światem, żeby po chwili okazać się gorzką karykaturą naszej współczesności. Pięć postaci, których losy śledzi nasz spektakl, reprezentuje dylematy czasów przełomu: przemysłowiec rozdarty pomiędzy młodzieńczymi ideałami a kapitalistycznym światem; niedoszły pastor zmagający się z potrzebami ciała; głęboko wierząca działaczka społeczna, którą brak poszanowania konwenansów skazuje na wykluczenie; eteryczna i niewinna dama skazana na bycie kochanką z krwi i kości, żoną i matką; wreszcie prostytutka, która pokonuje kolejne szczeble drabiny społecznej i przekonuje się, że wyższy status wcale nie oznacza większej wolności. To właśnie pragnienie wolności, szeroko rozumianej emancypacji, wydaje się być wspólnym mianownikiem dla dążeń bohaterów Szkarłatnego płatka, którzy wypatrują nadchodzącego XX wieku z nadzieją, ale i z lękiem. Czy rzeczywiście nowoczesność przyniosła nam wolność i spełnienie? I czy faktycznie już nadeszła?

Szczegóły spektaklu

24.05Wed

25.05Thu

26.05Fri

27.05Sat

28.05Sun

29.05Mon

30.05Tue

24.05Wed

25.05Thu

26.05Fri

Ożenek

Komedia

Dwaj Rosjanie i Teatr Studio. Komedia Gogola w inscenizacji najgłośniejszego dramaturga ostatniej dekady. Iwan Wyrypajew po raz pierwszy w Polsce wystawia tekst nie swojego autorstwa.

"Ożenek” to historia trudnego wyboru: tak zwanej "panny na wydaniu” - któremu z czterech kandydatów oddać serce z posagiem? - i tak zwanego „starego kawalera” - czy warto rezygnować ze świętego spokoju dla małżeńskiego pożycia? Gogol to nie tylko wnikliwy obserwator ludzkich postaw i zachowań. Jako jeden z pierwszych dostrzegł i wyraził w swoich dramatach absurd ludzkiej egzystencji – jej mozół i jałowość. Ale nie tylko. Być może "Ożenek” to sztuka, z ducha prawosławnej Cerkwi, mistyczna...

Szczegóły spektaklu

24.05Wed

25.05Thu

26.05Fri

27.05Sat

28.05Sun

29.05Mon

30.05Tue

24.05Wed

25.05Thu

26.05Fri