Mateusz Trzmiel - zdjęcie

Mateusz Trzmiel

8,4 / 10

30 oddanych głosów

Absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku.
Spektakle z udziałem tego aktora:

Moral insanity. Tragedia ludzi głupich.

Tragedia

Pięciokąt miłosny. Żona, Mąż, Kochanek, Przyjaciółka domu i Kochanka kochanka. „Kaczusia srebrna, laleczka cukrowa, kiciąteczko z aksamitnymi łapkami, fiołek smażony w cukrze, wyzłocony komar”. Lukrowane komplementy i melodramatyczne gesty przeplatają się z obnażającymi zdziecinnienie napadami histerii. Zabawa w dom przeradza się tragifarsę, bo w tę grę zamieszany jest ktoś jeszcze – bezbronny, uprzedmiotowiony i pozbawiony prawa głosu… Dziecko pada ofiarą moral insanity dorosłych.

Tematyka sztuki napisanej przez Gabrielę Zapolską ponad sto lat temu poraża dziś aktualnością. Konwencje teatralne starzeją się jednak szybciej niż trafne spostrzeżenia obyczajowe. Młodzi twórcy podjęli próbę znalezienia formy teatralnej, która stałaby się medium pozwalającym młodopolskiemu dramatowi skomunikować się ze współczesnym widzem. Przedstawienie Teatru PAPAHEMA założonego przez absolwentów Wydziału Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej łączy aktorstwo dramatyczne ze środkami wyrazu teatru lalek.

Szczegóły

PeKiN

Dramat

Spektakl inspirowany historią Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie.

Pałac Kultury i Nauki. Dziwny upominek, drzazga w sercu miasta, świątynia bez Boga, pomnik, dzieło sztuki, potwór, a może superbohater? Milczący świadek przemian ustrojowych jednych fascynuje, innych oburza. Nie sposób go nie zauważyć, minąć obojętnie. Spektakl „PeKiN” to wycieczka w czasie i przestrzeni. Przewodnikiem jest Wiatr Historii, eksponatami - ludzie, rzeźby i duchy. Zapraszamy na plac budowy, który pochłonął gęstą zabudowę przedwojennej Warszawy. Wysłuchamy żydowskiej kołysanki, która ukoić ma duchy sierot, podopiecznych Janusza Korczaka, błąkające się po Placu Defilad. Weźmiemy udział w lekcji pływania odbywającej się na pałacowym basenie, zajrzymy do Sali Kongresowej, w której haniebne, antyżydowskie przemówienie wygłasza właśnie Władysław Gomułka. W planie wycieczki mamy też clubbing z Bierutem i ostatni zjazd PZPR. „PeKiN” to opowieść o postawie wobec komunizmu i transformacji, o lękach i kompleksach, spełnionych i niespełnionych marzeniach, a także o tym, że stosunki polsko-żydowskie stanowią istotny element naszej zbiorowej tożsamości. Spektakl w konwencji niestroniącego od żartu stylistycznego collage'u ukazuje zjawisko, jakim jest Pałac Kultury i Nauki, w całej jego złożoności.

Szczegóły

Ostatni Syn

Dla dzieci

Ostatni Syn wyrusza w podróż. Wyrusza, mimo że nie jest na wędrówkę absolutnie przygotowany. Mówiąc szczerze, jest to pierwsza podróż w jego życiu, a nawet pierwsze, nieporadne kroki poza bezpieczną kryjówką, w której dorastał. Nie będzie mu łatwo, tym bardziej, że za przewodnika Ostatni Syn ma wyszczerbiony Miecz i psychofankę Śmierć. Czy w takim towarzystwie jest szansa na spotkanie Boga? Tak, tak, właśnie z Bogiem chce Ostatni Syn rozmawiać. Czy dlatego, że jest na Boga zły? A może dlatego, że wierzy, że właśnie Bóg może zmienić losy mieszkańców wioski, w której Ostatni Syn się urodził. Wędrówka Ostatniego Syna, jest podróżą przez pytania, pytania, które padają jak muchy w krainie gotowych odpowiedzi. Gdzie szukać Boga, w świecie, który krzyczy przemocą i bębni wszędobylską wojną? Jak znaleźć kawałek boskiej ciszy, jeśli Ziemia podzielona jest wielkim murem, który selekcjonuje ludzi na wrogów i jeszcze większych wrogów? I wreszcie, jak z Ostatniego Syna stać się Pierwszym, niosącym nadzieję na lepszy czas przy wspólnym ogniu.

„Ostatni Syn” to spektakl/projekt edukacyjny, który w sposób przystępny pozwoli młodym odbiorcom odkryć tajniki wierzeń i religii świata.

Spektakl dla dzieci od 9 roku życia.

Widownia składa się z krzeseł oraz poduszek. Młodzi widzowie zapraszani są do siadania na poduszkach.
UWAGA! Spóźnieni widzowie nie będą wpuszczani na spektakl - bez możliwości zwrotu biletu.

Szczegóły

Babcia mówi pa, pa

Dla dzieci

Autorski spektakl familijny, który w niebanalny, zabawny sposób pomaga dzieciom tłumaczyć ważne prawdy i temat przemijania.

„Babcia mówi pa, pa” Agaty Biziuk i Agnieszki Makowskiej to autorski spektakl familijny, który w niebanalny i zabawny sposób pomaga dzieciom osobiście odkrywać ważne prawdy i oswoić się z tematem przemijania. Jest to historia o tym, jak poradzić sobie z odejściem osoby, która była przy nas zawsze, bez której nie wyobrażamy sobie życia. Krzyś pragnie odnaleźć babcię, która pewnego dnia po prostu zniknęła. Ani rodzice, ani zabawki nie są w stanie powiedzieć mu, co tak naprawdę się wydarzyło. Wobec tego to on wyrusza w niezwykłą podróż, podczas której spotyka wiele barwnych postaci: odrzucone zbuntowane zabawki, dzieci, które nie chcą dorosnąć i zapomniane mityczne stworzenia. Krzysiowi podczas tej podróży towarzyszy Komandos – jego ulubiona zabawka, którą dostał od Babci oraz wierny Anioł Stróż, który pociesza go w trudach wędrówki.

Czy Krzyś odnajdzie babcię? Czy rodzice będą potrafili powiedzieć, dlaczego babcia "powiedziała pa, pa"?
Wielopoziomowy sens spektaklu oraz intrygująca nowoczesna inscenizacja zapewnią dobrą zabawę nie tylko dzieciom ale również widzom dorosłym.

Sztuka „Babcia mówi pa, pa” autorstwa Agaty Biziuk i Agnieszki Makowskiej znalazła się w finale 19. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w 2013 roku. Spektakl otrzymał również atest stowarzyszenia ASSITEJ jako „świadectwo Wysokiej Jakości i Poziomu Artystycznego za 2012 rok”. Dekoracje i kostiumy do naszej inscenizacji projektuje Marika Wojciechowska - laureatka wielu prestiżowych nagród za scenografię teatralną.

Spektakl rekomedowany dla dzieci od 6 lat z podstawami czytania

Szczegóły

Skłodowska. Radium Girl

Dramat

Biografii Marii Skłodowskiej-Curie nie obejmują prawa autorskie. Przynależy ona do strefy publicznej. Możemy jej używać. Maria jest twarzą feminizmu, kobietą-mitem, produktem. Podobnie jak inne ikony popkultury – Madonna, Marilyn Monroe, Superman – kształtuje zbiorową wyobraźnię. Czy jednak nasza bohaterka chciałaby ją współtworzyć jako świadoma jednostka? Spektakl przewrotnie używa figury Marii, by poruszyć kwestie szeroko rozumianej wolności, respektowania praw kobiet, wieloaspektowego przekraczania własnych granic, naruszania prywatności osób publicznych, przerostu ego i ambicji, a także, przynależnej systemowi edukacji, tendencji do zamykania ludzkiego życia w banalnych formułkach. Istotne zagadnienia społeczne konfrontowane są z życiową postawą noblistki, której przywraca się prawo do szczerej, intymnej, nierzadko kontrowersyjnej wypowiedzi. Korzystając z języka teatru ożywionej formy, twórcy w dynamiczny i groteskowy sposób przybliżają bogaty w paradoksy fenomen zjawiska, jakim jest Maria Skłodowska-Curie.


Spektakl przeznaczony dla osób powyżej 16. roku życia.

Szczegóły

Calineczka dla dorosłych

Komedia

Calineczka to jedna z najbardziej znanych baśni Andersena. Przez 180 lat od momentu jej powstania ukazała się niezliczona ilość adaptacji tego utworu: spektakli teatralnych, musicali i filmów. Mimo iż interpretatorzy twórczości Andersena często wskazywali na silny związek tematyki jego bajek z poszukiwaniem tożsamości seksualnej, wszystkie one, zgodnie z oficjalnym zamysłem autora, były skierowane do widza dziecięcego.

A przecież już pierwsze słowa baśni o Calineczce silnie uruchamiają wyobraźnię współczesnego dorosłego odbiorcy: „Była sobie pewnego razu kobieta, która bardzo, bardzo pragnęła mieć malutkie dziecko, ale nie wiedziała, skąd je wziąć.” Medycyna skutecznie służy dziś pomocą w podobnych sytuacjach. I to bynajmniej nie za pośrednictwem zasadzonego w doniczce ziarenka jęczmienia… Podobnie przygody małej, bezbronnej dziewczynki, opis jej kolejnych spotkań z Ropuchem, Motylem, Chrabąszczem, Myszą, Szczurem i Jaskółką – ich opis i to, co on pomija stanowią inspirujący punkt wyjścia do opowiedzenia alternatywnej wersji historii Calineczki, czyli spektaklu o tym, co baśń Andersena skrzętnie w sobie ukrywa.

Ośmioro aktorów, korzystając z różnych konwencji teatralnych, w zabawny, bezpretensjonalny sposób ujawnia to, co mimo, że oczywiste, przez wiele pokoleń było, jest i zapewne będzie upraszczane i infantylizowane. Środkami pozwalającymi na opowiedzenie Calineczki dla dorosłych są świeże spojrzenie na baśń Andersena, humor i lalki pozwalające w nieobsceniczny sposób ukazać dwuznaczność przygód małej bohaterki. Spektakl jest owocem spotkania dwóch teatrów niezależnych, dwóch pokoleń i dwóch teatralnych języków – dramatycznego i lalkarskiego.

Szczegóły

Alicja po drugiej stronie lustra

Dla dzieci

Nasi widzowie będą mieli okazję towarzyszyć Alicji w podróży po krainie czystej fantazji. Świat po drugiej stronie lustra zamieszkują niezwykłe postaci, będące uosobieniem postaw, z którymi dziecko musi nauczyć się konfrontować. Spotkania z nimi zmuszają dziewczynkę do udzielenia sobie odpowiedzi na pytanie „kim jestem?”. Pełen humoru spektakl, operując środkami teatru formy, oddaje niezwykłość świata wykreowanego przez Lewisa Carrolla. Do wizyty po drugiej stronie lustra zachęcamy również dorosłych, dla których będzie ona szansą na powrót do czasów dzieciństwa.

SPEKTAKL REKOMENDOWANY DLA DZIECI OD 7. ROKU ŻYCIA

Szczegóły