Mateusz Łapka - zdjęcie

Mateusz Łapka

8,4 / 10

218 oddanych głosów

Spektakle z udziałem tego aktora:

Łysa śpiewaczka

Tragikomedia

Łysa śpiewaczka jest typową sztuką teatru absurdu o groteskowym charakterze, parodystycznym stosunku do konwenansów i stereotypów. Ionesco posiada rzadki dar rozśmieszania; rozmieszania każdego i wszystkich razem bez względu na to, jaką publiczność los posadził na widowni.

Szczegóły

Film

Tragedia

„Film” to teatralna gra w kino kipiąca znakomitymi pomysłami, zaczerpniętymi z rozmaitych filmowych konwencji (np. chińskich cieni i kina niemego). Zmiany obrazu scenicznego, komponowanego jak kadr filmowy, ujęcia panoramiczne, z lotu ptaka, stop-klatki dokonują się błyskawicznie. Historia zaś, jaką się w tym teatralnym „Filmie” opowiada, czyli życiowe perypetie bohaterki – niejakiej Zuzy, która nie mogła zdobyć szczęścia, jest parodią filmowych melodramatów.

„Film jest przygodowo-kryminalno-miłosną historią życia bohaterki o imieniu Zuzia i jej nieudanych związków z mężczyznami. Lecz nie treść sztuki, ale sposób jej opowiedzenia stanowi główną atrakcję spektaklu. Ten Film jest teatrem. Jest zabawą ze zjawiskiem obrazkowego sposobu komunikacji treści i emocji. Kultura obrazkowa od wieków była istotnym instrumentem w boju o ludzką duszę. Dziś stała się znaczącą kontrofertą dla kultury literackiej. Kino, telewizja czy komiks podjęły skomasowaną i niekiedy bardzo skuteczną walkę z wynalazkiem Gutenberga. Film jest próbą zabawy z czasem, który – mamy nadzieję – nie będzie dla Państwa stracony. Miłej zabawy”.
Andrzej Strzelecki

Spektakl nagrodzony Grand Prix i Nagrodą Publiczności festiwalu „Istropolitana Project” w Bratysławie, 2014.

„Film” został pokazany na Ceremonii Zamknięcia festiwalu Camerimage 2014 w Bydgoszczy.

Szczegóły

Mistrz i Małgorzata

Komedia

Jak daleko rzeczywistość NEPu różni się od współczesności? Czy można tu mówić o wolności jednostki, o demokracji? Jak w takiej rzeczywistości mają się odnaleźć artyści? Jaką rolę odgrywa w niej religia i Bóg? Czy punkowy performans na tle ikonostasu jest wyrazem bezsilności, wołaniem o pomoc, czy zaczątkiem nowej rewolucji?

Wielką powieść Michaiła Bułhakowa traktujemy jako studium zmagania się jednostki z systemem – nie tylko totalitarnym. Wszak „wszelka władza jest gwałtem zadawanym ludziom”. Jest to również próba wprzęgnięcia metafizyki w proces odnowy społeczeństwa, nawet za cenę mitycznego paktu z diabłem. Kto jest Wolandem XXI wieku?

Szczegóły

Poza Rzeczywistością

Tragedia

Skoro to życie nie zadawala nas i nie przynosi spełnienia marzeń, dlatego by nie uświadamiać sobie wciąż tych przykrych myśli człowiek wrażliwy powinien mieć odwagę robienia czegoś poza rzeczywistością, by sztuką ratować smutek tego zagmatwania co nas otacza.

Przeciwwagą zmieniającej się nieustannie Formy i gustu w teatrze musi być ciągłe przypominanie Prawdy o Człowieku.
Scenariusz tego spektaklu powstawał w czasie prób do egzaminów V i VI semestru z przedmiotu „Praca nad rolą”, których założeniem było łączenie psychologii z formą sceniczną postaci.

Szczegóły

Dwór nad Narwią

Dramat

Co może się wydarzyć, kiedy duchy z przeszłości materializują się w świecie żywych i wtrącają się w ich sprawy? Jarosław Marek Rymkiewicz, wybitny poeta, dramaturg i eseista, napisał w roku 1979 sztukę zarazem upiorną i śmieszną, w której działalność widm jest wyjątkowo uparta i dokuczliwa.

Każdy naród ma jakąś swoją historię, która albo napawa go dumą, albo bywa kulą u nogi. W przypadku naszej polskiej historii mamy do czynienia z jednym i drugim jednocześnie. To, co jednych z tej historii cieszy, innych ciężko wkurza, i tak mamy co najmniej od trzystu lat, o ile nie więcej. O historii ani zapomnieć się nie da, ani żyć z nią w zgodzie. Stąd kiedy trupy z przeszłości mieszają się z żyjącymi, wynikają z tego przeróżne porozumienia i nieporozumienia, groźne albo zabawne. Kochliwa hrabina sprzed stuleci odnajduje ducha kochanka we współczesnym dorobkiewiczu, stary generał z dawnego powstania ugania się za młodą mężatką… Kłania się Fredro i Witkacy, Mickiewicz i Mrożek. Dzisiaj znów uporczywie wracamy do historii, budujemy muzea i szukamy tam naszej dumy. Rymkiewicz zaś powiada: uważajcie, rodacy, upiory przeszłości lubią wysysać z nas krew.

Szczegóły

Mayday 2

Komedia

Najzabawniejsza komedia świata!!! Jednym słowem…Mayday 2!

Mayday2 to wielobarwna historia sympatycznego taksówkarza, który zaplanował sobie 2 ciepłe domy z pięknymi żonami. Szczęśliwie udaje mu się prowadzić podwójną grę do momentu kiedy jego dorastające dzieci dowiadują się o sobie w internecie. Oczywiście ciekawość oraz dziwne zbiegi okoliczności powodują chęć spotkania młodzieży w wyniku czego główny bohater traci równowagę, a historia nabiera maksimum humoru!

Którą kobietę powinien wybrać John? Seksowną Barbarę, czy doskonale gotującą Mary? Co się stanie, jeśli jego dwójka dzieci z innych małżeństw poznają się? Jak poradzi sobie z nieustającymi kłamstwami i krętactwami przyjaciel rodziny Stanley? Na te wszystkie nurtujące pytania aktorzy odpowiedzą we własnym, wyjątkowym, komicznym i zawrotnym tempie.

Szczegóły

Kandyd, czyli optymizm

Muzyczny

Filozoficzna ta powiastka opowiada o losach młodzieńca, którego natura obdarzyła „charakterem najłagodniejszym na świecie”. Wychowany w „raju na ziemi”, na skutek nieszczęśliwych splotów wydarzeń zostaje z tego raju wygnany i skazany na tułaczkę po tym „najlepszym ze światów”, jak powiada o nim inny bohater „Kandyda”, filozof Pangloss.

To sztuka o naturze, sile… i granicy optymizmu, utrzymana w klimacie ironii, satyry, sarkazmu, a nierzadko absurdu. Zadziwiające, jak wiele ta osiemnastowieczna powiastka filozoficzna ma wspólnego ze światem, w którym żyjemy.

Dziś „Kandyd” należy do kanonu najważniejszych dzieł światowej literatury.

Szczegóły

Demon teatru, czyli mniejsza o to

Komedia

"Demon teatru" jest komedią o aktorach, czyli ludziach, którzy zawodowo udają innych ludzi. A co będzie, jeśli nikogo nie będą udawać, a jednak staną przed nami, żeby odegrać spektakl? Jak wiadomo, teatr kryje tysiące fascynujących niespodzianek. Niektóre z nich poznacie Państwo oglądając "Demona teatru", sztukę niezwykłą jak jej autor.


Bogusław Schaeffer przyszedł do teatru z muzyki w latach 60., będąc już jednym z najoryginalniejszych kompozytorów XX wieku. Nie dziwota więc, że jego dramaty przypominają czasem kompozycje muzyczne, a sama muzyka stanowi w nich element tyleż wspierający akcję, co ją kreujący. Ale to tylko część dramatopisarskiej oryginalności Schaeffera. Nie ma w tych sztukach tradycyjnej akcji i konwencjonalnych bohaterów, chociaż postaci wypowiadają zdania często znane nam z potocznego języka. Ba, zdarza się, że mówią wieloma językami, wplatając w mowę „literacką” wyrażenia gwarowe, żargonowe, cytaty z innych autorów. Nade wszystko jednak bawią się w teatr.

Szczegóły

Mayday 2

Komedia

Mayday 2, czyli jak w 120 minut umrzeć ze śmiechu!


To wielobarwna historia o podwójnym życiu przebojowego taksówkarza, który wraz ze zwrotem akcji staje przed coraz trudniejszymi decyzjami. Którą kobietę powinien wybrać John? Seksowną Barbarę, czy doskonale gotującą Mary? Co się stanie, jeśli jego dwójka dzieci z innych małżeństw poznają się? Jak poradzi sobie z nieustającymi kłamstwami i krętactwami przyjaciel rodziny Stanley? Na te wszystkie nurtujące pytania bohaterowie odpowiedzą we własnym, wyjątkowym, zabawnym i zawrotnym tempie! To wspaniały wieczór spędzony w towarzystwie gwiazd!

Tego nie da się opowiedzieć-to trzeba zobaczyć!

Szczegóły

Trans-Atlantyk

Dramat

Polska, Polsce, Polską, w Polsce, o Polsko… Polska wymieniana na dziesiątki sposobów jest obsesją bohaterów Trans-Atlantyku i jej autora a zarazem narratora, WITOLDA GOMBROWICZA.

Powieść, jedna z najsłynniejszych w naszej literaturze XX wieku, nie powstałaby, gdyby Gombrowicz (w lipcu 1939 roku) nie wsiadł na statek Chrobry do Argentyny, a wysiadłszy w Buenos Aires odmówił powrotu do ojczyzny objętej wojną. Swoje przygody świeżo upieczonego emigranta opisał w książce, która do dziś jest kością niezgody między „prawdziwymi Polakami” a tymi, którzy nie widzą powodu, żeby przed Polską leżeć wyłącznie plackiem.

Czy Ojczyzna – ziemia ojców – musi być dla Polaka rzeczywiście tym, co najważniejsze? A może powinno się stworzyć jakąś Synczyznę – Polskę młodej przyszłości, wyzbytą starych grzechów Polaków Sarmatów? Statek „Polska” w spektaklu Artura Tyszkiewicza od wieków zarazem płynie i stoi w miejscu. Nasza pycha i nasza małość, tromtadracja i szlachetność kręcą nim w kółko, a my na nim, aż do zawrotu głowy.

Szczegóły