Mateusz Janicki - zdjęcie

Mateusz Janicki

9,2 / 10

650 oddanych głosów

Wiek: 36 lat

Absolwent krakowskiej PWST (2006). W 2004 roku zadebiutował w Mistrzu i Małgorzacie Bułhakowa w reż. Krystiana Lupy na scenie krakowskiego Starego Teatru. Od lat związany z Łaźnią Nową. W latach 2011–16 aktor Teatru Nowego w Łodzi. Od 2019 roku aktor Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie. Współpracował m. in. z Piotrem Bikontem, Wojtkiem Klemmem, Wiktorem Rubinem, Bartoszem Szydłowskim, Jarosławem Tumidajskim i Michałem Zadarą.

Na małym ekranie pojawia się od 2004 roku. m.in. Czas honoru, Singielka, Drogi Wolności, Na dobre i na złe. Można go również zobaczyć w produkcjach filmowych m.in Lejdis Andrzeja Saramonowicza, Karuzeli Roberta Wichrowskiego, Powidokach Andrzeja Wajdy, w filmie Zabawa, zabawa Kingi Dębskiej (2018) i Teatru Telewizji m.im. Anioł reż. Andrzej Maj (1995), Doktor Halina reż. Marcin Wrona (2008).

Współzałożyciel i członek krakowskiej grupy Impro Krk. Można oglądać go w spektaklach w Teatrze Nowym w Łodzi, Teatrze IMKA w Warszawie. Pedagog współpracujący z Warsztatami Aktorskimi Doroty Zięciowskiej. Absolwent stosunków międzynarodowych Wyższej Szkoły Europejskiej im. Józefa Tischnera. Instruktor narciarski związany z krakowskim klubem Yeti. Ojciec Jaśka i Antka. Nagrody żadnej nie otrzymał.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Wieczór Impro KRK

Improwizacja

Występ krakowskiej grupy improwizatorów Impro KRK.
Pierwsze kroki stawiali pod okiem Steena Haken Hansena, wieloletniego przyjaciela i współpracownika Keitha Johnsona. Z trudną ale wspaniałą materią zmagają się aktorzy teatrów krakowskich i nie tylko.

Kilka słów o IMPRO KRK:
Jesteśmy powstałą w czerwcu 2016 roku, krakowską grupą improwizatorów.
NASZ ZESPÓŁ SKŁADA się w większości z aktorów zawodowych, absolwentów krakowskiej PWST.
W swojej pracy bazujemy na metodzie opracowanej przez Keitha Johnstone'a, jednego z NAJBARDZIEJ ROZPOZNAWALNYCH propagatorów teatru improwizowanego na świecie. Naszym mentorem jest Steen Haakon Hansen, wieloletni przyjaciel i współpracownik Jonstone'a.
TECHNIKA, KTÓRĄ PRAKTYKUJEMY opiera się na spontaniczności, tworzeniu scenariusza na oczach widzów. Inspiracją przedstawień są często sugestie padające z widowni, a scenariusz jako taki nie istnieje. Dzięki temu widz staje się świadkiem niepowtarzalnego wydarzenia.
Teatr improwizowany leży u podstaw aktorskiego warsztatu. Na świecie zyskał popularność dzięki takim programom jak np. „Whose line is it anyway?”.

Szczegóły

Komeda

Dramat

Spektakl poświęcony wybitnemu polskiemu kompozytorowi Krzysztofowi Komedzie Trzcińskiemu jest próbą przyjrzenia się krótkiemu, aczkolwiek intensywnemu życiu muzyka – przedwcześnie zakończonemu przez niespodziewaną i absurdalną wręcz śmierć. Osią dramaturgiczną sztuki są spotkania Komedy z wybitnymi osobowościami jego epoki (Roman Polański, Marek Hłasko, Janusz Morgenstern, Jerzy Skolimowski), które okazały się kluczowe dla jego losów. Jednak historia Komedy to nie tylko jazzowa widokówka z artystycznego świata. Figura artysty – zmarłego na emigracji – pozwala spojrzeć z dzisiejszej perspektywy na zmiany, jakie zachodzą w polskiej kulturze i w sferze wolności wypowiedzi artystycznej.

W spektaklu o Komedzie nie zabraknie muzyki: Aranżując jam session oparte na tematach muzycznych kompozytora chcielibyśmy przypomnieć odbiorcom teatralnym szeroki dorobek twórczy Krzysztofa Trzcińskiego, którego nie wyczerpuje istniejąca w powszechnej świadomości wiedza o kilku filmach, do których muzykę skomponował. Podejmując próbę rekonstrukcji archiwalnych nagrań Komedy, zaproponujemy rodzaj dźwiękowej sesji, w której żywy plan wykonawczy zderzy się z oryginałami – mówi Lena Frankiewicz.

Występują aktorzy Teatru IMKA w Warszawie i Teatru Nowego w Łodzi.

Spektakl prezentowany w ramach współpracy Teatru Nowego oraz Teatru IMKA - DuoPolis Kulturalne Warszawa-Łódź.

Szczegóły

Hamlet

Dramat

WG. "STUDIUM O HAMLECIE" STANISŁAWA WYSPIAŃSKIEGO
"W Polsce zagadką Hamleta jest to: co jest w Polsce – do myślenia".
To słowa Stanisława Wyspiańskiego z gorączkowo pisanego przez kilka dni Studium o „Hamlecie” – niezwykłego dzieła, będącego źródłem inspiracji dla wielu polskich reżyserów. Wyspiański zawarł w nim swoją fascynację fenomenem teatru, miłość do genialnego tekstu oraz wielkie pragnienie rozczytania go tak dotkliwie, aby wstrząsnąć sumieniami swoich rodaków.
Reżyser Bartosz Szydłowski sięga po Hamleta i czyta najsłynniejszy dramat Szekspira poprzez świat idei Stanisława Wyspiańskiego, zawarty w Studium…, czy w Wyzwoleniu. Wyspiański umierał na Polskę małostkową, egocentryczną, zaklętą w sloganach narodowości. Sięgał do Hamleta, bo widział w nim zmagania polskiego inteligenta, który stawał przeciwko światu kłamstw, triumfalnego rechotu, grotesce, która z kategorii estetycznej, stała się kategorią opisu realnego świata. Polski Hamlet współczesny to Hamlet czasów postprawdy. Ostatni samotnik przyzwoitości.
„Graj Hamleta, gdziekolwiek zechcesz w Polsce. Wszędzie twe słowa: fałsz, kradzież, szelmostwo, będą szelmostwo, fałsz, krzywdę oznaczać! I wołać zemsty!”

Szczegóły

W ogień!

Dramat

W inscenizacji twórcy zmagają się z podstawowymi pytaniami dzisiejszej Polski: Czy zawsze trzeba patrzeć w przeszłość? Kogo trzeba czcić i za co?

Punktem wyjścia do badań jest biografia Józefa Kurasia "Ognia": bohatera, mordercy, przestępcy, partyzanta i Janosika, a także mit Podhala oraz tekst Mateusza Pakuły.

W inscenizacji twórcy zmagają się z podstawowymi pytaniami dzisiejszej Polski: Czy zawsze trzeba patrzeć w przeszłość? Kogo trzeba czcić i za co? Czy jesteśmy w stanie pozbyć się ciężaru historii i zerwać z siebie tę koszulę Dejaniry, jaką jest polityka historyczna dzisiaj?

Pięcioro aktorów jako chór polskich duchów zawieszonych w czyśćcu. Jak u Kafki czekają na otwarcie wrót sprawiedliwości. I jak u Dantego spalają się swoją historią. Pięciu Kurasi. Pięć duchów. Albo też pięciu autochtonów dziwnego plemienia, które istnieje na tych ziemiach już od ponad 30000 lat. Kuraś biegnie w góry. Dalej i dalej – płonąć, pełen zemsty. Kim jest ten człowiek? Naprawdę warto czcić mordercę?

Szczegóły