Mateusz Bieryt - zdjęcie

Mateusz Bieryt

7,2 / 10

17 oddanych głosów

Wiek: 27 lat

Urodzony w 1993 roku. Absolwent PWST w Krakowie. Zadebiutował w 2016 roku w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu spektaklem Liżę twoje serce w reż. Agnieszki Glińskiej. Z reżyserką współpracował także przy spektaklu dyplomowym Między nami dobrze jest wg Doroty Masłowskiej oraz instalacji teatralnej Gdzie ty idziesz, dziewczynko? w Muzeum Powstania Warszawskiego.

W 2017 roku zagrał tytułowego Kaligulę w sztuce Cesarz Kaligula w reż. Ingmara Villqista w Teatrze Bagatela w Krakowie.

Współpracę z Teatrem Słowackiego rozpoczął w 2017 roku potrójną rolą - Tadeusza Boya Żeleńskiego, Władysława Chomińskiego i Zbyszka Dulskiego - w spektaklu Z biegiem lat, z biegiem dni [gdzie jest Pepi] w reż. Agnieszki Glińskiej do którego skomponował również muzykę. Gra tutaj także w Zemście Aleksandra Fredry w reż. Anny Augustynowicz.

Aktor występuje w polskich filmach fabularnych: Planecie singli w reż. Mitji Okorna (2016), a także w Powidokach w reż. Andrzeja Wajdy (2017).

Za rolę Mężczyzny w Między nami dobrze jest został wyróżniony na 34. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi. Otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne. Zdobył kilkanaście nagród na ogólnopolskich festiwalach piosenki m.in Pamiętajmy o Osieckiej, Studencki Festiwal Piosenki, Międzynarodowy Old Jazz Meeting Złota Tarka.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Stary Testament. Reanimacja

Dramat

Świetnie znana krakowskiej publiczności Agata Duda-Gracz zdecydowała się specjalnie dla naszego teatru napisać scenariusz inspirowany Starym Testamentem.
Wychodząc od ksiąg biblijnych (nie koniecznie tych najbardziej znanych, jak Księga Rodzaju czy Księgi Mojżeszowe), od tamtejszych bohaterów, próbuje przyjrzeć się naszym czasom. Zakłada, że dzieło stworzenia odbywa się dzisiaj. Wychodząc od pramaterii dla innych opowieści, od archetypicznych bohaterów obserwuje ich postępujące skarlenie, niszczenie.
Jednocześnie tego typu materia literacka prowokuje do stawiania najważniejszych pytań: o Boga, miłość, motyw przebaczenia, o ateizm, o wolność i o zniewolenie. Za warstwę muzyczną spektaklu odpowiedzialny będzie Łukasz Wójcik (który pracował już z reżyserką przy Kumernis, czyli o tym, jak świętej panience broda rosła, czy Ciekawej porze roku). Jego muzyka, a także śpiewane podczas przedstawienia pieśni będą jego niezwykle ważną składową; filarem narracyjnym opowieści.

Szczegóły

Zemsta

Komedia

Anna Augustynowicz, jedna z najważniejszych polskich reżyserek, wystawia Zemstę – jeden z najważniejszych polskich dramatów! Komedia Fredry dzieje się w momencie budowaniu muru.

Anna Augustynowicz, jedna z najważniejszych polskich reżyserek, wystawia Zemstę – jeden z najważniejszych polskich dramatów! Komedia Aleksandra Fredry dzieje się w momencie budowaniu muru. Dzisiaj Zemsta mogłaby być jednak o przeżynaniu stołu. Stołu, przy którym wszyscy siedzimy. I który już za chwilę…

Augustynowicz czyta Zemstę w świecie, w którym za oknami nasz romantyczny świat Gustawów-Konradów i Kordianów, jest coraz mocniej upupiany przez Cześników i Rejentów. Wydobywa piękno i rytm wiersza w czasach, gdy tak trudno o poezję. Nie idzie grzecznie za Fredrą, zmienia optykę. Patrzy na nas oczami odrzuconych, niechcianych. Szuka śmiechu, ale nie tego prostego, jarmarcznego, ale śmiechu błazna.

"Zgoda, zgoda! A Bóg wtedy rękę poda?"

Szczegóły

O kotach

Dramat

Wybrane wiersze z tomiku O kotach Charlesa Bukowskiego stworzą słodko-gorzką (śpiewaną!) opowieść o kociej bliskości, czułości, miłości, nienawiści, strachu, bitwach, ranach, umieraniu. Na scenie zobaczymy cztery typy: „miły, żyje w zgodzie z resztą”; „błazen, olbrzym, wiecznie podrapany”; „dźwiga klątwę […] gdyby umiała czytać, pewnie by ją wzruszały siostry Brontë”; „zwierz doskonały, nigdy nie da się oswoić”.

Może wśród nich rozpoznamy własne koty, może wśród nich rozpoznamy siebie. Nasze niepowodzenia i chwile szczęścia, samotność i miłość. Zwłaszcza miłość. Przecież, jak chciał Bukowski, „nie lubię miłości jako rozkazu, poszukiwania. / ona musi przyjść do ciebie jak płodny kot pod drzwi”.

Szczegóły