Marta Waldera - zdjęcie

Marta Waldera

9,1 / 10

667 oddanych głosów

Wiek: 47 lat

Absolwentka wrocławskiej filii PWST w Krakowie. Po studiach związała się z Teatrem Słowackiego i od 1999 roku jest członkiem jego zespołu.

Grała tutaj m.in. w: Czarownicach z Salem Arthura Millera w reż. Barbary Sass (1999), Płatonowie Antoniego Czechowa w reż. Grzegorza Wiśniewskiego (2000), Abelardzie i Heloizie Rogera Vaillanda w reż. Agaty Dudy-Gracz (2001), Idiocie Fiodora Dostojewskiego w reż. Barbary Sass (2002), Chorym z urojenia Molièra w reż. Giovanniego Pampiglione’a (2002), Kaliguli Alberta Camusa w reż. Agaty Dudy-Gracz (2003), Bogu mordu Yasminy Rezy w reż. Marka Gierszała (2010), Intymności Hanifa Kureishi’a w reż. Iwony Kempy (2010), Wyzwoleniu Stanisława Wyspiańskiego w reż. Radosława Rychcika (2017).

Laureatka X Ogólnopolskiego Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” oraz 43. Festiwalu Małych Form Teatralnych Kontrapunkt. Laureatka 3. nagrody podczas XVII Festiwalu Szkół Teatralnych za role: Zefiry w przedstawieniu Żywot Józefa Mikołaja Reja w reż. Krzesisława Dubiela i Fiokły w Ożenku Mikołaja Gogola w reż. Igi Mayr (PWST Wrocław) w 1999 roku.

Laureatka Nagrody Miasta Szczecina za rolę w przedstawieniu Idiotki w reż. Marcina Wierzchowskiego z Teatru Współczesnego w Szczecinie (wspólnie z Marią Dąbrowską i Małgorzatą Klarą) - za odważne zmagania z kulturowymi stereotypami kobiety i aktorki w 2008 roku.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Wieczór Impro KRK

Improwizacja

Występ krakowskiej grupy improwizatorów Impro KRK.
Pierwsze kroki stawiali pod okiem Steena Haken Hansena, wieloletniego przyjaciela i współpracownika Keitha Johnsona. Z trudną ale wspaniałą materią zmagają się aktorzy teatrów krakowskich i nie tylko.

Kilka słów o IMPRO KRK:
Jesteśmy powstałą w czerwcu 2016 roku, krakowską grupą improwizatorów.
NASZ ZESPÓŁ SKŁADA się w większości z aktorów zawodowych, absolwentów krakowskiej PWST.
W swojej pracy bazujemy na metodzie opracowanej przez Keitha Johnstone'a, jednego z NAJBARDZIEJ ROZPOZNAWALNYCH propagatorów teatru improwizowanego na świecie. Naszym mentorem jest Steen Haakon Hansen, wieloletni przyjaciel i współpracownik Jonstone'a.
TECHNIKA, KTÓRĄ PRAKTYKUJEMY opiera się na spontaniczności, tworzeniu scenariusza na oczach widzów. Inspiracją przedstawień są często sugestie padające z widowni, a scenariusz jako taki nie istnieje. Dzięki temu widz staje się świadkiem niepowtarzalnego wydarzenia.
Teatr improwizowany leży u podstaw aktorskiego warsztatu. Na świecie zyskał popularność dzięki takim programom jak np. „Whose line is it anyway?”.

Szczegóły

Bóg mordu

Komedia

Polska prapremiera jednej z najważniejszych komedii XXI wieku, która święci triumfy na scenach całego świata! Jej popularność powiększył jeszcze, przygotowany w gwiazdorskiej obsadzie, film Romana Polańskiego pt. Rzeź.

Yasmina Reza – mistrzyni ostrych, a jednocześnie ogromnie dowcipnych komedii – tym razem koncentruje się na dwóch małżeństwach. Spotykają się oni w sprawie bójki ich synów. Niewinna z początku rozmowa stopniowo odsłania dramatyczne napięcia, przeradzając się w otwarty konflikt, prowadzący do nieoczekiwanego finału.

Grand Prix, nagroda aktorska dla Marty Konarskiej oraz II miejsce w głosowaniu publiczności na XV Ogólnopolskim Festiwalu Komedii Talia 2011 w Tarnowie.

Wyróżnienie specjalne za „godne uwagi partnerstwo w grze aktorskiej” na X Festiwalu Dramaturgii Współczesnej "Rzeczywistość przedstawiona" w Zabrzu, 2010.

Szczegóły

Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną

Dramat

Ta zionąca seksizmem i zwykłym chamstwem książka przez 17 lat od pierwszego wydania zdążyła się już zestarzeć i nieoczekiwanie stać aktualna na nowo. W dobie wychodzących spod ziemi demonów nacjonalizmu "Wojna polsko-ruska" Doroty Masłowskiej nabiera porażającego, jadowitego blasku.

W naszej adaptacji tę historię, historię pewnej bzdurnej – lub zupełnie niebzdurnej – wojny, wojny z ruskami, z wszelkim obcym, oraz historię głównego bohatera, Silnego, brawurowo opowiada sześć dziewczyn, które spotkał na swojej popapranej drodze pierwszy dresiarzo-husarz Rzeczypospolitej.

Spektakl z napisami w języku angielskim.

Szczegóły

Plastiki

Dramat psychologiczny

Plastiki to polska prapremiera najnowszej sztuki Mariusa von Mayenburga, wyreżyserowana przez specjalistę od budowania na scenie gęstych, złożonych psychologicznie światów – Grzegorza Wiśniewskiego.
Współczesna rodzina z klasy średniej: on jest zagubionym życiowo lekarzem, ona niespełnioną artystką i osobistą asystentką ekscentrycznego i pogrążonego w depresji artysty, a ich syn – przechodzącym burzliwy okres dojrzewania nastolatkiem. Przytłoczeni codziennymi obowiązkami zatrudniają pomoc domową. Jej pojawienie się sprawia, że chybotliwy, ale znany wszystkim rodzinny świat, nagle wywraca się do góry nogami.
Plastiki to lustro przystawione naszemu światu. Lustro wciągające, dowcipne i efektowne. Takie, od którego nie możemy się oderwać… i w które boimy się patrzeć.

Szczegóły

Trzy kobiety

Taneczny

Trzy reżyserki. Trzy aktorki. Trzy spojrzenia na życie i twórczość Stanisława Wyspiańskiego.

Magda Miklasz w PATRZĘ, PATRZĘ, PATRZĘ… zastanawia się nad tym, czy wpatrując się wystarczająco głęboko w obraz, da się dostrzec w nim człowieka? Jak bardzo tymczasowa jest sztuka i natchnienie? Czym są obrazy, z których ulatuje… dusza? Renata Piotrowska-Auffret w WIEM, UWIELBIASZ ZWIĘDŁE KWIATY przygląda się Teosi, żonie chorego artysty. Jak ona zapisałaby wspomnienia o Wyspiańskim? Jak mówiłaby o jego chorobie, o jego ciele? A Ewa Rucińska w IZOLATCE KONRADA pyta, co znaczy Wyzwolenie w czasach ”późnej polskości”? Czy w 2018, jako naród i społeczeństwo możemy powiedzieć o sobie: wyzwoleni?

Trzy kobiety to wydarzenie z pogranicza teatru, performance’u, wykładu i choreografii eksperymentalnej. To trzy intymne spotkania z Mistrzem.

Trzy projekty pierwotnie powstały w ramach wydarzenia Labirynt zwany Wyspiański, części festiwalu Wyspiański Wyzwala.

Szczegóły

Turnus mija, a ja niczyja. Operetka sanatoryjna reż. Cezary Tomaszewski - Festiwal Polska w Imce

Operetka

Do Sanatorium Uzdrowiskowego i Pijalni Wód im. prof. dra Józefa Dietla przybywa grupa specjalnych gości. Siostra Wanda oprowadza ich po ośrodku i prezentuje najbardziej popularne zabiegi. Zwiedzający zastanawiają się, w co warto zainwestować: w turystykę zdrowotną, doznania sensoryczne czy może w wody lecznicze? Najnowsze badania dowodzą, że w 2035 roku woda będzie droższa od ropy. Czy znajdzie się dostawca, który będzie posiadał na wyłączność dostęp do źródeł? A może inwestowanie w starość to niebezpieczna oferta? Ordynatorem ośrodka jest prof. dr Józef Dietl, który jakiś czas temu stworzył tajemniczy napój o niezwykłych właściwościach. Dziś wieczorem goście będą mieli możliwość skosztowania go. Co kryje się za jego tajemniczymi właściwościami?

Produkcja: Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

Szczegóły

Smok!

Dla dzieci

Zafascynowani światami z "Hobbita", "Harry'ego Pottera" czy "Gry o tron" zapominamy o naszej rodzimej mitologii: o naszych prasłowiańskich bogach, bohaterach i bestiach. Żyją oni w naszej świadomości najczęściej tylko w zinfantylizowanej, odpustowej formie. A gdyby spróbować faktycznie wybrać się do tamtego świata?

IX wiek. Początki państwa polskiego. Woj Krak zostaje królem nowego państwa i zasiada na tronie w grodzie zwanym na jego cześć Krakowem. W mądrym rozwoju państwa pomagają staremu już władcy jego dzieci: Lech, Krak oraz Wanda. Łąki zamieniają się w pastwiska, lasy w pola uprawne. Prastare siły natury z bólem znoszą te zmiany. Do czasu kiedy topory docierają do świętego gaju. Wtedy nad Krakowem pojawia się… smok. Pustoszy ziemie, zabija zwierzęta i ludzi. Przerażony lud zaczyna składać bestii ofiary. A rządzący szukają sposobu, jak ją pokonać.

Spektakl do 15 roku życia.

Szczegóły

Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną - Festiwal Polska w Imce

Dramat

Ta zionąca seksizmem i zwykłym chamstwem książka przez ponad 16 lat od pierwszego wydania zdążyła się już zestarzeć i nieoczekiwanie stać aktualna na nowo. W dobie wychodzących spod ziemi demonów nacjonalizmu Wojna polsko-ruska Doroty Masłowskiej nabiera porażającego, jadowitego blasku.

W adaptacji Mateusza Pakuły i Pawła Świątka tę historię, historię pewnej bzdurnej, lub zupełnie niebzdurnej, wojny, wojny z ruskami, z wszelkim obcym, oraz historię głównego bohatera, Silnego, opowiada pięć dziewczyn, które spotkał na swojej popapranej drodze pierwszy dresiarzo-husarz Rzeczypospolitej.

W powieści Masłowskiej narracja prowadzona jest przez Andrzeja Robakoskiego, pseudonim Silny. W spektaklu narratorkami są kobiety: Magda, Andżela, Natasza, Arleta, Ala i Matka (Robakoska Izabela), każda uwikłana w jakąś relację z Silnym. To ich oczami oglądamy świat, turbokonsumpcyjny i turbobiedny jednocześnie, ich uszami słuchamy tego koncertu, w którym pierwsze skrzypce gra ultranacjonalizm. To ich językami posługuje się ten plugawy język, który mówi przez nie. To język, jakim posługują się mężczyźni opisując relacje z kobietami, wyświechtane frazy, sztampa, język podboju i męskiej supremacji.

Przyszedł czas buntu, pytanie tylko czy dziewczyny będą umiały go wspólnie przeprowadzić?

Produkcja: Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

Szczegóły