Mariusz Kiljan - zdjęcie

Mariusz Kiljan

8,3 / 10

72 oddanych głosów

Pierwsze kroki na scenie stawiał w Domu Kultury „Śnieżka” w Dębicy. Po ukończeniu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie – Filia we Wrocławiu, występował w produkowanym we Wrocławiu programie TVP 2 Truskawkowe studio, a w 1994 roku związał się z wrocławskim Teatrem Polskim, gdzie jeszcze podczas studiów debiutował rolą Józka w spektaklu Tadeusza Różewicza Pułapka. Niezwykle dynamiczny na scenie, grał potem zazwyczaj bohaterów nerwowych lub po przejściach, m.in. w przedstawieniu Nasz człowiek (1998), musicalu Przygody Tomka Sawyera (1998) czy Mizantrop (2003) Moliera. Występował także w teatrach wrocławskich: Muzycznym "Capitol" (1994, 2002-2003), K2 (1995), 12 (1998), Komedia (2006) i Teatrze na Woli w Warszawie (2005). Od roku 2010 juror Festiwalu Piosenki Angielskiej w Brzegu, gdzie obok niego w jury zasiada m.in. Paweł Kukiz.

Za swoją własną wersję piosenki Stinga pt. „Księżyc nad Burbon Street” otrzymał nagrodę Grand Prix na XV Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. W spektaklu Słyszę czasem kroki śpiewał piosenki grupy Police, wykorzystując też fragment dramatyczny Samuela Becketta.

Debiutował w dwóch filmach Jana Jakuba Kolskiego – Jańcio Wodnik (1993) i Cudowne miejsca (1994). Na małym ekranie występował potem gościnnie w serialach (M jak miłość, Na dobre i na złe) i sitcomach (Lokatorzy, Świat według Kiepskich) oraz teleturnieju dla młodzieży TVP3 Budujemy mosty w roli starosty baśniowej krainy i programie z gatunku "docu-crime" Biuro kryminalne (2005).

Przyzwyczajony do ról dziwaków, morderców i psychopatów, po latach wcielił się w rolę nieśmiałego i pełnego kompleksów Leszka Polaka w polskiej wersji popularnego serialu amerykańskiego Grace under fire, emitowanego przez stację TVN Hela w opałach (2006-2007)

Spektakle z udziałem tego aktora:

Kasta la vista

Komedia

Błyskotliwa, inteligentna i zaskakująca komedia absurdu francuskiego autora Sébastiena Thiéry’ego. Pełen czarnego humoru traktat o współczesnym świecie: pozornej sprawiedliwości, równości i wolności w dobie powszechnej globalizacji. Groteska opowiadająca o tym, jak przeciętny obywatel wpada w sieć korporacyjnego świata finansów. Reżyser Jacek Bończyk osadził tekst w polskich, a nawet wrocławskich realiach.

„Wyobraź sobie, Widzu, że jesteś zadowolonym agentem nieruchomości, który wszedł do oddziału swojego banku, żeby podjąć gotówkę. Podajesz do autoryzacji kartę debetową i… I odtąd zaczyna się udręka Jacka Krafta, który boryka się z dziwacznym kasjerem oraz specyficzną szefową oddziału banku. W banku, który już nie jest znajomym bankiem, zaczyna się pełna absurdów historia, która może się przydarzyć każdemu, kto przekroczy próg pozbawionej czułości instytucji. W finale spektaklu pozostaje pytanie: czy ta cała sytuacja była lub byłaby w ogóle możliwa? A może to misterna gra boskiej istoty pochodzącej z innej kultury i wymiaru? Przekonaj się, Widzu, sam. Koniecznie. Pozdrawiam – reżyser”.

Spektakl dla widzów od 16. roku życia


W spektaklu wykorzystano utwory z płyt Changing oraz Shuruvath w wykonaniu MICHAŁA RUDASIA

W teledysku wystąpiły tancerki z wrocławskiej grupy Indie Beats – Connect with Dance: ANUSHA CHITTI, MANU THEJA DANDU, DEEPIKA KONDURU, SANDRA SZNYR
realizacja i zdjęcia MIKOŁAJ PŁYWACZ, koordynator nagrania PATRYCJA WRÓBEL

Szczegóły

Wyszedł z domu

Dramat

Sztuka przedstawia historię Henryka, męża i ojca, głowy rodziny, który pewnego dnia „wychodzi z domu” i traci pamięć. Kiedy dotknięty amnezją, znowu znajduje się w domu jest całkowicie nieświadomy swej dotychczasowej egzystencji. Wszystko, co definiowało jego życie – pozycja społeczna czy relacje rodzinne – zostaje wymazane i unieważnione. Kluczową rolę w przywracaniu pamięci Henryka odgrywa Ewa. Zniknięcie męża zamyka jej drogę do praktykowania codziennych rytuałów, przez które spełnia role matki, żony i kochanki – strażniczki domowego ogniska.

Szczegóły

Orestes

Muzyczny

Spektakl muzyczny o tym, jak mordercy czekają na wyrok: “Orestes” CENTRALI.

Przedstawienie Michała Zadary z muzyką Budynia było największym wydarzeniem teatralnym lata 2016. Bilety na pokazy w Zachęcie zostały wyprzedane, a na ostatni spektakl przyszło o 40 osób więcej niż sala mogła pomieścić.

Elektra i Orestes zamordowali swoją matkę, królową. Ich motywacją była chęć odwetu, ale ich czyn wtrąca kraj w kryzys polityczny. Zostają skazani na karę śmierci. Walcząc o sprawiedliwość, zaczynają zabijać niewinnych ludzi. CENTRALA wystawia tę opowieść w Zachęcie, miejscu politycznego morderstwa popełnionego na prezydencie Narutowiczu.


Jak uleczyć kraj z cyklu nienawiści i frustracji? CENTRALA zadaje pytania, na które demokracje szukają odpowiedzi od 2500 lat.

Szczegóły

I LOVE YOU

Musical

"I LOVE YOU” to muzyczny spektakl dla singli i żonatych. Dla pozostających w nieformalnych związkach i rozwodników. Dla wszystkich, którzy byli, są lub będą w parze. Dla tych, którzy chcieliby być. I dla tych, którzy za nic, nigdy więcej , za żadne skarby nie chcą się już zakochać.

W szeregu zabawnych scenek i przebojowych piosenek spektakl opowiada o miłosnych wzlotach i bolesnych upadkach. O uniesieniach , porażkach i mozolnych poszukiwaniach idealnego partnera. Oraz o tym co się dzieje, kiedy się wreszcie uda znaleźć kogoś na stałe. Czy teraz wreszcie zaczyna się sielanka? Nic bardziej błędnego. Życie we dwoje to nieustanna próba sił i charakterów, odwieczne spory o rozrzucone skarpetki i niepotrzebne zakupy. Jak śmieszne wydają nam się te sytuacje kiedy spojrzymy na nie z dystansu.
Kto nie przeżył nieudanej randki, która z każda minutą przeradza się w koszmar i ciągnie jak zużyta balonówka? Dlaczego chłopak, który wydawał się całkiem interesujący przynudza od godziny o meandrach swojej totalnie beznadziejnej pracy?
Dlaczego bezproblemowa dziewczyna po ślubie czepia się każdego drobiazgu, a szarmancki facet leży w rozlazłych dresach na kanapie i tępo gapi się w telewizor? Kiedyś chwalił się znajomością literatury, a teraz pasjonuje się jedynie kanałem sportowym.
A teściowie? Nawet ci na pozór wyluzowani i tak potrafią wykończyć swoimi radami, o które nikt ich wcale nie prosił.
Dlaczego, chociaż spodziewamy się najgorszego, na oślep pakujemy się w małżeństwo? Co nas pcha do bycia w związku pomimo sygnałów ostrzegawczych? Jak wiele jesteśmy w stanie zrobić by usłyszeć te słowa! Jak trudno znaleźć kogoś, komu sami moglibyśmy je powiedzieć. Kocham Cię. I LOVE YOU.
"I LOVE YOU” to spektakl muzyczny grany z sukcesami Off Brodway od 15 lat. Wielokrotnie nagradzany i wystawiany z sukcesami na całym świecie od Nowego Yorku przez Londyn, Pekin aż po Tajpei.
Został przetłumaczony na 13 języków, w tym hebrajski, hiszpański, duński, węgierski, czeski, japoński, koreański, włoski, portugalski, niemiecki, fiński, chiński i norweski.
A dziś doczekaliśmy się polskiej adaptacji dokonanej przez jednego z najlepszych polskich tłumaczy Bartosza Wierzbiętę.

Szczegóły

DWADZIEŚCIA NAJŚMIESZNIEJSZYCH PIOSENEK NA ŚWIECIE

Muzyczny

Przedstawienie przygotowane wspólnie z firmą MK Production jest prezentowane w ramach Sceny Impresaryjnej Teatru Polskiego.

Przeniesienie na wrocławską scenę recitalu Mariusza Kiljana – premiera spektaklu odbyła się latem roku 2006 w Teatrze Atelier w Sopocie. W naszym mieście przedstawienie pokazano wcześniej w ramach XXVIII Przeglądu Piosenki Aktorskiej (2007). Całość utrzymana jest w konwencji przerywanego piosenkami seansu u psychoterapeuty. Wśród autorów wykorzystanych utworów znajdują się m.in. Jacques Brel, Jonasz Kofta, Wojciech Młynarski, Agnieszka Osiecka, Elvis Presley, Jeremi Przybora i Jerzy Wasowski, Andrzej Waligórski, Władimir Wysocki czy zespół Talking Heads.

Spektakl rekomendowany przez Irenę Santor!

Szczegóły

20 najśmieszniejszych piosenek na świecie

Muzyczny

Na podstawie "Schizofrenii" Antoniego Kępińskiego i utworów wokalno-muzycznych.

Przeniesienie na wrocławską scenę recitalu Mariusza Kiljana – premiera spektaklu odbyła się latem roku 2006 w Teatrze Atelier w Sopocie. W naszym mieście przedstawienie pokazano wcześniej w ramach XXVIII Przeglądu Piosenki Aktorskiej (2007). Całość utrzymana jest w konwencji przerywanego piosenkami seansu u psychoterapeuty. Wśród autorów wykorzystanych utworów znajdują się m.in. Jacques Brel, Jonasz Kofta, Wojciech Młynarski, Agnieszka Osiecka, Elvis Presley, Jeremi Przybora i Jerzy Wasowski, Andrzej Waligórski, Władimir Wysocki czy zespół Talking Heads.

Spektakl rekomendowany przez Irenę Santor!

Szczegóły

Kaligula

To nie jest klasyczna interpretacja wybitnego dramatu Alberta Camusa. Na scenie nie pojawia się antyczna cepelia. Przedstawienie Roberta Czechowskiego to pretekst, żeby spojrzeć na świat oczami młodego, współczesnego chłopaka, nadwrażliwca, granego równocześnie przez dwóch aktorów. Cesarz Kaligula znika po śmierci siostry, a zarazem kazirodczej ukochanej Drusilli. Wraca po trzech dniach odmieniony i rozpoczyna absurdalne, pozbawione logiki rządy oparte na terrorze i okrucieństwie, co nie spotyka się z aprobatą patrycjuszy, którzy zawiązują spisek przeciw nieobliczalnemu władcy. Cesarz jest postawiony wobec fundamentalnych pytań: dlaczego ludzie cierpią, czy istnieje Bóg, jaki jest sens życia? Wszystko jest subiektywną narracją młodego chłopaka. W widowiskowej inscenizacji ważna rola przypada tancerzom – niemym odpowiednikom myśli Kaliguli.

licencjodawca – Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Warszawa

Szczegóły

Tatuś

Dramat

Tatuś to dramat powstały z inspiracji powieścią Henry’ego Farrella Co się zdarzyło Baby Jane? oraz z fascynacji rolami Bette Davis i Joan Crawford w filmie w reżyserii Roberta Aldricha pod tym samym tytułem. To opowieść o wzajemnej relacji między dorosłym rodzeństwem, które żyje obok siebie i żyje przeciw sobie. Tatuś to chęć przyjrzenia się toksycznemu związkowi, jego podstawom i dynamice.
W spektaklu skupiamy się na fascynujących i niszczących relacjach. Ale nie tracimy z pola uwagi fascynacji chorobą oraz fascynacji sztuką. Nasi bohaterowie żyją w tym specyficznym trójkącie i nie chcą ani go opuścić, ani o nim zapomnieć. Z tej perspektywy Tatuś to opowieść o sile przyzwyczajenia i o energii zła, w której epicentrum zaklęte tkwi dwoje aktorów, artystów, którzy nie umieją i nie mogą pogodzić się z czasem i ze starością. Tatuś jest również historią o sztuce, która jest bezduszna i fatalna.

Szczegóły